Korvaus

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • rronn 19 viestejä13.8.2009 21:19

    Onko ravintolalla tms. syöntipaikalla korvausvelvoitteita jos tarjoavat keliaakikolle gluteenipitoista ruokaa vaikka asiasta on erikseen mainittu?

    Muistaakseni olen jostain kuullut, että näin olisi. Varma en kuitenkaan ole. Tietääkö kukaan mahdollisen korvauksen kokoluokkaa? Jos se on pari hassua kymppiä niin tuskin kukaan jaksaa läpikäydä mahdollista byrokratiaa sen takia.

    Olen saanut oireita lukemattomia kertoja ravintolareissun jälkeen ja eihän se reilulta tunnu, että maksaa siitä että saa ohutsuolensa huonoon kuntoon.

    Kävi myös mielessä, että mitä jos maassa, jossa rangaistuskäytäntö on hieman erilainen (esim. usa) joutuisi samanlaiseen skenaarioon? Jenkeissähän on haastettu oikeuteen (ja saatu korvauksia) paljon vähäpätöisemmistäkin syistä.

    Tämänkaltainen tapahtuma: olet syömässä hienossa ravintolassa varmistat ruoan gluteenittomuuden ja kerrot keliakiastasi, mutta kuitenkin ruokaan on päässyt lipsahtamaan gluteenia. Eikö tilanteessa pystyisi peräti nostamaan syytteen ravintolaa/ketjua vastaan ja saamaan mahdollisesti suuret korvaukset?

  • Jezu  Ylläpitäjä13.8.2009 21:55

    rronn kirjoitti:
    Onko ravintolalla tms. syöntipaikalla korvausvelvoitteita jos tarjoavat keliaakikolle gluteenipitoista ruokaa vaikka asiasta on erikseen mainittu?

    Muistaakseni olen jostain kuullut, että näin olisi. Varma en kuitenkaan ole. Tietääkö kukaan mahdollisen korvauksen kokoluokkaa? Jos se on pari hassua kymppiä niin tuskin kukaan jaksaa läpikäydä mahdollista byrokratiaa sen takia.

    Olen saanut oireita lukemattomia kertoja ravintolareissun jälkeen ja eihän se reilulta tunnu, että maksaa siitä että saa ohutsuolensa huonoon kuntoon.

    Kävi myös mielessä, että mitä jos maassa, jossa rangaistuskäytäntö on hieman erilainen (esim. usa) joutuisi samanlaiseen skenaarioon? Jenkeissähän on haastettu oikeuteen (ja saatu korvauksia) paljon vähäpätöisemmistäkin syistä.

    Tämänkaltainen tapahtuma: olet syömässä hienossa ravintolassa varmistat ruoan gluteenittomuuden ja kerrot keliakiastasi, mutta kuitenkin ruokaan on päässyt lipsahtamaan gluteenia. Eikö tilanteessa pystyisi peräti nostamaan syytteen ravintolaa/ketjua vastaan ja saamaan mahdollisesti suuret korvaukset?

    Tässä vastausta omien kokemuksien ja mututuntuman perusteella.

    Kerran itselleni sattunut selvä tapaus, jossa ruoassa on varmasti ollut jotain sopimatonta. Kyseessä oli eräs iso ketjuravintola Vantaalla. Valitin asiasta ko. ravintolan ravintolapäällikölle ja vastaus oli erittäin vähättelevä "ei meillä niin voi käydä" -tyylisesti. Mitään korvausta en saanut, mutta enpä ole enää paikassa käynytkään.

    Jenkkilän gluteenittomien paikkojen ruokalistoissa on aina vastuuvapauslauseke eli pyrkivät tekemään ruoasta gluteenitonta, mutta eivät voi luvata, että ruoka olisi gluteenitonta. Samanlainen lauseke koskee myös puolikypsää ja raakaa ruokaa, joka voi aiheuttaa vatsavaivoja. Eli ilmeisesti oikeusjuttuja on siellä ollut.

    Kai syytteen ketjua vastaan voisi nostaa, mutta miten todistat tapahtuneen? Varmaankin pitäisi olla todisteet lääkäriltä, että olet syönyt gluteenia, mutta mitenkä todistaa se, että gluteeni on tullut ravintolasta? Aika heikoilla hangilla oltaneen tuossa vaiheessa - todistustaakka kun on aina syyttävällä osapuolella

    Jos vapaaehtoista korvausta ei tule, pahin rangaistus ravintolalle lienee tapahtumasta kertominen esimerkiksi Glu.fi:ssä, jolloin muut keliaakikot ja heidän lähipiirinsä osaavat välttää kyseistä paikkaa.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • Vlad 22 viestejä14.8.2009 08:56

    Moi!

    Korvausta voi aina pyytää!! Keliaakikot ovat keskusteluissa kertoneet saaneensa mm. ilmaiskuponkeja.
    Kannattaa myös muistaa että Suomessa on rikastuttamiskielto ja oikeuden kautta mennessä taitaa tulla muut kulut korkeammaksi kuin itse korvaus. Ja kun vielä katsoo minkä tahansa rikoksen korvuksia Suomessa, niin ovat HYVIN pieniä.

