Keliakiaa vai ei?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jekku 21 viestejä12.11.2009 17:20

    Sain gastroskopian tulokset tänään. Juuri niin kuin pelkäsinkin, tulos ei ollut täysin yksiselitteinen. Villukset ovat lievästi madaltuneet ja kryptat lievästi pidentyneet. Lievä lymfosytoosi, joka jää patologiseksi katsottavan raja-arvon alle. "Kuitenkin lievän partiellin villusatrofian ja keliakian mahdollisuus on olemassa." Verikokeissa vasta-aineet olivat vähän kohonneet.

    Lääkärini mielestä minulla on keliakia, koska oireet viittvat siihen, mutta kuulemma kysyy vielä gastroskopian tehneen lääkärin mielipidettä. Toistaiseksi olen normaalilla ruokavaliolla.

    Onko kenelläkään ollut vastaava tulos ja miten sitten toimittiin? Saatko Kelalta korvausta? (Ehkä täällä on jo ketju aiheesta, mutta en ainakaan nopsasti löytänyt..)

    Ärsyttää! Oikeasti haluaisin jo diagnoosin, että voisin aloittaa gluteenittoman ruokavalion.

  • porajata 460 viestejä12.11.2009 19:19

    Onkos suvussa ollut keliakiaa ?

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä12.11.2009 22:19

    Ymmärtääkseni keliakia joko on tai ei ole. Kai se voi olla "alkavakin"..
    Sanot vasta-aineiden olevan koholla. Mahtaako olla yli viitearvon?

    Tyttärelläni apteekin kotitesteri näytti haaluista himmeää tulosta, joka sitten tähystyksessä tuomittiin selväksi G:ksi.

    Paperit Kelaan, ja korvauspäätös tuli viikossa.

    Sellaisen neuvon olen kuullut, että pitäydy normaalissa ruokavaliossa kunnes tähystys tuo tuomion. Sen jälkeen tilanne muuttuisi.

    En ole lääkäri. Vain omaa kokemusta kerännyt

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Jekku 21 viestejä13.11.2009 11:18

    Lähisukulaisilla ei keliakiaa ole todettu, ainoa tietämäni keliaakikkosukulainen on äidin serkku.

    Vasta-aineet olivat raja-arvoiset. En pysty nyt tarkistamaan mistä vasta-aineista oli kyse, mutta kaksi arvoa oli hieman koholla. Viitearvo oli kummassakin 7, toinen lukema oli minulla 8, toinen 18.

  • KatjaRa 51 viestejä13.11.2009 13:52

    Mun ensimmäisessä tähystyksessä todettiin, että keliakia oli "alkava", verikokeissa vasta-aineet olivat olleet selvästi koholla. Tämä ei kuitenkaan riittänyt, vaan tosiaan mun piti jatkaa normaalia ruokavaliota aina seuraavaan tähystykseen asti, jossa keliakia sitten kunnolla todettiinkin. En valitettavasti muista, kuinka pitkä aika tähystysten välillä oli.

    Eli normaalia ruokavaliota kannattaa jatkaa, kunnes keliakia todetaan tähystyksellä. Lääkäri varmasti osaa kertoa, koska seuraava tähystys on syytä tehdä.

    Oikotie matkan mutkistaa.

  • Jekku 21 viestejä18.11.2009 11:32

    Sain kuin sainkin diagnoosin, gastroskopian tehneen lääkärin mielestä ihan selvä keliakia.

  • Reetta  719 viestejä18.11.2009 11:43

    Sitten vaan Kelaan pistämään keliakiakorvaus-hakemus vireille !

  • Mainos

  • Jossu 22 viestejä20.11.2009 11:17

    Tämä jäänee arvoituksksi kohdallani nyt... Tosiaan vasta tänään pääsin kuulemaan noi skopian tulokset ja vaikkakin vasta-aineet oli reippaasti koholla ja oireita on ollut niin PAD-tulokset eivät tukeneet silmämääräistä tähystyksen tehneen lääkärin lausuntoa keliakiasta...
    Eli siis Skopiassa näkyy muutoksia ja vasta-aineet oli koholla, mutta tulosten puitteissa Kelalta ei korvauksia tilille kilahtele.
    Lääkäri mulle kehoitti edelleen samoin kuin tähystyksen tehnytkin lääkäri, että gluteenitonta ruokavaliota tulee noudattaa.

    Tiedä nyt sit mitä tekis??? Noudattaakko ohjeita vai ei?
    Lääkäri kyllä kommentoi asiaa niin, että nykyisten tutkimusten valossa ruokavaliohoito kannattaa aloittaa ja löydsin myös artikkelin Duodecimista (2009;125):307 - Keliakia tulee hoitaa riippumatta ohutsuolilöydöksestä.

