Makuaisti "menetetty"

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Skarabee 14 viestejä6.10.2009 20:40

    No nyt sille sitten tuli varmistus, mitä oon epäilly jo pitkään!!! Oon tottunu gluteenittomiin tuotteisiin niin hyvin, että kuvittelen, että ne maistuu ihan verrokeiltaan ja ovat hyviä... Oon tätä asiaa epäilly jo pidempään, kun olen tiennyt, että niin voi käydä. Kuitenkin aina kun olen tehnyt jotain gluteenitonta ihmiset kehuvat niitä ja syövät hyviin suihinsa. Tänään sain töissä sellaisia jaffa-keksi verrokkeja, ja kehuin, kuinka on "ihan kuin oikeita". Tuputin muillekin ja kyselin, että eikös olekin hyviä. Toiset oli, että joooo...kunnes yksi pamautti, että "Nää on kyllä ihan kamalia, jos suoraan saa sanoa, suoraan kysymykseen!" Minä olin iloinen, että joku sanoo suoraan. Tiedänpähän, että mun hyvä on taviksen suussa pahaa... Eli jos leivon jotain ja tarjoan vieraille, maistatan ensin jollain taviksella. Mieheeni ei ole varmaan luottaminen, koska hän syö aika paljon myös gluteenitonta -kahden hengen taloutta, kun eletään...

  • Siukku13 60 viestejä6.10.2009 21:11

    Hei ne 'jaffakeksit' on aika kamalia! Sama syödä suklaata ja hilloa yhtäaikaa ja vähän kuivaa korppua oheen.

    En kyllä muuten usko että kaikki gluteeniton on pahaa. Mä olen meinaan tehnyt gluteenitonta enkä ole kertonut siitä, eikä kukaan ole valittanut. Ja itsetehdyt gluteenittomat on paaljon parempia kun kaupan, etenkin keksit mun mielestä.

  • Mainos

  • Pulla 267 viestejä6.10.2009 23:11

    En pitänyt tavis-Jaffoistakaan, mutta ainakin ne luontaiset vastaavan näköiset (tietty pienemmät) ovat kuin pahvia söisi.

  • Nuutti 56 viestejä7.10.2009 08:48

    Ite oon miettiny tota aivan samaa! Poikaystävä onneksi sanoo yleensä jos joku on oikeesti pahan makusta. Noi gluteenittomat jaffakeksit on mun mielestä kyllä kauheeta sontaa, tavalliset oli niin hyviä! Mutta on se kyllä kauhee ajatella miten makutottumukset on ihan erilaiset. Mutta kai se on vaan pakko tyytyä siihen meijän "hyviin leipomuksiin" jotka monen mielestä (ja ennen keliakiaa meidänkin mielestä) olivat pahoja. Monet kaupasta ostetuista kekseistä yms. maistuu hiekalta, mutta onneksi itse tehdyistä tulee hyviä jos oikealla tavalla tekee.

  • Viveka 127 viestejä7.10.2009 16:35

    Makuaisti on varmasti osaksi menetetty, onneksi. Maistuupa ruoat ja herkut omassa suussa paremmalta . Itse leivottu voittaa kyllä mennen tullen kaupan valmisleivonnaiset. Onneksi jotain hyvää saa myös valmiina.

    Itse olen tehnyt jo pitkään kaiken gluteenittomana. Vieraathan yleensä tietenkin kehuu leipomuksia, mutta ei kukaan niin mielistelijä ole, että lisää ottaa mielestään pahaa. Pullat ja piiraat ovat kyllä yleensä hävinneet vieraiden ja kotiväen suuhun aika vikkelään.

    Kaikki gluteenittomat valmistuotteet tai omatkaan leipomukset eivät hyvältä maistu, mutta sen kyllä keliaakikkokin huomaa.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • KattiMatikka 271 viestejä7.10.2009 21:09

    Mulla on Skarabee ihan sama kokemus. Söin jotain suolaisia kaupan keksejä ja mun mielestä ne maistu TUC-kekseille. Mies maistoi ja totesi, että kyllä tästä hyvällä mielikuvituksella erottaa sen vivahteen mutta aika kaukana ollaan

    Eli tosiaan omat gluteenittomat leipomukset aikuisten oikeasti maistuu hyvälle, mutta makumuistot verrattuna nyt tulevaan makuaistimukseen voi olla aika vinoutuneita

  • Tallulah 476 viestejä24.10.2009 20:30

    Jos jonkun taviksen mielestä joku gluteeniton maistui pahalle niin ei kai se nyt tarkoita sitä että kaikki gluteeniton maistuu kaikkien tavisten mielestä pahalle? Toivottavasti et loukkaannu mutta tuo on kyllä aika järjetöntä yleistämistä. Kuten olen sanonut, mulla on ollut keliakia 29 vuotta eikä ole koskaan tuollaista tullut mieleeni. Eri ihmisillä kun vain on erilainen makuaisti. En minäkään pidä monestakaan ruoka-aineesta eikä mun suuhuni kaikki gluteeniton todellakaan maistu hyvälle. Ja mun kaverit kyllä tasan tarkkaan sanoisi suoraan jos mun mielestä joku gluteeniton olisi hyvää ja heidän mielestään pahaa. Eipä ole kertaakaan niin käynyt. Päinvastoin, monesti mun mielestä joku gluteeniton on ollut ihan hirveää ja niiden mielestä ihan ok!

