Keliakiaako??

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Taru 14 viestejä6.5.2013 17:54

    Juulin kirjoitti:
    honda kirjoitti:
    mitenhän se on jos taru joutuu uuteen tähystykseen,kuukauden gluteeniton ruoka valio voi korjata ohutsuolen nukan jossain määrin ,niin todelliset ohutsuolen nukan vauriot jää huomaamatta.terveisin honda.

    voihan sitä sitten siirtää kauemmaksi ja syödä gluteenitonta sillä välin.

    Niin mä siinä tapauksessa tekisinkin . Söisin sit muutaman kuukauden gluteenipitoisia viljoja ja menisin sit uusintatähystykseen.

  • honda 89 viestejä6.5.2013 18:07

    miksi asiaa pitkittäisi nyt saisit tarvitseman tiedot kuukauden päästä.asia olisi sillä selvä.tuolla asenteella diagnoosin saanti kestäisi kuukausia...terveisin honda.

  • Mainos

  • Taru 14 viestejä6.5.2013 18:29

    honda kirjoitti:
    miksi asiaa pitkittäisi nyt saisit tarvitseman tiedot kuukauden päästä.asia olisi sillä selvä.tuolla asenteella diagnoosin saanti kestäisi kuukausia...terveisin honda.

    Mä en nyt oikeen ymmärtäny.... siis en mä ole mitään pitkittämässä. Tarvittavat tutkimukset, eli tähystys on jo tehty ja koepalat otettu. 17.6 on muistaakseni lääkärin soittoaika. Jos diagnoosi on epäselvä ni sit palaan hetkex aikaa takasin gluteenipitoiseen ruokaan ja meen muutaman kuukauden päästä uusiin tutkimuksiin, jos niin vaaditaan. Diagnoosi voi myös olla, että mulla ei ole keliakiaa. Autoimmuunityreoidiitin tähden haluun nyt myös testata tätä ruokavaliota, eli ei pelkästään turvotusten ja ummetusten suhteen ja keliakiaepäilyn suhteen vaan kaikki nää yhdessä.

  • honda 89 viestejä6.5.2013 18:41

    on se kiva aloittaa sitten kaikki alusta.honda

  • Juulin 187 viestejä6.5.2013 19:03

    Jos suolinukan parantuminen voi kestää jopa vuosia, niin kuukausi gluteenittomalla on ainoastaan taukoa suolistolle. Ei se kokonaan parane millään tuossa ajassa. Eikä todellakaan ole "alusta asti aloittamista", ei ainakaan minun mielestäni.
    Ja itselleni oli gluteeniton ruokavalio yli puolen vuoden ajan, ennen kuin aloitin uudestaan ja oireet olivat oikeastaan tuossa vaiheessa olemattomat, joten senkin kannalta olo voi helpottaa.

  • honda 89 viestejä6.5.2013 20:10

    en voi kun kirjoittaa omistani kokemuksesta,minua ei ohjeistettu ruokavalion suhteen hoito henkilö kunnan taholta. päin vastoin olivat kovin kiinostuneita mitä syön ,paljonko juon vettä päivässä,ei ne sanonut ruokovaliosta sitä sun tätä.oikeistaa käskivät syödä normaalisti,eihän ne voinnut ohjeittaa ruokavaliossa kun ei tiedetty mikä on pielessä.kyllä sitten kun sain diagnoosin niin kyllä sitten tuli ohjeita ruuan suhteen ylin kyllin niin lääkärien taholta kun muukin hoitohenkilöiden taholta.honda.

  • glutfree 90 viestejä6.5.2013 20:57

    Joo, ei se diagnoosin saantia estä, vaikka nyt aloittaisitkin jo gluteenittoman ruokavalion. Kun kerran tähy on tehty, sen tulokset sitten kertovat omaa tarinaansa. Ja vaikka tulokset olisivat negatiivisetkin, ei gluteenittomasta ruokavaliosta sen kummemmin kenellekään ole haittaa. Useimmille päin vastoin vaan paljon hyötyä.Monien vaivat, esim.niveloireet, allergiat ja suoliston epämukava olo paranee jo nopeastikin kun jättää gluteeniviljat pois ruokavaliosta. Ja vaikka olis ihan täysin ilman viljoja, ei siitäkään ole kenellekään mitään haittaa, vaikka leipomoteollisuus sitä kovin yrittääkin väittää, ainoa haitta on leipomoilla, kun asiakaskunta vähenee. Mutta todellisuudessa viljoissa ei ole yksistään mitään semmoista, mitä ei muusta ruuasta voisi saada, paitsi tietty gluteenia...ja sehän nyt ei ole välttämätöntä kenellekään.

