Asenteista

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Anni 35 viestejä28.10.2010 13:10

    En ole itse keliaakikko, mutta perheessä ja lähipiirissä heitä on sen verran että tiedän varsin hyvin mitä se on.
    Olen monta kertaa miettinyt tätä(kin) palstaa lukiessani ja muiden juttuja kuunnellessani että mikä joitakin ihmisiä oikeasti alkaa riivaamaan kun he saavat jonkun diagnoosin, joka vaatii tietyn ruokavalion noudattamista. Keliakia ei tapa, se ei vaadi lääkitystä, hoito on ruokavalio jota ainakin Suomessa on todella helppo noudattaa. Tottakai sitä on noudatettava tarkasti, ja niin tehdään meidänkin perheessä. Mutta se ei ole vaikeaa, edes reissatessa. Ei ole ollut ulkomaillakaan.
    Eikä tämä todellakaan koske pelkästään keliaakikkoja. Ja tottakai se on ihmisestä itsestään kiinni miten suhtautuu omiin ruokarajoitteisiin. Olen kuitenkin sitä mieltä että asiat ei parane sillä että ravintolassa tai kahvilassa kiukutellaan ja arvostellaan ja piikitellään tarjoilijoita siitä että he eivät tiedä jotain asiaa, tai että heillä ei ole juuri nyt tarjolla sitä mitä sinä haluaisit. Asiat voi mielestäni esittää rauhallisesti ja korrektisti, ja sillä tavalla voi viestiä saada perillekin, olen huomannut. Jos tämä ei auta, sitten voi vähän jo kiukutellakin
    Eräällä ystävälläni on pahoja mausteallergioita (jotka oikeasti tuovat myös pahat oireet) ja ravintoloissa hän saa aina sopivan annoksen kehiteltyä itselleen tarjoilijoiden avustuksella. Ystävällinen ja rauhallinen pyyntö riittää.
    Pari keliaakikkoystävääni ovat matkustaneet ympäri maailmaa, kummallakaan ei ole koskaan ollut mitään ongelmia ruokien kanssa. Joskus on käytetty kielikäännöstä, mutta useimmiten ihan terve maalaisjärki on riittänyt. Ja toinen heistä oireilee varmasti heti jos syö jotain sopimatonta.
    No joo, toivottavasti joku ymmärtää taas mitä yritän sanoa. Tuli nyt vaan mieleeni kun hetki sitten kahvilassa kuuntelin erään keski-ikäisen naisihmisen melkoisen törkeää käytöstä nuorta kassalla ollutta tyttöä kohtaan. Kahvila ei ollut leipomosta saanutkaan glut. viinereitä ja tarjoilijatyttö ehdotti tilalle jäätelöannosta, vaan se taas ei tätä naisihmistä miellyttänyt...

  • Lala 11 viestejä28.10.2010 14:15

    Hyvä kirjoitus, oon itse ihan samaa mieltä. Itselläni on todettu keliakia 13-vuotiaana ja siitä asti olen suhtautunut asiaan hyvin neutraalisti. Olen matkustellut paljon ja pärjännyt aina ilman mitään sähläystä ja kielikäännöksiä. Itse olen myös todistanut muutamaan kertaan täysin asiatonta käytöstä keliaakikolta asiakaspalvelijaa kohtaan. En ymmärrä, mistä sellainen ylimielinen asenne tulee. Itse pyrin pitämään mahdollisimman vähän meteliä erityisruokavaliostani ja se taktiikka on tähän asti aina toiminut. En koe, että minun tehtäväni olisi kouluttaa kaikki maailman ihmiset keliakiatietoisiksi. Keliakia kun kuitenkin on moneen muuhun sairauteen verrattuna yleensä hyvin helppohoitoinen.

