Oireet - harvinaisemmatkin?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • Heltsu 13 viestejä31.10.2009 17:06

    Onkohan täällä olemassa jo ketjua, mihin olisi kerätty kaikkia keliakian aiheuttamia oireita, sellaisia harvinaisempiakin? Mitä olen nyt netistä lukenut niin oireet voivat olla hyvin monenlaisia?

  • Tallulah 476 viestejä1.11.2009 11:09

    Ei sitä tiedä mikä liittyy keliakiaan ja mikä ei. Keliaakikolla kun voi olla myös keliakiasta riippumattomia oireita... Jokainen hetki kun maha on sekaisin ei liity keliakiaan. Olen joskus lukenut aika uskomattomiakin epäilyksiä mikä nähdään keliakian oireina (mm. kuivat silmät johtuvat keliakiasta...). Siksi tuohon sun kysymykseen on aika vaikea vastata. Yleisimmät oireet tietysti ovat vatsavaivat, sehän nyt on selvää.

  • Mainos

  • Heltsu 13 viestejä1.11.2009 12:44

    http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kel00015

    Tuollaisen löysin. Näköjään voi aiheuttaa kaikenlaisia oireita.

  • kaija 38 viestejä5.11.2009 11:38

    Olen kärsinyt useamman kuukauden ajan hiustenlähdöstä. Pesun jälkeen kun hiukset ovat märät, niitä jää kampaan aikamoinen joukko. Hiusten olessa kuivat, pysyvät kiltisti päässä. Olen aiemmin syyttänyt vaivasta kilpirauhasen lievää vajaatoimintaa, mutta mutta! Kampaajani kertoi toisen asiakkaansa maininneen keliakian myötä tulleesta hiuskadosta! Typerä olin, kun en kysynyt loppuiko sulkasato jossain vaiheessa vai mikä oli tulos. Onko kenelläkään vastaava kokemusta? Joko tässä on suunniteltava tupeen hankintaa :P

  • Mamma 117 viestejä5.11.2009 12:28

    Minulla todettiin keliakia keväällä -09. Sitä ennen mullakin oli sulkasatoa, en tosiaan osannut yhdistää sitä keliakiaan. Nyt kun olen ollut gluteenittomalla niin hiusten lähtö ei ole enää yhtä runsasta. Hiukset kasvavat nyt normaalisti ja tuntuvat/näyttävät paksummilta

  • Nuutti 56 viestejä5.11.2009 18:25

    Mulla iho, kynnet ja hiukset olivat kamalassa kunnossa. Kun alkoi noudattamaan ruokavaliota, niin iho ja kynnet parani. Nyt kun alkoi syömään biotiini kuuria, niin hiusten lähtö väheni.

  • taigis 101 viestejä6.11.2009 11:06

    Minulla keliakian toteamisen ainoa lähtökohta oli etusormen kynsi. Yhtäkkiä se paksuuntui, liuskottui, tuli röpelöiseksi, kynsinauha oli jatkuvasti tulehtunut.
    Terveyskeskuksessa se diagnosoitiin sieneksi, jotain rasvaa sain siihen,, ei auttanut.

    Tyttären keliakia oli siihen aikaan jo todettuna ja kuulin, että kynsimuutokset voivat olla myös yksi oireista.
    Verikokeissa näkyi heti, samoin koepala oli täysin selvä, ruokavalion myötä kynnetkin kunnossa nykyään.

  • Mainos

  • Jossu 22 viestejä10.11.2009 11:11

    Mulla lähdettiin ihan hakuammunnalla testaamaan myös keliakia, kun kärsin jatkuvista suun rakkulaisista tulehduksista ( jotain aftoja tms.?)... Muitakin oireita on toki ollut, mutta on vaan testattu tuota maitopuolta, kun sinne noi vatsaoireet sopineet.
    Sopii toivoa, että rakkulat ei tule mun suuhun enää uuden ruokavalion / elämän myötä

  • taigis 101 viestejä10.11.2009 15:21

    Vanhempi tytär kärsi noista aftoista myös ennen diagnoosia. Nykyään , jos sattuu vahinko ruokavaliossa,,saattaa tulla afta. Muuten ne ovat hävinneet!

  • Amarantti 35 viestejä11.11.2009 17:25

    Mitä ne hermostollilset oireet ovat keliakiassa? (siis hoitamattomassa)

  • Heltsu 13 viestejä11.11.2009 20:29

    Tuossa terveyskirjaston linkissä, jonka laitoin tuonne aikaisemmin, on mainittu polyneuropatia ja ataksia.

  • Heltsu 13 viestejä11.11.2009 20:38

    Polyneuropatia ja ataksia näköjään ainakin tuon aikaismmin laittamani terveyskirjaston linkin mukaan.
    (taas hölmöilin ja lähetin 2 kertaan saman sisältöisen viestin, ei kai pysty itse poistamaan tätä toista???)

