Hyvä ja kunnollinen talvi

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
1 2 3 4 5
Next > End >>
  • porajata 460 messages01/27/2010 10:40 AM

    No nyt on pitkästä aikaa kunnon talvi, jo kohta viisiviikkoa pakkaskeliä ja lunta maastossa

    Hiihtokelit mitä parhaimmat täällä eteläsuomessakin

    Tosin eilen jäi hiihto väliin kun oli yli -20 astetta pakkasta

    Jos talvi näin jatkuu vielä kuukauden niin hiihtokilometrejä taitaa tulla ennätysmäärä....

  • Jezu  Admin01/27/2010 10:44 AM

    Joo tämä on aivan luksusta Helsingissä. Eilen töistä lähtiessä -21c auton mittarissa. Brrrrr.

    Tuli luistimetkin ostettua, mutta eihän tuollaisessa paukkupakkasessa rohkene luistelemaan lähteä

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Ad

  • Reetta  719 messages01/27/2010 6:08 PM

    Kyllä nämä ilmat loskakelit ja harmauden voittaa, vaikka joka aamu tuleekin inistyä kylmästä. Ei ole ollut liukasta ja lumitöitten määräkin ihan kohtuullinen.

    Kuin silloin joskus kouluaikaan 1960-luvulla.

    Reilu viikko sitten hankitut sukset kyllä jääneet melkein vaille käyttöä. 20 astetta on liikaa hiihtokeliksi, käypi henkeen, vaikkei kovaa menekään. Täällä on muuten lumen ja jään välissä vettä, joten jäälle ei ole asiaa.

    Lehdessä oli alkuviikosta että nämä Siperiasta tulleet kylmät jatkuu helmikuulle.

    Mutta vanha sanonta sanoo: Jos ei pauku Paavalina (25.01), ei hellettä heinäkuussa. Katsotaan pitääkö paikkansa ?

  • Reetta  719 messages01/27/2010 6:15 PM

    Se vielä piti laittaa, että talvi on ollut todella kaunis, kun puut on olleet uskomattoman paksusssa kuurassa monta viikkoa. Koskaan ei ole näkynyt ihmisiä näin paljoa kameroitten kanssa liikkeellä.

  • porajata 460 messages01/31/2010 9:04 AM

    Nyt on pakkaset ohi ja lunta riittävästi eikun hiihtämään...

  • Reetta  719 messages01/31/2010 4:54 PM

    Hyvä ja kunnollinen talvi teetti tänään lumitöitä ja siinä kolan kanssa huhkiessa kuultu eka talitintin "titityy". Siis kevättä kohti mennään.

    Pihabongauspäivän saalis jäi vähän heikoksi!

    Tuntuu tosi oudoilta nämä muutaman pakkasasteen ilmat - pitkästä aikaa.

  • MariJo 77 messages01/31/2010 5:15 PM

    Minun täytyy kyllä ympäri vuoden kulkevana työmatkapyöräilijänä todeta, että minulle alkaa jo talvi riittää...Tänäkin päivänä tuli ähkittyä naama punaisena ja vaatteet hikisenä tuolla auraamattomilla pyöräteillä. Asenteeni kesti vielä jotenkin ne pakkaset, mutta lunta ei kyllä enää jaksa. Eipä tulisi mieleenkään lähteä vapaa-ajalla hiihtämään, puhumattakaan että lähtisin lomalla Lappiin lumesta nauttimaan...kevät tänne ja äkkiä! Ja huomenna taidan tilata taksin...

  • Ad

  • Jezu  Admin01/31/2010 8:51 PM

    MariJo kirjoitti:
    Minun täytyy kyllä ympäri vuoden kulkevana työmatkapyöräilijänä todeta, että minulle alkaa jo talvi riittää...Tänäkin päivänä tuli ähkittyä naama punaisena ja vaatteet hikisenä tuolla auraamattomilla pyöräteillä. Asenteeni kesti vielä jotenkin ne pakkaset, mutta lunta ei kyllä enää jaksa. Eipä tulisi mieleenkään lähteä vapaa-ajalla hiihtämään, puhumattakaan että lähtisin lomalla Lappiin lumesta nauttimaan...kevät tänne ja äkkiä! Ja huomenna taidan tilata taksin...

    Kunnioitettava suoritus

    Itselläkin alkaa kyllä lumi riittämään. Helsinki on säästänyt aurauksessa ja se tarkoittaa kantakaupungin alueella käytännössä sitä, että päätiet aurataan kohtuullisen nopeasti, mutta sivukatuja ei juuri ollenkaan. Sitten kun aurataan, pysäköidyt autot ovat metristen kinosten sisällä ja kyllä siinä on mukava puoli tuntia suditella ja kaivaa autoa hangesta, että pääsee liikenteeseen.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Kari 364 messages01/31/2010 9:34 PM

    MariJo, taidetaan olla hengenheimolaisia. Viikko sitten fillaroin, mutta ei oikein pelittänyt hangessä. Just kattelin tosa äkkilähtöjä Kanarialle kun tätä lunta tuntuu riittävän.

