TATTARI ??

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
1 2
Next > End >>
  • milla 412 messages08/19/2009 6:08 PM

    Laitan vielä uuden aloituksen tattari hiutaleista. Onko nuo Myllyn Parhaan hiutaleet turvallisia ?
    Kun ei oikein osaa olla ilman sitä isoa aamupuurolautasta Jos sitten tyydyn tuohon tattariin ja heitän sekaan vaikka noita " kalliita " Provenan kaurahiutaleita

  • higga 209 messages08/19/2009 8:08 PM

    Mun mielestä ei oo turvallisia. Koko MP on pois keliaakikon kuvioista Meillä käytössä keskisen myllyn tattarihiutaleet joista tulee nopeasti sileä puuro Nyt vaan taitaa olla loppu joka puolelta kunnes uusi sato kypsyy.

  • Ad

  • jo10vuotta 17 messages08/20/2009 2:19 PM

    Olen samaa mieltä Myllyn Paras-tuotteista. eivät ole täysin turvallisia, vaikka tattarihiutalepaketissa lukeekin gluteeniton. Se ilmeisesti kuitenkin valmistetaan samalla linjalla muiden viljojen kanssa, koska paketissa on varoitus muista viljoista.
    Keskisen myllyn tuotteet ovat hyviä. Nyt kuitenkin paikallisessa City Marketissa on lopetettu keskisen Myllyn tattarijauhon myynti ja viimeiksi kun kävin, ei löytynyt myöskään hiutaleita. Mutta, jos kysymyksessä onkin hiutaleitten osalla saatavuus, menenkin kohta uudelleen katsomaan, josko siellä olisi hiutaleita.
    Tattarihiutaleita löytyy sitten tietenkin muiltakin valmistajilta, jotka tekevät vain gluteenitonta, mutta ne ovat hieman kalliinpia (glutano?).

  • porajata 460 messages08/20/2009 2:53 PM

    On se kiva nähdä montako toimittajaa jää jäljelle
    kun tuo uusi gluteeni standardi tulee käyttöön...

    Se on kyllä sen verran tiukka ettei kaikilla varmaankaan rahkeet riitä omavalvontaan/seurantaan ja merkin hakuun, siis erittäin vähägluteeninen tai gluteeniton.

    Tämä ei vain tattarin ongelma vaan myös muidenkin...

  • KattiMatikka 271 messages08/20/2009 4:02 PM

    Vilja-allergia

    Seuraava on suora lainaus Myllyn Paras kotisivuilta:

    K: Mitä "saattaa sisältää muiden viljojen pölyä" tarkoittaa pakkauksissa? Voiko keliaakikot syödä näitä tuotteita?

    V: Teksti on lähinnä vilja-allergisia varten, useimmille keliaakikoille tuotteet sopivat. Tuotannossamme valmistetaan ja pakataan tuotteita monista viljoista, mutta tuotanto- ja pakkauslinjat puhdistetaan aina ennen tattari- ja hirssituotteiden valmistamista.

    Ylläolevalla pakkausmerkinnällä tarkoitetaan siis sitä, että tattari-, hirssi- ja riisituotteet saattavat sisältää hyvin pieniä määriä muiden viljojen pölyä, joiden pitoisuus ei kuitenkaan ole ylittänyt 0,002 % raja-arvoa (Codex Alimentarius).

    Eli MILLA: Antaa mennä vaan Myllyn Paras tattarihiutaleita voi nauttia.

  • milla 412 messages08/20/2009 4:12 PM

    KattiMatikka kirjoitti:
    Vilja-allergia

    Seuraava on suora lainaus Myllyn Paras kotisivuilta:

    K: Mitä "saattaa sisältää muiden viljojen pölyä" tarkoittaa pakkauksissa? Voiko keliaakikot syödä näitä tuotteita?

    V: Teksti on lähinnä vilja-allergisia varten, useimmille keliaakikoille tuotteet sopivat. Tuotannossamme valmistetaan ja pakataan tuotteita monista viljoista, mutta tuotanto- ja pakkauslinjat puhdistetaan aina ennen tattari- ja hirssituotteiden valmistamista.

    Ylläolevalla pakkausmerkinnällä tarkoitetaan siis sitä, että tattari-, hirssi- ja riisituotteet saattavat sisältää hyvin pieniä määriä muiden viljojen pölyä, joiden pitoisuus ei kuitenkaan ole ylittänyt 0,002 % raja-arvoa (Codex Alimentarius).

    Eli MILLA: Antaa mennä vaan Myllyn Paras tattarihiutaleita voi nauttia.

    Kiitos- nyt syönytkin vain noita tattarihiutaleita ja olo on ollut pari päivää uskomattoman paljon pirteämpi Hirssihiutaleitakin ajattelin ostaa ensi kauppareissulla :P Jätän nuo kaurat hetkeksi.