  • Mainos

  • helmi 3 viestejä12.11.2009 09:30

    Itselläni kovimpana hengityksen rohina ja yskä, närästys, polttelu, poskiontelotulehdus, keuhkoputkentulehdus, nuhaisuus yms oireina. keliakia löytyi siis sattumalta kun tutkittiin gastroskopiassa närästyksen aiheuttajaa. Oireet hävisivät varsin nopeasti gluteenittomaan ruokavalioon siirtymisen ansiosta.

  • Iita 7 viestejä12.11.2009 09:55

    Minulla oli suunnaton himo jääkuutioihin. Rouskuttelin joka päivä jääpaloja. Kaipa sisuskalut tarvitsi jäähdytystä. Ruokavalion aloitettuani rouskuttelu loppui. Toinen oudompi oire oli silmien kuivuminen.

  • Tallulah 476 viestejä12.11.2009 17:59

    ^Olen tuon väitteen kuivista silmistä kuullut ennenkin. Vaaditaan kyllä melkoiset perusteet ennen kuin itse uskon että keliakialla olisi mitään tekemistä kuivien silmien kanssa. Mistä syystä itse uskot näin?

  • Heltsu 13 viestejä12.11.2009 23:15

    Kun nyt olen netissä lueskellut keliakiasta niin olen törmännyt useampaankin kirjoitukseen jossa on mainittu kuivat silmät oireena.

  • milla 412 viestejä13.11.2009 05:39

    Tallulah kirjoitti:
    ^Olen tuon väitteen kuivista silmistä kuullut ennenkin. Vaaditaan kyllä melkoiset perusteet ennen kuin itse uskon että keliakialla olisi mitään tekemistä kuivien silmien kanssa. Mistä syystä itse uskot näin?
    VOihan se olla , että keliakiasta johtuvaa puutosta jostakin vitamiinista tai hivenaineesta, johtuu sitten nämä kuivat silmät.

  • Mainos

  • Iita 7 viestejä13.11.2009 07:39

    Entinen kuiva silmäinen. Lääketieteellistä perustetta en voi antaa, mutta vuosia kärsin moisesta vaivasta ja monesti jouduin mm. autossa pienentämään ilmavirtausta. (Pelkkä ilmasuuttimien asennon korjaus ei auttanut.) Ruokavalion aloittamisen jälkeen ei ole silmien kanssa ollut ongelmia. Myöskään tuolle jäähimolle en voi sen kummempaa perustetta antaa. Mies huomasi muutaman viikon päästä diagnoosista, että en enää syö jäitä.

  • Tallulah 476 viestejä13.11.2009 09:44

    http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00163

    Uskoisin että tuossa mainittaisiin jos kyse olisi vitamiinin tai hivenaineen puutoksesta, tai yleinen keliakian oire.
    Ja minulla siis on kuivat silmät, monella ihmisellä on, mutta en usko sillä olevan mitään tekemistä keliakian kanssa.

  • Jezu  Ylläpitäjä13.11.2009 13:58

    Täytyy mainita, että itselläkin ollut ongelmia kuivien silmien kanssa. Tosin asia vaivaa välillä edelleenkin, tosin ei mitenkään pahasti.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Viveka 127 viestejä15.11.2009 11:48

    Ei tippaa linssissä ole täälläkään
    Kuivasilmäinen olen edelleen. Olen tosin allerginen yhdelle jos toisellekin asialle, joten johtuuko tämä keliakiasta vai ei, on hankala sanoa.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Kiipuli 90 viestejä15.11.2009 18:27

    Tallulah,

    Keliakia on autoimmuunisairaus niin kuin on se yksi sairauskin (jonka nimeä en muista) mutta jonka pääasiallinen oire on kuivat silmät. ässällä se alkaa. Muistaako kukaan?

    Autoimmuunisairaudethan useasti esiintyy yhdessä.

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä15.11.2009 18:51

    Sjögrenin syndroomahan se on. Keliakia-kirjassa on muuten, että ko. sairautta sairastavilla on normaalia useammin keliakiaa.
    Silmien kuivumista aiheuttaa myös tämä ruudun tuijottelu, kun ei muista räpytellä silmiään tarpeeksi taajaan.

  • Kari 364 viestejä16.11.2009 09:14

    Reetta kirjoitti:
    Sjögrenin syndroomahan se on. Keliakia-kirjassa on muuten, että ko. sairautta sairastavilla on normaalia useammin keliakiaa.
    Silmien kuivumista aiheuttaa myös tämä ruudun tuijottelu, kun ei muista räpytellä silmiään tarpeeksi taajaan.

    Tuossa ruudun tuijottamisessa Reetta "osuit naulan kantaan"

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Eikku 25 viestejä13.5.2013 14:10

    Mulla hampaat ovat menneet tosi huonoon kuntoon. Lohkeilivat tosi helposti. Nyt tilanne vähän parempi. Ovat silti kaikki ihan suussa vielä, vaikkakin paikkaa paikan päällä!

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,02s