Luontaisesti gluteeniton epäily

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Linussi 4 viestejä31.5.2010 12:31

    Hei,

    Minulle todettiin keliakia noin 6 kk sitten.
    Verikokeissa ei näkynyt mitään, mutta gastrokopiassa näkyi.
    Minulla on edelleenkin ainakin kerran viikossa vatsa sekaisin.
    Olen ainakin huomannut kun syön glukoosi-fruktoosisiirappia, että vatsa menee sekaisin. Tämänhän pitäis olla keliaakikolle sopivaa?
    Nyt alan epäillä, että pitääkö minun olla luontaisesti gluteenittomalla dietillä. Osaako joku neuvoa enemmän?

  • marke 71 viestejä1.6.2010 08:36

    Hei,
    tilannettasi ei voida seurata verikokeilla, koska keliakiasi ei näkynyt siinä. Suosittelen, että itse alat seurata tilannettasi. Kokeile täysin gluteenittommia tuotteita, siis niitä, joissa ei ole vehnätärkkelystä ja kirjaa ylös niin syömisesi kuin muutkin tuntemuksesi. En keksi muuta keinoa, miten päästä selville. Oleellistahan on osata jatkossa välttää niitä tuotteita, jotka saavat mahan sekaisin.

    Tunnen naisen, jolla ei ole todettu keliakiaa eikä vehnäallergiaa, mutta maha ei siedä mitään vehnätuotteita.

  • Mainos

  • Linussi 4 viestejä1.6.2010 10:20

    Niin olen nyt tehnytkin. Moilaksen sämpylät menevät, nehän on luontaisesti gluteenittomia. Mutta tällä hetkellä mikään muu leipä ei käy. Olen vasta nyt alkanut pitämään kirjaa. Joku sanoi että kotipizzan pizzat olisi kans LG, mutta ne eivät mun mahalle sovi. Ehkä koitan vielä uudestaan joskus. Tämä on vaan niin aikaa vievää puuhaa. Ei ole päiviä jolloin voisi/saisi olla maha sekaisin.

  • marke 71 viestejä1.6.2010 12:59

    Eikö Moilasen vuokaleivät ole luontaisesti gluteenittomia? Entä Vuohelan leivät?

    Aikaahan tuo salapoliisityö vie, mutta toivottavasti asiat selviävät ja osaat jatkossa välttää sopimattomia tuotteita.

  • seikku 36 viestejä1.7.2010 22:09

    Meillä kanssa pojalla oli vatsa löysällä aina kun käytin diagnoosin jälkeen leivonnassa Sunnuntain jauhoja, jotka ovat vehnätärkkelyksestä tai söi jotain muuta leipää missä sitä oli. Kahdeksan kuukautta on nyt ollut luont. gluteenittomalla ja nyt yksi päivä oli mummulassa ja mummu oli ostanut niitä pieniä korvapuusteja, jossa oli vehnätärkkelystä ja ei mitään oireita, vaikka oli syönyt siellä neljä ja toi pussin kotiin ja täällä söi loput parissa päivässä. Tänään ostin jotain Semperin paahtoleipää, jossa sitä on, toivotaan että sopisi. Olen myöskin miettinyt, että onko esim. kouluruoka luont. glut? Luulisin että on, kun on samalla munaton, maidoton ym. eli kaikille erikoisruokavaliota noudattaville sopiva.
    On jotenkin hirveän ahdistavaa, kun aina, kun pojalla on ollut maha kipeä, sitä miettii, että mitä nyt on syönyt väärin, vaikka eihän ne kaikki välttämättä keliakiasta johtuvia ole.

    Osaako joku muuten kertoa, että kun gluteenittomissa tuotteissa on vehnätärkkelystä ja sen pitäisi sopia useimmille ja karkeissa on vehnätärkkelysta ja ne ovat monella firmalla sallittujen listalla, niin kuinka on Pringles perunalastujen laita, joissa sitä myös on?
    Ja voiko kaikkia karkkeja käyttää, missä sitä on, vai pitääkö varmistaa valmistajan sivuilta, että onko sopiva, niinkuin esim. Fazerilla on?

