Leipäjauho ilman vehnää ja tattaria?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • while 1 message07/27/2013 10:41 PM

    Hei! Olen vasta hiljattain huomannut, että vatsani ei siedä ainakaan vehnää sisältäviä tuotteita. Keliakia on testattu verikokeella eikä mitään löytynyt, mutta gluteeniton ruokavalio on poistanut ennen jatkuvasti vaivanneet oireet täysin.

    Muutaman kuukauden näkkärillä elämisen jälkeen olen alkanut haaveilla pehmeästä leivästä. Mielummin tekisin leipäni itse kuin ostaisin valmistuotteita, mutta gluteenittomilla jauhoilla leipominen tuntuu olevan aivan uusi ja vieras maailma. Lisäksi olen jo todennut, että suuri osa paljon kiitosta saaneista jauhoseoksista sisältää vehnätärkkelystä tai tattaria. Vehnä ei mitä luultavammin missään muodossa vatsalleni sovi, ja en pidä tattarin pistävästä mausta ollenkaan.

    Etsintöjen kohteena olisikin nyt leivän tekoon sopiva vehnätön ja tattariton (tai vain vähän tattaria sisältävä) jauho, joka sopii leivän leivontaan. Doves Farmin gluteenitonta jauhoseosta on ylistetty monissa paikoissa, mutta senkin ainesosaluettelossa on mainittu tattari, tosin viimeisenä. Kuinka vahvasti tattarilta maistuva jauhoseos on kyseessä? Mitä jauhoseosta suosittelisitte? Myös hyviä leipäohjeita ja vinkkejä otetaan vastaan!

  • Juulin 187 messages07/28/2013 7:25 AM

    Semperillä on hieno- ja karkeajauhoseos. Ja kyljessä loistava ohje, tarvitset vain leipävuuan. Itse teen tällä viikottain leipää.

    Tätä käytän itse eniten:

    http://www.sempergluteeniton.fi/tuotteet/jauhoseokset/karkea-jauhoseos

  • Suviih  629 messages07/28/2013 10:18 PM

    Noita Semperin jauhoseoksia suosittelen itsekin. Parhaat leivät saa oman kokemukseni mukaan kun sekoittaa useampia jauhoseoksia. Virtasalmen viljatuotteen, Schärin ja Jytte- leipäjauhoseokset taitavat sisältää tattaria (eivät vehnätärkkelystä), mutta niitä voi käyttää Semperin jauhojen lisänä, jolloin leivistä tulee rakenteeltaan parempia, mutta tattari ei kuitenkaan maistu lopputuloksessa. Psylliumia kannattaa myös käyttää taikinassa, parantaa leivän rakennetta.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • hemu 59 messages07/30/2013 3:42 PM

    Hei While!

    Mielestäni Virtasalmen Viljatuotteen vaalea jauhoseos on ihan paras perusjauho. Tosin se sisältää tattaria, mutten mitenkään voi uskoa tattarin maun siitä erottuvan. Voit vaikka leipoa paketin ohjeen mukaan vuokaleipää, mutta korvata osan jauhoista
    jollakin gluteenittomalla perusviljalla kuten maissilla, kvinoalla, riisillä tai tefillä. Lisää myös jotain kuituvalmistetta, kuten sokerijuurikaskuitua(Fibrex) tai perunakuitua (Pofiber). Valitse maissi- ja riisijauhoista mieluummin täysjyväversiot.

    Mielenkiintoista, että moni tällekin palstalle kirjoittanut valittaa tattarin maistuvan pistävälle. Minusta väite on hämmästyttävä, sillä minusta tattari maistuu miellyttävän pähkinäiselle. Ehkä me ihmiset maistamme tietyt maut eri tavalla? Minä tosin olen tottunut syömään tattaria jo hamasta lapsuudesta, vaikka keliakiadignoosi minulla on ollut vasta pari vuotta. Luulen kuitenkin, että totut tattarin makuun, kun lisäät sitä ruokavalioosi vähitellen.

    Muut kotileipurit suosittelivat Semperin jauhoseoksia, joista minä en pidä yhtään. Minusta ne maistuvat pelkälle tärkkelykselle. Tämä on taas ihan makuasia, niin että ei auta muu kuin ryhtyä kokeilemaan. Löydät varmaan oman suosikkisi.

    Hyviä leipomisia!

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s