  • Mainos

  • Taru 14 viestejä18.11.2014 21:43

    Pitkäst aikaa kirjottelen tänne. Tosiaan keliakiaahan mulla ei siis tuolloin 1,5 vuotta sit todettu. Nyt kuitenki tilanne on ollu mulla pahempi mitä tuolloin tähystyksen aikaan. Viime vuoden lopusta tän vuoden alkuun alkoi sairastelukierre ja kaiken lisäx vatta meni totaalisen huonoon kuntoon. Aloin siis syömään uudestaan gluteeniviljoja jossain välis viime kesää ja jatkoin ihan tän vuoden heinäkuuhu asti. Enää en kärsiny ummetuksesta vaan jatkuvast nesteen kertymisest kehoon ja ihan jatkuvast useit kertoi päiväs toistuvast ripulist. Ihan jopa vesiripulist ja myöski C -vitamiinin puutteest mist oli merkkinä se, et rahtasin kilokaupal appelsiinii kotiin. Vatta oli siis totaalisen huonos jamas ja ripuloin about 1/2 vuotta iha joka päivä alkuvuodest alkaen. Kilppariarvoist se ei voinu johtuu, ku ne oli kunnos.

    Heinäkuus kävin sit Apilas homeopaatil ja sain kaikki proteiinit yms lisäravinteet käyttöön ja neuvon jättää viljat ja maitotuotteet pois kokonaan ruokavaliost. Niin toimin ja vatta tuli kuntoon.

    Lääkäril varasin kuitenki ajan ja sain sen tälle kuulle ja kävinki jo. Tuloksena se, et pääsin laktoosirasitukseen, ku kerroin, et maito ällöttää ja kaikki herajuomat. Kaiken lisäx kiikutin ulostenäytteen kans labraan. Tänään oli laktoosirasitukses, eikä mitään oireit tullu. Lääkäri oli sitä mielt, et keliakiaa mul ei voi olla ja sain diagnoosin ibs, eli ärtynyt suoli. Tilanne siis oli todella huono vattan takia siihe asti, ku siirryin gluteenittomiin ja maidottomiin tuotteisiin.

    Mää täs ny kysynki, et kuin kauan mun pitäs syödä jälleen gluteeniviljoi, et saisin verikokeist luotettavan tuloksen? Tänään alotin niitten syömisen uudestaan ihan vaan seuratakseni, et miten kroppa reagoi ja josko pääsisin selvittään ton keliakian ja ravitsemusterapeutil. Tuntuu, et sinne ravitsemusterapeutilki o julkisel puolel kiven takan pääsy, ku en pääse ees ibs diagnoosil . Yksityisel kyl pääsee ja saa maksaa hunajaa.

    No, jokatapaukses parin viikon pääst o aika yksityisel lääkäril Apilaan (meen ekaa kertaa) ja samoin o soittoaika omal tk-lääkäril ja mieluust silt omalt tk-lääkärilt viel yritän ruinata, et jos todellaki pääsisin sinne ravitsemusterapeutil ja jos oireet alkaa taas ni keliakiakokeeseen kans.

    Tuntuu vaan, et o niin ummikko näis asiois vaik o yrittäny ottaa selvää ibs:st ja gluteenist jne. mut sen ammattilaisen ohjeen kaipaisin ilman, et tarttis kaikest omast terveyteen liittyväst maksaa ittensä kipeex.

    Kiitti, jos jaksoitte lukee tän mun pitkän tarinan taas ja jos saitte viel jotain selkooki täst .

  • honda 89 viestejä19.11.2014 05:17

    minusta tässä on tyypillinen esimerkki ensin syödään normaalisti sitten siirrytään oma aloitteisesti gluteettomaan ruokavalioon. mutta kun pitäisi syödä normaali ruokaa niin pitkään kun tähystys,verikokeet antavat keliakia tuloksen ,sitten vasta siirtyä gluteettomaan ruokavalioon. minä sanon näitä kokeilijoita kamizasi ruokailijoiksi...tieten omalla vastuulla, täytyisi noudattaa annettuja ohjeita jota saa sairaalasta,terkkarista ,jos kysyy kyllä ne ohjeistavat kuinka toimia...keliakia diaksooni saamisessi..syökää normaalisti siihen asti...

