Gluteenittomat pääsiäismunat?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä19.3.2010 12:46

    Mamma kirjoitti:
    Keliakialiiton sivuille on lisätty lista meille soveltuvista pääsiäismunista. Kyllä näyttää olevan tarjontaa

    Ja tässä vielä linkki

    Keliaakikoille soveltuvia pääsiäismunia 2010

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mamma 117 viestejä19.3.2010 13:09

    Kiitos Jezu.

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä20.3.2010 09:23

    Huomasitteko muuten tuon viimeisen lauseen tuolla keliakialiiton pääsiäismunalistauksessa?

    Keliaakikot voivat halutessaan syödä ”saattaa sisältää” –merkinnöillä varustettuja pääsiäismunia.
    Suklaan määrä on pieni, eikä munia syödä isoja määriä päivittäin.

    Minä olen jo pari vuotta harmitellut, kun ei ole voinut syödä niitä pieniä Ruohomunia, jotka olivat aiemmin herkkua, mutta taidanpa tänä vuonna maistella muutaman pienen. Niissä on siis juuri tuo "saattaa sisältää" -merkintä.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Siukku13 60 viestejä25.3.2010 18:19

    Jaa päteeköhän tuo saattaa sisältää sitten muihinkin tuotteisiin. Siis että jos ei syö suurta määrää päivittnäin niin noita saattaa sisältää tuotteita vois syödä huolettomammin. Itse olen ainakin kerran sortunut Tupla-patukkaan.

  • KattiMatikka 271 viestejä28.3.2010 15:44

    Tämä 'saattaa sisältää' on vähän sellainen kaksipiippuinen asia. Kukaanhan ei ole niitä tuotteita tutkinut, etteikö ne sisältäisi gluteenia. Välttämättä ei sisällä mutta voi sisältääkin.

    Oma ravitsemusterapeuttini otti esimerkiksi jäätelön. Kun valmistetaan gluteenia sisältävää jäätelöä linjastolla niin käytön jälkeen se pestään. Mutta gluteenia jää kuitenkin linjastoon, koska ei sitä kukaan hammasharjalla joka nurkkaa pese. Sitten aletaan linjaa pitkin valmistamaan seuraavaa jäätelöä. Siihen ensimmäiseen jäätelöerään tulee väkisinkin gluteenia, toiseen ei enää välttämättä, kolmanteen vähemmän jne. Mutta kun kaupasta menet ostamaan jäätelöä niin et voi tietää onko siinä juuri sinun ostamassasi pakkauksessa mikrohitusia gluteenia, ei ollenkaan gluteenia vai jonkin verran gluteenia...

    Liiton kantaa en asiaan varmasti tiedä. Ilmeisesti jonkun tuotteen kohdalla on ollut puhetta, että joskus harvoin voi sellaista 'saattaa sisältää' tuotetta syödä. Fazerin 200g levyt esimerkiksi viimeisen oman tietoni mukaan täysin sallittu varoitustekstistä huolimatta.

    Jokainen aikuinen ihminen tekee oman päätöksensä tuoteluetteloa lukiessaan

  • Jezu  Ylläpitäjä14.4.2011 00:06

    Nostetaanpa taas tämä keskustelu, kun pääsiäinen kolkuttaa ovella

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Ninni 114 viestejä14.4.2011 08:21

    Mignon on gluteeniton, ja se riittää mulle!

    Tämä kopioitu Fazerin sivulta:
    Manteli-pähkinänougat

    Ainekset: sokeri, kaakaovoi, manteli 15%, hasselpähkinät 15%, kaakaomassa, emulgointiaine (soijalesitiini), aromi (vanilliini). Saattaa sisältää pieniä määriä kananmunaa. Täyttöaukko on suljettu sokerimassalla, johon on sekoitettu pieni määrä riisiproteiinia.

