Juhlien tarjottavat

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • ponipimu 239 viestejä18.5.2012 00:41

    näkeekö kukaan muu painajaisia tulevista juhlista joissa on käytävä vierailulla, peläten että mitä kammotuksia emäntä on leipassut gluteenittomana, tai pahimmassa tapauksessa unohtanut kokonaan...

    mietin miten kehtaisi soittaa ja muistuttaa että ruokavammainen on tulossa kahville, ja haluaisi jotain muuta kuin daim-kakkua tai epäonnistunutta vettynyttä marenkikakkua joka tehty varmasti ajoissa valmiiksi...

    on se käsittämätöntä että tavallista täytekakkua ei voi tehdä perunajauhoista vaan on sitä vehnää ihan pakko laittaa?

  • taigis 101 viestejä18.5.2012 10:04

    Juhlat tulossa!
    Ylioppilas itse on keliaakikko, samoin pari perheenjäsentä. Meillä tehdään kaikki tarjottava gluteenittomana, kahta poikkeusta lukuunottamatta. Leipomosta aion tilata pullakranssin ja anopin karjalanpiirakat tulevat ns. normaaleina. Ainakin karjalanpiirakoista tulee myös gluteeniton versio, pulla vähän harkinnassa, kaikkea kun ei jaksa kuitenkaan syödä.
    Juhlapöytään laitan erilaisia salaatteja, leikkeleitä, lihapullia, juustoa, vähän vielä suunnittelussa tämä..
    Täytekakkua, kahvikakkua, pikkuleipiä, kaikki gluteenittomina.

    Uskon kyllä, että stressi tästä on myös heillä, jotka eivät ole tottuneet gluteenittomien tuotteiden ja varsinkaan niiden leipomisen kanssa tekemisiin!

  • Mainos

  • Mampu 121 viestejä18.5.2012 10:14

    Minusta kiusallisinta on se, jos emäntä on nähnyt kovasti vaivaa gluteenittoman tekemiseen ja sitten joutuu kyselemään, että onhan se varmasti niin ja niin. Varsinkin, jos paljastuu, että jossain onkin mennyt vikaan eikä voikaan syödä sitä. Varminta olisi, jos ne, jotka eivät ole gluteenittomia tottuneet tekemään, ostaisivat valmista, säilyttäisivät pakkauksen ja vaikka vielä laittaisivat ainesosaluettelon vaikka nätisti johonkin pikkukorttiin kiinnitettynä esille. Sittenkin voi vielä mennä kaikki pieleen; joku tohelo vieras leikkaa gluttikakkua tavalliseen käytetyllä kakkulapiolla tms tai gluteeniton tarjottava on sijoitettu pöydässä niin, että kaikki murenevat keksit ja pullat nostetaan sen yli ja muruset putoilevat glutin päälle

    Sekin on kiusallista, kun varta vasten on gluteenitonta laitettu ja emäntä osaa pitää tarkkaa lukua, mitä keliaakikkovieras on ottanut. Pitäisi olla kuin jätemylly, joka jauhaa kaiken "mitä on varta vasten kalliilla hankittu". Lienee parasta vaan ottaa kohteliaasti kaikkea, kääriä vaikka lautasliinaan ja sujauttaa huomaamattomasti laukkuun kiitellen, että oli niin monipuolisesti otettu huomioon. Ja sama seuraavana vuonna uudelleen, kun vieras oli edellisellä kerralla niin tyytyväinen!

  • jori-o 84 viestejä18.5.2012 12:11

    Tuli joku vuosi sitten oltua 50+50 eli satavuotisjuhlissa. Edelläni kahvipöytää kiertävä sanoi että otanpahan tuostakin ja samalla kakkulapiolla otti myös gluteenitonta. Minä siirsin viillon sivuun ja aloitin kakun uudelleen. Mitään en kuitenkaan sanonut.

    jori-o

  • Pulla 267 viestejä18.5.2012 12:22

    Minä mielelläni söisin sitä Dajm-kakkua, niin tiedän mitä syön. Se on parempi kuin se, että joku tietämätön on leiponut "gluteenitonta". Tai se, ettei uskalla mitään ottaa.

  • katjairene 57 viestejä18.5.2012 13:15

    Minä olen pärjännyt aina pelkällä kahvilla, toki otan jos minua varten on erikseen jotain hankittu, mutta en tee siitä numeroa että olen keliaakikko, enkä vaadi itselleni tarjottavaa tai pahoita mieltäni jos minulle ei ole mitään.
    Olen ilahtunut jos minun ruokavammani on muistettu. Juhlien emännillä on taatusti ihan tarpeeksi stressiä ilman minun tarjottaviakin

  • marke 71 viestejä18.5.2012 22:33

    Meillä on tehty jo pitkään (ennen tyttären keliaa) täytekakut gluteenittomina. Kermana laktoositonta. Helppoa kuin heinänteko!

