Neuvoja gluteenittomaan leivontaan?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • nanadas 10 viestejä21.5.2015 14:05

    Heipä hei!
    Olen pari viikkoa sitten saanut keliakia-diagnoosin. Ja olen edelleen aika pihalla. Ravitsemusterapeutille oli niin pitkä jono että menee loppukesään. Olen kyllä yrittänyt etsiä tietoa netistä, mutta olen silti vähän eksyksissä gluteenittomien tuotteiden kanssa. Varsinkin leivontaan käytettävien jauhojen.

    Eli voitteko antaa vinkkejä siitä mitkä jauhot ovat hyviä leivonnassa ja ruuanlaitossa? Minun pitäisi ostaa nyt etukäteen kesäksi jauhot sun muut, koska kotipaikkakunnalla hinnat saa naaman vihreäksi ja valikoima kusee. Tavoitteena olisi opiskella leipomaan erilaisia juttuja, kakkua, lettuja, sämpylöitä, piirakoita. Kaikkea mitä olen ennenkin tehnyt, mutta nyt gluteenittomana. Buhuu.
    Olen kyllä löytäny ohjeita, ei siinä, mutta tuntuu jotenki että eri tuotemerkit ja jauhojen nimet pistää pakan sekasin. Siihen päälle vielä hintaerot, kun opiskelija olen niin ei se kallein vaihtoehto houkuta.

    Mitä tuotteita kannattaa siis käyttää leivontaan? Mitä kannattaa hankkia etukäteen? Suosikkituotteita? Onko jotain pakollista jota ilman en selviä? Vinkkejä? Google raikaa kyllä mutta nyt opiskeluvuoden loppupäässä koulutöitä on niin paljon, että pään resursseja on jäänyt tasan nolla tähän perehtymiseen, ja kohta pitäis olla kaupassa hyvän kauppalistan kanssa. Ääk! Auttaisiko joku ystävällinen?

  • Tyyne 5 viestejä21.5.2015 21:25

    Itse käytän leivonnassa useimmiten Semperin fin mix:iä ja Jyttejauhoja. Psylliumia ja ksantaania tarvitaan useasti leivonnassa joten nekin kannattaa kaupasta poimia mukaan.

    Ohessa vielä pari linkkiä, joiden takaa löytyy varmasti toimivia reseptejä

    http://www.gluteenitontaleivontaa.fi/?m=1
    http://vesiperhonen.blogspot.fi/?m=1

  • Mainos

  • nanadas 10 viestejä21.5.2015 22:17

    Kiitos avusta ja hyvistä linkeistä! Jos jollain on lisää ässävinkkejä niin mielelläni kuulen lisää... Näistä blogeista on hyvä alottaa

  • lorangil 82 viestejä21.5.2015 22:49

    Mulla kesti pari vuotta että tajusin, että leipominen ei lopu keliakiaan. Sitten tuli leipomisbuumi ja nyt pitää rajoittaa, että ei koko ajan leivo ihania herkkuja, kun paino nousisi.

    Itse käytän puhdasta kauraa taikinoissa, esim. perunarieskaa teen kaurapuurosta ja perunamuusista, johon sekoitan lisäksi tattarijauhoja, suolaa, munia ja voita. Myös sämpylätaikinoissa kaura ja tattari monesti mukana.

    Hiivataikinoissa psyllium on se juttu, joka saa aikaa sitkon. Pari vuotta kesti että uskalsin testata edes pullataikinaa. Tuli kuitenkin tosi hyvää jo ekalla kerralla, kun jätti taikinan vähän löysemmäksi kuin normipullataikinan(kuitenkin muotoiltavissa, vaikkei ekat pullat yleensä kauneimpia olekaan ;D) http://www.glu.fi/vinkit/gluteeniton/Gluteeniton+pullataikina/848/

    Pizzataikinan reseptin löytämisessä kesti myös tovi, että ei tullut liian kovaa tai haurasta.. Mutta kyllä kokeilemalla löytää omat suosikkinsa.

    Leivinjauheella nostatettavat (muffinssit, kakut, mokkapalat, kääretortut yms.) onnistuu melkein 100%, jossei muuten "mokaa", eli gluteenittomasti onnistuu täysin tehdä sen kummemmin miettimättä muutoksia. Netistä löytyy jo melkein kaikesta se g-version resepti. Perunajauhot on halpa korvike, joista saa vaikka kääretorttua tehtyä.

