Vaula 141 messages – 03/14/2011 1:45 PM
Mielenkiintoinen aihe kaikenkaikkiaan. Täytyy kommentoida sen verran, että viljaton ruokavaliohan ei tarkoita automaattisesti vähähiilihydraattista ruokavaliota.
Itse sairastan keliakian lisäksi määrittelemätöntä reumasairautta, ja olen tietoinen autoimmuunisairauksien yhteydestä toisiinsa.
Mieli tekisi kokeilla täysin viljatonta dieettiä ja katsoa kuinka se vaikuttaa oloon. Tosin käytännön elämässä sen toteuttaminen tulisi varmasti olemaan haasteellista, varsinkin kun olen kasvissyöjä (rajoittaa siis lähinnä ulkona syömistä). Kotioloissa syöminen onnistuu varmasti paremmin, kunhan muistaa lisätä viljan tilalle muita ruoka-aineita.
Olen jo aiemmin jättänyt ruokavaliostani pitkälti pois teolliset gluteenittomat leivät, koska niiden ainesosaluettelot alkoivat näyttää turhan hurjilta (pitkä liuta lisä- ja muita aineita). Tattari- ja riisikakkuja syön vielä toistaiseksi.
Seuraava kommentti on lainattu suoraan Antti Heikkilän haastattelusta: "Kolmas haitta voi tulla viljojen sisältämistä lektiineistä ja fylaateista. Lektiini vaurioittaa suolistoa, fylaatit estävät monien tärkeiden mineraalien imeytymistä, lääkäri Antti Heikkilä aloittaa."
En ole vielä ehtinyt asiaa selvittää, mutta onkohan eri (ei-gluteenipitoisten) viljojen lektiini- ja fylaattipitoisuuksissa eroja? Tietäisi mitkä viljat kannattaa jättää ensimmäiseksi pois ruokavaliosta. Olen käyttänyt leivonnassa ja ruoanlaitossa lähinnä tattaria, quinoaa ja kauraa. Tuli myös mieleen että lasketaankohan maissi viljaksi??
Pohdinta jatkuu..
Kari 364 messages – 03/14/2011 8:17 PM
peekoo: Oli sanomalehti Keskisuomalainen. Ihan piti katsoa oma viestini uudelleen kun nyt en kyllä enää muistanut päivää. Ja ettei tietsikasta mikropiirit sula, käy keskustelu sen verran kireänä, heh.
Aika harva muuten kertoo itsestään mitään, tuolla profiilissa olisi kovasti laajentamisen varaa. Näkisi hiukka paremmin kenen kaa tässä keskustellaan
Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.
Vaula 141 messages – 03/15/2011 12:59 PM
Tuli vielä mieleen viljojen poisjättämisestä: lasketaankohan amarantti, maissi ja soija viljoiksi (uskoisin että ei, korjatkaa jos olen väärässä). Viljatonta dieettiä noudattava joutuu myös varmaan jättämään pois "tavalliset" eli vehnää sisältävät soijakastikkeet?
Kari 364 messages – 03/15/2011 9:32 PM
Soija on mullekin arvoitus. Käytän riisin kastikkeena, mutta saiskohan.. en tiedä? Maissia kyllä käytän, herkkua.
Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.
sesse 21 messages – 03/15/2011 9:56 PM
Mäkin tulen mukaan keskusteluun.
Olen selvittänyt paljon vhh-ruokavaliota ja itse ollut kyseisellä ruokavaliolla nyt 4kk:ta, oloni koheni olen energisempi, vatsani toimii, ei enää ilmavaivoja (paitsi jos meen syömään sokerittomia karkkeja )
Olen kaikin puolin tyytyväinen valintaani.
Ja Heikkilä ei suinkaan ole AINOA lääkäri joka asiaa puoltaa.
Tätä ruokavaliota on käytetty jo jenkeissä ja ruotsissa pidemmän aikaa VAIHTOEHTO HOITONA mm.diabetekseen ja muihin autoimmuuneihin sairauksiin, pillereiden sijaan.
On todella tutustumisen/kokeilun arvoinen ruokavalio.
Samalla tutustuin lisäaine viidakkoon ja meidän ruokavaliosta on poistettu kaikki ylimääräinen haitallinen lisäaine. Niitä kun on ihan turha syödä.
Samoten haitalliset kemikaalit saivat myös kyytiä kodistamme, miten uskomattomissa paikoissa niitä voikaan olla ja mitä MYRKKYÄ!!! mm.lasten tuotteista löysin haitallista kemikaalia jota ei suositella VARSINKAAN LAPSILLE ?!?
Mutta siis vhh-ruokavalioon vielä.
Mun mielestä se on ihan järjellä ajateltuna se OIKEA ruokavalio ihmiselle, koska ihminen on oikeesti luotu syömään sitä mitä luonnosta löytyy, eikä mitään teollista hömppää tai viljoja joita on alettua kasvattaa vasta aika hiljakkoin, eivät luolamiehetkään leipää paistaneet
Meidän elimistömme ei pysty käsittelemään aineita jota sitä ei ole luotu käsittelemään - hyvin yksinkertaista.
Lisäksi siitä on hyvinkin paljon näyttöä.
SAIRAAT IHMISET OVAT PARANTUNEET NOUDATTAMALLA VHH-RUOKAVALIOTA!!
Soija sopii vhh-diettiin, mutta se on muuten kysenalainen kasvi, en hirveesti käyttäisi soijaa, mutta kohtuudella.
Maissi on pelkkää tärkkelystä (muuttuu välittömästi hiilariksi niinkuin viljat), en tiedä lasketaanko se viljoiksi mutta ei sovi vhh-ruokavaliota noudattavalle.
Täytyy myöntää että aluks muakin pelotti vaihtaa ruokavaliota sellaiseen mistä meitä on lapsesta saakka varoteltu, mutta tosiasiassa se virallinen ruokasuositus onkin se "haitallisempi" vaihtoehto
Ihmiset on saatu vain hyvin aivopestyä, että rasvan vähentäminen on hyvästä, käytä margariineja ym...
Margariinitehtaathan ne niitä testejäkin rahoittaa, mahtaisko siksi margariini olla parempaa kuin oikea voi....
sesse 21 messages – 03/15/2011 10:02 PM
Tässä linkki oppaaseen jolla pääsee lisäaineiden ja kemikaalien synkkään viidakkoon:
http://www.nemokustannus.fi/fi/kirjat.html?kirja=58
Kari 364 messages – 03/15/2011 10:08 PM
Soija on mullekin arvoitus. Käytän riisin kastikkeena, mutta saiskohan.. en tiedä? Maissia kyllä käytän, herkkua.
Only registered users can participate discussion. If you do not have a user account, please register. It's fast and free! If you have already registered, please log in at the top right menu.
Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.