    Marketeista ajelin puolen päivän aikoihin. Vaimoa alkas hirvittää moottoritiellä kun näkyvyys meni lähes nollaan, sanoi et hidasta. 100m välit meni 200 metriksi, ei pölläkkä enää rassannut. Ei ollut muuten ohittelijoita. Nyt mä tiedän, miksi pääkaupunkiseudulla pellisepillä riittää töitä - olen ajellut sielläkin. Talvi yllätti, sanoo joku..

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Reetta  719 messages01/31/2010 9:58 PM

    Kyllä täälläkin on sekä lumikiintiö että myös pakkaskiintiö tältä talvelta täynnä.

    Viime viikolla työkaverin kanssa puhuttiin, että kuinka hyvät ajokelit on olleet tänä talvena. Ei ole loska lentänyt eikä lumi pöllynnyt, mitä nyt välillä vähän liukasta. Ois pitänyt koputtaa puuta!

    Sellaista viiden asteen pakkasta voisi pidellä ja sitten kun aurinko alkaisi paistaa, lumesta tuleva vesi haihtuisi pois ilman loskakelejä.

    Ilmatieteen laitos kertoo että Helsingissä onkin enempi lunta kuin täällä sisä-Suomessa (Hämeessä). Voin kuvitella millaista on Helsingissä tuon lumen kanssa, kun asutus on tiiviimpää ja paikkoja lumen kasaamiselle ei ole.

  • Angervo 19 messages02/01/2010 11:45 AM

    Minä olen mielessäni jo pitkään kritisoinut tota tän viestin otsikkoa, "hyvä ja kunnollinen talvi". Mitä hyvää tai kunnollista tässä talvessa on ollut???? Ei mitään. He...tin kylmä koko ajan ja lumeen hukutaan. Ulkoilla ei ole voinut koko tammikuussa (vaikka omistan untuvatakin ja karvavuorisaappaat ), polttopuut alkaa loppua kun joutuu takkaa jatkuvasti lämmittämään, pihalta kolattu lumi ei mahdu enää mihinkään, terassin valokate uhkaa tulla alas lumen painosta, jne. jne. Tämä on ollut huonoin ja kunnottomin talvi vuosiin. Vaihtaisin tämän heti vaikka vesisateeseen kunhan olisi joskus lämmin. Ja voisi mennä ulos tai ajaa autolla ilman että joutuu joka kerta kaivamaan auton metrin hangesta. YÖK TÄMÄ TALVI!
    ps. kiitos kun sain purkaa tuntojani, ilmastonmuutosta odotellessa

  • porajata 460 messages02/01/2010 11:51 AM

    Tilhet ja kuu kuuluu talveen

    http://www.lintukuva.fi/markus/1005.php

  • Ad

  • annepanne 52 messages02/01/2010 3:24 PM

    Olen Angervon kanssa 100-prosenttisesti samaa mieltä. Tällainen talvi rajoittaa ihan hirveästi kaikkea. Minulla olisi todellakin parempaa ja mielekkäämpää tekemistä kuin ainaiset lumityöt. Odotan kevättä ja vesikelejä kuin kuuta nousevaa.

  • Suviih  629 messages02/01/2010 4:22 PM

    Minä kyllä olen sitä mieltä että tämä on oikeasti ollut kunnollinen talvi. Kunnollisella tarkoitan sellaista normaalia Suomen ilmastoon kuuluvaa talvea. Pk-seudulla asuvat vain ovat tottuneet hieman erilaiseen viime vuosina, itse en edes kutsuisi talveksi Etelä-Suomen edellisten vuosien "talvea".

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • porajata 460 messages02/01/2010 7:01 PM

    Keskisuomen talvet olivat ennen oikeita talvia,ainakin niin muistelen. Nykyään nämä useimmat etelän talvet ovat olleet vain kurakelejä...

    Eli olen Suviih;n kanssa 100 % samaa mieltä...

    Ja onhan mukava tehdä noita lumitöitäkin puolisen tuntia lumisateiden jälkeen ajankuluksi...ja sitten lähteä hiihtelemään

  • Reetta  719 messages02/01/2010 8:16 PM

    Ennen muinoin - 1960-luvulla - oli talvet jopa Lounais-Suomessa tällaisia kunnon talvia. Ja pakkasta oli todella parhaimmillaan 35 astetta ja pitkään. On vaan päässyt unohtumaan tässä vuosikymmenien saatossa. Ja nuorempi polvi ei niitä nähnytkään.

