Munkit hakusessa

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • Reetta  719 messages05/01/2010 9:39 PM

    Keliakialiiton sivuillekin (ihan julkisille sivuille) näytti eilen laitetun muutama munkkiresepti.

    Mulle ritti ne pari torilta ostettua munkkia. Olivat ihan hyviä ja tän päiväistä hetken käytin mikrossa, niin tuli vielä parempi. Maku oli ihan sellainen, kun munkinmaun muistan.

  • sagaliini 28 messages05/01/2010 12:52 PM

    Kiitos Suviih, tuli herkullisia munkkeja, ihan ilman kananmunaakin. Tein samantien kaksinkertaisen annoksen, niin saa lapsille pakasteeseen herkkuja.

  • Ad

  • sagaliini 28 messages05/01/2010 9:43 AM

    Suviih: meillä kananmunalle allerginen on soijalle myös allerginen, joten sekin on pois käytöstä. Harmi sinällään, että meidän keliaakikko sitten kärsii siitä, että hänen leipomuksnsa ovat hiukan puutteellisia, mutta en jaksa väsätä jokaiselle kolmelle lapselle omia sopivia, vaan yhdistän aina selkeän rajoituksen mukaan, kuten esim. gluteenittomuuden.

    Tuota maitorahkaa voisin muuten nyt kokeilla, mutta ajattelin vielä yhdistää noihin gluteenittomiin myös maidottomuuden, jotta vegaanikummisetä saisi maistaa alkuviikosta munkkeja. Hän ei kuitenkaan montaa syö, joten en nyt jaksa tehdä hänelle ihan omia. Itsellä on aiemmista tekemisistä kokemus, että munkeista tulee ihan syötäviä taikinasta riippumatta, kun sen paistaa öljyssä ja pyörittää sokerissa..

  • Kari 364 messages04/30/2010 8:30 PM

    Vaimo sai inspiraation tästä keskustelusta: Donitsit

    Perusresepti 12:lle donitsille

    180 g jauhoa
    ripaus kardemummaa
    4 tl leivinjauhetta
    100 g maitorahkaa
    60 g sokeria
    8 g vaniljasokeria
    hyppysellinen suolaa
    4 rkl rypsiöljyä
    8-10 rkl maitoa
    Puuterisokeria ja suklaakuorrutetta koristeluun.

    Sekoita maitorahka, sokeri, vaniljasokeri, suola, öljy ja maito.
    Siivilöi jauho ja leivinjauhe - sekoita hyvin edellisiin.
    Kaada taikina voideltuihin kuppeihin (me käytämme donitsipeltiä) ja paista noin 20 min uunin keskiosassa 180C:ssa.
    Koristele donitsit puuterisokerilla tai päällystä suklaakuorrutteella.

    Ehdotus:
    Saadaksesi taikinan kuhunkin kuppiin siististi, laita se pakastepussiin, kierrä suu kiinni ja leikkaa pohjan kulmaan reikä (n.2cm).
    Puserra sitten taikina kuppeihin.

    Hyvää Vappua kaikille !

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Reetta  719 messages04/30/2010 12:49 PM

    Minun munkkinälkä tulee tyydytettyä, kun kävin torilla ja siellä oli sysmäläisen kotileipurin leipomia gluteenittomia tuotteita, mm. munkkeja. Pari munkkia piti napata mukaan

  • Suviih  629 messages04/30/2010 10:18 AM

    sagaliini kirjoitti:
    Voisinkin kokeilla ohjeellasi, ehkä meidän kanamuna-allerginen kestäisi kananmunaa jo sen verran, olen tehnyt aiemmin ilman kananmunaa ja niistä tulee kovempia. Tosin tämä on taas sitä, että vehnäjauhoilla saan tehtyä ihan hyvin ilman kananmunaa pullia/munkkeja, mutta gluteenittomassa leipomisessa sormituntumani ei ole niin kehittynyt vielä

    Oletko kokeillut laittaa taikinaan hieman soijajauhoa kun olet tehnyt ilman kananmunaa? Soijajauhoa kun joskus käytetään kananmunan korvikkeena esimerkiksi vegaaneille sopivissa ruoissa jos nyt vain oikein muistan. Mikäli maito ei ole pannassa, saattaisi pieni määrä maitorahkaa myös tehdä munattomasta taikinasta rakenteeltaan paremman (tätä en kyllä ole itse testannut).

