Muita, joilla ei ole keliakia-diagnoosia?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Napina 5 viestejä17.2.2013 14:29

    Onko palstalla muita, joilla ei ole keliakia-diagnoosia, mutta gluteeniviljat eivät kuitenkaan sovi? Minulla tähystys näytti puhtaan suoliston, mutta gluteeniviljat aiheuttavat samantien sekä vatsaoireita että erittäin voimakkaita nivelkipuja. Nivelkivut ovat niin pahoja, että esim. urheileminen on lähes mahdotonta. Gluteenittoman dieetin myötä myös aina takareisissä ja takapuolessa olleet melko pahat ihottumat ovat hävinneet kokonaan.

    Onko kukaan saanut mitään selitystä tilanteeseensa? Oma lääkärini kuittasi "vian" ärtyneenä suolena, vaikka oireeni eivät vastaa mitenkään ko. vaivan oireistoa. Reumakin on käynyt mielessäni, mutta senkin tyypillisimmät oireet puuttuvat.

    Eihän kenenkään ole pakko syödä sopimattomia ruokia, mutta joskus tilanne on ahdistava kun ei ole mitään "viralllista" sairautta, jonka perusteella voisi hyvällä omalla tunnolla olla syömättä gluteenia. Tällä hetkellä minut leimataan yleensä "ruokahifistelijäksi" tai masentuneeksi. Toimintakyvyn menetys on kuitenkin niin pelottava asia, että gluteenia en voi syödä.

    Kohtalotovereita?

  • Lianna 55 viestejä17.2.2013 15:19

    Hei! Sinullaisia on paljon, naapurissani asuu kaksoset, molemmilla oli samanlaisia vatsavaivoja, menivät yhdessä testiin ja vain toiselta löytyi keliakia tai nukkakato suolesta. Molemmat kuitenkin syövät gluteenittomasti, sillä myös tämän toisen vatsavaivat paranivat dieetillä. Tässä kokeessa otetaan koepaloja eri kohdista. Keliakia tai nukkakato esiintyy kuitenkin läikkinä suolessa, eli voipa hyvin olla, ettei juuri viottuneeseen kohtaan osuttu kokeessa. Silmällähän lääkäsi ei nukkakatoa näe, eli vain osa suolesta tulee tutkittua! Mikään 100 % varma testi ei siis ole kyseessä!

  • Mainos

  • DanseMacabre 13 viestejä18.2.2013 13:34

    Täällä on yksi tuore kohtalontoveri. Verikoe oli lievästi positiivinen, mutta kun soitin tähystyksen tuloksia sanottiin, että ei pitäisi suolistossa olla mitään vikaa - ei siis tulehdusta löytynyt. Olen nyt ollut kuukauden gluteenittomalla ruokavaliolla ja oireet ovat hävinneet lähes täysin! Nyt viimeisen parin viikon aikana vain muutamana päivänä on ollut kehno olo ja niihin on myöhemmin löytynyt syykin - salaatinkastikkeessa oli vehnää ja sitä tuli iltapalasalaattiin laitettua, seuraavan aamuna olo oli ihan hirveä.

    Omasta mielestä tämä näyttää ihan selvältä tapaukselta, mutta virallista diagnoosia en nyt tähän voi ilmeisesti saada. Mitään muuta en ole ruokavaliostani muuttanut kuin vain jättänyt gluteenin pois, gluteenitonta vehnää ja kauraa olen syönyt eikä niistä ole tullut oireita. Perjantaina on lääkärille aika ja saan kuulla lopulliset tulokset, ärtyvän suolen diagnoosia en kyllä ihan helpolla sulata, kun oireilua esiintyy pelkästään gluteenista. Papuja, kaaleja ja muita ärtyvälle suolistolle tyypillisesti pahoja ruokia olen syönyt normaalisti, eikä niistä ole mitään tullut.

  • Juulin 187 viestejä18.2.2013 16:14

    Keliakia ei heti näy suolistossa, kun "ärsytys" gluteenista on alkanut. Joku taisi sanoa, että aikaa voi mennä muutaman vuosikin.
    Itselläni oli suolistossa tulehtuneita laikkuja ja terveitä kohtia, eli keliakia oli kohtalaisen alussa, ainakin tuosta näkökulmasta.

  • Prinsessakakku 14 viestejä21.2.2013 19:45

    Eipä minullakaan suolistossa mitään näkynyt, vaikka diagnoosi oli jo ekalta elinvuodeltani, jonka jälkeen olin elänyt tavallisella ruokavaliolla (siihen aikaan keliakian luultiin menevän ohi leikki-iässä eli kai sotkettiin vehnäallergiaan).

    Verikokeissa arvot olivat kunnolla koholla, ja ihopala varmisti diagnoosin. Olin kylläkin ehtinyt aloittaa dieetin ennen koepalaa lääkärin ohjeesta, mutta luulen, että pala ei vaan osunut sellaiseen kohtaan, jossa olisi ollut vioitusta näkyvissä.

  • Raili 19 viestejä24.2.2013 13:15

    Napina kirjoitti:
    Onko palstalla muita, joilla ei ole keliakia-diagnoosia, mutta gluteeniviljat eivät kuitenkaan sovi? Minulla tähystys näytti puhtaan suoliston,
    Sama täällä! Saan ihan karseat mahakivut jo gluteenittomistakin viljoista, vain luontaisesti gluteenittomat käyvät. Tähystyksessä, tehty 3 kertaa, ei ole näkynyt mitään, mutta eipä minulle silloin taannoin kukaan kertonutkaan, että olisi pitänyt syödä kotimaisia viljoja ennen tähystystä. Ekojen tähystysten aikaan söin aamuisin aina kaurapuuroa, aterioilla riisiä tai perunaa. (Vaistomainen valinta?) Viimeisen tähystyksen aikaan olin jo luontaisesti gluteenittomalla ruokavaliolla. Paljonpa hyötyä sellaisesta tähystyksestä keliakian kannalta??

    Luontaisesti gluteenittomalla ruokavaliolla iho kirkastui ja kaunistui etenkin kasvoista (oho!) kun ainainen lapsuudesta asti ollut punoitus vain katosi. Ja astmani katosi jonnekin (hupsista!) Pidin vuosikausia kaapissa kaiken varalta avaavaa lääkettä, kun olise vaan aika karsea tunne, kun ei henkeä saa vedettyä. Mutta nyt jo uskon, etten tartte!

    Mitään korvauksia en saa mistään, mutta nyt vähän vanhempana osaan jo arvostaa sitä, ettei ole pahempia suolistosairauksia ehtinyt kehittyä. Kavereilla niitä on...

    Kiva kuulla, että kohtalotovereita riittää!

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s