    Ps. Tuo lintukuva-linkki on tosi hyvä. Olen mainostellut tutuillekin, että kantsii käydä tutustumassa.

  • ponipimu 239 messages02/01/2010 11:26 PM

    Ihana talvi VIHDOINKIN, toki hieman lämpimänpää voisi olla, -15 alkaa ottaa astmaatikolla henkeen.

    Mutta mutta, hevostelijalle tämä luminen talvi on nannaa, hyvästi kuratarhat ja loskaiset pihat, peilijäällä oleva ratsastuskenttä, kiitos paksujen hankien ja leppoisten maastoretkien. Hevosetkin nauttii piehtaroidessaan puhtaalla lumella, pakkasten myötä myös loishäätö onnistuu ja kuolee muutkin haittaavat pieneliöt, homeet ym.

    Ulkona tarkenee kun pukeutuu oikein, kenkiin lampaankarvapohjalliset ja poskiin vedetöntä mehiläisvahaa lenkkien ajaksi.

    Täällä maalla tehdään lumityöt traktorilla, ja maantiet ovat ihan hyvässä kunnossa, ei mulla kyllä ole sen suurempia valittamisia! Kyllä tämä todellakin sen kurapaskakelin aina voittaa!

  • Ad

  • LG1982  164 messages02/02/2010 2:16 PM

    Tähän sopii tää s-postikiertokirje Turun talvesta vähän sensuroituna versiona:

    OTE TALVIPÄIVÄKIRJAST

    Marraskuu 20. klo 17.00T
    Lunta satta. Lumi o sit kaunist. Luanto tule kaunii valkoseks ja miäli piristyy, ku ei ol enä niim pimiää. Mää tei vaimol ja itelleni kuuma rommitoti ja me istutti ikkuna ääre kattoma hiutaleitte leijumist maaha. Tosi kaunist.

    Marraskuu 21.
    Mää heräsi ja kattosi akkunast ulos. Koko maisemam peitti uusi puhtavalkone lumi. Hiano näky. Jokasel puul ja penssal o valkone kaapu. Mää tei talven ensmäiset lumityät ja nauti joka kolallisest. Mää kolasi sekä piha et jalkakäytävä. Myähemmi päiväl teknise virasto aura auras tiä ja tyäns lume porti ette. Kuljettaja naureskel mul ja vilkutti. Määki vilkuti hänel ja kolasi porti erusta taas auki.

    Marraskuu 22.
    Viime yän sato vaja 15 sentti lunt ja pakkast o pari astet. Pihakoivuist katkes muutama oksa lumem painost. Mää tei lumityä ja taas ku mää sai tyäv valmiks, tul aura-auto. Lumi ol täl kertta ruskanharmat.

    Marraskuu 23.
    Sää lauhtus, lumi suli sohjoks, ja se jäätys liukkaks, ku pakkane taas laski. Kaatusin perssellen jalkkäytäväl. 22 euro poliklinikkamaksu, mut onneks mittä ei ollu poikki. Sääennustus lupas lissä lunt.

    Marraskuu 24.
    Yhä kylmä. Mää myi vaimo auto ja osti maasturi, et hää päässe töihi. Auto liukus kuitenki päi kairet ja oikkia etukulma men aika pahaste kassa. Viime yän sato reilu 15 sentti lunta. Molemma auto ova iha sualas ja kuras. Tiaros lumitöit tänämpä. Se perkele aura ajo meijä ohitte kaks kertta.

    Marraskuu 25.
    10 astet pakkast. Lissä tota perhana lunt. Pihal ei ol yhtä puut tai pensast, mikä ei olsis vahinkoittunu. Sähkö ol poikki melkke koko yä. Mää yriti pittä talo lämpimänä kynttilöil ja pensalämmittimel, joka kylläki roiskas hiuka yli, syttys tule ja ol poltta koko talo. Mää sai onneks matol tukahrutettu liäki, mut mää sai ite toise aste palovammoi kässisän ja silmäripse ja kulmakarva palova. Auto karkas käsist matkal poliklinikal ja hajosi lunastuskuntto.

    Marraskuu 26.
    Tota perkele valkost paska tule koko aja. Kaik perkele vaatte pitäsis olla pääl, jos halu käyrä postlaatikol. Jos mää saa kässisän sen * *pää, mikä aja tota aura-auto, niin mää revi silt syräme rinnast. Se o varma kulmantaka kytikses ja orotta, ku mää saa jalkakäytävä puhtaks! Sähkö ova viäl pois. Vesijohto jäätys ja näyttä silt, ettei katto kestä lume paino.

