higga 209 messages – 03/30/2010 3:20 PM
Varoitus, sisältää vuodatusta!
3-v. keliaakikkopoikani aloitti pari kuukautta sitten päivähoidon. Ruokavaliot kävin päiväkodin henkilökunnan, keittiön ja valmistuskeittiön kanssa läpi. Kaikki tuntui olevan ok, oli puhtaita tuotteita ja tietämystäkin! Nyt poika on alkanut kakkaamaan n.1-2krt viikossa "vääränväristä" keltaista/vihreää/harmaata. Näitä värejä on ollut vain ennen keliakiadiagnoosia, ei dieetin aloittamisen jälkeen koskaan (olen ollut kotona hoitovapaalla). Poika voi muuten hyvin, ruokahalu on kasvanut, eli imeytyykö ruoka? Onko tuo kakan väri mekki et saa jotain väärää? Lääkärin yhteydenottoa odottelen, mutta tuntuu, että kaikki vaan kaatuu päälle ja kun ei viitsis joka päivä päiväkodissa kyseenalaistaa sitä ruokaakaan! Töihin paluuni ja lasten päiväkoti on ollut muutenkin suuri muutos ja nyt tuntuu että mikään ei vaan suju ja huoli on tottakai pienestä lapsesta suuri! Joskus nämä vuodatuksetkin auttaa, mutta kertokaa mistä tätä salapoliisityötä lähdetään tekemään... vai voiko pojan vatsa reagoida vain "laitosruokaan" vaikka se olisikin puhdasta?
MrsBucket 92 messages – 03/30/2010 5:23 PM
Ymmärrän hyvin huolesi. En tahtoisi leikkiä lääkäriä, joka tietenkin on ainoa oikea antamaan sinulle vastaukset kysymyksiisi, mutta mieleeni tulee pari asiaa:
Onko poikasi ruokavalio oleellisesti muuttunut kotiruokaan nähden? Syökö hän nykyisin esim. enemmän vihanneksia kuin ennen tai ylipäätään valmistusaineiltaan erilaista ruokaa kuin ennen? Ruokien valmistusaineetkin voivat vaikuttaa ulosteen väriin.
Toiseksi, jos pojallasi ei ole ripulia ja kipuja, en olisi kovin huolissani pelkän ulosteen värin vuoksi.
Mutta kuten sanoin "kyllä lääkäri tietää" (ei kansa tässä tapauksessa). Toivottavasti saat pian huojennusta pelkoihisi.
sagaliini 28 messages – 03/30/2010 5:49 PM
Olisikohan mahdollista, että poikasi söisi henkilökunnan huomaamatta toisen lapsen leipäpalasia tmv? Itse ainakin pelkään omien lasten aloittaessa kohta hoidon, että vahinkoja tulee. 5-v on keliaakikko, mutta luottaa aikuisen sanaan, että jotain voi syödä, ei tietystikään itse osaa vielä tarkistaa. Ja kohta 3-v on mm vilja-allerginen, ei onneksi voimakkaasti eli ei ole pelkoa anafylaktisesta reaktiosta, mutta viljatuotteista tuleva ripuli jatkuu pitkään. Meidän nuorimmainen nappaa helposti vanhimman lapsen normiruokaa, jos häntä ei pidä koko ajan silmällä, saattaa jopa syödä murusiakin vielä pöydän alta. Ja meidän 5-v ei muista pitää leipää lautasella, vaan laskee sen vähän mihin sattuu ja saattaisi päiväkodissa saada vääriä muruja leipänsä alle, jos vieressä istuu normiruokaa syövä lapsi.
Ja täytyy muistaa myös se, että päiväkodissa on myös vaihtuvia työntekijöitä, esim sijaisia tai harjoittelijoita, jotka eivät ole tietoisia kaikesta siitä, mitä olet päiväkodissa puhunut. Heille on saatettu antaa ylimalkaisia ohjeita.
