Viljakinkku???

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • MrsBucket 92 viestejä8.12.2010 16:29

    Yritin epätoivoisesti etsiä netistä googlettamalla tietoa, että onko S-marketin myymä Portin joulukinkku, jota he mainostavat viljajuhlakinkun nimellä, varmasti gluteeniton.
    Itsestäni en niin välitä, mutta haluan olla satakymmenen prosenttisen varma asiasta, sillä minulle tulee keliaakikko jouluvieraaksi, enkä tahtoisi sairastuttaa häntä.
    Entäpä kaikki muut mahdolliset viljakinkun nimellä mainostettavat joulukinkut?
    Leikkeleet ovat asia erikseen, niistä on selvää tekstiä paketeissa. (Saattaa tietysti olla myös kinkun pakkauksessa - en ole vielä käynyt tutkimassa, vasta seuraillut mainontaa.)

  • annepanne 52 viestejä8.12.2010 17:01

    No, viljakinkku on kyllä gluteeniton, ellet sitten kuorruta sitä tavallisilla korppujauhoilla. Viljapossuille on syötetty pelkästään viljaa eikä se ruoansulatusjärjestelmästä lihaan siirry. Possuille voidaan antaa muutakin ravintoa, esim. kalajauhoa, joka saattaa muuttaa hiukan lihan makua. Näin minä asian ymmärrän, mutta korjatkaa muut, jos olen väärässä.

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä8.12.2010 18:30

    Juu, ihan oikeassa annepanne olet, eli sillä vilja-sanalla viitataan tässä tapauksessa sen sian ruokavalioon. Ja vaikka sika söisi gluteenillista viljaa, sen elimistö hajottaa viljan gluteenin (toisin kuin meidän keliaakikkojen elimistö), eikä lihassa ole gluteenia.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • MrsBucket 92 viestejä8.12.2010 21:06

    Asia rupesi vain askarruttamaan minua vanhojen muistojen pohjalta. Vuosia sitten asuin naapurustossa, jossa eräässä perheessä oli kaksi kala-allergikkoa. Perhe osti pahaa aavistamatta kalalla syötetyn sikapossun ja jo kinkun ollessa vielä uunissa, joutuivat allergikot lähtemään evakkoon saatuaan niin pahoja oireita. Kinkku tietenkin täytyi hävittää huushollista.
    Lienee kuitenkin eri asia tämän viljan kanssa.

  • Suviih  629 viestejä8.12.2010 22:09

    Käsittääkseni pahasti kalalle allergiset saattavat reagoida kalan hajuunkin (ainakin serkkuni reagoi pienenä allergian ollessa todella paha). Possun ruokinta vaikuttaa lihan makuun (ja hajuun) joten ehkä kalalla ruokitun possun liha voi haiskahtaa kalalle sen verran, että pahasti allerginen reagoi (?). Ainakin mudassa elänyt kala maistuu ja haisee mudalle, joten todennäköisesti myös koko ikänsä kalalla elänyt sikakin tuoksahtaa jossain määrin kalalle.

    Siitä olen kuitenkin varma, että gluteenia se paljas kinkku ei voi sisältää

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • MrsBucket 92 viestejä9.12.2010 15:37

    Suviih kirjoitti:
    Siitä olen kuitenkin varma, että gluteenia se paljas kinkku ei voi sisältää ----(vastausta lyhennetty)

    Kiitos sinulle Suviih vastauksistasi. Uskon sinua ja tarjoan viljakinkkua joulupöydässä.

  • Jezu  Ylläpitäjä9.12.2010 19:09

    Tässä muuten kuva tuosta Portin viljakinkusta. Ei ainakaan tuoteselosteessa ole mitään sopimatonta:

    Portti Viljajuhlakinkku noin 7 kg

    Ehkä tuo Vilja-leima otsikossa on possun nimi?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • MrsBucket 92 viestejä9.12.2010 22:26

    Jezu kirjoitti:
    Tässä muuten kuva tuosta Portin viljakinkusta. Ei ainakaan tuoteselosteessa ole mitään sopimatonta: (lyhennetty viesti)
    Ehkä tuo Vilja-leima otsikossa on possun nimi?

    Jo vain on hyvä palvelu Glu.fi:ssä. Eihän tässä tarvitse enää kauppaan lähteäkään tutkimusretkelle kun osaa suunsa avata oikeaan aikaan. "Vilja" -potsiparka päättäköön elinkaarensa perheemme keskuudessa. Kiitos vaivannäöstä.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s