    Huomio:
    Maidoton, laktoositon, sisältää hasselpähkinää, sisältää soijalesitiiniä, gluteeniton (20mg/kg)

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä15.4.2011 20:18

    Ei nyt pääsiäismuna-asiaa, mutta liittyy Pääsiäisen karkkeihin. Kattelin kaupassa noita erilaisia pääsiäisrakeita, hedelmärakeita ym. ja eikös niihinkin ole tungettu vehnäjauhoa? Ihan esim. Fazerin rakeisiin.

  • Liisa 26 viestejä16.4.2011 12:58

    Aivan samaa katselin. Lopulta löysin suklaisia "ruohomunia", joissa on vain maininta saattaa sisältää jäämiä vehnästä/gluteenista:
    *Marabou Premium filled Lemon&Ginger sekä Chocolate truffle
    *Jacquot Eggs assortement (K-supermarketista)
    *Lidl:n Favorina Almond Nougat Praline ja Hazelnut Nougat Praline
    Hedelmärakeita en löytänyt ollenkaan mutta irtokarkkilaatikoita en tutkinut (siellä on joskus ollut mutten tykkää ostaa niistä...)

  • Reetta  719 viestejä16.4.2011 17:08

    Noista rakeista löysin gluteenittomiksi "Pupuneidin hedelmärae", sisältää kyllä vehnätärkkelystä, mutta ei -jauhoa. Nuo on Fazerin.

  • Reetta  719 viestejä16.4.2011 21:19

    Keliakialiiton sivuilla (ihan julkisila) näyttää olevan päivitetty lista gluteenittomista pääsiäisnameista.

  • Jezu  Ylläpitäjä17.4.2011 01:11

    Reetta kirjoitti:
    Keliakialiiton sivuilla (ihan julkisila) näyttää olevan päivitetty lista gluteenittomista pääsiäisnameista.

    Ja tässä vielä linkki tuohon listaukseen:

    Keliakialiitto: Keliaakikoille soveltuvia pääsiäismakeisia 2011

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • LG1982  164 viestejä17.4.2011 14:07

    S-marketeissa on jo vuosia ollut sellaisia vähän haaleampia pääsiäisrakeita, joissa ei ole mitään gluteenia sisältävää. Pakkauksessa ei ole merkintää gluteenittomuudesta tai jäämistä. Vihreä pussi, jossa pupun kuva.

  • Iiki 23 viestejä19.4.2011 09:17

    Täytyy kuitenkin muistaa, että ihokeliaakikoiden ja niiden, joiden hoitovaste on huono, ei tulisi käyttää näitä "saattaa sisältää" -tuotteita lainkaan, edes pääsiäisenä : (.

  • usetki 4 viestejä20.4.2011 15:39

    Suviih kirjoitti:
    Minä olen jo pari vuotta harmitellut, kun ei ole voinut syödä niitä pieniä Ruohomunia, jotka olivat aiemmin herkkua, mutta taidanpa tänä vuonna maistella muutaman pienen. Niissä on siis juuri tuo "saattaa sisältää" -merkintä.

    Itse ostin tänään pitkän etsimisen jälkeen kyseisiä Ruohomunia. Kun olin muutaman syönyt suurella ilolla aloin tutkia pussia tarkemmin ja mitä löytyikään aineluettelosta : vehnäjauho !

    Ylläoleva lainaus on toki vuoden vanha, mutta en silti olisi arvannut, että kyseisten munien reseptiä on näinkin radikaalisti, keliaakikkoja ajatellen, muutettu. Siinä meni se iloinen fiilis, joka oli tullut kun olin luullut että noita saisikin syödä ..... (Joo, en ollut tajunnut että Jezun vuosi sitten linkittämä "Keliaakikoille soveltuvia pääsiäismunia" ei välttämättä pätisikään enää tänä vuonna. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.)

  • Jezu  Ylläpitäjä20.4.2011 17:48

    usetki kirjoitti:
    Suviih kirjoitti:
    Minä olen jo pari vuotta harmitellut, kun ei ole voinut syödä niitä pieniä Ruohomunia, jotka olivat aiemmin herkkua, mutta taidanpa tänä vuonna maistella muutaman pienen. Niissä on siis juuri tuo "saattaa sisältää" -merkintä.

