Ehtoollisleipä

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • porajata 460 viestejä25.6.2011 14:41

    Viikon päästä pakollinen rippijuhlaan osallistuminen ja en rupea tilailemaan gluteenitonta ehtoollisleipää

    Tuossa keliakialiiton teksti,

    Valmistetaan vehnäjauhosta ja vedestä, mutta
    sisältää käytännössä häviävän pienen määrän
    gluteenia. Saatavana myös gluteenittomista
    raaka-aineista valmistettua ehtoollisleipää.

  • ponipimu 239 viestejä26.6.2011 01:37

    kävin viime kesänä ehtoollisella ja hengissä olen edelleen

    monessa paikassa leivän saa käteen ja itse laitetaan suuhun, joten voit olla laittamatta jos epäilyttää. riippuu ihan kirkon tavoista.

    mutta enivei, kuinka usein käyt ehtoollisella, oisko gluteenin määrä kuitenkin häviävän pieni?

  • Mainos

  • Isabella 42 viestejä26.6.2011 11:01

    Itse teen niin, että otan leivän ja laitan sen suuhun kämmen alaspäin, jolloin kukaan ei huomaa että nappaan siitä vain ehkä millin palasen, loput jätän kämmeneen piiloon ja laitan laukkuun kun tulen paikalleni. Annan sitten esim. ulkona pikkulinnuille. Ei se leivän funktio siitä määrästä kiinni ole.

  • myy 10 viestejä26.6.2011 20:45

    Meillä on leipä erikseen pakattuna mutta samalla lautasella (uusi käytäntö) Pyysin vain gluteenitonta eikä onneksi jouduttu edempää hakemaan. Tämä tuntui ihan mukavalta tavalta.

  • taigis 101 viestejä26.6.2011 20:46

    Meilläkin rippijuhlat ensi pyhänä. Olin myös pari viikkoa sitten konfirmaatiokirkossa käyden ehtoollisella.Täällä kyllä pappi sanoo ehtoolliselle kutsuessaan, että tarjolla on myös gluteenitonta ehtoollisleipää ja sitä saa pyydettäessä. Siinä alttarilla, kun pappi on kohdalla suhauttaa vaan tarvitsevansa gluteenittoman, niin hän ottaa sen alttarilta erillisestä astiasta ja antaa sen. Ja tämä käytäntö oli jo 6 vuotta sitten, vanhimman tyttären päästessä ripille. En ole ollut muissa kirkoissa ehtoollisella, mutta täällä itäsuomalaisessa kirkonkylässä aivan normaali käytäntö!
    Samanlaista pahvia se leipä on kuin tavallinenkin, oikeasti luulisi olevan aivan sama tehdä kaikille samanlainen öylätti gluteenittomana, tuskin siitä kukaan suurempia makunautintoja saa!

  • Reetta  719 viestejä26.6.2011 21:52

    Ei ole kauheesti harrastettu kirkossa ja ehtoollisella käyntiä. Varmaan pappi on jotain maininnut gluteenittomasta ehtoollisleivästä?

    Hankalampaa tuo ehtoollisleipäasia on varmaan ortodokseilla. Siellä kun ehtoollisleipä on sananmukaisesti leipä. Ei-ortodoksina en voi osallistua ehtoolliselle, mutta jälkiviinille ja jälkileivälle voi ei-ortodoksikin mennä. Gluteenitonta vaihtoehtoa ei varmaan ole tarjolla, ainakaan jos jumalanpalvelukseen osallistujia on kymmenkunta. Mietiskelin tuota asiaa kun Pääsiäisenä kävin aamupalveluksessa.

  • LG1982  164 viestejä26.6.2011 22:50

    Itse olen toiminut kuten Isabella, taittanut vain pienen pienen palan suuhun ja tunkenut loput kämmeneen ja myöhemmin roskiin. Gluteenin määrä häviävän pieni, enkä ole tästä saanut oireita, vaikka noudatan luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota. Tosin käyn ehtoollisella harvemmin kuin kerran vuodessa.

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä27.6.2011 14:32

    Vehnässä n. 10 % gluteenia

    Jos leipä painaa 1 g niin 0,1 g gluteenia = 100 mg

    onko oikein ?

  • huidikka 4 viestejä28.6.2011 21:39

    Aina olen gluteenittoman ehtoollisleivän saanut kysymällä. Ei pitäisi mun mielestä etukäteen joutua pyytämään. Riittää lun mainitsee siinä alttarilla.

  • martta 10 viestejä29.6.2011 18:55

    Myös minä taitan ehtoolisleivästä vain osan ja loput kämmeneen ja lähtiessä murustan sen hautuumaalle, se kun on kotikirkkoni ympärillä, ei ole pokkaa alkaa "tilaileen" niinkuin oltais jossakin baarissa, "hei tarjoilija,sama gluteenittomana"

  • porajata 460 viestejä3.7.2011 17:36

    Rippijuhla onnistui helteisessä säässä

    Aloituspuheessa kirkossa kerrottiin, että ehtoollisella on saatavana gluteenitonta leipää sekä alkoholitonta viiniä

    Toimivan tapa oli ja gluteenitonta sain sitä pyytämällä, leivät olivat eri lautasella ,tarjoileva henkilö joutui tosin sen ottamaan takanaan olevalta pöydältä

  • taigis 101 viestejä3.7.2011 20:48

    Hyvin meni meilläkin,, pappi ei sitä etukäteen sanonut, mutta pyytämällä saimme eri lautaselta valmiina odottavat leivät. Olisin muuten saanut kaksi pikaria viiniä,, satuin siihen pöydän keskelle ja molemmista suunnista oli tarjoilu Kieltäydyin kuitenkin toisesta
    Itäsuomessa helle hellitti,, oli mukava tuulinen viilenevä päivä, sopiva juhlimiseen!

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä4.7.2011 21:08

    Osallistuin pikkuveljen tyttären konfirmaatioon sunnuntaina. Pappi sanoi etukäteen, että viiniä on myös alkoholittomana saatavana ja leipää gluteenittomana. G:tä pyysin kun pappi oli kohdalla. Toimi hyvin. Toinen juttu sitten on noin pienen leipäpalasen haitallisuus...

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,023s