    Kuitenkin olen jostain lukenut/kuullut, että mikäli keliaakikolle syötetään ravintolassa gluteenipitoista ruokaa, vaikka on tilannut annoksen gluteenittomana, voi sen rinnastaa "ruokamyrkytykseen". Tällöin voit ottaa yhteyttä oman kuntasi elintarvikevalvontaviranomaisiin. Tällainen viranomainen on käytännössä oman kuntasi terveystarkastaja.
    Nämä toimet ovat ilmeisesti saanut aikaiseksi mm. koulutusta kyseisessä virheen tehneessä ravintolassa. Joten ei huono!!

    Kyselkääpäs asiasta siis kuntanne terveytarkastajalta.

  • tuittuli 9 viestejä14.8.2009 09:32

    Kuka muistaa missä Keliakialiiton lehdessä oli tällaisesta isompi juttu ? On harmi,ettei kaikkea voi verkossa selata/lukea. Muistan,että siinä oli tosi paljon asiaa ja olisi voinut siitä jotain painettua sanaa tänne kirjoittaa.
    Omat lehteni on tuolla "jossain"

  • maissipallo 8 viestejä14.8.2009 11:10

    Keliakia-lehdessä oli tosiaan tästä jossain vaiheessa juttua, olisiko ollut viime vuonna tai talvella. Muistan jutusta sen, että jos ravintola on tehnyt tällaisen virheen, heidän pitäisi itse ilmoittaa siitä terveysviranomaisille, mutta myös asiakas voi sen tehdä. Korvauksesta oli muistaakseni sellaista, että kohtuullinen korvaus voidaan antaa (esim. uusi ateria). Ehkäpä te muut muistatte vielä paremmin, miten juttu meni!

  • Viveka 127 viestejä14.8.2009 14:37

    Asiakastyytyväisyydestä välittävä ravintoloitsija varmasti mielellään korvaa aiheutuneen vahingon esim. lahjakortilla. Ikävä kyllä on myös niitä, jotka eivät ymmärrä negatiivisen kokemuksen kiirivän kauas.

    En kyllä lähtisi oikeutta käymään asiasta. Parasta on vain laittaa sana kiertämään paikasta esim. täällä Glu.fi -sivuilla, kuten Jezu tuolla aiemmin jo ehdotti.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Sussu 97 viestejä14.8.2009 14:47

    Kerran olen saanut vahingossa tavallisen pizzan gluteenittoman sijaan, ja seuraavana päivänä asia vasta selvisi, olen kertonutkin jo jossain toisessa keskustelu osiossa tästä, olivat valmiit korvaamaan lääkärikulut vaan ei ollut tarvis, en ole herkin keliaakikko. Minusta reilua että tarjoutuivat sen tekemään, ei olisi tullut mieleen edes vaatia mitään enkä vaatisi vastaisuudessakaan. Sain lahjakortin uuteen pizzaan kuitenkin, sitä pyytämättä. Tuskin kukaan tahallaan toiselle sopimatonta syöttää, varsinkaan ravintolassa. Olin lähinnä ihmeissäni siitä kuinka kauhistuneita olivat kyseisessä paikassa tarjoiltuaan "väärän" pizzan. Erehtyminen on inhimillistä.... Eikä ne vatsavaivat rahalla parane, jos on niin päässyt käymään. Mutta tää on vaan miun mielpittein.

  • Mainos

  • Ira 57 viestejä14.8.2009 17:06

    vuosia sitten kävin kahvilassa, jossa myivät hyvää gluteenitonta kääretorttua. kävin paikassa aika usein kahvilla. huomasin kuitenkin kerran siinä tiskillä odotellessani kun paikan pomo leikkasi vastaleivottua kääretorttua siinä silmieni edessä ison leivonta pöydän ääressä. aloin miettimään, että hei leikkaakohan ne tossa samalla alustalla muitakin leipiä ja leivoksia? meinas tortut jäädä kurkkuun kun seuraava tavis asiakas tuli ja tilasi sämpylän täytteillä ja siinäpähän leikkas samalla alustalla!!
    valitettavasti olin silloin vielä liian vihreä keliaakikko ja en avannut suutani vaan lähdin vaan pois. suututti kuitenkin , sillä paikan pomo aina puhui kovalla äänellä heidän tuotteidensa erinomaisuudesta jne plaa,plaa.mietin ihan itsekseni, että kannattaisi ottaa yhteyttä terveystarkastajaan. valitettavasti en tavoittanut kyseistä tyyppiä ja luovutin. pointti siis..kannattaa suututtumuksen mennä ohi ja ottaa yhteyttä terveystarkastajaan. mielessäni kävi myös, että kävisin ostamassa kyseisen tortun ja veisin sen elintarvikelabraan tutkittavaksi onko siinä vehnäjäämiä. varmaan asia hoituisi sieltäkin eteenpäin kunnan terv.tarkastajalle.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,014s