IsoMitta

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Viveka 127 viestejä15.11.2009 11:32

    Pulla kirjoitti:
    Joka paikassa toitotetaan, että jos tuoteselosteessa ei lue mitään kiellettyä, tuote on turvallinen. - Tämä asiakaspalvelija väitti, etteivät tällaiset valmistuotteet ole turvallisia.

    Keliakialiitosta ravitsemusterapeutti väitti tuotteen olevan jopa luontaisesti gluteeniton. Niin se tuoteselosteen mukaan olisi. Omituista, että liitosta ja IsoMitasta annetaan erilaista informaatiota.

    On kyllä aika mielenkiintoista toimintaa IsoMitalta. Eihän tässä kohta uskalla mitään syödä, jos kyljessä ei lue gluteeniton. Olen kyllä huoletta ostanut tuotteita, joissa ei varoiteta gluteenijäämistä...tähän asti...

    Vieläkö nettisivuilla tuote on merkitty gluteenittomaksi?

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Ira 57 viestejä12.11.2009 17:18

    no hupsista, Olen aina ohhotellut tuota, että jos tuoteselosteessa ei lue kiellettyä niin se sopii. niin no entäs kontaminaatio? Koin tämän aina niin vaikeaksi, luetaan tuoteselostetta, luulisi olevan jo nykyaikaisempaa keliaakikon elämä. sori vaan kun sanon, mutta saksassa liitto hoitaa nämä selvitykset, onko kontaminaatiota vai ei, painaa ne kirjaan ja päivittää tietoja. kirjan lopussa on liite firmoista, jotka valmistavat gluteenittomia tuotteita, mutta eivät vakuuta onko kontaminaatio tapahtunut varastossa, linjalla jne. sitten on lista firmoista, joista on kysytty tuotteita, mutta eivät ilmoita valmistavansa gluteenittomia tai eivät halua yrityksen sisäisten asioden vuoksi listattavaksi. sitten on liite firmoista,joista kysytty, mutta eivät vastanneet ennen määräaikaa. loput mitkä sitten löytää kirjasta on gluteenittomia ja menevät siis käsittääkseni takuuseen siitä.
    Tokihan virheitä sattuu ja tapahtuu, kun ihmiset on asialla, mutta kyllä tää kirja helpottaa ihan suuresti elämää, eitarvi soitella ja kysellä kun ammatti-ihmiset tekevät tämän.toisaalta sitten ehkä tälle ei ole tarvetta suomessa, tuntuvat ihmiset pärjäävän ilman. no poikkesin aiheesta aikatavalla, ja toivotan Pulla onnea, että saat vastauksen kysymääsi arvoon.

  • Mainos

  • Pulla 267 viestejä9.11.2009 17:13

    Soitin tänään IsoMitan asiakaspalveluun, millaisia tuloksia heidän gluteenimittaus oli antanut. Kuulemma riippuu niin paljon, mitä linjalla on aiemmin tehty ja millaisia raaka-aineita tulee. Osittain oli alle ja osittain yli (gluteenittoman rajan?).

    Sanoin, mikseivät voi laittaa varoitusta paketteihin. Asikaspalvelija sanoi, että koska heillä ei tuotteessa lue "gluteeniton", heillä ei myöskään tuotteen gluteenittomuudesta ole vastuuta. On kuulemma "kaksipiippuinen juttu". Sanoin, ettei se keliaakikon - ja minun heidän tuotteestaan saamani oireilun - kannalta ole, se on joko-tai.

    Joka paikassa toitotetaan, että jos tuoteselosteessa ei lue mitään kiellettyä, tuote on turvallinen. - Tämä asiakaspalvelija väitti, etteivät tällaiset valmistuotteet ole turvallisia.

    Keliakialiitosta ravitsemusterapeutti väitti tuotteen olevan jopa luontaisesti gluteeniton. Niin se tuoteselosteen mukaan olisi. Omituista, että liitosta ja IsoMitasta annetaan erilaista informaatiota.

    Täytyy vielä kysellä noita arvoja.

  • Pulla 267 viestejä19.9.2009 17:41

    Tämä ko. asiakaspalvelija sanoi, että tietää kyllä, että heidän kastikkeitaan käytetään suurkeittiöissä erikoisruokavalioihin. Mutta itse tuntui olevan sitä mieltä, ettei pitäisi käyttää. Kenenköhän tulisi sitten asiasta tietää?

  • Viveka 127 viestejä19.9.2009 17:32

    Näyttää olevan aika vapaaehtoista tuon saattaa sisältää -tekstien lisäys tuoteselosteeseen. Saattaa sisältää sitä sun tätä -merkintä suositellaan laitettavaksi, jos tahatonta kontaminaatiota ei voi estää.

    Mutta toisaalta tuottaja ei voi vain päättää tuotteen olevan gluteeniton. Erityisruokavalioon soveltuvan tuoteen markkinoille laittamisesta on tehtävä ilmoitus Eviralle. Ei varmasti ole oikein mainostaa netissä tuotteen olevan gluteeniton, jos purkin kyljessä ei ole gluteeniton merkintää. Voishan tuota vaikka kysyä Eviralta kantaa tällaiseen käytäntöön...

    Eviran sivuilla oli tietoa aiheesta, tosin ripoteltuna.

    http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/lains____d__nt__/

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Viveka 127 viestejä19.9.2009 15:38

    En tiedä tuosta ihokeliakia-asiasta, mutta muuten kuulostaa oudolta nuo IsoMitan asiakaspalvelian kommentit. Eikö se ole selvää, että keliakia ei lievene ajan kuluessa. En ole ainakaan koskaan kuullut jonkun vaihtaneen luontaisesta pelkkään gluteenittomaan ruokavalioon.