    En myöskään muiden negatiivisesta asenteesta johtuen paljon kirjoittele tällä palstalla. Tuntuu, että usein maalaisjärkeä käyttävät tai eriäviä mielipiteitä ja omakohtaisia kokemuksia kertovat teilataan keskusteluissa.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä28.10.2010 17:42

    Hear hear!! Tuota mä olen monesti tälläkin palstalla kuuluttanut ja ihmetellyt ja kuraa niskaani saanut. Ei keliakia oikeasti ole niin vakavaa. Ei elämäkään ole niin vakavaa! Rennosti asennoituminen ei tarkoita samaa kuin ei pitäisi terveydestään huolta, on sitten keliakia tai ei. En minä mitään meteliä ole koskaan keliakiastani pitänyt, eikä ole ongelmia tullut ympäri maailmaa reissatessani. Koskaan en ole ilman ruokaa jäänyt myöskään. Käymme joskus sellaisella kaveriporukalla syömässä jossa on sen miljoona ruokarajoitetta, eikä ikinä ole tullut vastaan epäystävällistä asiakaspalvelua ravintoloissa, vaikka annoksia on muokattu niin ettei alkuperäiseksi tunnistaisi.

    Jotkut ihmiset haluavat tehdä itsestään tärkeän ja korostaa itseään haukkumalla muita. Keliakia tarjoaa tähän kyllä erittäin hyvän mahdollisuuden ja tekosyyn käyttäytyä huonosti. Käytöstavat nyt tuntuvat muutenkin monelta unohtuneen, ja nimenomaan aikuisilta (turha ihmetellä nuorison käytöstä).

  • Suviih  629 viestejä28.10.2010 21:04

    Minäkin olen ollut keliaakikko 8-vuotiaasta saakka, joten kaikki keliakian tuomat ruokarajoitteet ovat olleet minulle arkipäivää miltei koko elämäni. Yhtään sellaista leivonnaista tai ruokalajia ei minulle ole vielä tullut vastaan, ettei sitä olisi voinut gluteenittomana valmistaa Asiakaspalvelutyötä paljon tehneenä en voi ymmärtää sitä tarjoilijalle tai kahvilan myyjälle rähjäämistä. Toki työntekijöiden pitää olla tietoisia siitä mitä nämä tavallisimmat erityisruokavaliot tarkoittavat jos niihin soveltuvia ruokia ravintolassa tarjotaan, mutta asiakas voi asiansa esittää kyllä ystävällisesti, jolloin palvelukin on miellyttävämpää. Korjaan kyllä, jos työntekijä jotain aivan virheellistä minulle ehdottaa, mutta senkin teen ystävällisesti. Jos ravintolan ruokalista on virheellinen gluteenittomien suhteen, ei se muutu sille tarjoilijalle räyhäämällä. Parhaan tuloksen saa aikaan ottamalla yhteyttä ravintolapäällikköön, joka ravintolan asioista vastaa tai täyttämällä palautelomakkeen jos sellainen ravintolasta löytyy. Ravintolapäällikölle kuuluu osoittaa myös palaute, jos tarjoilijoiden toiminnassa on jotakin huomauttamista, sillä sieltä kautta voi saada muutoksia aikaan. Tosin täällä palstalla saa minusta purnata aivan vapaasti, sitä vartenhan tämä on että saa joskus myös purettua mieltään ja vaihdettua mielipiteitä. Liian yksipuolista keskustelu täällä olisikin jos kaikki olisivat kaikesta samaa mieltä

    Yleensä en keliakiastani suurta numeroa tee, täällä palstalla kyllä korjaan jos olen jostakin asiata eri mieltä tai joku väittää jotain virheellistä.
    Kavereiden illanistujaisiin vien usein viemisenä jotain pientä syötävää, mikä soveltuu minullekin, enkä odota, että muut ovat välttämättä minulle sopivaa tarjottavaa varanneet. Usein tosin on vastassa ollut positiivinen yllätys
    Välillä sitten tosin tulee näitä tilanteita jotka harmittavat (esimerkiksi jos jonnekin virallisempaan tilaisuuteen olen keliakiastani etukäteen ilmoittanut, mutta tarjottavaa ei ole tms.) ja niistä saatan täällä joskus purnata, mutta itse tilanteessa en kyllä ala rähjäämään tai asiasta numeroa tekemään.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Ninni 114 viestejä9.11.2010 09:19

    Olen periaatteessa teidän kanssa ihan samaa mieltä. En itsekään halua tehdä mitään suurta numeroa ruokavaliostani ja esim. ystävillä tai sukulaisilla kyläillessä en odota, että minua olisi erityisemmin huomioitu. Syön sitten sitä mitä pystyn.

