Juhlissa

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Toukokisu 31 viestejä8.9.2009 17:45

    Kirjoittelenpa huvikseni tarinaa juhlista, joissa äskettäin olimme, te kun kummiskin ymmärrätte.

    Hääjuhlat olivat siis tiedossa. Olimme ilmoittaneet erityisruokavaliostamme niinkuin kutsussa oli kysytty. Silti ennen juhliin lähtöä iski epäilys, et entä jos siel ei sittenkään ole mitään syötävää. Itseäni se ei nyt niin haittaa, mutta tuota 4-vuotiasta tyttöä kyllä. Aattelin, et pitäiskö sitä ottaa muutama muffinssi sittenkin mukaan jos ei siel mitään saakaan. No liian pieni käsilaukku joten lähdettiin ilman eväitä. Häät olivaat mukavat, matkattiin juhlapaikalle ja oli jo hiukan nälkä kaikilla. Tyttö kyseli jo koska syödään. Juhlapaikalle saavuttiin ja käveltiin ruokapöydän ohi. Leipää, erilaisia leipäcoctail paloja, karjalanpiirakoita, pastasalaattia. Itselle alkaa jo hiipiä paniikki, et meille ei mitään syötävää ja tytöllä jo kova nälkä. Ihmiset siirtyvät ottamaan ruokaa noutopöydästä. Mitään ei tietty ole merkattu. Leipäkorin vieressä on lautasella pari palaa leipää. Luultavasti gluteenitonta ajattelen, mutta siinä ihan suojaamattomana normileipien vieressä. Etsin käsiini pitopalvelun tarjoilijan ja kysyn ruokien gluteenittomuudesta. Hän ei osaa sanoa mitään vaan menee keittiööön kysymään. Tarjoilija palaa takaisin ja osaa jo kertoa mitkä ovat gluteenittomia. Kanaa kastikkeessa, lämpimät porkkanapalat, perunat, lihapullat, tomaatti-mozzarella-salaatti. Kysyn vielä lohirullien gluteenittomuudesta. Nyt saan vastaukseksi sen kuuluisan "pitäisi sen olla". Kysyn et "siis et tiedä vai?" ja nyt saan vastukseksi et kyllä se on. Uskallamme kuitenkin ottaa, koska tuskin siinä mitään gluteenipitoista on lohta jollain juustotäytteellä. Ja sit tietysti gluteeniton leipä on siinä normileipien vieressä suojaamattomana lautasella. No olemme kuitenkin tyytyväisinä. Saimme sittenkin syötävää.

    Hääpari leikkaa hääkakun. Tällä kertaa olen viisaampi ja ryntään heti hääkakun leikkaamisen jälkeen kysymään tarjoilijalta oliko jotain gluteenitonta. Kyllähän siellä oli taas. Hääkakun vierssä kaksi lautasta taas ilman merkintöjä. Hyvää tosin oli leivos. Mutta pienellä asialla olisi tämäkin tarjoilu hoidettu paremmin, nimittäin niillä merkinnöillä = gluteeniton. Nuokin leivokset olisi kuka tahansa voinut vahingossa ottaa, kun ei ollut mitään merkattu. Mutta näin.
    Tytöllä hieman oli vatsa löysänä, liekö niistä leivistä tai sit jostain muusta. Niin levitettähän me ei sit saatu, kun oli vaan yksi kulho mistä kaikki olivat sörkkineet.

    Ens viikolla olisi taas synttärikekkerit tiedossa. Taas mietin pitäisikö sitä silti varmuuden vuoksi ottaa neidille jotain syötävää mukaan, vaikka erityisruokavaliomme onkin ilmoitettu.

  • Jezu  Ylläpitäjä8.9.2009 18:08

    No jopas oli taas tökeröä toimintaa pitopalvelulta. Itse olen päättänyt, että aina juhliin mennessä on vähän omaa evästä mukana

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • marke 71 viestejä8.9.2009 20:48

    Pitopalvelu ei ollut tehtäviensä tasalla. Gluteenittomat pitää merkitä ja pitää erillään muista. Leivät mieluusti vaikka ylempänä tai muiden takana, ettei murusia varise. Myös levite täytyy olla erikseen.

    Ihmettelen sitä, miksi ei useimmissa juhlissa tehdä gluteenitonta täytekakkua. Olemme tehneet jo vuosia gluteenittoman kakkupohjan perunajauhoista + glut. jauhoista ja hyvin on onnistunut. Myös pieni voileipäkakku on helppo rakentaa paahtoleipäsiivuista (esim. Fria). Tai vaihtoehtoisesti kolmioleipiä maukkailla täytteillä.