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • sagaliini 28 messages04/30/2010 9:48 AM

    Onpas sinulla suviih todella hienoja gluteenittomia munkkeja blogissasi! Voisinkin kokeilla ohjeellasi, ehkä meidän kanamuna-allerginen kestäisi kananmunaa jo sen verran, olen tehnyt aiemmin ilman kananmunaa ja niistä tulee kovempia. Tosin tämä on taas sitä, että vehnäjauhoilla saan tehtyä ihan hyvin ilman kananmunaa pullia/munkkeja, mutta gluteenittomassa leipomisessa sormituntumani ei ole niin kehittynyt vielä

  • Ad

  • Mamma 117 messages04/29/2010 11:22 AM

    Suviih kirjoitti:
    Ihan samalla tavalla olen kohottanut niin munkit kuin pullatkin, eli kun taikina on valmis niin hieron heti ja sitten kohotan ennen paistoa, eli vain yksi kohotus.
    Mamma, minä ainakin käytän tuota munkinpaistorasvaa ja ihan hyvin onnistuu. Jokaisella on omat mieltymykset paistorasvan suhteen ja itse olen pitänyt tuosta enemmän kuin öljystä.

    Kiitos Suviih vielä sinullekin vinkeistä. Näinhän se on, ettei makuasioista pääse mihinkään. Pääasia, että jokainen löytää omalle suulle sopivan.. Entisessä elämässä kokeilin öljyssä paistoa ja ei oikein ollut minun eikä perheen makuun.

  • Suviih  629 messages04/28/2010 4:52 PM

    Ihan samalla tavalla olen kohottanut niin munkit kuin pullatkin, eli kun taikina on valmis niin hieron heti ja sitten kohotan ennen paistoa, eli vain yksi kohotus.
    Mamma, minä ainakin käytän tuota munkinpaistorasvaa ja ihan hyvin onnistuu. Jokaisella on omat mieltymykset paistorasvan suhteen ja itse olen pitänyt tuosta enemmän kuin öljystä.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mamma 117 messages04/28/2010 11:11 AM

    Kiitos Marke. Öljyä? Kerkesin jo ostaa munkinpaistorasvaa, kyllä kait silläkin onnistuu.

  • marke 71 messages04/28/2010 9:50 AM

    Teen munkit ihan samalla ohjeella kuin pullataikinankin, psylliumia lisättynä siis.

    Leivon munkit heti ja annan kohota ennen paistamista. Yksi kohotus ainoastaan.

    Paistoon öljyä.

  • Mamma 117 messages04/28/2010 9:44 AM

    Suviih kirjoitti:
    Itsekin olen tehnyt samalla taikinaohjeella, jolla teen pullankin. Rasvaa olen tainnut vain hieman vähentää taikinasta. Tuo pullataikinan ohje löytyy blogistani jos joku sen haluaa (tämän viestin alareunassa linkki blogiin).

    Omana vinkkinäni leivontaan voin sanoa, että kannattaa hieroa taikinasta ensin pyöreä pallo (aivan kuten pikkupulla) ja sen jälkeen tehdä pallon keskelle reikä sormin venyttämällä, tällöin tulee kauniimman näköisiä.

    Suviih, ajattelin kokeilla tuota pullataikinan ohjettasi munkin tekoon. Oletko nostattanut taikinaa kun teet munkkeja.?

  • Ad

  • Suviih  629 messages03/15/2010 6:32 PM

    MrsBucket kirjoitti:
    Kertokaahan mielipiteitänne, mikä on paras rasvavaihtoehto uppopaistamiseen?

    Olen itse paistanut yleensä Kultamunkki -munkkirasvalla, sillä ainakin tulee hyviä. Muutaman kerran olen öljyä kokeillut, mutta sillä ei paistunut mielestäni niin hyvin.

