Niveloireet keliakiassa

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Emily 2 viestejä17.2.2013 11:11

    Kyselisin, onko täällä ketään, jolla niveloireet olisivat johtaneet keliakia-diagnoosin löytymiseeen, tai ihmisiä, joilla keliakia olisi muuten aiheuttanut niveloireita?

    Itselläni on nyt puolen vuoden ajan ollut rajujakin niveltulehduksia, joita tähän asti on hoidettu reaktiivisena niveltulehduksena. Tulehduksia on ollut lähes kaikissa alaraajojen nivelissä aina varpaista lonkkiin ja koko tämän ajan olen ollut sairauslomalla. Tulehdukset alkoivat reaktiiviselle niveltulehdukselle tyypillisesti mahataudin jälkeen, joskaan mitään ruokamyrkytyksen aiheuttanutta bakteeria ei saatu kiinni. Nyt viime viikkoina olen lisäksi kärsinyt epämääräisistä vatsakivuista ja pahoinvoinnista. Päivystyksessä sattui olemaan ihana lääkäri, joka yritti miettiä olisiko tämä kaikki sittenkin jotain muuta ja laittoi minut laajempiin verikokeiseen. Keliakia-arvot olivat koholla ja nyt odottelen pääsyä tähystykseen. Vatsan turvotusta minulla on kyllä aina ollut ja sen olen yhdistänyt vilja- ja hiivatuotteisiin, joten siinäkin mielessä keliakia olisi kyllä mahdollinen.

    Olen etsinyt netistä tietoa niveloireiden ja suolisto-ongelmien yhteydestä ja jonkilainen yhteys niillä näyttäisi olevan. Olen törmännyt kirjoituksiin, joissa viljattomilla ruokavalioilla on saatu aikaan tuloksia joidenkin reumasairauksien hoidossa. Myös keliakialiiton sivuilla sanotaan niveltulehdusten olevan yksi keliakian suoliston ulkopuolisita oireista.

    Olisi kiva kuulla ihan käytännön kokemuksia jos täältä vaikka sellaisia löytyisi. Millaisia niveloireet ovat olleet ja ovatko helpottaneet ruokavalion myötä?

  • Lianna 55 viestejä17.2.2013 13:35

    Hei! Minulla oli samanlaisia oireita aikaisemmin, vatsa sekaisin, nivelet, varsinkin sormien, aina turvokissa, jne. jne. Kaikki oireet parani LUONTAISESTI GLUTEENITTOMALLA DIEETILLÄ! Tiedät kai, mitä tahansa teollista ruokaa syöt, saat aina annokset gluteenia kaupan päälle, vaikka tuotteen päällä lukisi gluteeniton. Sinuna yrittäisin tätä keinoa, toivottavasti auttaa! Luontaisesti gluteenittoman dieetin ohjeet: kaikki vehnätärkkelys pois! Samoin glukoosi ja etikka (poltetaan ohraan Suomessa). Eli kaikki teollinen ruoka melkein. Esim. makkaraa jos haluat, katso S-Marketin italialaisia medwursteja, joissa lukee italiaksi gluteeniton sekä Vatajan makkarat, ne kaikkein vaaleimmalla keltaisella pohjalla. Etikasta käy valko- ja punaviinietikka ja balsamico. Sinapista ranskalainen Dijon. Dieetti on täysin "epäsosiaalinen", mutta saattaa auttaa! Eli puhdasta luonnon ruokaa, jäätelöstä käy muuten Oatlen tms. niminen kaurajäätelö. Ketsuppia en ole vielä löytnyt, mutta ketsupin ja majoneesin voi tehdä itsekin! Jos dieetti auttaa, älä unohda raportoida siitä Keliakialiitolle, olisi aika saada meille Suomeen OIKEASTI GLUTEENITON DIEETTI eikä vain vähän sinnepäin hutaistu! Nimittäin, kaikki tuotteet, missä lukee "gluteeniton", saa sisältää ja sisältääkin lain mukaan gluteenia, joka on meidän MYRKKY! Saattaa olla, että nämä pienen pienet määrät ovat "myrkyttäneet" sinut ja vaivasi johtuvat niistä, vaikka lääkärit toista väittäisi! ELI KOKEILE AINAKIN 2 KK ja kirjoittele tännekin tuloksista! Työpaikka ruokaloissa voi dieetti olla vaikea, mutta yritä! Muista tosiaan esim. että sillissäkin ja punajuurissa on etikkaa, jätä kaikki pois kokeilun ajaksi. LIDLiltä saattaa löytyä paremmin tuotteita, Saksassa etikkaa ei polteta viljaan! P.S. Muuten, ne tutkimukset, joiden mukaan keliakiapotilas voi syödä vehnätärkkelystä tärkkelyssiirappia, glukoosia, jne. on maksanut kansainvälinen Vehnätärkkelysliitto! Tutkimukset on tehty metodilla, joka on heidän etujensa mukainen, tutkimukseen osallistui vain terveimmät! Esim. sinunlainen tai minunlaisen ihminen ei voisi niihin osallistua!

