Jos syö vahingossa gluteenia?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Tinttarella 4 viestejä21.3.2011 13:45

    Nettituttuni oli siis Helsingistä kuullut suolistolääkäriltä ja ravitsemusterapeutilta, että jos (lapsi) syö vahingossa joskus tavallisen keksin/pullan/leivän tms, niin se ei vielä tee kunnossa olevalle suolinukalle mitään. Mä olen ollut siinä uskossa, että vähäinenkin määrä riittää tuhoamaan sitä. Mitenkäs täällä muut uskovat? Ja ei, ei ole tarkoitus alkaa lapselle syöttämään silloin tällöin pullaa, kunhan vaan kyselen.

  • Tallulah 476 viestejä21.3.2011 16:20

    En usko satunnaisen vähäisen määrän tuhoavan suolinukkaa. Miksi muuten pitäisi syödä normaalisti gluteenia ennen tähystystä jos pienikin murunen tuhoaa suolinukan? Eikö silloin riittäisi että syö yhden murusen?

  • Mainos

  • higga 209 viestejä21.3.2011 19:46

    Meillä poika oksentaa pienemmänkin määrän kaaressa ulos (samalla siis koko vatsansa sisällön). Päiväkodissa vahingossa saanut ja oksentanut ne, mutta niistä ei ainakaan vasta-aineet nousseet, eli tuskin tuhosi nukkaa - toisaalta ei tainnut se gluteeni ehtiä edes mahalaukkua pidemmälle

  • Kirk 1 viesti25.8.2011 12:26

    Itsellä suolinukka eheytynyt ruokavalion myötä parissa vuodessa.

    Söin eilen vahingossa cuscusia muutaman ruokalusikallisen. Nyt vuorokauden jälkeen olen havainnut pientä vatsakipua ja vähän heikko olo on ollut. Luultavasti vatsa menee vielä löysäksi, mutta muuta pahempaa ei ole ilmennyt.

    Reaktiot vaihtelee. Jotenkin tuntuu, että jos muutenkin syö hyvin ja terveellisesti, on reaktiotkin lievempiä.

  • Mampu 121 viestejä19.4.2012 09:02

    Tytär 15 v tuli koulusta tunnin verran köksätunnin jälkeen. Tunnilla oli leivottu sämpylöitä ja ilmeisesti gluteenittomien sämpylöiden ryhmässä oli sattunut jokin pieni vahinko vai voisiko pelkkä jauhopöly aiheuttaa oireet: kiireesti vessaan, sitten seuraavaan aamuun saakka kippurassa kahden peiton alle voihkimaan. Vatsakivun ja kurnutuksen lisäksi yleisesti paha ja kipeä, kuumeinen olo vilunväristyksineen. Iho tuntuu toisenkin käteen selvästi lämpimältä, vaikkei mittari näytäkään lämmönnousua. Oksennuttava olo, jossa hapot nousee suuhun saakka, jatkuu vielä seuraavanakin päivänä ja olo on muutenkin heikko, voimaton ja pettynyt.

    Samat oireet ovat tulleet kerran aikaisemminkin reilu tunti kouluruokailun jälkeen ja silloin oletimme, että dieettiannokset olivat jotenkin menneet sekaisin, kun pasta oli maistunut epäilyttävän hyvältä.

    Tuntuu kummalliselta, että vain vuoden gluteenittomalla dieetillä olon jälkeen suolisto ja koko elimistö reagoi näin voimakkaasti, kun vielä vuosi sitten syötiin pullaa ja leipää ja oireita kyllä oli, mutta ei mitään näin rajua.

