Gluteenia tölkkitomaateissa?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Riikka 10 viestejä6.9.2010 13:28

Onko mahdollista, että Euroshopperin tölkkitomaateissa olisi gluteenia? Yritän tässä jäljittää armottomien gluteenioireiden alkuperää - tietääkseni en ole gluteenia syönyt ja olen kyllä tosi tarkkana murusten yms. kanssa. Näiden tölkkitomaattien purkissa lukee aineksina "tomaatti, tomaattimehu, sitruunahappo" ja tuo tomaattimehu kiinnitti huomioni - voisiko kyseessä olla mehu, jossa olisi muutakin kuin itse tomaattia (=jolloin mukana voisi olla myös gluteenia)? Tuotteessahan tulisi eritellä myös tuon tomaattimehun ainekset, jos niissä siis on muutakin kuin tomaattia, mutta Euroshopperin tuotemerkinnät aivät ehkä ole ihan luotettavimmasta päästä.

Mitä arvelette? Tomaattimehussa voi käsittääkseni olla gluteenia esim. mausteseoksessa tai suurusteena.

• carietta 72 viestejä6.9.2010 17:30

En usko, että on mahdollista. Keliakialiitonkin sivuilla on merkitty seuraavasti:

Elintarvikelaki määrää valmistajan tai maahantuojan ilmoittamaan pakkausmerkinnöissä kaikki elintarvikkeen valmistukseen käytetyt ainesosat. Gluteeni ei voi piiloutua ainesosaluettelossa esim. E-koodiin tai ryhmänimen taakse.

Yliherkkyyttä aiheuttavat ainesosat
    Kaikki elintarvikkeen valmistuksessa käytetyt ja lopullisessa elintarvikkeessa edelleen jossain muodossa olevat yliherkkyyttä aiheuttavat ainesosat, on aina ilmoitettava ainesosaluettelossa. Merkintäpakko koskee seuraavia ainesosia:

1. gluteenia sisältävät viljat (vehnä, ruis, ohra, kaura, speltti, kamut-vilja sekä niiden hybridikannat) ja viljatuotteet
    2. äyriäiset
    3. kananmuna
    4. kala
    5. pähkinät ja manteli
    6. soijapapu
    7. maito ja maitotuotteet (myös laktoosi)
    8. selleri
    9. sinapinsiemen (sinappi)
    10. seesaminsiemenet
    11. rikkidioksidi ja sulfiitit, jos niitä on yli 10 mg/kg tai yli 10 mg/l

• Mainos

• Tallulah 476 viestejä7.9.2010 11:06

En minäkään usko tuon olevan mahdollista, jos gluteenia olisi niin se olisi mainittu. Jos olet ollut koko ajan tarkkana niin sitten oireet johtuvat jostain muusta kuin gluteenista.

• Riikka 10 viestejä7.9.2010 13:32

Oireiden syy selvisi todennäköisesti - Pirkka-riisikakut valmistetaan kuulemma olosuhteissa, joissa on kontaminaatioriski eikä niitä suositella gluteenittomaan ruokavalioon. Olin syönyt näitä aika monta muutamaa tuntia ennen oireiden alkamista ja kyseessä oli siis uusi pakkaus & uusi tuote.

• Vaula 141 viestejä7.9.2010 14:43

Miten sinulle Riikka selvisi Pirkka-riisikakkujen kontaminaatio-riski? Soititko suoraan valmistajalle? En ainakaan muista että tuotteen paketissa olisi mitään mainintaa asiasta.

• Riikka 10 viestejä7.9.2010 16:03

Pakkauksessa ei olekaan minkäänlaista merkintää, mutta Ruokakeskon asiakaspalveluun soittamalla asia selvisi: kaikki Pirkan riisikakut saattavat olla kontaminoituneita eikä niitä tosiaan suositella keliaakikoille. Sain todella rajut oireet Pirkan luomuriisikakuista eli ne ainakin olivat kunnolla kontimanoituneita. Olen kerran aiemmin syönyt Pirkan tavallisia riisikakkuja saamatta oireita, mutta riski koskee siis kaikkia Pirkan riisikakkuja.

Laitoin asiasta jo viestiä Keliakialiittoon.

• Vaula 141 viestejä7.9.2010 20:54

Mitenköhän mahtaa olla sitten Friggsin riisikakkujen kanssa? En ainakaan valmistajan sivuilta löytänyt mitään mainintaa asiasta.

• Mainos

• Tintti 48 viestejä8.9.2010 08:56

Ei voi olla totta. Eikö niissä pitäisi olla merkintä " Saattaa sisältää...", jos on kontaminaatio vaara? Minä olen luottanut siihen, että kaikissa on maininta.

• Riikka 10 viestejä9.9.2010 10:05

Ilmeisesti kontaminoituneissa tuotteissa tuota (tai siis tuotteissa, joissa on kontaminoitumisriski) merkintää ei tarvitse olla - tai ainakaan ei ole. Sain tiedot kontaminoitumisriskistä suoraan Keskolta eli tieto on luotettava eikä Pirkka-riisikakkuja siis kannata keliaakikon syödä.

Kuulemma Friggsin ja Eldoradon riisikakut ovat turvallisia.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2025 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s