  • Mainos

  • Lianna 55 viestejä17.2.2013 14:19

    P.S. Mäkkärin hampurlainen ja pihvi on luontaisesti gluteeniton. Kun jätät ketsupin ja muut sörsselit pois, otat siis tuotteen "pleininä", mutta vaikka juustolla ja tomaatilla ja salaatilla, saat luontaisesti gluteenittoman valmisruuan. Hesburgilla ei onnistu!

  • glutfree 90 viestejä17.2.2013 14:23

    http://www.youtube.com/watch?v=cv5RwxYW8yA

    hei Emily,
    oheisen videopätkän olen tänne jo aiemminkin laittanut, tässä mielestäni tosi hyvin selostetaan gluteenisensitiivisyyden syntyjä, ja sitä että keliakia on vain yksi gluteenisensitiivisyyden ilmentymä. Eli mm. reuma (nivelreuma yms.) ovat gluteenisensitiivisyyden ilmenemismuotoja, samoin mainitsemasi niveltulehdukset. Erilaisia autoimmuuni sairauksia on n.200 jotka on liitetty gluteenisensitiivisyyteen.

    Oheisessa videossa kehotetaan välttämään myös meille suomessa gluteenittomina pidettyjä viljoja, maissia, hirissiä ja tattaria. Riisiäkin, mutta siinä nuo proteiinimäärät ovat niin vähäisiä, että ne todennäköisesti sopivat useimmille glut.sensitiivisille. Itsekin suosin ns.luontaisesti gluteenitonta, ja nyttemmin olen vältellyt maissiakin. Hirssiä ja tattaria en koskaan juurikaan ole käyttänytkään, vain satunnaisesti. Tuohon etikka asiaan en osaa ottaa kantaa, oma käsitykseni on, että etikassa sen paremmin kuin viinassa (esim.vodka, whisky) joka on viljapohjaista ei enää valmiissa tuotteessa olisi altistavia proteiineja jäljellä, tosin en ole kemisti, että en voi satavaramasti tietää. Mutta ei se niin kauhean vaikeaa ole kokeilla muutama kuukausi, ilman etikkaakin ja ko alkoholeja.

    Itse tosin joutuu paljon enemmän valmistamaan ruokansa, todellakin, suomessa (ja EU.alueella) gluteenittomaksi saa sanoa tuotetta, missä on kuitenkin esim.vehnätärkkelystä. Vehnätärkkelys on minunkin mielestäni ehdottomasti vältettävin. Samaa voisin sanoa kaurasta. Toki tietenkin kokeilemalla nämä parhaiten selviää, omaa kroppaa kuunnellen, ja vaikka jonkin sortin ruokapäiväkirjaa pitäen, että osaa yhdistellä asioita. Oireet kun voivat tulla viiveellä useammankin päivän kuluttua ns.väärän ruuan syömisestä.

  • Ruutar 9 viestejä17.2.2013 16:36

    Älä nyt kuitenkaan ennen tähystystä aloita diettiä, jotta näkevät sinun ohutsuolen tila ihan aitona, vasta kun olet saanut diagnoosin, sen jälkeen dietti on elinikäinen!

    Tara oli facebookissa keliaakikkojen suljetussa ryhmässä, mutta sitten minä hermostui, kun siellä on monta "mutu"keliaakikkoa? Onko se tämänpäivän trendi? Ei syödä normaalisti? vaan täytyy hifistellä???

  • glutfree 90 viestejä17.2.2013 18:38

    Ja kannattaa ottaa huomioon, kuten tuossa laittamassani videossakin sanotaan, että vaikka ohutsuolen koepaloissa ei löydettäisi keliakiaa, saattaa viljat olla noiden niveloireiden taustalla siitä huolimatta. Eli kun olet tähystyksessä käynyt, ja tulokset saanut, kannattaa sen jälkeen aloittaa gluteeniton ruokavalio ja kuulostella miltä kropassa tuntuu. Jos ja kun on noudattanut ko dieettiä esim. 3 kuukautta, voi kokeilla varoen, tuoda yllä mäainittuja viljoja uudelleen ruokavalioon. Ja mikäli oireet huononevat, tai ilmenee vatsavaivoja tms. on todennäköistä että sinulla on tuo gluteenisensitiivisyys. Joka siis tarkoittaa, että suolistosi ei siedä yhtään gluteeniviljoja, mutta voi olla herkistynyt myös maissille, hirssille ja tattarillekin. Eli niitäkin kannattaa pitää ainakin jonkin aikaa pois, ja kokeilla sitten vähän kerrallaan, mikä sopii.

