Diagnosoimaton keliakia?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • annepanne 52 viestejä30.8.2010 13:22

    Kysyn ensin tällä palstalla mielipidettä, mitä pitäisi tehdä, kun keliakiaani ei ole diagnosoitu ohutsuolen tähystyksellä. Juoksin lääkärissä 1990-luvun alussa, kun laihduin yli 10 kiloa, vatsani oli koko ajan löysällä, lonkka- ja polvinivelet tosi kipeät ja outoja vatsanpuruja koko ajan. Verikokeesta etsittiin keliakian vasta-aineita, mutta silloin niitä ei löytynyt. Kävin yksityislääkärillä ja hän kehoitti kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota. Otin selvää asiasta ja söin vain gluteenitonta. Olo alkoikin varsin pian kohentua ja paino nousi 47 kilosta pikkuhiljaa ollen nyt jo 60! Nivel- ja vatsavaivat ovat poissa.
    Mutta, koska keliakiaani ei ole diagnoosia, en saa mitään Kelasta, edes sitä pientä korvausta. En oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä, vai pitäisikö mitään, että saisin tuon diagnoosin. Tuntuisi hullulta alkaa taas syödä gluteenipitoista, että saisin suoleni pilalle. Uskoin aikanaan lääkäriä, joka ei lähettänyt jatkotutkimuksiin, ja aloin vain noudattaa ruokavaliota, joka sitten paransi oloni.

  • porajata 460 viestejä30.8.2010 14:19

    Tuossa jotain KELAn sivuilta...

    Keliakian tulee olla asianmukaisesti määritelty
    Keliakia on asianmukaisesti määritelty silloin, kun henkilöllä on todettu ohutsuolen koepalassa tulehdus, johon liittyy keliakialle (K 90.0) ominainen suolinukan vaurioituminen. Koepalan löydös tulee olla kuvattuna lääkärinlausunnossa. Keliakian määrittely ei voi perustua pelkästään vasta-ainetutkimuksiin.

    Jos kuitenkin vuosia sitten todetun keliakian diagnoosi ei ole perustunut ohutsuolen koepalaan, hakemuksen liitteeksi tarvitaan alan erikoislääkärin, esimerkiksi sisätautilääkärin lausunto. Siinä tulee selvittää, miksi koepalaa ei ole otettu ja mihin diagnoosi perustuu, kliininen kuva, gluteenittoman ruokavalion vaikutus oireisiin sekä keliakiaan liittyvien vasta-aineiden pitoisuus verikokeissa ja niiden aleneminen ruokavaliolla (erityisesti IgA- luokan vasta-aineet).

    Ihokeliakiassa (L 13.0) määrittelyn tulee perustua ihosta otettuun koepalaan. Koepalan löydös tulee olla kuvattuna lääkärinlausunnossa.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä30.8.2010 15:30

    ^annepannellahan ei ole diagnoosia, joten tuollaista lausuntoa hän ei voi saada. Eihän sitä edes tiedä olisiko sulla keliakiaa! Harvalla talous on siitä Kelan avustuksesta kiinni, joten miksi tehdä itsensä sairaaksi sen vuoksi.

  • seikku 36 viestejä30.8.2010 15:47

    Minä tunnen kaksi (aikuista) ihmistä, jotka ovat kärsineet epämääräisistä oireista vuosia ja aloittaneet gluteiinittoman ruokavalion ilman diagnoosia ja kumpikin tervehtyi.
    En tiedä, onko se diagnoosi sitten kaikille niin tärkeä, pääasia on että itse tietää, että voi paremmin.
    Sanoisin, että jatka vain samalla tavalla..

  • annepanne 52 viestejä30.8.2010 17:02

    Kiitos kaikille vastauksesta. Aloin miettiä asiaa sen vuoksi, kun tänään oli lehdessä keliakiasta ja siihen kehitteillä olevista entsyymivalmisteista sekä mahdollisesta rokotteesta. Jospa niitä sitten ei saisikaan ilman selvää diagnoosia...

  • Suviih  629 viestejä30.8.2010 17:26

    annepanne, jos joskus tulee markkinoille noita rokotteita sun muita, niin voithan sitten hankkia sen diagnoosin mikäli se on edellytys lääkevalmisteiden saannille. Lääkevalmisteiden markkinoille tulo voi kestää vielä vuosia ja mahdollisesti keliakian diagnosointikin voi siinä ajassa kehittyä.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • porajata 460 viestejä30.8.2010 18:06

    Niin en tiedä tarvitaanko diagnoosia, tuo kappale on aika ovela, siis koepalaa...

