Keliakia-korvaus

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Sussu 97 viestejä27.3.2009 15:16

    Joo. Minä vieläkin mietin sitä että kuka kertoo koko korvauksesta keliakia potilaalle. Ei taida olla yhtenäistä käytäntöä. Kun ei mullekkaan kukaan virallisilta tahoilta tullut sitä tyrkyttämään. Voihan olla ihmisiä jotka eivät tiedä koko hommasta. Vai voiko? Ja jos nyt on joku selvä sävel asiaan niin ennen ei ainakaan ollut.

  • higga 209 viestejä27.3.2009 15:27

    Sussu kirjoitti:
    Joo. Minä vieläkin mietin sitä että kuka kertoo koko korvauksesta keliakia potilaalle. Ei taida olla yhtenäistä käytäntöä. Kun ei mullekkaan kukaan virallisilta tahoilta tullut sitä tyrkyttämään. Voihan olla ihmisiä jotka eivät tiedä koko hommasta. Vai voiko? Ja jos nyt on joku selvä sävel asiaan niin ennen ei ainakaan ollut.

    Meille sanoi se ihan eka lääkäri jonka kanssa keliakia oli tapetilla, että saatte sit seuraavalta lääkäriltä kelaa varten todistuksen, et saatte sitä tukea. Mulle oli sit yllätys, et lapsi saa vammaistukea, mä luulin et meille tulee kans se 21e. Ja me oltiin kyllä semmosessa lastenpolin perehdytysjutussa jossa sosiaalityöntekijä kävi noi kela-jutut läpi. Eli meille on ainakin tyrkytetty joka suunnasta!

  • Mainos

  • Rosa 3 viestejä27.3.2009 18:12

    Ootteko koskaan aatelleet, että Kelan peruslääkekorvaus on 42% lääkkeen hinnasta. Ruokahan on keliaakikon lääke. Jos gluteenittoman ruokakorin hinta on n. 48 e kalliimpi, siitä 42% "lääkekorvaus" tekee 20,16 e.

  • Sussu 97 viestejä27.3.2009 18:39

    Minä en mieti muuta kuin että on "Onpa aika sikakalliita sämpylöitä" kun ostan gluteenittomia pussillisen: About 4e pussillinen, taitaa olla 5 kakkaretta. Ja hullu silti ostan. Se on meitin lähikaupan hinta.

  • Kari 364 viestejä27.3.2009 20:57

    Mulla tais olla jokin "luontainen" mekanismi, joka laittoi mut välttämään leipää. Tenavampana isä tapasi tuputtaa ruuan kanssa, että "leipää kanssa". Ja mä "kun en ota". Enkä muutenkaan kovin sitä halua. No, nyt kun diagnoosit on mitä on, ei tarvii halutakaan. Kyllähän mä tietyissä tilanteissa palvelua osaan vaatia, mutta nykyään menee mieluummin niinkuin aiheen kiertämällä mieluummin; aamiaisella syön mieluummin appelsiinin tai päärynän. Se muuten auttaa myös mahan kupua pienentävästi. Oikeastaan tuo vaihtoehtoihin keskittyminen tekee olon jotakuinkin ihan kivaksi. Montaa juttua kyllä pitää entisestä enempi kytätä ja epäillä. Alkaa jo tottua. Ja kun tiedän Kukkoa myyvät kaupatkin - sinne se 21e viimeistään menee

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Sussu 97 viestejä27.3.2009 21:19

    Hih..Nyt et taida puhua kalakukosta... Se vois olla kyllä aikas hyvä. Siis kalakukko, gluteeniton. Taas aiheesta poiketen... Onkohan sitä olemassa valmiina jossai?

  • Reetta  719 viestejä27.3.2009 21:39

    Jokunen aika sitten etsin finlexistä hallituksen esityksen, jolla aikoinaan ruokavaliokorvaus oli lakiin esitetty. Siellä keliaakikon ylimääräisiä kustannuksia vertailtiin just noihin (kliinisten ravintovalmisteitten) Kelan lääkekorvauksiin. Keliaakikoille ei voi antaa enempi kuin muille erityisvalmisteita käyttäville !

    Leipää ostaessani mietin minäkin, että hups, kuukauden korvauksesta meni jo viidesosa yhteen ostokseen. Aikaisemmin en leipää ruuan kanssa syönyt, mutta nyt ajattelen, että pistetään osa leipäkulusta työnantajan piikkiin ja syödään leipää lounaalla. Tosin se alkaa näkyä puntarissa, tuo leivänsyönti.