    Suurin osa keliaakikoista ei varmasti riehu kaupoissa tai ravintoloissa. Tämän palstan tarkoitushan käsittääkseni on purkaa tuntoja ja saada vertaistukea muilta, joilla on sama tilanne. Eli tänne puretaan se kaikki turhautuminen, joka siellä ravintolassa jätetään sanomatta. Asiakaspalautetta annan kyllä itsekin, niin hyvää kuin huonoakin. Kyllä minua suututtaa, jos ravintolassa esim. tuoteseloste on väärin. Eli väitetään jotain sellaista gluteenittomaksi, joka ei sitä ole. Maksavalla asiakkaalla on oikeus vaatia tietojen olevan oikein.

    Ja viimeisin antamani asiakaspalaute viime viikolta oli positiivinen: järjestin juhlat ja pitopalvelu tarjosi itsetekemiään gluteenittomia karjalanpiirakoita, jotka olivat taivaallisen hyviä!

  • Pulla 267 viestejä9.11.2010 13:29

    Olen sitä mieltä, että keliaakikoitten tulee myös itse huolehtia siitä, että teemme keliakiaa ja sen hoitoon vaadittavaa ruokavaliota tunnetuksi. Itse annan aina palautetta, jos kohteluni keliaakikkona on ollut hyvää (=asiantuntevaa)/huonoa. En metelin vuoksi vaan sen takia, että kyseessä on sairaus, jonka HOITO on EHDOTON RUOKAVALIO. En vaadi itselleni tarjottavaa, mieluummin olen omissa eväissä, jos en voi luottaa siihen, mitä syön.

  • Anni 35 viestejä9.11.2010 15:30

    Kuten sanoin, tämä ei koske pelkästään keliaakikkoja, vaan ihmettelin asiaa ihan yleisestikin.

    Tottakai palautetta voi antaa, ja pitääkin antaa, sekä hyvää että huonoa. Ja tottakai täällä voi päästellä höyryjä, sehän tämän palstan yksi tarkoitus on. Mutta sitä en ymmärrä että se palaute on joidenkin mielestä annettava kiukkuisesti ja rähjäämällä. Se on niin monta kertaa nähty että sillä ei saavuteta yhtään mitään muuta kuin negatiivista asennetta jatkossa muita ruokarajoitteisia kohtaan.

    Kun negatiivinen palaute annetaan asiallisesti ja mahdollisesti annetaan samalla ehdotus parannuksesta niin sillä on huomattavasti enemmän tehoa kuin pelkällä huonolla käytöksellä. Sitähän se rähjääminen on, eikä mitään muuta.

  • Mainos

  • Ninni 114 viestejä10.11.2010 08:41

    Olen ottanut tavakseni esim. kahviloissa aina kysyä, onko teillä jotain gluteenitonta tarjolla. Ajattelen, että jos kukaan ei koskaan kysy, niin mitään gluteenitonta ei koskaan tulekaan tarjolle. Jos kysyntää on paljon, niin joku varmaan jossain vaiheessa keksii markkinaraon ja alkaa vastaamaan kysyntään. Jos vastaus on ei, tyydyn siihen, ja otan pelkän kahvin.

  • Anni 35 viestejä10.11.2010 08:50

    Tuo on Ninni mielestäni erittäin hyvä tapa, ja sitä käytämme usein itsekin.

  • Pulla 267 viestejä10.11.2010 10:58

    Minäkin kyselen joskus ihan mielenkiinnosta esim. kalatiskillä gluteenittomia tuotteita ja sitä, miten myyjä tietää. Katselen myös, miten tuotteet on aseteltu. Aika usein on jokin paistettu silakkafileelautanen muuten gluteenittoman tuotteen päälle nostettuna. Enemmän pitäisi tosiaan kysellä, silloin myös tieto ja kaupan halukkuus myydä tuotteita ja hakea tietoa gluteenittomista tuotteista lisääntyisivät.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,015s