  • paulikki 7 viestejä17.2.2013 21:32

    Minulla oli jonkin verran niveloireita, erityisesti jalkapohjien kipua ja arkuutta ennen keliakiadiagnoosiani. Oireet katosivat pari kuukautta gluteenittoman dieetin aloittamisen jälkeen. Kesällä sain lomareissulla "gluteenimyrkytyksen" jonka seurauksena muiden oireiden ohella minulla äityi jalkapohjat todella tulehtuneiksi. Iltaisin oli vaikeaa kävelläkin kun sattui niin paljon. En edes hoksannut aluksi että oireet olivat yhteydessä gluteeniin kunnes ne katosivat kuin seinään n. 2kk gluteenialtistuksen jälkeen. Kävin syksyllä vuosikontrollissa =gastroskopiassa ja lääkäri vahvisti että niveloireet ovat hyvin todennäköisesti olleet yhteydessä gluteeniin.

    Eli jos sinulla todetaan keliakia, niin ne niveloireet tasoittunevat ajan kanssa. Mutta eivät välttämättä välittömästi.

    Yksi juttu, mikä tuli mieleen keliakian ohella, on Yersinia-bakteeri. Siinä ripulin jälkeen saattaa olla pitkäänkin niveloireita.

    Wikipediasta kopsattua: "Yersinia enterocolitica -bakteeria kantavat ihmisten ohella lähinnä siat ja muut tuotantoeläimet. Yersinia pseudotuberculosis -bakteeri voi levitä myös jyrsijöiden, lintujen ja jopa vihannesten välityksellä. Molemmat bakteerit aiheuttavat suolistotulehduksen, ripulin ja myöhemmin jälkitauteina usein myös oireita niveliin."

    Minulla ja äidilläni on sattumoisin ollut ko. tauti silloin kun olin lapsi. Meidät molemmat leimattiin aikoinaan luulotautisiksi niveloireiden jne. vuoksi mutta jälkikäteen verestä on testattu vasta-aineet, jotka viittasivat sairastettuun Yersiniaan.

    Toivottavasti syy oireisiin löytyy joka tapauksessa, oli syy mikä tahansa.

  • Mainos

  • Tete 2 viestejä19.2.2013 09:23

    Hei,ompa hyvä viestiketju aiheesta. myös minä olen kärsinyt niveloireista. Samoihin aikoihin kun keliaikia todettiin, niin minulta löytyi myös kihti. Olin pitkään luontaisesti gluteenittomalla dietillä ja oireet helpottuivat. Nyt olen muutaman kuukauden kokeillut vehnätärkkelystä sisältäviä gluteenittomia tuotteita ja oireet ovat palanneet. Tosin tuo kihtiruokavaliossa pysyminen on myös haasteellinen. Esim. sianliha selvästi lisää oireita. Myös minulla jalkapohjassa tulehdusoireita. Taidankin siirtyä takaisin luontaisesti gluteenittomalle. Kiitos vinkeistä!

  • glutfree 90 viestejä19.2.2013 11:14

    hei Tete,
    kyllä tuo luontaisesti gluteeniton on ehdottoman kannatettava. kihdin hoidossa yleensä kehotetaan välttämään rasvaa ja lihaa. Kun kuitenkin ihminen näitä kahta ravintoainetta tarvitsee ensisijaisesti. Kannattaa tutustua esim. karppaus.info:n sivustoon, jossa on myös kihdistä ja sen hoidosta vhh:lla tietoa. Kaiken kaikkiaan suurimman jo johonkin sairauteen sairastuneen ryhmä alkaisi voimaan paremmin kun jättäisi yleisesti ottaen kaikki viljatuoteet, makeiset, limsat ja einekset kauppaan ja söisivät puhdasta itse tehtyä ruokaa, ilman turhia rasvakammoja tai voi-pelkoa. Kihdin hoidossa yleisesti kannattaa välttää erityisesti sokeria ja sokeroituja tuotteita. Hedelmiä ja vihanneksia sekä marjoja kannattaa lisätä ruokavalioon, mutta kaikki missä on lisättyä sokeria, kannattaa jättää syömättä.