    Koska käytän gluteenittomia jauhoja, joissa vehnätärkkelystä(ei luontaisesti gluteeniton) niin mun luottojauhot on Sunnuntain vaalea ja tumma, mutta LG-version taitaa löytää Semperiltä(Fin mix ja Grov mix), joissa ei ole edes gluteenitonta vehnätärkkelystä.

    Lettutaikinoihin sain G-hyllyllä joltain rouvalta vinkin että jyttejauhot on hyvä siihen ja uskoin ja ostin. Sen jälkeen on ollut aina satunnaisesti myös niitä kaapissa, kun rahatilanne sallii. Ne sisältävät jo itsessään psylliumia, joten muodostuu sitkoa paremmin.

    Keliakian ansiosta olen tehnyt jo muutaman vuoden karjalanpiirakatkin itse.(Mummo ja pappa evakoita, joten mikä sen sopivampaa..) Mutta en varmasti olisi koskaan tehnyt niitä itse, jossei keliakia olisi puhjennut ja kaupan valmiit olisi olleet niin kalliita. Joten nyt saan itsetehtyjä herkullisia piirakoita halvalla. http://vesiperhonen.blogspot.fi/2013/02/gluteenittomat-karjalanpiirakat.htm l

    Tällä viestillä haluan kannustaa kokeilemaan ja etsimään omat suosikit arkeen. Ja kun kokemusta karttuu uskallat pian jo itse soveltaa reseptejä gluteenittomaksi ilman "mallia". Eikä satunnaisista "syömäkelvottomista" tarvitse välittää, niitä tulee kaikille. Tärkeää on muistaa myös, että maku ennen ulkonäköä. ;D

  • Suviih  629 viestejä22.5.2015 00:05

    Ylläpidän tuota Gluteenitonta leivontaa -blogia ja reippaasti päälle 10 vuotta on tullut gluteenitonta leivottua. Ylläolevissa viesteissä olikin paljon jo asiaa, mutta tässä vielä jotain omia ajatuksiani.

    Perusjauhoina (vehnäjauhon korvikkeena) menee hyvin gluteenittomat jauhoseokset (Semper hieno jauhoseos tai Sunnuntain vaalea jauhoseos). Noista onnistuu helposti pullat, pikkuleivät, suolaisen piirakan pohjat, muffinssit jne. Itse tykkään tuosta Semperistä, sillä siinä ei ole vehnätärkkelystä ja raaka-aineena on gluteenittomia viljoja monipuolisemmin. Lisäksi meillä on perhepiirissä keliaakikoita, joille ei vehnätärkkelys käy, joten helpommalla pääsee kun leipoo vain vehnätärkkelyksettömiä. Mutta nuo jauhoseokset on makukysymyksiä, että kummastako tykkää, molemmat kyllä toimivat. Lisäksi leivinjauheella kohotettavissa leivonnaisissa on Schärin Mix Patisserie hyvä jauhoseos. Erityisesti kakkupohjissa tykkään siitä. Schärin jauhoa löytää lähinnä Citymarketeista (ei niistäkään kaikista), mutta Semperiä ja Sunnuntaita on miltei kaikissa kaupoissa. Kilohinnaltaan nämä kolme ovat miltei samoissa lukemissa, erot eivät ole isoja.

    Leipiin löytyy myös Semperiltä ja Sunnuntailta ns. perusjauhot (karkea jauhoseos Semperillä ja tumma jauhoseos Sunnuntailta). Nämä ovat vähän kuin korvikkeita hiivaleipäjauholle. Pelkästään noilla saa jonkinlaista leipää, mutta jos kaipaa kuitua, makua ja rakennetta hieman enemmän, kannattaa sekoittaa joukkoon muita jauhoja, siemeniä ja kuitulisiä (tattaria, teffiä, kaurahiutaleita, sokerijuurikaskuitua, perunakuitua... lista on pitkä ja vain mielikuvitus rajana).

    Sitten jos innostut jauhoseosten lisäksi tekemään sekoitukset itse, kannattaa muistaa, että riisi, maissi jne. jauhot kaipaavat usein rinnalleen hieman jotain tärkkelyspitoista, että lopputulos olisi hyvä. Tapiokatärkkelys, maissitärkkelys ja perunajauho ajavat tämän asian.

