EU-säädös

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • porajata 460 messages08/22/2009 4:48 PM

Niin se vaan on, että ennen oli "turvallista" syödä

200 mg/1kg gluteenia

Nyt 20 mg/1kg säädöksen mukaan

Mutta käytännössä tuo voi olla jo paljon vaikeampaa, helposti kyllä ylittyy tuo 20 mg mutta ei kai pienet ylitykset haittaa ?

Koska kymmenkertaisesti tuota on popsittu tähän asti...

• Kari 364 messages08/22/2009 10:43 PM

Joo.. Samoinhan kävi tos 90-luvun alkaessa. !990 syntyneet ja sen jälkeen jotenkin tulivat maailmaan tyhmempinä, kuin aiemmin eläväiset. Ai miksikö. No kun Ajokortin sai AB-nimisenä. Minulla ja vaimolla on tollanen, mutta vaimo ei kovasti pienestä syystä moottoripyörän selkään istu. Lupa on, mutta älä unta näe, että sen tekis. EU-säännöt

Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

• Ad

• porajata 460 messages08/23/2009 8:14 PM

Niin vielä, jos olen oikein ymmärtänyt niin jatkossa voi erittäin vähägluteenitonta (100 mg) syödä vain
    n. 300 g /vuorokausi ettei turvalliseksi määritetty,
    30 mg/vuorokausi ylity...
    ja tuota gluteenitonta (20 mg) n. 5 kertaa enemman

Tuo 30 mg/vuorokausi esiintyi jossakin tutkimuksessa

• porajata 460 messages08/24/2009 6:42 PM

Tuossa hyvä esimerkki;

Kellogg’sin aamiaishiutaleet ja K-snacks’it ylittävät uuden gluteeniasetuksen gluteenittomien tuotteiden raja-arvon (20 mg/kg), jonka vuoksi Kellogg’s ei suosittele mitään murojaan keliaakikoille. Keliaakikoille soveltuvien murojen valikoiman voi tarkistaa tuoteluettelosta.

• Viveka 127 messages08/24/2009 8:29 PM

Saapa nähdä kuinka monta muuta tuotetta putoaa pois. Harmillista toisaalta, mutta toivottavasti tulee uusia tilalle.

~ Gluten-free personality since 2004 ~

• Kiipuli 90 messages08/27/2009 2:59 PM

porajata kirjoitti:
    Niin vielä, jos olen oikein ymmärtänyt niin jatkossa voi erittäin vähägluteenitonta (100 mg) syödä vain
    n. 300 g /vuorokausi ettei turvalliseksi määritetty,
    30 mg/vuorokausi ylity...
    ja tuota gluteenitonta (20 mg) n. 5 kertaa enemman

Tuo 30 mg/vuorokausi esiintyi jossakin tutkimuksessa

Sori mut mä en tajuu tästä yhtään mitään.
    Mikä tää uusi säädös on? Pitääkö ruokavaliota nyt muuttaa jos syö paljon leipää päivässä (siis vaikka tärkkelysleipää, jossa niitä jäämiä voi pieniä määriä olla)?

• porajata 460 messages01/12/2012 3:34 PM

Gluteeniasetus astui EU:ssa voimaan 1.1.2012. Käsite ”luontaisesti gluteeniton” on poistunut käytöstä. Nyt erityisruokavaliovalmisteiden osalta puhutaan gluteenittomista tuotteista, jotka saavat sisältää enintään 20 milligrammaa gluteenia kiloa kohti sekä erittäin vähägluteenisista tuotteista, joissa gluteenia saa olla enintään 100 milligrammaa kiloa kohti. Gluteenittoman kauran käyttö on sallittua

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2025 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s