Eli minä kyllä puhuisin päiväkodissa ja kysyisin, onko mahdollista, että lapsi on välissä saanut väärää ruokaa. Tietenkin on mahdollista, että lapselle on kehittymässä allergiakin johonkin ruokaa ja sen vuoksi kakan väri muuttuu välissä.
Tallulah 476 messages – 03/30/2010 6:27 PM
Kerron nyt vähän aikuisen näkökulmasta! Lapsena totuin aina siihen että kaikki ruoka tehdään kotona, meillä ei valmismössöjä syöty koskaan. Olin todella reilusti aikuinen kun söin elämäni ensimmäisen valmislihapullan... Ja koska olen lähes koko kouluaikani ollut keliaakikko, myös kouluruoka oli mulle aina "kotitekoista", kun olen käynyt vielä ala-asteen silloin kun ruoka oikeasti tehtiin siinä koulun keittiössä. Kun en koskaan tottunut lisäaineelliseen valmisruokaan, mun mahani ei niitä kestä. Joskus pakon edessä ostan valmisruuan mutta maha menee aivan täysin sekaisin niistä! Mulle siis runsaat lisäaineet ei sovi, vaikka kuinka olisi gluteenitonta. Toki pitää tarkistaa onko ruoka varmasti gluteenitonta, mutta kuten olen monesti sanonut; kaikki keliaakikon vatsavaivat eivät johdu gluteenista.
MrsBucket 92 messages – 03/30/2010 6:39 PM
Talullah, puhut ihan kuin minun suullani.
Minun vatsani on samanlainen, ei kestä valmisruokaa ja kaiken maailman lisäaineita, siksi teen KAIKEN itse. Se vaatii aluksi paljon, mutta kun löytää mieliohjeensa, leipomiseen ja ruuanlaittoon, tulee töihin rutiini ja vatsa hyrrää kiitollisena.
Minä en vain jaksa ymmärtää, miksi niitä lisäaineita täytyy olla ihan kaikessa. Joskus olisi ihan kiva "käydä valmiiseen pöytään".
Pahin heräämiseni tapahtui kun söin kerran oikein hyvänmakuisen jugurtin ja rupesin katsomaan tuoteselostetta. Vasta silloin huomasin, että se sisälsi vehnää. En voinut kuvitella, että jopa jugurtissa voisi olla viljaa. Sen jälkeen ei mikään mene suuhuni ilman tarkkaa kontrollia.
higga 209 messages – 03/30/2010 7:25 PM
Tota "lisäaineruokaa" mä oon miettinyt, meillä kotona syödään itsetehtyä. Kuntamme kouluruuat on halvimmista raaka-aineista tehty mitä vaan löytyy ja eineksiä on paljon! Toki kaikkia eineksiä ei gluteenittomana saa, eli ne kait tekevät sitten keliaakikoille erikseen. Se on kuitenkin varmaa, että ruoka poikkeaa totutusta raaka-aineiltaan ja lisäaineiltaan todella paljon. Täytyy toivoa, että vika olis niissä, eikä gluteenia olis pojan suuhun joutunut. Olen yrittänyt kysellä olisko mahdollista et poika napsis kavereiden ruokia, mutta hoitajien mielestä saa vain oikeaa ruokaa. Odottelen nyt lääkärin mielipiteen ja verikokeillahan se pitäis varmistua onko poika saanut väärää ruokaa.
Tallulah 476 messages – 03/30/2010 7:40 PM
Huomasin nyt vasta että lapsesi on juuri aloittanut päivähoidon. Tuo oireilu voi siis aivan yhtä hyvin olla psyykkistä. Onhan se iso asia yhtäkkiä aloittaa päivähoito, myös lapselle, ja jotkut reagoivat vatsallaan muutoksiin. Se ei tietysti tarkoita sitä että hän olisi stressaantunut tai että päivähoidossa olisi jotain vikaa!
Only registered users can participate discussion. If you do not have a user account, please register. It's fast and free! If you have already registered, please log in at the top right menu.
Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.