    Sitkonkorvikkeet psyllium ja ksantaani ovat hiivataikinoissa tärkeitä rakenteen ja leivottavuuden kannalta. Psyllium lisätään yleensä nesteeseen, jossa se turpoaa ja muodostaa sitkoa korvaavan hyytelön. Ksantaani lisätään taikinaan jauhojen joukossa ja se on tarkemmin määriteltynä sakeuttamisaine. Ksantaanilla voi tuoda kestävyyttä pikkuleipiin, kahvikakkuihin ja muffinsseihin, jolloin ne eivät murustu niin herkästi, mutta ksantaanin annostelussa kannattaa olla tarkka, jotta leivonnaisesta ei tule kuiva. Psyllium on hiivaleivonnaisissa se tärkeämpi sitkonkorvike, mutta käytän itse usein myös pientä määrää ksantaania hiivaleivonnaisissakin psylliumin rinnalla, jolloin rakenne saa vielä sen "viimeisen silauksen". Varsinkin jos sekoittaa taikinaan paljon noita yhden viljan jauhoja (tattari, riisi jne.), huomaa ksantaanin vaikutuksen leivän rakenteessa helposti.

    Olen tehnyt blogiini listauksen jauhoista joita itse käytän yleisimmin leivonnassa: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi/p/kayttamani-jauhot.html ja lisäksi tarkempaa infoa noista sitkonkorvikkeista: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi/p/psyllium-ja-ksantaani.html

    Ruoanlaitosta: Lähinnähän noita jauhoja käytetään kastikkeiden suurustamiseen ja leivitykseen. Jos haluaa tehdä perinteistä voi-jauho -suurusteista kastiketta, kannattaa valita jokin yhden viljan jauho. Toiset tykkää riisistä, toiset tattarista tai teffistä, mutta itse olen tykästynyt maissijauhoon. Kokeilemalla löydät oman suosikkisi. Maizenalla saa helposti suurustettua myös kastikkeet, jos ei kaipaa sitä rasvassa käristämistä. Leivityksen voi myös hoitaa noilla samoilla jauhoilla kuin kastikkeen teonkin. Tattari käy korvikkeeksi niissä ruoissa, jotka normaalisti leivitettäisiin ruisjauhoilla ja itse käytän maissia taas tässäkin sen vehnäjauhon korvikkeena.

    Lasagnelevyjä löytyy Semperiltä ja Schäriltä ja molemmat olen todennut yhtä hyviksi. Pastat muuten ovat taas niitä makukysymyksiä.. netin keskusteluja gluteenittomista pastamerkeistä huomaa, että näkemykset voivat erota hyvinkin paljon ihmisestä riippuen. Yhteenkään täysin suteen en ole itse törmännyt, mutta pääsääntöisesti voisi sanoa, että kuitupitoisesta pastoista irtoaa vähemmän tärkkelystä keitinveteen kuin vaaleista pastoista. Netissä on tullut vastaan joitakin kuvia, joissa keitinvesi on ollut ihan puuroa, mutta vaikka siihen ilmiöön törmäisikin, niin sen voi seuraavalla kerralla välttää ottamalla samalle pastamäärälle isomman kattilan ja runsaammin keitinvettä. Pasta tulee myös aina lisätä kunnolla kiehuvaan veteen, sillä gluteeniton pasta ei anna tässä niin paljoa anteeksi kuin vehnäpasta, jos sen lisää heikosti kiehuvaan veteen.

    Mutta summasummarum, rohkeasti vain leipomaan. Alkuun kannattaa kokeilla valmiita gluteenittomia ohjeita ja kun saat tuntuman millaisista taikinoista tulee onnistuneet leivonnaiset, voit helposti lähteä itsekin soveltamaan eri juttuja. Jos blogin seuraaminen kiinnostaa, niin tervetuloa seuraajaksi fb:ssä (sinne linkitän aina uusimmat tai muuten ajankohtaiset reseptit). https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • nanadas 10 viestejä22.5.2015 00:11

    Voi, iso kiitos kattavista vastauksista! Mulle on jääny ehkä just karjalanpiirakat ketuttaan eniten ku ei voi enää syödä - mutta ku joku ihana ihminen on kehittäny gton ohjeen niin eihän tässä mitään hätää! Niitä vois melkein ekana lähteä kokeileen.
    Mie pelkään just ite sitä että jää koko leipomiset ku ei ymmärrä jauhojen sun muiden päälle, mutta ehkä tämä tästä... Onneks täällä autetaan! jännä nähä miten alkaa itellä sujuun.

  • mibe 2 viestejä14.6.2015 16:00

    Tietääkö kukaan, miten saisi aikaan gluteenittoman lehtitaikinan? Kaupasta pakkasesta löytyy sellainen, mutta haluaisin itsekin kokeilla, sellasia tuli tehtyä käsin ennen diagnoosia. Löytyykö vinkkejä?

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s