    Tuo miten kovalla lämmöllä öljykattilaa kannattaa pitää riippuu aika paljon hellasta, oma hellani ei tosiaankaan ole tehokkain mahdollinen (on vanha, lämpiää uutta heikommin), joten minulla on ollut ok sellainen 4-5.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mamma 117 messages03/15/2010 3:55 PM

    Suviih kirjoitti:
    Itsekin olen tehnyt samalla taikinaohjeella, jolla teen pullankin. Rasvaa olen tainnut vain hieman vähentää taikinasta. Tuo pullataikinan ohje löytyy blogistani jos joku sen haluaa (tämän viestin alareunassa linkki blogiin).

    Omana vinkkinäni leivontaan voin sanoa, että kannattaa hieroa taikinasta ensin pyöreä pallo (aivan kuten pikkupulla) ja sen jälkeen tehdä pallon keskelle reikä sormin venyttämällä, tällöin tulee kauniimman näköisiä.

    Kiitos vinkistä. Kävin kurkkaamassa blogiasi ja siellähän on vaikka kuinka hyvän tuntuisia reseptejä. Kinkkupiirakkasi ohje menee meillä tänään testaukseen.

  • MrsBucket 92 messages03/15/2010 3:09 PM

    Kiitos tähän mennessä tulleista vastauksista.
    Kertokaahan mielipiteitänne, mikä on paras rasvavaihtoehto uppopaistamiseen? Itse olen käyttänyt kookosrasvaa. Öljyä en ole uskaltanut käyttää, koska pelkään, että se syttyy tuleen. Kuinka kovalle lämmölle sen öljykattilan uskaltaa laittaa jos asteikko on 1-6?

  • sagaliini 28 messages03/15/2010 3:01 PM

    Minä olen tehnyt erilaisia muunnoksia, en muista enää mitä aineita viimeisimmissä oli, mutta hirssipohjaisista huomasin, että kannattaa tehdä pieniä palleroisia, jotta varmana kypsyisivät. Meillä lapset ovat pitäneet munkeista kovasti, vaikka ei ehkä ulkopuolisen mielestä kovin herkullisia olisikaan.

  • Suviih  629 messages03/15/2010 2:50 PM

    Itsekin olen tehnyt samalla taikinaohjeella, jolla teen pullankin. Rasvaa olen tainnut vain hieman vähentää taikinasta. Tuo pullataikinan ohje löytyy blogistani jos joku sen haluaa (tämän viestin alareunassa linkki blogiin).

    Omana vinkkinäni leivontaan voin sanoa, että kannattaa hieroa taikinasta ensin pyöreä pallo (aivan kuten pikkupulla) ja sen jälkeen tehdä pallon keskelle reikä sormin venyttämällä, tällöin tulee kauniimman näköisiä.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Ad

  • marke 71 messages03/15/2010 11:17 AM

    Olen tehnyt taikinan gluteenittoman peruspullataikinan ohjeella ja kohottanut ennen paistamista.

    Toinen vaihtoehto on tehdä leivinjauheella kohotettavia pikamunkkeja, nostella vain taikinakökköjä kuumaan rasvaan.

    Muistaakseni ohje on siitä kirjasta "Hapanleivästä Sacher-kakkuun", googlettamallakin varmaan löytyy.

    Psylliumia kannattaa lisätä taikinaan, mutta silti on haastetta saada niistä munkin näköisiä, koska taikina on niin tarttuvaa.

    Mutta hyvä maku palkitsee tekijänsä. Meillä tytär on ikionnellinen saadessaa edes vappuna tuoreita munkkeja!

  • MrsBucket 92 messages03/15/2010 10:29 AM

    Vappuun on vielä vähän aikaa, mutta sitä odotellessa voisi opetella tekemään munkkeja - taas kerran.
    Jos saat munkit mielestäsi onnistumaan, ole kiltti ja neuvo minullekin millä ohjeella ja miten se tapahtuu???
    Jos et voi laittaa ohjetta sivulle, niin laita yksityisviesti, please!!!!

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,016s