  • Kari 364 viestejä23.2.2013 15:27

    Mulla kävi muutama aika sitten aika tälli nilkalle, tikapuilta hypyn jälkeen v2010, nilkkaa edelleen aina väliin kolottaa. Luuvaurio oli "omituisen näköinen", kuten hoitava lääkäri totesi. Keliakiasta kerroin, ja sanoi, OK, alkaa asia kirkastua. Sinänsä mulla ei niveliä särje, onneksi. Kuuntelin TV:stä kerran TV-lääkärin haastattelua. Sanoi ruuan olevat yksi ihmisen parhaista lääkkeistä. Jos jokin ruokavalio vaihtuu ihan uusiksi, moni vaiva saattaa jäädä historiaan. Mulle hedelmät maistuu ja välillä pyöräily, siis liikunta. Ja lumityöt, sitä kun riittää. Lääkkeitä en syö, paitsi Calcichew tabletteja, ja se kun kuulemma ei ole lääke. Mahtoikahan auttaa yhtään sinua nää tiedot..

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • star 4 viestejä25.2.2013 16:21

    Hei,

    Minulla ei ole todettu keliakiaa (vielä ainakaan), mutta selkärankareuma on. Oireet reumassani on juurikin nivelkipuja, jaloissa & käsissä & ristiselässä. Olen siirtynyt gluteenittomaan ruokavalioon reilu vuosi sitten ja sen jälkeen oikeastaan 99% oireista on hävinnyt kokonaan. Jos nykyään syön jonkun normaalipullan/leivän, seuraavana päivänä on 100% varmasti jokin nivel kipeä ja turvonnut ja kipua jatkuu niin kauan, kunnes palaan takaisin gluteenittomaan valioon.

    Minulla siis ensin tuli reuman oireet, sen jälkeen vasta aloin miettiä tätä keliakia-yhteyttä.

  • Emily 2 viestejä26.2.2013 11:44

    Kiva huomata, että aihe on saanut näinkin paljon huomiota. Kiitos kaikista vastauksista!

    Alan nyt olla vakuuttunut suolisto-ongelmien ja niveloireiden yhteydestä ja myös tähystävä lääkärini oli samaa mieltä. Tähystyksessä itsessään ei näkynyt mitään hälyttävää, mutta koepalojen tuloksia odottelen vielä. Niitä odotellessani päädyin aloittamaan kokonaan viljattoman, maidottoman ja sokerittoman ruokavalion. Gluteenin lisäksi näköjään myös muilla ruoka-aineilla voi olla niveltulehduksia tai muita autoimmuunisairauksia kiihdyttävä vaikutus. Kannattaa lukea lääkäri Olli Sovijärven artikkeli Autoimmuunisairaudet ja patofysiologiset mekanismit: hoito ravinnolla sekä stressinhallinnalla. Se löytyy osoitteesta http://ollisintegrallife.com/2012/11/15/autoimmuunisairaudet-ja-patofysiolo giset-mekanismit-hoito-ravinnolla-seka-stressinhallinnalla/

    Paleo-ruokavaliosta saa enemmän tietoa googlettamalla, joskin englanniksi tietoa näyttäisi löytyvän enemmän. Olli Sovijärvi on mukana kommentoimassa suomalaisella Helsinki Paleo -sivustolla http://www.helsinkipaleo.com/ . Sivulta http://robbwolf.com/ löytyy lisää tietoa ruokavaliosta ja sitä kokeilleiden ihmisten omia kokemuksia. Myös glutfreen linkittämä video oli valaiseva ja ehdottoasti katsomisen arvoinen!

    Star, kuinka nopeasti oireesi vähenivät? Minullekin reumalääkärini on ehdottanut selkärankareuman mahdollisuutta. Olen kuullut kaltaisistasi tapauksista ja se olikin yksi syy miksi tälle palstalle kirjoitin. Mukava kuulla että olet löytänyt sairauteesi luonnollisen hoitotavan! Kokeilen nyt tätä vähän pidemmälle vietyä dieettiä, katsotaan miten käy!

  • Mainos

  • star 4 viestejä28.2.2013 15:18

    Emily kirjoitti:

    Star, kuinka nopeasti oireesi vähenivät? Minullekin reumalääkärini on ehdottanut selkärankareuman mahdollisuutta. Olen kuullut kaltaisistasi tapauksista ja se olikin yksi syy miksi tälle palstalle kirjoitin. Mukava kuulla että olet löytänyt sairauteesi luonnollisen hoitotavan! Kokeilen nyt tätä vähän pidemmälle vietyä dieettiä, katsotaan miten käy!

    Siinä meni varmaan 2kk. Ja sen jälkeen kun testasin, että söin esim. yhden leivän, seuraavana päivänä tuli heti oireita.

    Luin juuri Rauli Mäkelän kirjan ja varasin hänelle ajan (josko pääsisin lopuistakin lääkkeistä eroon, kun oireet ovat jo hävinneet ajat sitten). www.antioxidant.fi/laakarit_makela.html

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,04s