    Toki pöydästä löytyy muutakin gluteenitonta mm. karjalanpiirakat ja joku keksipohjainen hyydykekakku. Brita-torttu on myös yksi klassikoista, onnistuu gluteenittomanakin. Samoin tuulihatut. Voileipäkakkuakin on kokeiltu, mutta gluteeniton leipä ei kostuessaan ole parhaasta päästä.

    Tärkeää pitää erillään gluteenittomat noutopöydässä ja kaikilla kakuilla pitää olla omat kakkulapiot.

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä21.5.2012 10:34

    katjairene kirjoitti:
    Minä olen pärjännyt aina pelkällä kahvilla, toki otan jos minua varten on erikseen jotain hankittu, mutta en tee siitä numeroa että olen keliaakikko, enkä vaadi itselleni tarjottavaa tai pahoita mieltäni jos minulle ei ole mitään.
    Olen ilahtunut jos minun ruokavammani on muistettu. Juhlien emännillä on taatusti ihan tarpeeksi stressiä ilman minun tarjottaviakin

    Kuin myös. En kuvittele olevani maailman napa enkä tee itsestäni numeroa. En mene juhliin sen vuoksi että siellä on tarjottavaa. Yleensä ruokarajoitteet pyydetään ilmoittamaan ja läheiset nyt muistavat sen automaattisesti, joten en muista että koskaan näiden yli 30 vuoden aikana olisin jäänyt ilman syötävää.

  • norppa 59 viestejä22.5.2012 22:30

    Otan aina omat eväät mukaan. Yleensä jopa sanon, että mua varten ei kannata laittaa sitten mitään. En kuitenkaan söisi mitään itse väkerrettyä gluteenitonta, koska en luota niiden puhtauteen. Niin helposti voi mokata, jos gluteenittomien tekeminen ei ole kovin tuttua.

  • ponipimu 239 viestejä23.5.2012 00:17

    minä olen kyllä sitä mieltä että jos juhlat järjestää niin kyllä tarjottava on aika tärkeä osa juhlia, oli sitten tavallinen tai erikoisruokavalio kyseessä.

    ja pahoitan kyllä mieleni jos pelkällä kahvilla pitää juhlat juhlia! jos laittaudun hienoksi, ostan kalliin lahjan, menen paikanpäälle kutsuttuna, kyllä silloin pitää olla lautaselle laitettavaa muutakin kuin lusikka.

  • Tallulah 476 viestejä23.5.2012 10:56

    Aika vaikea on juhlien pitäjän tietää millainen keliaakikko on tulossa vieraaksi jos ei tunne kovin hyvin. Kun tässäkin on tullut ilmi että osa ottaa mieluummin omat eväät kun ei kuitenkaan uskaltaisi syödä mitään itse tehtyä ja osa taas loukkaantuu jos mitään ei ole tarjolla. Kerrotteko etukäteen juhlien pitäjälle tämän asian? Vai pitäisikö heidän olla ajatusten lukijoita?

  • Hennamarjatta 21 viestejä23.5.2012 19:25

    Onneksi meidän sukulaiset ovat fiksuja ja huomioivat juhlissa lapsemme keliakian. Jollekkin emännälle olen reilusti sanonut mitä haluan lapselleme tarjottavan, hänelle kelpaa mieluiten ihan tavallinen jäätelö. Juhliin voi vaikka suoraan leipomosta tilata jotakin gluteenitonta jos ei itse pysty tekemään. Kun minä pidän juhlia, haluan että kaikille löytyy jotakin lautaselle laitettavaa. Ja oletan samaa myös vieraana ollessani.

  • Mainos

  • KattiMatikka 271 viestejä23.5.2012 20:40

    Itse teen kaiken tarjottavan gluteenittomana. Muutama lähipiirin paikka on sellainen, joihin luotan, että osaavat gluteenittomuuden ja siellä voin syödä kaikkea, mutta vähänkään vieraammissa paikoissa en syö yleensä mitään. Ensinnäkään en tykkää kovinkaan paljon mistään makeasta ja toiseksi en luota tarjottavien puhtauteen. Ja kolmanneksi jos kokematon leipoja itse leipoo niin lopputulos voi olla aika eksoottinen Pelkkä kahvi sopii mulle oikein hyvin. Ja juu ei kiitos dajm kakkua

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s