  • glutfree 90 viestejä21.11.2014 12:47

    Hei Taru, mä kans pitkästä aikaa eksyin tänne sivustolle...ja satuin sun kirjoituksesi huomaamaan. Ikävää, että sulla on ollut suoliston kanssa ongelmia. IBS on siitä harmillinen juttu, että se ei ole mikään yksittäinen sairaus, vaan monen oireen ongelma, nimikin suomeksi ärtyneen suolen "oireyhtymä". Ja tuon diagnoosin saa useimmat joilla on epämääräisiä vatsaoireita ja kuitenkaan missään testeissä (verikokeessa tai tähyssä) ei ole selvää keliakiaa tai muuta, joka heti selittäisi oireet. Monelle IBS:ää sairastaville on kuitenkin myös gluteenittomuudesta hyötyä. Jotkut joutuvat rajoittamaan muitakin ruoka-aineita. Kaikille, myös terveille, on erityisen hyödyllistä jättää kaikki lisätty sokeri ja valkoiset jauhotuotteet pois, ainakin nyt ensimmäisenä. Nämä suolistovaivat on yleensä monilla myös semmoisia, että se, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle ja päinvastoin. Eli pitää vaan kokeilla ja kokeilla, mikä on omalle kropalle sopivaa, eikä välttämättä tyytyä muiden "ohjeisiin", myös lääkärit saattavat antaa ohjeistuksia, jotka eivät sitten loppupeleissä olekaan toimivia.

    Suolistossa voi olla kuitenkin muitakin sairauksia, mm. Chronin tautia tai Colitis Ulcerosaa (haavainen paksusuoli) jotka aiheuttavat monenlaisia vaivoja, useimmilla ripuli on pitkittynyttä ja myös verta ulosteen mukana voi tulla, koska suoliston limakalvo on tulehtunut. Itselläni on tuo colitis sekä keliakia. Keliakia on siis ohutsuolen sairaus, colitis paksusuolessa. Chronin tautia voi olla sekä ohutsuolessa, että paksusuolen alueella.

    Hyvä, että olet ollut yhteydessä lääkäriin ja sinua on tutkittu kokonaisvaltaisesti. Lisäravinteista useimmiten on hyötyä, kun on suolisto-ongelmia ja näin ollen useimmiten myös ravinteiden imeytyminen on heikompaa. Lisäksi vaikka kuinka söisi monipuolisesti, tämän päivän ruoka / ravinto on sen verran ravintoköyhää, että yksittäisiä ruoka-aineita pitäisi syödä määrällisesti niin paljon, että joidenkin vitamiinien ja hivenaineiden tarve tulisi tyydytettyä, että sitä ei vaan yksinkertaisesti pystyisi tekemään.

    Myös näissä tulehduksellisissa suolistosairauksissa hyvin monet hyötyvät viljojen poisjättämisestä. Joten vaikka keliakiaa ei olisi, voi silti olla gluteenittomalla ruokavaliolla, vaikka mm.nimim. honda on asaiasta jokseenkin eri mieltä. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa myös välttää mm. antibiootteja, pitkään jatkuvaa tulehduskipulääkkeiden käyttöä, runsasta alkoholia, lisäaineita, (vaikka ns.asiantuntijat sanovatkin niiden olevan turvallisia, ei niiden yhteiskäytöstä ole juurikaan tutkimuksia, saatika pitkäaikaisvaikutuksista), keinomakeutusaineita, ja runsasta määrää yhtä ja samaa ruoka-ainetta kerralla (esim.niitä appelsiineja...yksi päivässä kyllä riittää)

    Kannattaa lukaista Olli Sovijärven tekstit:

    http://ollisintegrallife.com/2012/11/15/autoimmuunisairaudet-ja-patofysiolo giset-mekanismit-hoito-ravinnolla-seka-stressinhallinnalla/

    Tässä hyvä tietopaketti viljoista ja autoimmuunisairauksien yhteyksistä.

    ja

    http://ollisintegrallife.com/2012/07/24/maitotuotteiden-laatuerot-seka-maid on-aiheuttamat-terveydelliset-ongelmat-analyysi-evolutionaarisesta-nakokulm asta/

    Maitokin kun voi olla joillekin ongelma, ei niinkään laktoosin takia, vaan kaseiinin, takia.