  • ollikaiska 3 viestejä11.7.2010 19:30

    Hei!
    Kertoisiko joku miten saisi lähetteen jatkotutkimuksiin? Miesystävälläni alkoi tulla iho-oireita, vesikelloja ja punaisia kutisevia näppylärykelmiä taipeisiin ja muuallekin vartaloon. Ihmeteltiin aluksi että mitä ihmettä vartalossa tapahtuu ja epäiltiin jopa nokkosihottumaa, psoriasista (jota myös ollut hänen veljellään) sekä muita allergioita. Sitten appropo tulin puhuneeksi ihokeliakiasta, koska olin joskus aikaisemmin keskustellut asiasta kyseistä keliakiamuotoa sairastavan kanssa. Miesystävä perehtyi enemmän kirjallisuuteen, ja selvisi myös että äidillään on keliakia-geeni, ja äitinsä siskolla sekä lapsella puhjennut keliakia. Aikamme tarkkailtiin ohran, rukiin ja vehnän jättämistä pois ruokavaliosta, ja oireita ei kyseisenä aikana tullut lainkaan. Sitten välillä teimme päinvastaisia kokeita ja lievät oireet tulivat melkolailla heti sekä parin-kolmen tunnin päästä kroppa oli kuin pakanamaan kartta. Hänellä oli seuraavaksi päiväksi varattu aika terveysasemalle lääkäriin kyseisen vaivan takia sekä verikokeisiin. Nuori lääketieteen kandi näytteli kuvia nokkosihottumasta sekä kehotti jatkossa tarkkailemaan oireita ja sitten myöhemmin syksyllä palaamaan asiaan. Miesystäväni oli ällikällä lyöty sanan varsinaisessa tarkoituksessa koska oli orientoitunut jo mahdollisiin kokeisiin ja tutkimuksiin. Onko tämänlainen lääkärikäyttäytyminen yleistäkin keliakia-epäilysten kyseessä ollessa. Yksityiselle lääkärille hänellä ei ole juurikaan varallisuutta, jos olisi niin varmasti sen mahdollisuuden olisi jo käyttänyt. Kuka tietää, onko kokemuksia ja hyviä vinkkejä?? Olisin kiitollinen tiedosta siinä missä hänkin.

  • ollikaiska 3 viestejä11.7.2010 19:49

    Jaa, laitoinkohan ihan oikean keskustelun alle tätä asiaani, en vain huomannut että olisi erikseen ihokeliakia-keskustelua. )

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä11.7.2010 20:55

    Ihokeliakiasta ei ole omaa keskustelua, en ainakaan ole huomannut.

    Ihokeliaakikoita löytyy kyllä, ja niistä tässä yksi.

    Kannattaisi mielestäni olla tiukkana tuonne terkkariin päin. Eihän sitä nyt voi katsoa kesän yli, varsinkin kun on vielä sukutaustaakin keliakian suuntaan. Kannattaa "vaatia" lähetettä keskussairaalaan tai vastaavan ihopolille, jotta saisi otettua verikokeet ja koepalat, joista diagnoosin voisi tehdä.

    Itse aikoinaan pääsin tosi sujuvasti tutkimuksiin. Opiskelin tuolloin Tampereella ja YTHS:n kautta lähti lähete TAYS:n ihopolille ja siellä pääsin ihokeliakian "gurun" Timo Reunalan potilaaksi. Tutkimuksia oli jos vaikka jonkinmoisia, osa varmaan ihan tieteen hyväksikin. Koepalojen lisäksi oli myös ohutsuolibiopsia (vastaa gastroskopiaa) ja siinä todettiin, että suolikin on sökö, kuten aika monilla ihokeliaakoilla. Siis molemmat keliakiat.

    Ihokeliaakikoilla riittää tuo koepalasta löytyvä tauti keliakiakorvaukseen Kelasta. Skopia ei siis ole korvauksen saamisen edellytys.

  • ollikaiska 3 viestejä11.7.2010 23:53

    Kiitos Reetta vastauksestasi! Antaa vähän näkökulmaa tähän keliakia-asiaan, kun ei tiedä miten kannattaa menetellä jos seinä nousee pystyyn. Liekö säästösyistä tai muuten vaan lääkärinuransa alkutaipaleella etenevän kandin arkuutta/epävarmuutta lähteä viemään asiaa eteenpäin. Tiedäpäs häntä..? Mut toisaalta aikamoinen riski jättää tällainen potilas diagnosoimatta kun hoitamatta jättämisen seuraukset voivat pitemmällä aikavälillä keliaakikolle olla aika vaikeatkin.

  • m79 4 viestejä3.12.2011 08:59

    Oireethan voivat olla muutakin, keliakiahan saattaa herkistää esim maidolle? Jonka sietäminen kyllä saattaa palautua myöhemmin, esim maitodieetin jälkeen.

    Minä oirehdin myös riisistä, joten eipä tule käytettyä esim semperin tuotteita lainkaan.

    Ja sama täällä tuon iho-oireilun kanssa. Esim tavis leivän koskettelu nostattaa kämmenselkiin pieniä vesirakkuloita, jos samoin sormin hipaisee naamaa siihen nousee kutiava vesirakkula. Mutta vain kohtaan jossa on suora kosketus.

    Ja gluteenin välttämisellä kauhean näppyläiset kyynärpäät ovat pehmeät kuin vauvan peppu tänäpäivänä Olen aina ihmettelyt sitä sellaista pientä karheaa näppylää kyynärpäissä ja polvissa ja kuittasin sen asfaltti-ihottumalla kun muilla ihmisillä on sileät polvet ja kyynärpäät ja minä olen niitä raastanut asfalttiin kakarana. Ylläripylläri välttämisellä ne sileni.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,017s