Glukoosi

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • vattumarko 15 viestejä14.1.2012 13:25

    Salapoliisityöt jatkuu..Ei taida glukoosikaan (rypälesokeri) olla luontaisesti gluteeniton, jos sitä viljoista kerran valmistetaan?

    http://www.dansukker.fi/fi/Tietoa_sokerista/Sokerilajit.aspx

    Tätä glukoosia melkein kaikki nakit ja leikkeleet tuntuu sisältävän..

  • milla 412 viestejä14.1.2012 18:47

    Missähän kaikessa tuota glukoosia käytetään ?? VOiskohan olla vatsaoireille tuossa selitys :/

  • Mainos

  • lorangil 82 viestejä14.1.2012 23:32

    Hmmm. Nyt olisi asiantuntijan paikka. Jos tuotteen glukoosi on tehty vehnätärkkelyksestä, niin todella pienethän ne gluteenin mahdolliset jäämät olisivat, kun kerran vehnätärkkelystäkin keliaakikolle suositellaan käytettäväksi,ellei ole esim. ihokeliakia tai huono hoitovaste. Vilja-allergikolle puolestaan voisi olla sitten mahdollista saada jotain oireita..?

    Tämä löytyi keliakialiiton sivuilta:
    "Glukoosisiirappi, tärkkelyssiirappi ym. tärkkelysmakeuttajat
    Tärkkelysmakeuttajien (esim. glukoosisiirappi, glukoosi-fruktoosisiirappi, tärkkelyssiirappi) vehnä- tai ohra-alkuperää ei tarvitse ilmoittaa pakkausmerkinnöissä. Tärkkelyssiirapit sopivat keliaakikoille."

  • lorangil 82 viestejä14.1.2012 23:42

    Mutta tosiaan jos LUONTAISESTI gluteenittomuudesta on kyse, niin eihän tuo viljaperäinen glukoosi kai sitten ole?? Mutta eikös tuoteselosteessa pitäisi mainita, että glukoosi on esim. vehnäperäistä, eikä esim. peruna- tai maissiperäistä.. Hmmm..

    Kappas, pienellä vaivalla löytyi seuraava linkki, jossa alhaalla laatikossa mainitaan, ettei vehnäperäistä glukoosisiirappia tarvitse mainita...

    http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa_elintarvikkeista/ruoka- allergeenit/yleisimmat_ruoka-allergian_aiheuttajat/vilja/

    "Vehnä, ohra, ruis, kaura, speltti, kamut-vilja ja niitä sisältävät tuotteet on aina ilmoitettava pakkausmerkinnöissä omilla nimillään.

    Poikkeukset:
    • vehnäpohjaiset glukoosisiirapit ja maltodekstriinit
    • ohrapohjaiset glukoosisiirapit
    • tislattujen alkoholijuomien vilja-alkuperä (esim. viski)
    • viinin valmistuksessa käytettävät viljavalmisteet on merkittävä 31.12.2010 jälkeen.

    Mitä nimiä pakkausmerkinnöissä voi olla:
    • Vehnätuotteita: bulgur, durum, semolina, cous cous/kuskus"

  • DanseMacabre 13 viestejä22.2.2013 07:41

    Keskustelu on jo vuoden vanha, mutta nostetaanpa pinnalle.

    Olen nyt tässä viikon, parin sisällä huomannut omassa ruokavaliossa selvän linkin mahakipujen ja noiden vehnästä saatavien lisä- ja makeutusaineiden välillä. Ilmeisesti omat oireet siis tulee vehnästä/viljoista, ei niinkään juuri nimenomana gluteenista. Parina aamuna olo oli aika paha, vatsaa väänteli, vessassa sai rampata yms. Syylliseksi paljastui edellisillan salaatissa ollut salaatinkastike, jossa oli glukoosi-fruktoosisiirappia (vielä erikseen merkintä, että vehnästä).

    Nyt keskiviikkoaamuna oli sama homma, olin edellisiltana vahingossa syönyt jogurttia (tuttu merkki, eri maku), jossa oli tuota samaa tököttiä. Ehdin syödä sitä n. 200g. Olo oli ihan järkyttävä, tuntui ettei muuta voi tehdä kun sohvalla maata ja vessassa ravata. Tässäkin tapauksessa pakkausselosteessa luki, että g-fsiirappi oli vehnästä. Olo on nyt jatkunut keskiviikosta asti eikä loppua näy, nyt huomasin, että myös leikkeleessä on glukoosia, mutta ei merkintää alkuperästä, olen kyseistä leikkelettä nyt syönyt keskiviikosta asti. En sattumoisin syönyt leikkelettä tai makkaraa viikkoon, pariin ja silloin oli tosi hyvä olo joka päivä. Eli nyt pitänee kokeeksi jättää nekin pois.

    Onko muilla kokemusta näistä lisäaine-oireista? Vähän meinaa jo mennä hankalaksi asiat, kun esim. koulun ruokalassa ei voi koskaan tietää mitä lisäaineita ne sisältää. :-/

  • Susa 61 viestejä23.2.2013 10:35

    Keliakia-diagnoosista on pari vuotta, en ole noudattanut luontaisesti gluteenitonta, mutta kärsin vaihtelevasti vatsavaivoista, lähinnä kivuliaista, yölläkin herättävistä ilmavaivoista. Täytyy alkaa tarkemmin selvitellä, mistä johtuu, voi olla ja mitä suuremmassa määrin todennäköistä ärtyneen suolen oireyhtymä. Mutta siis glukoosi, tärkkelyssiirapit jne. aiheuttavat oireita kyllä.

  • Isabella 42 viestejä23.2.2013 11:54

    En pysty juurikaan syömään salmiakkeja ym., varmaankin juuri niiden tärkkelyssiirapin tms. aineiden takia. Ruokavalioni on luontaisesti gluteenitonta, koska vehnätärkkelys esim. leivässä aiheuttaa vatsaoireita ja pahaa oloa. Tästä syystä varmaan nuo karkitkin aiheuttavat oireita.

  • Mainos

  • Ziggy 7 viestejä20.2.2017 16:06

    Heippa!

    Minulla tulee sekä iho- että vatsaoireita viljaperäisistä lisäaineista.

    Jos syön esim. gluteenittomaksi merkittyä ruokaa, missä on glukoosia niin vatsa menee sekaisin ja ruoka tulee vauhdilla ulos. Lisäksi lisäaineista tulee rupia ja haavoja ihoon.

    Kannattaa välttää näitä lisäaineita:

    Glukoosi eli rypälesokeri
    Glukoosisiirappi, tärkkelyssiirappi
    Dekstroosi (eli D-glukoosi)
    Maltodekstriini

  • aleksi11 5 viestejä28.5.2021 12:15

    Mulla maha menee sekaisin just näistä mitä täällä on mainittu, lisäisin vielä mannitolin, sitä ei kai kukaan maininnut.

    Dekstroosia ja maltodekstriiniä voin syödä jos on erikseen merkattu, että valmistettu maissista.

    Jos ei mitään lue niin ovat todennäköisesti vehnästä ja jätän väliin,

    Sen verran oon vehnäperäistä pystynyt ottamaan, että sitruunahappo, mikä siis tehdään vehnästä, niin oon harkinnalla voinut ottaa, ilman sen pahempia vatsavaivoja. Sitä on usein limuissa ja mehuissa. En kyllä päivittäin sitä käyttäisi.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,022s