    Tämän asiakaspalvelian kommentit kyllä arveluttavat muutenkin. Pitänee selvitellä noita tuoteselosteiden vaatimuksia. Eikai se voi olla valinnaista merkitä mitä tuotteessa voi olla. Mielestäni siellä pitäisi lukea "saattaa sisältää gluteenia", jos näin todellisuudessa on.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Pulla 267 viestejä19.9.2009 12:28

    Kuulosti kanssa oudolta, kun asiakaspalvelija alkoi selittää, että oireiluun vaikuttaa se, missä vaiheessa ihokeliaakikon sairaus on. Ikään kuin taas saisi syödä gluteenia enemmän, jos oireet ovat olleet poissa. Vai onko jollain ihokeliaakikolla niin, että alussa on tarvinnut olla luontainen dieetti ja sitten olisi voinut mennä gluteenittomaan?

  • Mainos

  • Pulla 267 viestejä19.9.2009 12:04

    Kaipa vastuuta ei ole, jos tuotteessa kerran ei lue "gluteeniton". Tosin netissähän se lukee. Asiakaspalvelija sanoi, ettei ole ollut tarpeen muuttaa käytäntöä, kun valituksia oireista ei ole tullut. Siis: Valittakaa ihmeessä, jos on ongelmia ruokien suhteen, kuten täällä monta kertaa on sanottukin, vain niin voimme huolehtia omasta terveydestämme.

  • Viveka 127 viestejä18.9.2009 19:19

    Ihmeellistä toimintaa!

    Mikä näitä keittiöalan ihmisiä vaivaa. Eikö juuri heidän tulisi nämä asiat tietää? Joko on gluteenia tai sitten ei ole.

    Mitäs laki sanoo tästä? Eikö ole valmistajan velvollisuus kertoa mitä tuotteessa on?

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Ira 57 viestejä18.9.2009 16:57

    hmm..tulisko listasta todella loputon? Mitkä ovat yleisiä allergeenejä ja käyttääkö kyseinen firma sitten kaikkia näitä"loputtomiksi listattavia" tuotteita.

    En voi muuta päätellä kuin, että ei kiinnosta kaikkien asiakkaiden palvelu ja minä ainakin sanon ei kiitos tuollaiselle firmalle.
    ja tosiaan toivoisi ruoka-alan ammattilaisten oleva tarkkoja mitä soppiinsa laittavat. Minulla on erittäin negatiiviset muistot eräästä työpaikasta, jossa todella sain puolivuotta gluteenia ja EI anteeksipyyntöä Ei hyvitystä ei yhtään mitään, muuta kuin mulkoiluja kun menin sinne. Aloin suorastaan pelkäämään paikkaa ja läksin sitten koko työpaikasta lopulta pois.

    Vähän se on niin, että valitettavan usein nämä keittiöihmiset ovat juujuu tyyppejä ..juujuu on gluteenitonta.

  • Pulla 267 viestejä18.9.2009 15:51

    Minä kyllä tykkäisin, jos tuotteessa olisi maininta "saattaa sisältää", niin ihokeliaakikkona pystyisin välttämään tuotteita, jotka on valmistettu samalla linjalla gluteenipitoisten kanssa. Toinen juttu on se, että mielestäni keittiön tehtävä on selvittää aineksiensa sisältö, jos on sovittu, että minulla on luontaisesti gluteeniton dieetti. - Asiakaspalvelija sanoi, että jos tuotteeseen laitettaisiin varoitus, sittenhän listasta tulisi loputon: "Saattaa sisältää maitoa, pähkinää, paprikaa, gluteenia jne."

  • Pulla 267 viestejä18.9.2009 13:11

    Mainitsen vielä, että nettisivuilla ko. kastikepohjat on mainittu gluteenittomiksi. Asiakaspalvelija sanoi, että mahdollisesti maininta poistetaan sieltä. Ärsyttää tuollainen, ettei voi olla mitään yhteistä linjaa edes samalla firmalla, joko tuote siis on gluteeniton tai se ei ole. Tutkimus on kuulemma juuri tehty, että mitataan raja-arvoa, mutta siitä ei sen enempää tiedoteta, mutta varmaan voi kysellä. Minulla kyllä nämä tiedot aiheuttivat sen, etten enää käytä noita. Ilmoitin keittiölle. - Toisen vastaavan kyselyn laitoin Univerille Maizena-pohjista.

  • Mainos

  • Pulla 267 viestejä18.9.2009 12:16

    Suurkeittiöissä käytetään keliaakikoille IsoMitan kastikepohjia, esim. vaalea- ja juusto-. Pakkauksessa ei lue "gluteeniton", mutta selosteessa ei mainita mitään, etteikö olisi gluteeniton. Soitin asiakaspalveluun ja kysyin tuotteen sisältämästä maltodekstriinistä. Minulla kun on luontainen dieetti. Maltodekstriini ei ole vehnäperäinen, mutta kuulemma vehnäjauhopölyä tuote voi sisältää. Että kun pakkauksessa ei lue "gluteeniton", ei myöskään tarvitse taata, että tuote on puhdas. Mitään "saattaa sisältää" -mainintoja IsoMitta ei halua käyttää. Asiakaspalvelija sanoi, että esim. ihokeliaakikon voi olla hyväksi välttää ko. kastikepohjia. Että niin. Vastuun välttelyä sanon minä. Minulla oireilu alkoi töihin paluun myötä ja olen epäillyt esim. juuri noita kastikepohjia.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,019s