    Ravitsemusterapeutti lohdutti edellisen vahingon jälkeen, että mitä rajummat oireet keliaakikko saa vahinkotilanteista, sitä onnekkaampi hän lääketieteellisestä näkökulmasta katsottuna on; näin vahinkoja tulee vältettyä tosissaan. Oireettomien keliaakikkojen on vaikea motivoitua tiukkaan ruokavalioon ja he altistuvat sitten seurannaissairauksille

  • Ronjuska 60 viestejä19.4.2012 17:26

    Niinpä niin. Meillä tytölle ei mitään rajumpaa oireilua gluteenista ole tullut ja vasta dieettiä reilu kk takana. Viikonloppuna paukutteli aikalailla ja kävi mielessä, että olisiko vahingossa saanut jtkn...
    Kunnon oireista ainut hyöty tosiaan se, että motivaatio ainakin pysyy.
    Sitä olen itsekin miettinyt, että kun suolisto paranee terveeksi niin antaako gluteeni sitten oireita? Se jää nähtäväksi tulevaisuudessa.
    Kai se sitten on se jatkuva lipsahtelu mikä tosissaan vaurioita tekee, ehkei yksittäinen. Helpompaa olla vaan tarkka

  • vuodesta2010 25 viestejä20.4.2012 00:44

    En tiedä tuhoutuuko tuo suolinukka kuinka pahasti pienistä määristä, varmaan riippuu ihmisestä.
    Ennen keliakiadiagnoosia oireettomana olleena en tajua kuinka helposti saan kamalat oireet.
    Kotipizzan gluteenittoman version pystyin vielä syksyllä syömään ilman mitään oireita.Nyt pari viikkoa sitten taas tuli haettua ja tuli ihan järjetön mahakipu ja vatsa oli seur päivänä aivan sekaisin ja turvotus jatkui useita päiviä.
    Pizza oli gluteeniton. Nykyisin siis joudun noudattamaan luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota.
    Oon kai sit herkistynyt gluteenille.

  • Mainos

  • lorangil 82 viestejä21.4.2012 00:26

    Itse en saanut ennen diagnoosia äkillisiä oireita gluteenin syömisen jälkeen. Vuoden gluteenittomuuden jälkeen söin vehnäjauhoilla suurustettua kastiketta perunan kanssa muutaman haarukallisen ja muutaman tunnin päästä tuli kovat vatsakivut. Eli tästä päättelen, että oireilisin nyt enemmän kuin ennen diagnoosia, jos saisin gluteenia.

    Toisaalta en ole ollut kovin tarkka gluteenijäämien suhteen. Syön "saattaa sisältää gluteenia"-tuotteita ja en ole välittänyt jos vaikka ravintolassa varoitetaan "paistoöljy saattaa sisältää jäämiä leivitetyistä tuotteista", koska en ole koskaan saanut oireita sellaisista ruoista, joissa voisi olla jäämiä. Keliakiaseuranta (ensimmäinen tarkistustähystys ja myöhemmin vasta-aineverikoe) on kuitenkin näyttänyt, että ruokavalio on hyvällä mallilla, joten en ole kokenut tarvetta tiukentaa linjaani..

  • Susa 61 viestejä26.4.2012 18:46

    Minulle kontrollitähystyksen tehnyt lääkäri sanoi jokunen kuukausi takaperin, että sitten kun nukka on palautunut niin jos vahinko sattuu ja saa gluteenia niin nykytutkimusten mukaan se yksi vahinko ei sitä nukkaa kuulemma heti tuhoa. Tiedä sitten, uskoako vaiko ei... Joka tapauksessa oireet ovat itselläni rajut ja tiedän kyllä, jos olen saanut gluteenia. Tosin edelleen epäselvää reilun vuoden tiukan dieetin jälkeen, mistä erilaiset lievemmät oireet oikein aiheutuvat vai ovatko jotakin muuta kuin keliakiaan liittyviä. Saan rajuja vatsakipuja ja oksentelen ja paha olo tuntuu vievän tajun, näin siis ne muutamat kerrat, kun vahinko on käynyt ja nekin ovat jääneet epäselviksi, mistä on sattuma tullut. Sitten toisinaan on lievempiä oireita kuten turvotusta (housut kiristävät ja näyttää aivan viimeisimmillään raskaana olevalta.. ), vatsan möyrimistä ja kurinaa, suolen vääntelyä jne. Lisäksi iho-oireita, joiden yhteyttä keliakiaan ei ole lääkäritutkimusten perusteella todettu, mutta itselläni silti epäilys edelleen.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,008s