Gluteeniton opiskelijaelämä

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • Suviih  629 messages06/28/2009 7:35 PM

    Kiinnostaisi kuulla miten te kaikki muut opiskelijat olette tulleet toimeen gluteenittoman ruokavalion kanssa opiskeluaikana, se kun kuitenkin on tavanomaista kalliimpi ja jo tavallista ruokavaliota noudattavilla opiskelijoilla on usein tiukka budjetti. Mitä kaikkea olette ruokavaliostanne joutuneet karsimaan? Miten opiskelijaruokaloissa on ruokavalio otettu huomioon?

    Omalla kohdallani voin kiittää halpaa vuokraani siitä etten varsinaisesti ole joutunut tavanomaista enemmän tarkastelemaan ruokaostoksiani. Toki meidän perheessä on aina suosittu suht halpoja peruselintarvikkeita ja gluteenittomistakin tuotteista jää ne kalleimmat usein hyllyyn, mutta koskaan en ole joutunut esimerkiksi pitämään taukoa kaupan leipien syönnissä tms. Oman kouluni opiskelijaruokala ei ole kovin keliaakikkoystävällinen, eräänäkin päivänä minulle todettiin että eipä näytä olevan tänään mitään gluteenitonta. Onneksi asun lähellä oppilaitostani ja ruokatauolla olen usein ennättänyt käymään kotona syömässä.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Linda 34 messages06/30/2009 7:59 PM

    Olen jättänyt pastan ja leivät melkeenpä kokonaan pois ja siirtynyt riisiin, riisinuudeleihin ja perunaan. Perunasta saa vaikka mitä kaikkia erillaisia juttuja ja se on halpaa! Kauraakaan en ole viitsinyt ostaa hinnan takia, kai sitä ilmankin pärjää. Auringonkukan siemenet on suht halpoja ja maapähkinät ja rusinat, niitä sekoitan jugurttiin aamusin myslin sijasta. Opiskelen todella pienellä paikkakunnalla ja siellä opiskelijaruokalana toimii tavallinen pubityyppinen ravintola. Aloitin gluteenittoman elämän vasta toukokuussa ja silloinkin söin siellä pelkästään salaattia joten en tiedä miten he suhtautuvat erityisruokavalioon. Leipää ei ainakaan ole muuta kuin se yksi ja sama. Saas nähä sitten syksyllä mitä siellä tarjotaan.

    Nopeat pikavälipalat on ollut kaikista vaikeimpia korvata, esim. karjalanpiirakat. Nyt olen tosin löytänyt riisikakut jotka toimii ja on aika edullisia. En oikein pysty sanomaan onko ruokavalion muutos loppujen lopuksi tuntunut lompakossa vai onko ne ne muut kesän riennot jotka sitä on keventäneet

  • hokke 11 messages06/30/2009 8:09 PM

    Pastaruokia ei tule syötyä kovinkaan paljoa. Jos verrataan siihen että taitaa olla useimpien opiskelijoiden suosiossa noin yleensä. Gluteenitonta pakasteleipää syön todella paljon. Sitä omaa lempparia kun sattuu saamaan jopa omasta lähikaupasta.

    Koululla on kolme ruokalaa, jossa kaikissa useampikin ruokavaihtoehto tarjolla. Netistä pystyy katsomaan jo etukäteen mikä on gluteenitonta ja mistä saa pyytämällä gluteenittoman vaihtoehdon. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta on aina löytynyt myös gl. vaihtoehto. Usein vaihtoehtoja on jopa monta ja pääsee oikein valitsemaan! Oli armeijan jälkeen hienoa palata opiskelemaan, niin paljon paremmin toimii nuo erikoisruokavaliot.

    Itse ruokaa valmistaessa kalliimmat tuotteet jäävät kanssa hyllyyn. Olen huomannut myös että itsetehdystä ruoasta tulee helposti erittäin yksipuolista, kun valintakriteerit on usein: halpaa, gluteenitonta ja nopea valmistaa.

  • Ira 57 messages06/30/2009 10:06 PM

    kun olin opiskelija muutama vuosi sitten, ruokalassa oli joka päivä tarjolla gluteenitonta. ei tarvinnut murehtia. harmitti vain erityisihanat jälkiruuat,sillä niitähän ei ollut gluteenittomana tarjolla. mutta olin tyytyväinen että sain ylipäätään ruokaa...mikä on näin jälkeenpäin ajatellen todella kauheeta.kyllä sitä jälkiruokaa olsi myös pitänyt olla gluteenittomana.tuntuu että suorastaan ihmisoikeuksia poljetaan, jos tarjotaan ei oota. söin itse aluksi myös riisikakkuja, kun keliakia oli todettu, mutta kyllä alkoi suu ihan napsumaan, kun oli niin kuivaa enää en pysty murustakaan syömään tuota leipää.
    muuten työpaikkaruokaloissa on ollut kohtelu huonompaa kuin koulussa. sain puolivuotta erittäin käsittääkseni arvostetusta työpaikka ruokalasta gluteeninjäämiä paistinperunoissa, kun "meidän vanha" keittiötyöntekijä ei tiennyt että se on niin tarkkaa. karistin jalat tuosta työpaikasta aika pian ja onnellisesti..sortoa oli kun syömisistä tuli kyse.

    ja siis palaten asiaan on todella epäoikeuden mukaista, jos oppilaitos ei tarjoa joka päivä gluteenitonta vaihtoehtoa. Onhan käsittääkseni joka koulussa myös invalideille wc...?missäs on meidän ruokavammaisten oikeudet?joka päivähän olisi hyvä syödä, että hengissä pysyy tai ainakin edes terveenä.

    ja sitten kun teimme yritys tai asiakas vierailuja niin vierailun isäntä tai emäntä ei koskaan ollut ottanut huomioon gluteenitonta vaihtoehtoa.Toisaalta se olisi ollut opettajan velvollisuus ilmoittaa, että joukossamme on yksi keliaakikko.löytyiskö jotain kahvin kanssa kastettavaa myös hänelle?ilmeisesti valistusta tarvittais oppilaitoksiin ja paljon. kukahan tämän työn tekisi...muuta kuin me itse?

    Saksan keliakialiitosta saa ainakin päiväkotia varten tehdyn opas vihkosen, jonka voi antaa lapsen mennessä sinne. se on ihan hyvä, olen lukenut sen tässä joskus. olisiko kenties joku vastaava vihkonen hyvä viedä opiskelupaikan keittiöön, jossa ylipäätään kerrottais sairaudesta kuinka elämää rajoittava se voi olla,eikä pelkästään siitä miten ruoka valmistetaan ja hygieniasta jne.? tukea ainakin tarvittais, että tavikset tajuaisi, että mekin tarvitsemme ruokaa ja mielellään päivittäin.

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,014s