  • Toukokisu 31 viestejä20.11.2009 12:22

    Jossu, mulla sama tilanne. Vasta-aineet verestä koholla, tähystyksen tehneen lääkärin mukaan selvä keliakia ( villukset tai mitkä lie selvästi madaltuneet ) mutta sit koepalassa ei tulehdusta. Korvausta en Kelalta saa, lääkärin mukaan mulla on keliakia. Gluteenittomalla olen ollut ja oireet poistuneet joten ei hirveästi tee mieli aloittaa normiruokavaliota Kelan korvauksenkaan toivossa, vaikka ärsyttää kyllä suunnattomasti kun en sitä saa. Menen nyt ainakin tällä hetkellä näin, katotaan nyt jos joskus suunnattomasti kypsyttää niin sit vois harkita siirtymistä takas normiruokaan ja uuteen tähystykseen.

  • Jossu 22 viestejä20.11.2009 15:19

    Toukokisu: kovin samat on fiilikset - eli näillä mennään. En mä vararikkoon mene vaikka korvausta en saakaan...

  • Jekku 21 viestejä20.11.2009 20:43

    Saapa nähdä myöntääkö Kela minullekaan korvausta. Sain tänään B-todistuksen, jossa todetaan, että minulla on selkeä alkuvaiheen keliakia. Toivottavasti se riittää Kelalle, eikä minun tarvitse jatkaa gluteenin syömistä niin pitkään, että suolinukkani olisi selvästi tuhoutunut. Ensi viikolla paperit Kelaan... Kuinkahan kauan päätöksessä kestää? Toisaalta tuo korvaus on niin mitätön, että ei kai se hirveästi haittaa, vaikken sitä saisikaan.

    Olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla nyt kaksi päivää ja hyvin on mennyt Leivoin äsket ekat teeleivät, tuli ihan syötäviä :P

  • Pulla 267 viestejä20.11.2009 23:08

    Totean sen, minkä olen varmaan moneen kertaan toistanut: Jos on iho-oireita, kannattaa mennä ihotautilääkärille. Ihokoepalasta voi keliakia löytyä, vaikka sitä ei gastroskopiassa selvästi näy. Minulla oli jokaisessa gastroskopiakoepalassa tulehdusta vuosia, mutta keliakiaa ei kuitenkaan diagnosoitu. Kunnes viimein osui kohdalle sopiva ihotautilääkäri ja otettiin iholta näyte. Siitä diagnoosiksi ihokeliakia. Sen jälkeen gastroenterologikin totesi, että kyllä siellä suolessakin varmasti keliakia on, mutta tuho voi olla läiskikäs tai ei juuri siinä kohtaa, mistä koepala oli otettu.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä21.11.2009 09:19

    Noi se varmaan menee, että näytepalojen edustavuus ei aina osu kohdalle

    Mulla esim. HELIKO bakteeria ei löytynyt eka kerralla mutta kylläkin toisella ja varmastikkin sekin oli siellä muhinut jo kenties lapsesta saakka

    Niin ja iso vaikutus on näytteenottajan kokemuksellakin...ja montako näytepalaa otetaan

  • Karelia 5 viestejä3.6.2010 22:26

    Vanha viesti, mutta mun on pakko tulla kertomaan oma tarinani tähän. Mullahan aikanaan puhkesi ihottuma, jota alettiin varsin pian epäillä ihokeliaksi. Koepalat x2 ihosta, sekä suolesta olivat molemmat puhtaat. Samoin verikokeet. Luont.gluteenittomalla ruokavaliolla iho parani parissa kuukaudessa. Tämä riitti kohdallani Kelalle. Olin kylläkin hämmästynyt, enkä tosin vieläkään ole 100% varma, onko tämä keliakiaa vai ei. Mutta Kelan mielestä se ilmeisesti tuollakin näytöllä on.

  • ponipimu 239 viestejä4.6.2010 01:18

    siis eikö sille lääkärille voi ihan suoraan sanoa että kirjoittaa sellasen lausunnon että varmasti saa kelalta korvauksen?

    meillä lääkäri kirjoitti jopa verottajaa varten 30% invaliditodistuksen vaikka en sitä verohelpotusta saakkaan, puolison tulot kun valitettavasti vaikuttavat siihen.

    ja lisäksi sain aikanaan kalsipos-tabletit reseptillä. nekin maksaa aika paljon ovh-hintaisena.

    olkaa nyt tiukkana siellä lääkärissä, ei ne mitään jumalia kuitenkaan ole!

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s