  • Taru 14 viestejä21.11.2014 22:19

    Mää oon ny muutaman päivän vedelly kaiken laisii gluteeniviljoi ja paljo. Ehkä aavistuksen enemmän esiintyny ilmavaivoi mut ei mitään ihmeempää viel. Etenki huomasin, et ilmavaivoi tuli enemmän, ku olin syöny maitosuklaat ja lakritsii. Mut voiko ne oireet tulla vast pitemmäl viiveel? Mää meinaan, et katon tän tien ny loppuun asti, koska se mua täs ny mietityttää tosiaan kans, et jos mulla onki kuitenki diagnosoimaton keliakia ja se, et mää pelkään syöväni tiedostamattani väärin.

    Joulukuun funkkislääkärikäyntii ootan, ku kuuta nousevaa koskien kilppariasiot ja tätä mun vattajuttuu. Onnex saan siihe mennes myös laktoosirasituskokeen tulokset ja ulostenäytteen tulokset, et hän pääsee ekana niit myös kommentoimaan heti . Pääasia, et saan selvyyden siihe, et mix mun ripulointi kesti sellaset 7 kk, eli tammikuust heinäkuuhu. Jostain syyst oli suoli todella huonos jamas :/. Ehkä viimisen kuukauden siit voin laittaa iha hitusen kilpparin piikkiin, koska t4 arvo pomppas aavistuksen liikatoiminnal mut muuten koko ton ajan arvot oli kaikki kunnos, jopa t3v.

  • Tallulah 476 viestejä26.11.2014 14:18

    glutfree kirjoitti:
    Joten vaikka keliakiaa ei olisi, voi silti olla gluteenittomalla ruokavaliolla, vaikka mm.nimim. honda on asaiasta jokseenkin eri mieltä.

    Ei honda käsittääkseni ole tuosta eri mieltä, vaan siitä että gluteeniton ruokavalio aloitetaan ennen keliakiatutkimuksia. Sitä ei pitäisi tehdä. Näin ainakin mun mielestä tuossa edellisessä hondan viestissä sanotaan.

  • Mainos

  • honda 89 viestejä26.11.2014 19:01

    tallulah kirjoittaa niin kuin se on,sitä minä just tarkoitin.kiitos tallulah että ymmärsit asian oikein..

  • Taru 14 viestejä28.11.2014 21:10

    En pystyny jatkaan tätä gluteenikokeiluu enempää. Alko verensokeri heitteleen ihan selväst ja sen tunsin olotilas. Mm täs pari päivää sit vetäsin lautasellisen makaronimössöö ilman vihanneksii ja sen jlk iski iha tajuton väsymys ja palelu. Ei auttanu, ku heittää peitto korviin ja mennä maate ja ku siit "koomast" heräsin ni iski hiki. Totuus se, et joku mättää.... . Keliakiast luin, et se vaikuttaa mm verensokerin säätelyyn.

    Eilen hain apteekist pikatestin mut en oikeen tainnu osata sitä käyttää vaik aineet sainki siin sekotettuu mut ohje oli todella epäselvä. Siit tuli negatiivine vastaus mut mää en oikeen ny luotan sen testin vastaukseen, ku epäilen, et en tehny sitä ihan oikeen alust alkaen.

    Kaiken lisäx suolen toiminta hidastu tän testin aikana ja sit alko tulla sellane tunne, et iskee flunssa ja se olo ollu ny pari päivää, et iskeex vai ei.

    Tänään eka lähes gluteeniton päivä (söin siis suklaapatukan, jos oli vehnää) ja vatta lähti heti toimiin normaalist.

    Kyl nyt tuntuu, et gluteeni tuntuu olevan myrkky mun keholle. Ku katoin tota keliakiaoirelistaa ni paljo löyty kaikkee. Josko se selittäs senki mix mun hampaat o alkanu niin helpost reikiintyyn ja se 7 kk kestäny jatkuva ripuli, sairastelukierre, C -vitamiinin puutos jne. Ja se, et mix sillon, ku mää söin gluteeniviljoi ni mun teki koko ajan mieli ihan kaikkee ja hirveest... niin suolast, ku makeet ja vuorotelle.

