Keliakian seulonta

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • Jezu  Admin02/10/2009 9:13 PM

    Löysin mielenkiintoista juttua keliakian seulonnasta:

    http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kel00030&p_teos=kel&p_selaus=6994

    Kannattaisikohan esimerkiksi Keliakialiiton panostaa yhteistyökumppaneidensa kanssa vapaaehtoisiin seulontoihin vaikkapa pikatesteillä? Ehkä monikaan ei vaivaudu lääkäriin, jos oireet ovat vain pienet tai ei ole oireita ollenkaan.

    Ilmainen testi asian varmistamiseksi voisi toimia? Varmaan parantaisi monen elämänlaatua ja samalla keliakialiitto sekä gluteenittomien tuotteiden valmistajat saisivat lisää asiakkaita. Ehkä sitä kautta tuotteiden menekki kasvaisi ja hinnat laskisivat.

    Njoo, ehkä vähän pitkälle vietyjä johtopäätöksiä

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Kari 364 messages02/11/2009 1:08 PM

    Niin, tässä taitaa toimia sanonta: Terve ihminen on terve niin kauan kun menee lääkäriin. Sieltähän sitten pitkän syntilistan kanssa tullaan, ja satut sairastamaan jos jotakin.

    Voisi pikatestit olla hyvinkin avuksi, etenkin sairaan oirehtiville. Periaatteella: Pottumainen olo, kannattaa tutkia.

    Toinen mielenkiintoinen seikka: Mulla on moottorilentäjän lupakirja, ollut jo 30v. Sekin edellyttää terveystarkastuksen 2 v välein. Mm. tarkat labrat. Jo tuohon säännölliseen syynäämiseen perustuen on ollut usko = olen terve. No, tulipahan vielä tarkemmalla testauksella todistetuksi =keliakia

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Ad

  • Jezu  Admin02/11/2009 1:18 PM

    Kari kirjoitti:
    Toinen mielenkiintoinen seikka: Mulla on moottorilentäjän lupakirja, ollut jo 30v.

    Tämä menee täysin ohi aihepiiristä, mutta olen itsekin joskus miettinyt lupakirjan hankintaa. Tosin taitaisi olla hieman turhan kallis projekti

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Kari 364 messages02/12/2009 12:53 AM

    Niin, projektinahan se on arvokas, olin aikeissa hommata siitä leipätyön. Mutta silti, tässäkin sen näkee; tarkalla tutkimisella saavutetaan vain tietty saanto. Jos ukko potee jotakin "ovelaa", eipäs testit paljastakaan. Miks tän elämän pitää olla näinkin salakavalaa - reilummalakin pärjäis?

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Pulla 267 messages02/12/2009 2:36 PM

    Vaikuttaako keliakia jotenkin tuohon lentämislupaan?

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s