    Jos kuitenkin vuosia sitten todetun keliakian diagnoosi ei ole perustunut ohutsuolen koepalaan, hakemuksen liitteeksi tarvitaan alan erikoislääkärin, esimerkiksi sisätautilääkärin lausunto. Siinä tulee selvittää, miksi koepalaa ei ole otettu ja mihin diagnoosi perustuu, kliininen kuva, gluteenittoman ruokavalion vaikutus oireisiin sekä keliakiaan liittyvien vasta-aineiden pitoisuus verikokeissa ja niiden aleneminen ruokavaliolla (erityisesti IgA- luokan vasta-aineet).

  • Mainos

  • tanssija 6 viestejä30.8.2010 22:50

    Mullakaan ei ole diagnoosia. Eikä varmaan ikinä tulekaan. Kela saa puolestani pitää 21 euroaan. Se että olisin kuukausikaupalla kipeänä, laihtuisin ja joutuisin tähystykseen ovat vähän turhan rankkoja juttuja paperilapun takia. Eniten iloitsen kun saan olla terve. Itse kun tietää mitä voi syödä se on tärkeintä.

  • annepanne 52 viestejä31.8.2010 21:51

    tanssija kirjoitti:
    Mullakaan ei ole diagnoosia. Eikä varmaan ikinä tulekaan. Kela saa puolestani pitää 21 euroaan. Se että olisin kuukausikaupalla kipeänä, laihtuisin ja joutuisin tähystykseen ovat vähän turhan rankkoja juttuja paperilapun takia. Eniten iloitsen kun saan olla terve. Itse kun tietää mitä voi syödä se on tärkeintä.

    Näin minäkin olen ajatellut. Muistan vieläkin, miten huono olo minulla oli ennen gluteenitonta ruokavaliota.
    Kiitos sinulle "tanssija" vastauksestasi, tekee hyvää huomata, että täällä on muitakin samassa tilanteessa olevia. Kiitos myös kaikille muille keskusteluun osallistuneille ja tsemppiä syksyyn!

  • Kari 364 viestejä31.8.2010 23:35

    Tässä keskustelussa tulee mieleen, mitä on terve olo ja terveys. Samaa mieltä olen myös siitä, että 21 e ei saa mua ruokatottumuksiani muuttamaan. Myönnettäköön, että mun paperit on kunnossa, ja 21 e tulee kuukausittain tilille. Rahana tuo lämmittää suurin piirtein saman verran kun eilen saamani Lotto-voitto 2,5 euroo

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Jezu  Ylläpitäjä31.8.2010 23:59

    Kari kirjoitti:
    Tässä keskustelussa tulee mieleen, mitä on terve olo ja terveys. Samaa mieltä olen myös siitä, että 21 e ei saa mua ruokatottumuksiani muuttamaan. Myönnettäköön, että mun paperit on kunnossa, ja 21 e tulee kuukausittain tilille. Rahana tuo lämmittää suurin piirtein saman verran kun eilen saamani Lotto-voitto 2,5 euroo

    Mutta toisaalta jos alat saada tukea 18 vuotiaana ja nostat sitä koko keskimääräisen elinikäsi päälle 80 vuotiaaksi, se tekee 21e * 12kk * (80v-18v) = n. 15600 euroa, eikä tuossa ole edes huomioitu korkoa korolle -vaikutusta. Sillähän ostaisi jo vaikka pienen henkilöauton

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • sagaliini 28 viestejä1.9.2010 19:13

    Yhtenä vaihtoehtona on myös vilja-allergia, se on eri asia kuin keliakia eikä siten nosta keliakian vasta-aineita. Yhden lapseni kohdalla lääkäri mietti intoleranssia rukiille, kun lapsi ei ruista oikein koskaan ole sietänyt (saa epämääräisiä vatsavaivoja ym), mutta vilja-allergia on epäselvä eikä keliakian vasta-aineet ole koholla. tosin tällä lapsella prick-testeissä nousi paukamat kaikista viljoista, mutta sietää esim. vehnää suuria määriä. Toisella lapsellani on keliakia ja kolmannella on suolistoperäinen vilja-allergia, joten viljojen aiheuttamat erilaiset oireilut ovat varsin tuttuja.

