Miten todettu luontaisesti gluteeniton

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Marij 2 viestejä7.5.2013 18:53

    Moi! Eli miten teillä on todettu se, että pitää noudattaa luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota? OLetteko itse kokeilleet vai onko esim. todettu verikokeilla?

  • Lianna 55 viestejä7.5.2013 20:27

    Hei! Minulla verikokeessa, söin suomalaista "gluteenitonta" eli gluteenipitoista gluteenitonta dieettiä ja gluteenin vasta-arvot olivat aina koholla ja olin tosi sairaana koko ajan. Lääkärit määräsivät ehdottomalle luontaiselle gluteenittomalle dieetille. Yritin saada apua Keliakialiitolta, mutta sain lähinnä halveksivia huokauksia (luulosairas). Miten oikeasti luontainen gluteeniton dieetti toteutetaan Suomessa, sitä Keliakia-liitto ei sinulle kerro eikä ole edes vaivautunut ottamaan selvää (Kansainvälinen vehnätärkkelysliitto on maksanut kaikki vehnätärkkelys yms. tutkimukset Suomessa, ja näitä tuloksia Keliakialiitto myötäilee). Minulla itsellä meni 7 kk, ennen kuin sain ruokavalioni puhtaaksi, veriarvot ok, ihottumat ja huimaukset pois. Viimeinen pisara oli omenaviinietikka, soitin valmistajalle, ja valmistaja sanoi, että poltetaan ohraan ja sisältää vähän gluteenia. Siis: melkein kaikki teollinen ruoka sisältää Suomessa gluteenia, ihan sama mitä päällä lukee, siis vaikka lukisi gluteeniton. Gluteenia sisältää mm. etikka, (ei balsamico tai valko- ja punaviinietikka), glukoosi, tärkkelyssiirappi, valmiit maustesekoitukset, aromit, maltaat, jne, jne. Sinapiksi suosittelen Dijon-sinappai (Euroopassa ei etikkaa polteta ohraan), jäätelöksi Oatlin jäätelöitä (kaurasta, ei glukoosia), ketsuppia en ole löytänyt, teen itse, McDonaldsin hampurilainen ilman maustesekoituksia (juusto, mutta muuten pleininä, voi laittaa salaattia ja tomaattia, niin maistuu paremmalta), Hesburgerin ei voi syödä, jne. Jos tarvitset lisätietoa, autan mielelläni. Huomaa,että Abban sillit ja punajuuret on etikkaliemessä, kaikki pitäisi jättää pois.

  • Mainos

  • Pulla 267 viestejä7.5.2013 20:35

    Ei ole sanottu, että pitäisi noudattaa. Päätin itse, koska mulla on ihokeliakia ja sairastin ainakin parikymmentä vuotta ennen diagnoosia.

  • glutfree 90 viestejä7.5.2013 21:30

    Monet omien kokemusten perusteella siirtyvät luontaisesti gluteenittomaan, monelle herkälle keliaakikolle nimenomaan vehnätärkkelys on paha.
    Mutta mä en kyllä itse usko ihan noin jyrkkään juttuun kuin Lianna tuossa kertoilee, etikka esim. on alkoholista tehtyä, eikä alkoholissakaan (esim.vodka) ole enää gluteenia jäljellä.
    Ja tuo glukoosi on rypälesokeria, että vaikka sanan alussa on glu, se ei tarkoita että alkuperä olisi gluteenista. Mäkkärin hampurlaista en sinänsä suosittele, ei niin terveellistä yleisesti..mutta en tiedä minkälainen tuo sämpylä on, onko se luontaisesti gluteeniton, vai sisältääkö vehnätärkkelystä. Että sikäli se saattaisi sopiakin, satunnaisesti, jos on siis vehnätön.(siis vehnätärkkelyksitön)

  • Juulin 187 viestejä8.5.2013 06:21

    Keliakialiiton sivuilla luki, ettei vehnätärkkelys aiheuta suolisto-oireita. Muita oireita toki.

  • Marij 2 viestejä8.5.2013 13:19

    Kiitos vastauksista! Luontaisesti gluteenittomasta ruokavaliosta ei keliakialiiton sivuilta paljoa tietoa löydy. Itselläni on todettu keliakia jokunen vuosi sitten. Maha oireilee jonkin verran gluteenittomasta ruokavaliosta huolimatta ja ajattelin kokeilla auttaisiko oireisiin luontaisesti gluteeniton ruokavalio.

    Kuulisin mielelläni lisää kokemuksia luontaisesti gluteenittomalle ruokavalioon siirtyneiltä. Miten olette päätyneet tiukemmalle linjalle? Onko luont.glut. ruokavalio auttanut oireisiin?

  • Prinsessakakku 14 viestejä6.3.2014 18:41

    Ihokeliakia, joten suosin luontaista dieettiä. Kannattaa huomioida, että keliakian lisäksi voi olla ärtynyt paksusuoli, helico, kilpirauhaseen liittyviä vatsavaivoja tms. Gluteeniton ruokavalio on tuolloin välttämätön, vaan ei riittävä hoito. Puhtaassa kaurassa on paljon kuituja, siksi monille tulee ensin niistäkin oireita, vaikka kuidut ovatkin huipputärkeitä. Itse syön reilusti lisäkuitua ja esim. Visiblin-kuitu oli se, jonka myötä tunsin olevani vihdoin kunnossa. Kuiduissa on eroja, esim. siinä, miten sitovat nestettä ja tietysti pitää muistaa nauttia tarpeeksi juotavaa kuidun lisäksi. Puhtaasta kaurasta tuli itselleni hiukan kuumeinen olo, vaikka ei iho-oireita tullutkaan, ja ne paukahtavat kyllä oitis jos ruuassa on jotakin yllättävää, siis ikävällä tavalla. Vehnätärkkelys ei oikein houkuta, koska se on teollinen kaloripommi josta ravinteet ja maku on eliminoitu varsin tehokkaasti. Kai se on kehon viisautta myös.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s