Luontaisesti gluteeniton jäätelö?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • kartsa22 13 viestejä4.5.2011 21:12

    Hei, tietääkö kukaan onko edes olemassa luontaisesti gluteenitonta jäätelöä? Pikaisesti tutkittuna kaikissa oli
    joko glukoosi- tai tärkkelyssiirappia, joka ei siis käy minulle. Miten pärjään kesän yli ilman jätskiä????

  • Pulla 267 viestejä4.5.2011 21:18

    Ingman sanoo sen litran jäätelöpaketin gluteenipitoisuuden jäävän alle luontaisesti gluteenittoman rajan, vaikka se sisältääkin vehnätärkkelyssiirappia.

  • Mainos

  • kartsa22 13 viestejä5.5.2011 21:00

    Ai, sehän oli lohduttava tieto Samoin googlailin lisää tästä asiasta ja löysin SIA:n valmistaman Oatley-jäätelön, joka taitaa myös olla sopiva, sisältää maissipohjaista tärkkelyssiirappia. Joten enköhän kuitenkin saa jotain jädeä kesällä!

  • Capuccino 1 viesti10.5.2011 20:55

    Hei, ihan paras keskustelupalsta, löysin tämän juuri. Heti saan jätskilöytöni jakoon: kauppias tilaamaan Häagen-Dazs -jätskipurkeista maut Vanilla ja Strawberries&Cream, niin johan helpottaa. Jälkimmäistä on tässä purkki käsillä, valmistusaineista ei voi kuin iloita: tuore kerma, rasvaton tiivistemaito,mansikat (21%), sokeri, munankeltuainen. K-kaupoista löytyy pk-seudulla! Kiitokset New Yorkin matkavinkkien kirjaajalle!!

  • milla 412 viestejä11.5.2011 05:35

    Eli Valion normi litrajädet esim ei ole gluteenittomia , tai siis eivät ole luontaisesti gluteenittomia ???
    Eikä Aino jädet ?

    Ne mulla aiheuttaakin vatsan turvotusta ja ilmavaivoja. Pitänee ostaa tuota Oatley-jäätelöä ensi kerralla.

  • Pulla 267 viestejä11.5.2011 10:46

    Käsittääkseni ei, maltodekstriiniä ainakin joissakin on. Noudatan luontaisesti gluteenitonta dieettiä, mutta joskus syön myös Valion jäätelöä. Ainoa en enää ole syönyt, kun luulen saaneeni siitä oireita. Oireeni ovat sen verran hankalia, että en tiedä, tuleeko heti vai myöhemmin vain tuleeko ollenkaan. Kutinoita ja näppylöitä ja vatsavaivoja on silloin tällöin muutenkin.

  • kartsa22 13 viestejä11.5.2011 16:55

    Ja sitten vielä lisää sekoitusta pakkaan: Keliakia-lehden uusimmassa numerossa sanotaan että myös sellaiset keliaakikot, joilla on huono hoitovaste (kuten minä, jolle siksi määrättiin luontaisesti gluteeniton ruokavalio) voivat syödä tavanomaisia tuotteita, jotka sisältävät glukoosi- tai fruktoosisiirappia... Kyllä tämä menee niin hankalaksi ja vaikeaksi, ettei oikein tiedä mitä uskoa ja mitä syödä...

  • Mainos

  • Vlad 22 viestejä12.5.2011 07:25

    Moi!

    Itse painin saman ongelman kanssa. Niin se vaan on, että esim. vehnäiset glukoosifruktoosisiirapit selä maltodekstriinit aiheuttavat oireita.

    Sitten löysin tekstin;
    Että pitäisi olla gluteenittomaksi merkitty tuote, jos uskaltaa vedellä noita siirappeja ja dekstriinejä.

    Ja siitä keliakialiiton sivuilla sanotaankin;
    "Huom. Gluteenittomiksi tai erittäin vähägluteenisiksi merkityt vehnätärkkelystä sisältävät tuotteet ovat keliaakikoille täysin turvallisia, eikä niiden käyttöä tarvitse rajoittaa.

    Ammattikeittiöille oma suosituksensa

    Keliakialiitto ei suosittele ammattikeittiöiden käyttöön lainkaan ohramallasuutetta tai vehnätärkkelystä sisältäviä elintarvikkeita, jotka eivät alita gluteenittomille (enintään 20 mg/kg) tai erittäin vähägluteenisille (enintään 100 mg/kg) tuotteille asetettuja raja-arvoja."

    Siellä on myös taulukko;
    http://www.keliakialiitto.fi/liitto/nyt/uutiset//?nid=89

    Taulukossa; Vehnätärkkelystä sisältävät tavanomaiset herkuttelutuotteet (makeiset, jäätelö, perunalastut jne.) - Ei suositella ihokeliaakikoille eikä muille, joilla
    hoitovaste saavuttamatta.

    Olen joka kevät tehnyt varmistukset kaikista jäätelöistä, että ovatko muuttaneet ainesosiaan noiden siirappien suhteen. Tänä keväänä tuo kysely on vielä tekemättä.

  • kartsa22 13 viestejä12.5.2011 12:07

    Heippa!

    Aivan, vehnätärkkelystä sisältäviä herkuttelutuotteita ei suositella ihokeliaakikoille eikä niillä joilla on hoitovaste saavuttamatta. Mutta fruktoosi- ja glukoosisiirappeja sisältäviä tuotteita samaisen taulukon mukaan voi kuitenkin em. henkilöt käyttää. Olenko ymmärtänyt taulukon oikein?

    Itselläni ei koskaan ole minkäänmoisia oireita ollut, joten on tosi vaikea tietää mitä uskaltaa syödä. Tähystys sitten aina kerran vuodessa kertoo karun totuuden

  • marielli 14 viestejä22.2.2012 18:41

    Minulla on äärettömän herkkä keliakia. Olen luontaisesti gluteenittomalla ja saan heti iho oireita jos syön tärkkelyssiirappeja tai glugoosi-fruktoosi siirappeja. Minua ärsyttää se, ettei enää alkuperää tarvitse ilmoittaa

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,021s