    Sitten tuosta aiheesta, kuka tiedottaa oikeudesta keliakia-korvaukseen? Uskoakseni nuo tähystelevät lääkärit hoitaa B-todistuksen kirjoittamisen tosi hyvin. Ainakin omani laati todistuksen pyytämättä. Eri asia on sitten terkkarilääkärit, jotka saattaa kehottaa gluteenittomaan ruokavalioon ilman tähystyksiä ja potilas kiltisti noudattaa ohjetta. Sitten kun tähystys ajastaan koittaa, nukat onkin pystyssä, eikä keliakiaa voikaan todentaa - ja keliakia-korvaus jää saamatta.

  • Mainos

  • Sussu 97 viestejä27.3.2009 21:51

    Kiva kuulla että informaatio pelaa! Ainankin teillä on toiminut hienosti, Higga ja Reetta. Ja kaipa se toimiikin sitten nykyään hyvin. Se on pääasia.

  • porajata 460 viestejä1.11.2011 09:52

    31.10.2011 kirjoittanut Leena Kokko (leena.kokkokeliakialiitto.fi)
    Eduskunnan keliakiaverkosto kokoontuu uudella kokoonpanolla ensimmäiseen kokoukseensa 10. marraskuuta. Vuosi sitten Keliakialiiton aloitteesta perustetussa keliakiaverkostossa on kahdeksan kansanedustajaa eri puolueista.

    Eduskuntaryhmät ovat nimenneet keliakiaverkon jäseniksi seuraavat kansanedustajat: Outi Mäkelä (kok.), Anneli Kiljunen (sd.), Ritva Elomaa (peruss.), Inkeri Kerola (kesk.), Erkki Virtanen (vas.), Christina Gestrin (r.), Johanna Karimäki (vihr.), Peter Östman (kd.).

    Lisäksi verkostoon kuuluvat keliakia-asiantuntijalääkäri Kalle Kurppa, toimittaja Eija Kallioniemi sekä Keliakialiiton edustajia.

    Keliakiaverkoston tavoitteena on vaikuttaa siihen, että keliakian hyvän hoidon edellytykset voivat kehittyä yhteiskunnassa laaja-alaisesti.

    Keliakiaverkoston kokouksessa viime helmikuussa oli esillä ruokavaliokorvauksen korotusasia. Keliakiaverkoston aloitteesta eduskunnassa tehtiin maaliskuussa kirjallinen kysymys. Se koski gluteenittomasta ruokavaliosta saatavan korvauksen sitomista indeksiin ja kuinka hallitus on seurannut gluteenittoman ruokavalion hintakehitystä, jota eduskunta edellytti lausumassaan, kun ruokavaliokorvausta koskevat lakimuutokset hyväksyttiin vajaat 10 vuotta sitten.

    Kuluttajavirasto teki valtakunnallisen gluteenittomia tuotteita koskevan hintaselvityksen elokuussa

  • Reetta  719 viestejä3.11.2011 06:48

    Millähän perusteella puolueet on mahtaneet valita keliakiaverkoston jäsenet ? Onkohan sinne hakeuduttu vai määrättynä "jouduttu". Nimet oli kovasti vieraita ainakin mulle.

  • Jezu  Ylläpitäjä5.11.2011 13:44

    Reetta kirjoitti:
    Millähän perusteella puolueet on mahtaneet valita keliakiaverkoston jäsenet ? Onkohan sinne hakeuduttu vai määrättynä "jouduttu". Nimet oli kovasti vieraita ainakin mulle.

    Hyvä kysymys. Ennen vaaleja ainoastaan kokoomuksen Outi Mäkelä kannatti ruokavaliokorvauksen korottamista:

    Keliaakikon asialla Eduskunnassa

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • LG1982  164 viestejä5.11.2011 19:59

    Onkohan muilla tahoilla vastaavia virallisempia lobbausryhmiä? Itsellenikin nimet pääosin outoja, luulisi, että keliaakikkoedustajat olisivat kiinnostuneita osallistumaan ryhmän toimintaan.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä3.3.2019 19:50

    Onko jo tietoa milloin selviää saadaanko keliakia korvaus takaisin, vaalitkin kohta

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,038s