  • milla 412 messages08/20/2009 6:40 PM

    Tuli mieleen tuossa vielä, että päiväkodeissa ne tekevät puuroa Nallen riisihiutaleista keliaakikko lapsille. Eikös tuokin puuro ole ihan turvallista ?
    Samallalailla paketissa mainitaan vain, että " saattaa sisältää muita viljoja " . Mutta tuskin ne sisältää .

  • Ad

  • higga 209 messages08/20/2009 7:16 PM

    Mä en aio suostua siihen, et pojalle tehdään Nallesta puuroa. Pienen ihmisen elämässä emme ota riskejä. Siksi vaadin, että käyttävät tutkitusti puhtaita tuotteita!

  • KattiMatikka 271 messages08/20/2009 8:19 PM

    Tämä pitäisi Raisiolta vahvistaa. Jos ovat testanneet, että ei ole gluteenia tai pysyy alle 0,002% raja-arvon, niin sitten asia on selvä, mutta tietääkseni Raisio ei takaa muiden kuin Provena tuotteidensa puhtauden.

    Mutta Myllyn Parhaalla on riisihiutaleita!

  • higga 209 messages08/20/2009 8:52 PM

    Mä oon nyt taas tainnut pudota kelkasta, mutta eikös noi myllyn paras- tuotteet asetettu keliaakikoille käyttökieltoon kun niitä jäämiä löytyikin enemmän mitä olettivat? Ei löytynyt keliakialiiton sallituista... toki tosi nopsaan sitä vilkaisin, on voinut jäädä kyllä huomaamattakin!

  • KattiMatikka 271 messages08/20/2009 10:25 PM

    Myllyn Parhaan kauratuotteita ei toistaiseksi suositella keliaakikoille tuotteiden kontaminaatiovaaran (gluteenipitoisten viljojen sekaantumisvaaran) vuoksi

    Eli siis ne KAURA-tuotteet asetettiin käyttökieltoon.

  • milla 412 messages08/21/2009 5:43 AM

    KattiMatikka kirjoitti:
    Myllyn Parhaan kauratuotteita ei toistaiseksi suositella keliaakikoille tuotteiden kontaminaatiovaaran (gluteenipitoisten viljojen sekaantumisvaaran) vuoksi

    Eli siis ne KAURA-tuotteet asetettiin käyttökieltoon.
    Onko nyt niin, että vain kauratuotteet heillä ei sallittuja ? Ota näistä nyt selkoo.

  • Ad

  • jaana 5 messages08/21/2009 1:40 PM

    Kysyin asiaa asiakaspalvelusta ja sieltä vastattiin näin:

    Myllyn Paras kaura-, riisi- ja tattarituotteet valmistetaan samoissa tuotantotiloissa, joissa valmistetaan myös gluteenia sisältäviä tuotteita. Siten mahdollisuus ristikontaminaatioon on olemassa. Siksi emme suosittele valmistamiamme tuotteita gluteenittomaan ruokavalioon.

    Eli minulla jää ainakin Myllyn Parhaat kaupan hyllylle...

  • milla 412 messages08/21/2009 2:45 PM

    jaana kirjoitti:
    Kysyin asiaa asiakaspalvelusta ja sieltä vastattiin näin:

    Myllyn Paras kaura-, riisi- ja tattarituotteet valmistetaan samoissa tuotantotiloissa, joissa valmistetaan myös gluteenia sisältäviä tuotteita. Siten mahdollisuus ristikontaminaatioon on olemassa. Siksi emme suosittele valmistamiamme tuotteita gluteenittomaan ruokavalioon.

    Eli minulla jää ainakin Myllyn Parhaat kaupan hyllylle...
    Oi kiitos vastauksesta . Jaksoit nähdä vaivaa. Eli en syö noita tuotteita.
    Harmi sinäänsä- varmasti lisäisi menekkiä kun tuottaisivat ne puhtaina.

  • KattiMatikka 271 messages08/21/2009 2:53 PM

    JAANA: Hei tosi hienoa, kun selviti asian juurta jaksaen. Nyt me kaikki tiedämme pitää näppimme erossa MP-tuotteista

    Voisitko vielä ystävällisesti infota asiakaspalvelua, että heidän nettisivuillaan asia tiedotetaan väärin.http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/kuluttajaneuvonta/yleisimmin_kysytyt_kysymykset/muut_kysymykset/vilja-allergia/

    Jos vaikka korjaisivat asian!!!

