porajata 460 viestejä – 22.8.2009 16:48
Niin se vaan on, että ennen oli "turvallista" syödä
200 mg/1kg gluteenia
Nyt 20 mg/1kg säädöksen mukaan
Mutta käytännössä tuo voi olla jo paljon vaikeampaa, helposti kyllä ylittyy tuo 20 mg mutta ei kai pienet ylitykset haittaa ?
Koska kymmenkertaisesti tuota on popsittu tähän asti...
Kari 364 viestejä – 22.8.2009 22:43
Joo.. Samoinhan kävi tos 90-luvun alkaessa. !990 syntyneet ja sen jälkeen jotenkin tulivat maailmaan tyhmempinä, kuin aiemmin eläväiset. Ai miksikö. No kun Ajokortin sai AB-nimisenä. Minulla ja vaimolla on tollanen, mutta vaimo ei kovasti pienestä syystä moottoripyörän selkään istu. Lupa on, mutta älä unta näe, että sen tekis. EU-säännöt
Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.
porajata 460 viestejä – 23.8.2009 20:14
Niin vielä, jos olen oikein ymmärtänyt niin jatkossa voi erittäin vähägluteenitonta (100 mg) syödä vain
n. 300 g /vuorokausi ettei turvalliseksi määritetty,
30 mg/vuorokausi ylity...
ja tuota gluteenitonta (20 mg) n. 5 kertaa enemman
Tuo 30 mg/vuorokausi esiintyi jossakin tutkimuksessa
porajata 460 viestejä – 24.8.2009 18:42
Tuossa hyvä esimerkki;
Kellogg’sin aamiaishiutaleet ja K-snacks’it ylittävät uuden gluteeniasetuksen gluteenittomien tuotteiden raja-arvon (20 mg/kg), jonka vuoksi Kellogg’s ei suosittele mitään murojaan keliaakikoille. Keliaakikoille soveltuvien murojen valikoiman voi tarkistaa tuoteluettelosta.
Viveka 127 viestejä – 24.8.2009 20:29
Saapa nähdä kuinka monta muuta tuotetta putoaa pois. Harmillista toisaalta, mutta toivottavasti tulee uusia tilalle.
~ Gluten-free personality since 2004 ~
Kiipuli 90 viestejä – 27.8.2009 14:59
porajata kirjoitti:
porajata 460 viestejä – 12.1.2012 15:34
Gluteeniasetus astui EU:ssa voimaan 1.1.2012. Käsite ”luontaisesti gluteeniton” on poistunut käytöstä. Nyt erityisruokavaliovalmisteiden osalta puhutaan gluteenittomista tuotteista, jotka saavat sisältää enintään 20 milligrammaa gluteenia kiloa kohti sekä erittäin vähägluteenisista tuotteista, joissa gluteenia saa olla enintään 100 milligrammaa kiloa kohti. Gluteenittoman kauran käyttö on sallittua
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.