  • Mainos

  • gorki 2 viestejä2.9.2010 22:15

    Onpa ihanaa, kun "näkee" muitakin samassa tilanteessa olevia. Minä vain haluaisin siksi kokeisiin, että sitten tietäisi varmasti onko keliakia vai vilja-allergia vai mitä?! Minulla oli vähän samanlainen tilanne kuin sinulla annepanne. Aloitin ja itse gluteenittoman ruokavalion, kun kävin lääkärillä ja siitä ei tullut sen kummempaa vastausta, mutta vaivat vain pysyivät. Nyt kun olen käyttänyt gluteenittomia tuotteita niin olo on niinsanottu normaali ja hyvä. Olisi kiva keskustella asiasta enemmänkin kanssasi ja muiden samassa tilanteessa olevien

  • gorki 2 viestejä2.9.2010 22:23

    sagaliini kirjoitti:
    Yhtenä vaihtoehtona on myös vilja-allergia, se on eri asia kuin keliakia eikä siten nosta keliakian vasta-aineita. Yhden lapseni kohdalla lääkäri mietti intoleranssia rukiille, kun lapsi ei ruista oikein koskaan ole sietänyt (saa epämääräisiä vatsavaivoja ym), mutta vilja-allergia on epäselvä eikä keliakian vasta-aineet ole koholla. tosin tällä lapsella prick-testeissä nousi paukamat kaikista viljoista, mutta sietää esim. vehnää suuria määriä. Toisella lapsellani on keliakia ja kolmannella on suolistoperäinen vilja-allergia, joten viljojen aiheuttamat erilaiset oireilut ovat varsin tuttuja.

    Olisi kiva tietää, että söikö tämä sinun lapsesi koko ajan näitä viljoja, jolle tehtiin allergiatesti ja jolla todettiin vilja-allergia? Ajattelin vain, kun itse en ole syönyt vähään aikaan ja pitäisi mennä kokeisiin, että näyttääkö se mitään, vaikka olisikin allerginen? Ja millainen on tämä suolistoperäinen vilja-allergia? Miten todettu ja mitä vaivoja? Anteeksi kyselyni, mutta yritän saada jotain apua, kun olen vaivasta jo jonkin aikaa kärsinyt, mutta apua ei meinaa löytyä.

  • KattiMatikka 271 viestejä4.9.2010 21:16

    Itse nostaisin tässä yhteydessä esille muutaman seikan.
    Ensinnäkin vatsaoireiden takana voi olla muutakin kuin keliakia, vaikka gluteenin välttäminen oireita helpottaisikin eli senkin takia tähystys on äärettömän tärkeä tehdä hankalien vatsaoireiden vaivatessa.
    Toiseksi tutkimuksissa on todettu että diagnosoimattomien keliaakikoiden ruokavalio ei ole yhtä tiukka kuin diagnosoitujen keliaakikoiden. Tämä tarkoittaa sitä, että jos henkilölle sanotaan(hän itse tekee päätelmän), että diagnoosina on keliakia niin hänen motivaationsa tiukan ja rajoittavan ruokavaliohoidon suhteen ei ole yhtä hyvä kuin niillä, joilla tämä diagnoosi virallisesti on.
    Puhumattakaan siitä, että virallisen diagnoosin saaneet ovat ainakin oikeutettuja ravitsemusterapeutin konsultaatioon ja vuosittaisiin kontrolloihein. (Palvelujen saatavuudesta voidaan olla montaa mieltä)

  • annepanne 52 viestejä5.9.2010 08:56

    KattiMatikka kirjoitti:
    Toiseksi tutkimuksissa on todettu että diagnosoimattomien keliaakikoiden ruokavalio ei ole yhtä tiukka kuin diagnosoitujen keliaakikoiden. Tämä tarkoittaa sitä, että jos henkilölle sanotaan(hän itse tekee päätelmän), että diagnoosina on keliakia niin hänen motivaationsa tiukan ja rajoittavan ruokavaliohoidon suhteen ei ole yhtä hyvä kuin niillä, joilla tämä diagnoosi virallisesti on.

    Ihmetyttää, miten tuollainen tutkimus on tehty, koska luulen että meikäläisiä on aika paljon, jotka eivät ole kuulleetkaan moisesta tutkimuksesta. Ei siis kannata yleistää. Minä ainakin noudatan ruokavaliota tosi tarkkaan, eikä diagnoosi voisi muuttaa sitä mitenkään. Ja toisekseen, keliakian oireet olivat niin selvät omalla kohdallani ja paraneminen gluteenin poisjättämisen myötä niin nopeata, etten itse epäile ollenkaan, ettenkö olisi keliaakikko. Ja siihen aikaan, kun oireeni ensi kerran ilmestyivät olin vasta 35 vuotias (25 vuotta sitten)eikä keliakia ollut kovinkaan tunnettu sairaus. Ja kuten kerroin, lääkäri, jolla kävin neuvoi minuna jättämään gluteenin pois ruokavaliosta, ja minähän tein niin. Toki on hyvä, että nykyään tehdään tähystys, otetaan koepala ja saadaan varma diagnoosi. Keliakaiasta tiedetään tänä päivänä niin paljon enemmän ja sitä osataan nopeasti epäillä, toisin kuin siihen aikaan, kun minulle tuli ensimmäiset oireet. Niiden takia kävin kyllä paksusuolen tähystyksessä, mutta ohutsuolesta ei kukaan puhunut mitään.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,014s