    Marraskuu 27.
    Saatana, 12 perkelee sentti uut lunt ja ränttä ja jäät, ja herra yksin tiättä mitä paska sitä taivast viime yän tul. Mää yriti ossu aura-auto kuljettaja jäähakul, mut see pääs pakko. Vaimo jätti mun. Tepsi o liigas vikan. Auto ei lähre käyntti. Mää luule, et must o tulos lumisokkia.
    Emmää pysty liikuttama varppaitan. En ol nähny aurinkko montte viikko. Ennusteis luvata lissä lunt. Viima tekke ilma purevaks. Perkele, mää muuta Espanjaa. Potutta nii perkeleste! Saatana lumi ja koko talvi.

  • Reetta  719 messages02/02/2010 9:05 PM

    Hyvä ja kunnollinen talvi alkaa jo maksaakin (muussakin kuin sähkölaskussa). Taloyhtiön pihalla on niin paljon lunta, että joutuu ottamaan kuormaajan ja auton kuskaamaan enimpiä pois. Ja vasta helmikuun alku.

    Tuo ylläoleva päiväkirja Turun talvesta on muuten mahtava. Voin kuvitella, kun joku Turun murretta puhuva tuon esittäisi.

  • Jezu  Admin02/02/2010 11:01 PM

    Tän viimeisen lumisateen jäljiltä Kallion kadut alkaa olla melkoista kaaosta. Autoja sikin sokin ja nekin, jotka on päässeet parkkiruuduistaan pois, juuttuvat lumisohjon vuoraamiin mäkiin. Vain muutamat isoimmat väylät on aurattu.

    Haloo Helsinki, nyt ne aurat liikenteeseen ja äkkiä!

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • ponipimu 239 messages02/02/2010 11:09 PM

    Unohdin vallan mainita että meillä lapsetkin nauttii lumisesta talvesta, on mäkiä lasketella pulkalla ja hiihtää, ihanaa on kaivella tunneleita ja tehdä linnoja, toista oli pari vuotta sitten kun tammikuussa kaivettiin veto-ojia auki tontin ympäriltä ja nurmikko vihersi, lumesta ei tietoakaan...

    ja eipä tarvihe pestä kuraisia haalareita, sekin on ainakin syksyisin melkoista hommaa!

    onneksi ei asuta pääkaupunkiseudulla, vaan maalla jossa on tilaa lumikasoille ja jotenkin tuntuu että täällä osataan varautua autollakin noihin keliolosuhteisiin?

  • porajata 460 messages02/03/2010 8:17 AM

    Katselin eilen katolle ja totesin , että lunta on paksulti....

    Pitänee illalla käydä tiputtamassa ainakin osa alas...

    Mitenkähän sitten näkee ikkunasta naapuriin ?

  • Ad

  • Anni 35 messages02/03/2010 1:49 PM

    Ilmoittaudun myös tämän oikean talven kannattajaksi. On ollut aivan mahtavaa kun on lunta ja pakkasta. Kerrankin on kunnon hiihtokelit ja koulun kentällä hyvä jää kaukalossa. Ulkona on tenavilla jotain tekemistä kun on lunta, eikä pelkkää kuraa ja loskaa, kuten tässä aikaisempina vuosina on ollut. Minä en tätä keliä vaihtaisi vesisateeseen mistään hinnasta
    Tietysti sitten aikanaan on kiva kun kevät lähenee ja alkaa tulla ensimmäiset kevään merkit. Mutta nyt nautitaan tästä

  • Tallulah 476 messages02/03/2010 3:05 PM

    Kivempi että on lunta kuin että ei olisi, mutta kyllä tämä lumimäärä olisi saanut riittää jo vähän aikaa sitten. Pienemmälläkin määrällä olisi hyvät hiihtokelit ja pienemmällä pakkasella hyvä jää.

  • annepanne 52 messages02/03/2010 7:33 PM

    ponipimu kirjoitti:
    onneksi ei asuta pääkaupunkiseudulla, vaan maalla jossa on tilaa lumikasoille ja jotenkin tuntuu että täällä osataan varautua autollakin noihin keliolosuhteisiin?

    En tiedä missä päin ponipimu ajelee, mutta voisin sanoa joka päivä täällä Helsingissä autoilevana, että kyllä täälläkin osataan varautua talveen, mutta automäärät ovat pikkasen erilaiset kuin maalla. Siinä määrässä kyllä väkisinkin tapahtuu peltikolareita, vaikka miten rauhallisesti ajelisi. Kaupunki ei mitenkään pysty auraamaan katuja siinä tahdissa kuin lunta tulee, ja kadut ovat huonossa kunnossa.

<< Start < Previous
1 2 3 4 5
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,059s