Soijakastiketta Thaimaassa

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • MinniH 1 viesti15.12.2010 15:29

    Hei,
    lueskelin brittien matkakertomuksia Thaimaasta ja siellä varoiteltiin kovasti soijakastikkeista. Osaatteko sanoa onko IHAN OIKEASTI thaimaalaisissa soijakastikkeissa vehnää niin, että se olisi soimatonta gluteenittomaan ruokavalioon?

  • KattiMatikka 271 viestejä16.12.2010 17:02

    Ikävä kyllä en IHAN OIKEASTI osaa sanoa Sen tiedän, että briteissä ja Irlannissa keliaakikoille ohjeistetaan, että "älkää syökö soijakastiketta". Suomessa taas saa syödä soijakastiketta, koska asia on tutkittu ja soijakastikkeen vehnäproteiini eli gluteeni hajoaa soijanvalmistusprosessissa.

    Seuraavassa suora lainaus Keliakialiiton sivuilta:

    "Soijakastike=Soijapavuista, vedestä ja suolasta valmistettu
    maustekastike. Useimmiten sisältää vehnää,
    mutta vehnän gluteeni hajoaa käymisprosessin
    yhteydessä."

  • Mainos

  • carietta 72 viestejä16.12.2010 17:15

    Olen nähnyt aasialaisessa ruokakaupassa ainakin soijakastikkeita, joissa lukee tuoteselosteessa "wheat flour" eli en ainakaan itse menisi ottamaan riskiä.

  • Tallulah 476 viestejä16.12.2010 17:57

    Tämä ei ole faktaa vaan mun maalaisjärkeäni: soijakastike on aasialainen tuote, mm. Kikkoman on muistaakseni japanilainen. Aasiassa, kuten Thaimaassa, vehnä ei ole mitenkään yleisesti käytössä. Jotenkin tuntuisi vaikealta ajatukselta että yhtäkkiä Thaimaassa olevat soijakastikkeet eivät olisi gluteenittomia kun Suomessa myytävät ovat, täällä kun sitä vehnää tungetaan ihan joka paikkaan.

    Eri maiden keliakialiitoilla on erilaisia kannanottoja samoihin tuotteisiin. Tästä esimerkkinä olut, joka useimmissa maissa on ihan sallittu keliaakikoille. Olikohan peräti niin että Suomi on ainoa maa jossa se on kiellettyjen listalla?

    Itse söisin Thaimaassa ruokaa jossa on soijakastiketta, kaikkialla maailmassa olen syönyt hyvällä ruokahalulla aasialaisissa ravintoloissa (useimmiten syön juuri aasialaisissa ravintoloissa).

  • Jezu  Ylläpitäjä16.12.2010 18:42

    Ainakin jenkkilässä soijakastike oli kiellettyjen listalla ja esimerkiksi P.F. Changilla eli kiinalaisessa sain erikseen gluteenittoman soijakastikkeen. Muualla vain kiellettiin käyttämästä tavallista soijakastiketta.

    Jenkeissä muutamassa oluessa on gluten-free-leimat kyljessä.

    Noista kansallisista olut-käytännöistä olisi mukava saada faktaa pöytään, mutta niistä voisi aloittaa kokonaan uuden keskustelun.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • motusalem 85 viestejä20.12.2010 19:45

    Söin taas 6 viikkoa Vietnamissa, Indonesiassa ja Thaikuissa kaikkea mikä oli tapettu ennen syömistä ja sitä ei oltu friteerattu (friteerauskin tehdään usein kookos-, riisi- tai maissijauhoilla) - ja vatsa voi mainiosti. Aasia on keliaatikon paratiisi. Voit syödä viidakossa luku- ja kirjoitustaidottoman kokin tuotoksia, koska hän ei ole vehnää nähnytkään! Soijakastiketta join yleensä suoraan pullosta Live fast die young!!
    Maailmanlaajuista tietoa kansainvälisistä olutmerkeistä kaipailisin kovasti keskusteluun - takaan että siellä löytyy useita raja-arvoja alittavia tuotteita.

  • Angelika 1 viesti22.12.2010 17:35

    Osaakos kukaan sanoa tuosta osterikastikkeesta?
    Useat niistä näyttävät sisältävän myös vehnää, mutta onkohan sama homma kun tuossa soijakastikkeessa että voi silti käyttää? Thaimaassahan tunkevat myös tuota lähes joka ruokaan...
    Ilmeisesti ainakaan "motusalemille" ei aiheuttanut ongelmia

    Kyseleepi Thaikuissa aiemminkin matkaillut, mutta keliakia-asioissa noviisi

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s