    Itse ostin tänään pitkän etsimisen jälkeen kyseisiä Ruohomunia. Kun olin muutaman syönyt suurella ilolla aloin tutkia pussia tarkemmin ja mitä löytyikään aineluettelosta : vehnäjauho !

    Ylläoleva lainaus on toki vuoden vanha, mutta en silti olisi arvannut, että kyseisten munien reseptiä on näinkin radikaalisti, keliaakikkoja ajatellen, muutettu. Siinä meni se iloinen fiilis, joka oli tullut kun olin luullut että noita saisikin syödä ..... (Joo, en ollut tajunnut että Jezun vuosi sitten linkittämä "Keliaakikoille soveltuvia pääsiäismunia" ei välttämättä pätisikään enää tänä vuonna. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.)

    Hyvä huomio. Päivitin tuohon aiempaan linkkiin vuosiluvun 2010. Ja eikai koskaan voi liikaa painottaa sitä, että listojen lisäksi pitää aina lukea myös tuoteseloste - siellä on se tuorein tieto.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Jezu  Ylläpitäjä25.3.2012 21:19

    Keliakialiitto on taas listannut gluteenittomat pääsiäisherkut:

    Keliaakikoille soveltuvia pääsiäismakeisia 2012

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • sm08 11 viestejä25.3.2012 22:21

    higga kirjoitti:
    Tänään pojan kanssa kaupassa kurvasin hiukan liian läheltä karkkihyllyjä, ja pääsiäismunat osu kohdalle. Mitkä ovat turvallisia? En jaksanut siinä alkaa kaikkien tuoteselosteisiin tutustumaan.

    "Keliakialiitto on testannut pääsiäismunat, löytyy liiton sivuilta"

  • Mamma 117 viestejä19.3.2013 16:08

    Gluteenittomia pääsiäismakeisia 2013 listattu keliakialiiton etusivulle

  • Suviih  629 viestejä19.3.2013 19:58

    Nyt lueskelin tätä vanhaa ketjua ja tosiaan, ruohomunissa on nykyään ihan vehnäjauhoa. Eli kannattaa aina lukea ne selosteet vaikka netissä lukisi mitä, asiat muuttuu eikä samat tuotteet välttämättä olekaan enää turvallisia.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Jezu  Ylläpitäjä4.3.2014 13:57

    Tässä tuo lista vuodelta 2013. Kohta tullee vuoden 2014 lista.

    Keliaakikoille soveltuvia pääsiäismakeisia 2013

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Jezu  Ylläpitäjä13.4.2014 19:02

    Satu blogasi S-ryhmän gluteenittomista pääsiäismunista:

    Pönötystä ja pöhinää: Mistä gluteenittomia pääsiäismunia?

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • vvv 3 viestejä20.4.2014 03:53

    Itse ostin Citymarketista kolmen Aku Ankka-suklaamunan pakkauksen, gluteenittomat ainesosat ja gluten free-merkintä löytyi myös.

  • Jezu  Ylläpitäjä23.3.2015 23:54

    Keliakialiitto julkaisi jälleen listan gluteenittomista pääsiäismakeisista:

    Gluteenittomia pääsiäismakeisia 2015

    Kinder ja Dammenberg ovat hyvin edustettuina listalla.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Jezu  Ylläpitäjä8.3.2016 23:23

    Keliakialiitto on jälleen julkaissut listan gluteenittomista pääsiäismakeisista:

    Keliakialiitto: Gluteenittomia pääsiäismakeisia 2016

    Kannattaa muistaa, että tuotteiden ainesosat voivat muuttua ja viimeisin tieto löytyy aina pakkauksesta.

    Liittoo muistuttaa myös, että seuraavat ainesosat ovat aina gluteenittomia: maltodekstriini, proteiinihydrolysaatti, soijalesitiini, siirapit (esim. tärkkelyssiirappi, glukoosisiirappi), lakritsiuute ja lakritsijauhe.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,018s