    Täl hetkel fiilis vähä sellane, et vatuttaa, ku ei tullu puhuttuu lääkäril tost ripulist sillon, ku oireet oli pahimmillaan. Mää vaan luotin siihe koepalatulokseen mikä otettiin viime vuoden toukokuus ja suurin piirtein puolen vuoden pääst siitä alko toi ripuloimine.

    Tuli taas tällane avautumine mut kai tää sitä varte o, et tääl saa vähä avautuukki . Maanantain funkkislääkärikäyntii ootan todella paljo ja tietty tiistaista oman lääkärin soittoo kans.

  • korpirisukko 27 viestejä1.12.2014 19:19

    Eiku vaan vetämään gluteenia, kyllä se siitä oikenee! Oireet kannattaa kärsiä, diagnoosi on rahallisesti arvokas. Älä luovuta.

  • Taru 14 viestejä1.12.2014 20:40

    Mää olin tänään funktionaalisel lääkäril ja hän kans epäilee, et mul todennäkösest on keliakia puhjennu mut se, et mix ei tutkita o se, et mul tulee niin rajut oireet, et se o enemmän mun terveydel haitallist. Varsinki se, et mun verensokerit alkaa heitteleen rajust ja se ei oo hyvä juttu. Haitat voi siis olla isommat, ku hyödyt. Pahimmas tapaukses siis jopa diabeteksen puhkeeminen. Mieluummin siis saa olla diagnoosi tekemät, ku se, et puhkee lisää jotain.

    Vatta myös o jälleen sekasi. Lauantain ostin gluteenitont makkaraa HK -areenalt, ku olin siel kattomas Roxettee. Pääl laitoin sinappii ja katseppuu ja parin tunnin pääst siit huomasin, et ilmaa alko tulla normaalii enemmän. Joko se makkara ei ollu gluteenitont tai sit sinapis ja ketsupis oli gluteenii. Siin sit illal söin koton viel 2 omenaa ja alko sattuu vattaan. Siit asti ny ripuloinu taas ja tuntuu myös keuhkois. Otin just kortisonisuihket pari suihkaust, ku keuhkois tuntuu vähä ärtyneelt. Nää näyttää nyt heti iskevän kaikkeen väärään mitä suuhun pistää eli gluteeni ja omena nyt etenki.

  • honda 89 viestejä3.12.2014 17:21

    taru oletko tietoinen että keliakkia ja hammaskiilteen menetys,reikien tulo hampaisiin ovat yhteisiä tekijöiä keliakkiassa . itselläni ovat hampaat murentuneet suussa vaikka olen harjannut hampaani.. kysy vaikka lääkäriltä jos et usko....

  • Mainos

  • Taru 14 viestejä4.12.2014 14:10

    honda kirjoitti:
    taru oletko tietoinen että keliakkia ja hammaskiilteen menetys,reikien tulo hampaisiin ovat yhteisiä tekijöiä keliakkiassa . itselläni ovat hampaat murentuneet suussa vaikka olen harjannut hampaani.. kysy vaikka lääkäriltä jos et usko....

    Kyllä mää uskon siihe, et keliakia vaikuttaa hampaisiin. Mult tuskin koskaan tullaan keliakiaa diagnosoimaan ja oon ny tullu itekki siihe tulokseen, et onx siin mitään järkee. Jos kroppa menee huonoon kuntoon ja tuntee olon sairaax jo pelkän hetkellisen gluteenikokeilun aikan ni ei siin kyl oo mitään järkee, et sen takia ittensä sairastuttaa.

    Tänään lääkäri soitti viel tk:st ja hän meinas, et saatan olla myös gluteeniyliherkkä ja sain sen toivomani lähetteen ravitsemusterapeutil, jonka kautta kartotetaan kaikki mahdollinen ja karsitaan neki gluteenit poist mist en ehkä viel ite tiedä mitään, et mitkä saattaa sisältää gluteenii. Mieluummin näin siis ja oon ite tyytyväinen myös nyt .

  • nyyti 58 viestejä4.12.2014 22:24

    Taru, oon lukenut sun viestejä täällä ja todella toivon (ja uskon) että asiat selviää ja voit pian paremmin! Itse olen siirtynyt gluteenittomalle ilman diagnoosia, kun gluteeniviljat selvästi tekee jo pieninä määrinä oireita. Tsemppiä!

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s