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä24.10.2009 20:48

    Moni gluteeniton leivonnainen on jopa parempaa kuin tavallinen, ainakin meidän sukulaiset ovat kehuneet esimerkiks gluteenitonta täytekakkua (ja eräs sukulainen tekee kakut gluteenittomana vaikka keliaakikoita ei olisi tulossakaan kylään).
    Mutta sitten taas nämä pullat ja leivät eivät kyllä sinne tavallisten leivonnaisten tasolle yllä... niiden suhteen kyllä koen itse makuaistini menettäneeni ja olen iloinen etten pääse tavallista maistelemaan (muuten saattaisi dietti alkaa tympiä ja pahasti). Matkamessuilla oli Hartolan osastolla viime talvena tarjolla Vuohelan herkkupuodin kauranappeja (tms.) ja olin juuri alkamassa kehumaan miten hyviä ne ovat, kun taviskaverini totesi että hyi miten kuivia ja sitkeitä ja jätti loput syömättä. Että näin.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Jezu  Ylläpitäjä24.10.2009 21:31

    Eiköhän se ole mihin on tottunut. Jos olisi ollut lapsesta asti gluteenittomalla dieetillä, joku ns. tavallinen ruoka voisi maistua tosi oudolle.

    Itsekin monesti hehkutan jonkun gluteenittoman hyvyyttä ja emännältä tulee rehellinen kommentti, että kyllä se maistuu ihan gluteenittomalle

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • KattiMatikka 271 viestejä24.10.2009 22:48

    JEZU: Juuri näin

  • MariJo 77 viestejä25.10.2009 10:00

    Itse ajattelen niin,että maun erilaisuus riippuu ihan leivonnaisen tyypistä. Esim hiivalla kohotetut leivät ja pullat maistuvat aivan erilaiselta kuin vehnäjauhoon tehdyt. Esim. pizzapohjasta mun mies aina sanoo, että enkö voisi joskus tehdä hänelle oman vehnäjauho-pizzan. Eli siinä hän erottaa maun ihan selvästi. Gluteenittomat lihapiirakat kuitenkin kelpasi, ilmeisesti rasvan maku peitti alleen erilaisen maun.
    Eri asia on muna-sokeri-kakut ym, joissa jauhon maku ei pääse korostumaan. Yleensäkin paljon rasvaa, sokeria ja esim. suklaata sisältävät leivonnaiset eivät juurikaan poikkea normaalista. Ja gluteenittomat itse tehdyt karjalanpiirakat sekä letut maistuvat myös miehelleni. Tässä viimeisen viiden vuoden aikana olen oppinut huomaamaan, mitkä jutut leivon vain itselleni, ja mitkä saattavat kadota toisen suuhun ihan huomaamatta..!

  • Tallulah 476 viestejä25.10.2009 11:46

    ^Mulle taas pizzapohjasta on aina sanottu että se on parempi gluteenittomana. Mun mielestä keskustelu siitä onko gluteeniton vai vehnäinen parempaa kun jokaisella on se oma makuaistinsa, riippumatta siitä onko keliakia vai ei.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä25.10.2009 17:53

    Näitä viestejä ei näköjään pysty muokkaamaan. Siis mun mielestä keskustelu siitä onko gluteeniton vai vehnäinen parempaa ON TURHAA kun jokaisella....

  • Jezu  Ylläpitäjä25.10.2009 18:23

    Tallulah kirjoitti:
    Näitä viestejä ei näköjään pysty muokkaamaan. Siis mun mielestä keskustelu siitä onko gluteeniton vai vehnäinen parempaa ON TURHAA kun jokaisella....

    Viestejä voi muokata 30 minuutin ajan niiden kirjoittamisesta, jos kukaan muu ei ole ehtinyt jatkaa keskustelua.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • KattiMatikka 271 viestejä26.10.2009 10:08

    Minunkin mielestäni vehnäisen ja gl tuotteiden paremmuuden vertaaminen on turhaa.

    Mutta se on hauskaa/huvittavaa, että makuaisti todella tottuu gl-tuotteiden makuun eikä huomaa niissä mitään "erikoista". Tai siis erikoista ja erikoista, mutta you all know what I mean

    Ja minua henk.koht. huvittaa/naurattaa, kun itse ihan tosissaan on sitä mieltä, että joku gl-tuote maistuu vehnätuotteen kaltaiselta ja sitten vehnänsyöjä sanoo, että "ei nyt ihan"

  • Tallulah 476 viestejä1.11.2009 11:15

    ^Jotkut gluteenittomat todella maistuu samalle kuin vehnästä tehdyt (ja tämä ei ole mun mielipiteeni). Mulle edelleen gluteenittomat maistuu gluteenittomilta, monet valmisleivät on käsittämättömän sitkeitä, pullat jää kitalakeen kiinni jne... Makuaisti yleensäkin tottuu, mihin tahansa, ja makuaisti muuttuu. En vain näe sitä yhteyttä gluteenittomuuteen.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s