    Ihan hyvä jos olisi yleisessä tietoisuudessa, kun tosiaan useassa paikassa gluteeniton puuro valmistetaan näistä yleisistä tattarihiutaleista

  • milla 412 messages08/21/2009 3:43 PM

    http://tyyli.fi.msn.com/hyvaolo/article.aspx?cp-documentid=149187823

  • higga 209 messages08/21/2009 5:02 PM

    Myös tattarihiutaleiden esittelyssä tuote mainitaan gluteenittomaksi, eli pitäiskös siitäkin ilmoittaa?

    http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/tuotteet/hiutaleet_ja_leseet/tattarihiutale/

  • Ad

  • Toukokisu 31 messages08/21/2009 5:35 PM

    Jaa-a, mä oon luulut, et nuo Myllyn paras tattarihiutaleet ovat sallittujen listoilla. Tytölle oon ainakin puuroa niistä keittänyt eikä hällä ainakaan mitään oireita ole ollut. Mun äiti noista hiutaleista sanoi useampi kuukausi takaperin, että olisivat sallittuja, keliakia-lehdessä oli kuulemma niin sanottu. Itse en oo kyseistä juttua lukenut, kun ei vielä silloin ollut tätä vaivaa.

  • milla 412 messages08/22/2009 5:51 AM

    Ei ole mullekaan mitään oireita aiheuttanut myllyn tattari Mutta nyt lukemani mukaan alkaa arveluttaa, jos tekeekin tuhoja salaa .

  • Tintti 48 messages08/22/2009 12:16 PM

    Minä olen pudonnut näköjään kokonaan. En ole edes tajunnut/tiennyt ettei tavalliset tattarijauhot käy. Kipitin vauhdilla kaapille, onneksi ne oli gluteenittomia.
    Mutta entäs kyläilyssä. Olen vain painottanut puhtaasta kaurasta. Keliakialiiton "Vieraan keliaakikko" -esitteessäkään ei ole tätä mielestäni selkeästi sanottu. Minä en ainakaan edes siitä ymmärtänyt, että pitää olla puhdasta tattaria ym. Käsitin, että se on aina pudhasta.
    Mitähän muuta olen missanut? Alkoi vähän hirvittämään.

  • jaana 5 messages08/24/2009 10:27 PM

    Lähestyin vielä Myllyn Parhaan asiakaspalvelua nettisivujen sisällöstä ja sieltä vastattiin:

    Hei!
    Pahoittelemme, että Internet-sivulle on jäänyt vanhaa tietoa. Tulemme päivittämään sivuston.

    Hoh hoijaa...että sori vaan ja se siitä...

  • keliaiti 36 messages08/25/2009 10:28 PM

    Näin jossakin Nanna Vuolteenahon (keliakialiiton ravitsemusneuvoja) haastattelun ja hänen mielestä MP -tattari on sallittujen listalla. Nalle riisihiutaleista olen joskus nähnyt ilmoituksen, että ne eivät sovi keliaakikolle, Myllyn paras riisihiutaleet taas soveltuvat. -Oliskohan riisihiutaleista ollut juttua keliakialiiton sivuilla.

  • Ad

  • keliaiti 36 messages08/25/2009 10:31 PM

    Katsokaa juttuketjusta "asiaa keliaakikolle". Tuossa linkki, missä kerrotaan tattarista.

    http://tyyli.fi.msn.com/hyvaolo/article.aspx?cp-documentid=149187823

  • KattiMatikka 271 messages08/26/2009 1:01 PM

    Joo joo siis Nanna Vuolteenaho on tuossa artikkelissa yksinkertaisesti väärässä. Tai siis mun mielestä ainakin.

    Jos MP:n asiakaspalvelu sanoo, että yksikään niitten hiutaleista ei sovellu keliaakikolle, niin sitten ne ei sovellu. Tai siis omalla riskillähän voi tehdä, mitä tykkää

    Muuten toki tattari soveltuu. Onhan niitä puhtaitakin tuottajia!

  • Jezu  Admin08/28/2009 3:01 PM

    Keliakialiitosta tuli palautetta tähän keskusteluun ja pyysivät liittämään viestin osaksi keskustelua:

    Keliakialiitto kirjoitti:
    Huomasin Tattari?? -keskustelun ja että siellä viitataan Keliakialiiton Nanna Vuolteenahon kommentointiin eräässä artikkelissa, että Myllyn Paras sopisi keliaakikoille.

    Artikkeli on kuitenkin useampia vuosia vanha - valitettavasti päiväys ei näy. Nanna Vuolteenaho on ollut jo reilun vuoden äitiys/hoitovapaalla, joten tuon jutun täytyy olla ajalta ennen sitä. Syksyllä 2008 Myllyn Paras muutti kantaansa tuotteisiinsa eikä enää suositellut niitä keliaakikoille eikä takaa puhtautta. Näin ollen MP:n viljatuotteet eivät sovellu keliaakikoille.

    MP:llä on kuitenkin ammattikeittiöille tarkoitettuja gluteenittomia leivonnaisia, joissa on myös gluteenittoman tuotteen merkki = nämä kyseiset tuotteet ovat siis täysin turvallisia keliaakikoille. Niitä ei valmisteta Myllyn Parhaalla vaan gluteenittomiin tuotteisiin erikoistuneessa leipomossa.

    Kiitos paljon, halusin vain selkäyttää ;o)

    Yst.Anu-Maria Ylönen, tuoteasiantuntija, Keliakialiitto

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

<< Start < Previous
1 2
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,017s