KattiMatikka 271 messages – 05/03/2009 9:07 PM
Reetta 719 messages – 05/03/2009 9:21 PM
Hitsi kun tuo Lääkärilehti on tuolla Terveysportissa tunnuksien takana. Itse kanssa eilen yritin päästä tuohon artikkeliin käsiksi lukeakseni.
Täytyy huomenna kokeilla työmaalla. Ainakin ennen olen päässyt lueskelemaan ko. lehteä siellä. Olisi kiva tietää, onko kirjoituksessa myös kontrolleista jotain suosituksia, kun keliakian seuranta tuntuu tän palstan perusteella olevan vähän retuperällä.
Reetta 719 messages – 05/06/2009 8:22 PM
Sain tuon Lääkärilehden koneelta käsiini ja onhan siinä keliakian seurannasta:
Diagnoosista ensinmmäiseen seurantakäyntiin vuoden kuluttua
- jos anemia tai muita poikkeavia laboratoriolöydöksiä
diagnoosivaiheessa, hoitovastetta seurataan laboratorio-
kokein
Ensimmäinen seurantakäynti vuoden kuluttua ruokavaliohoidon
aloittamisesta
- verenkuva
- keliakiavasta-aineet (jos pitoisuudet suurentuneet
diagnoosivaiheessa)
- koepala ohutsuolesta
- lääkärin vastaanotto, ravitsemusterapeutin antama neuvonta
myös suositeltavaa
Jatkoseurannat säännöllisesti kahden vuoden välein
- verenkuva
- keliakiavasta-aineet (kuten edellä edellytykset)
- lääkärin vastaanotto, tarvittaessa ravitsemusterapeutin
neuvonta
- epäselvissä tilanteissa koepala ohutsuolesta, tarvittaessa
gastroenterologin lausunto
Elikkä parin vuoden välein pitäisi seurata koko elämän ajan. Artikkeli on keliakian "gurujen" Pekka Collinin, Markku Mäen ja Katri Kaukisen laatima.
Kari 364 messages – 05/07/2009 1:00 AM
Tosi hyvä ohjenuora itsekontrolliin, osaa pyytää oikeita asioita tarkistuskäynneillä
Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.
norppa 59 messages – 05/25/2009 9:51 PM
Reetta kirjoitti:
Reetta 719 messages – 05/26/2009 8:52 PM
Eipä taida toteutua tuon Lääkärilehden suositusten mukaan. Mulla oli oma soittoaika lehden ilmestymisen jälkeen keskussairaalan gastroenterologille ja oikein vasiten kysyin häneltä, miten jatkossa olisi aihetta seurata. Hänen mukaansa ei ihmeempiä seurantoja tarvita, vaikka olin gastroskopian yhteydessä kertonut todetusta osteopeniasta ja olkaluun murtumasta. Suolikaan ei ollut ihan priima vielä.
Parin vuoden päästä on työpaikan 5 vuotishuolto ja siinä yhteydessä on tarkoitus saada lähete luuntiheysmittauksen kontrolliin ja verikokeisiin. Ellei olisi työterveyshuoltoa, kontrollit kyllä jäisi varmaankin toteutumatta.
Kari 364 messages – 05/26/2009 11:24 PM
Mulla on hoitavalta lääkäriltä kehoitus 1v-tähystykseen ja sitten vastaanottoajasta sopiminen. Luutiheyttä ei ole suositeltu, se on toistaiseksi mun oma suunnitelma. Saattaa tulla eteen lääkärillä käynnillä. Kuunnellaan. Hyvää on se, että olo on tosi hyvä, ei vatsakaan vaivaa
Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.
Only registered users can participate discussion. If you do not have a user account, please register. It's fast and free! If you have already registered, please log in at the top right menu.
Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.