  • taigis 101 viestejä9.9.2009 08:30

    Meilläkin tehty 10 vuotta kaikki täytekakut gluteenittomina. Poikkeuksetta niitä aina kehutaan, varsinkin pohjaa! Ihmiset ihmettelevät miten gluteeniton voi olla niin hyvää.
    Keväällä ylioppilasjuhlissa kakku oli aivan ylihyvää!! Eikä se oikeasti ollut sen ihmeempää kuin 3 (*2) pellin kokoista kääretorttulevyä (perunaj.+ glut.jauho) päällekkäin, paljon hilloa, kermaa ja tuoreita mansikoita!!

  • Ira 57 viestejä11.9.2009 14:33

    Olin keväällä kutsuttuna syömään,ja tarkoitus oli syödä ja olla kylässä koko päivä. Tuttavamme oli käynyt gluteenittomassa kaupassa ostoksilla ja saanut sieltä ohjeita miten ruuat pysyvät "puhtaana".

    jännitti kauheasti mennä sinne, koska aina on ollut riman alituksia nämä kutsut, missä olen ollut. no nyt oli kokonaan oma pikkupöytä muutama metri erillään normaaliruokaisten ruokatarjoilusta laitettu ja kaikki oli gluteenittomia. salaatit, leivät,kakut ja levitteet.

    oli tosi fiksusti tehty. ei ollut taas stressiä ja sitä ruuan kyttäämistä ettei vaan nyt kukaan mene vaihtamaan salaatin ottimia jne.

    tuttavalle oli nimenomaan teroitettu siellä kaupassa, että kaiki erikseen muista ruuista ja hän oli ottanut sen todella kirjaimellisesti ja hyvä niin. jatkossa aion neuvoa mun tuttavia että laittaa kokonaan oman pikkupöydän gluteenittomille tarjottavilla ja tosiaan vähän kauenmaksi muista ruuista ettei ottimet vaihdu. toivottavasti tulevaisudessa olemme paremmin huomioituna...

  • Viveka 127 viestejä11.9.2009 17:30

    Tuo juhlissa käynti on toisinaan aika stressaavaa. Itse syön aina jotain ennen juhliin menoa. Sitten katson paikanpäällä, että miten tarjoilu on järjestetty. Jos epäilyttää en syö.

    Positiivisia yllätyksiäkin on onneksi tullut. Kyselin kerran juhlissa, että mikähän kakku oli gluteeniton ja sain vastaukseksi, että kaikki! Kävin vielä kokin kanssa juttusilla, koska tuntui niin uskomattomalta, että kaikki todella olisivat gluteenittomia. Kokki kertoi, että oli ottanut tavaksi tehdä kaikki kakut gluteenitomana, koska hänen mielestään siten sai parhaan kakkupohjan.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Suviih  629 viestejä11.9.2009 18:54

    Eniten juhlissa ärsyttää tavikset, jotka eivät tajua että niitä kakkulapioita ja muita ottimia ei mennä siirtämään!! Monesti, vaikka juhlat ovat olleet muuten todella hyvin järjestetyt ja gluteenittomat varmasti gluteenittomia, on joku älykääpiö kanssajuhlija mennyt nappaamaan kakkulapion gluteenittomasta ja ottanut sillä tavallista kakkua ja pistänyt sen jälkeen takaisin tai ottanut makaronisalaattia vihreän salaatin ottimilla (joku toinen siis ottanut yhtä aikaa tarjottavia sillä tavallisten tarjottavien ottimella ja toinen ei ole malttanut odottaa otinten vapautumista)... muutaman kerran tällaisen tapauksen nähnyt. Siksi minäkin olen erittäin kiitollinen jos gluteenittomat ovat todella eripöydällä, jossa ei ole mitään vehnää sisältäviä tarjottavia samassa.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • Carsu 43 viestejä23.9.2009 12:28

    Itse olen tosiaan sairastanut keliakiaa vasta hetken, joten ei ole vielä kovinkaan paljon kokemusta juhlista. Parhaan ystäväni häissä oli kuitenkin KAIKKI järjestetty gluteenittomana, paitsi tietenkin tavallinen leipä. Olin todella yllättynyt, sillä jopa lihapullat olivat gluteenittomia! Kokki vielä kävi erikseen sanomassa että voin syödä kaikkea muuta paitsi leipää, ja kysyi halusinko gluteenitonta näkkäriä Tein itse hääkakut, joten ne olivat myös gluteenittomia! Mutta tosiaan aina ärsyttää että ihmiset ovat ajattelemattomia eivätkä ymmärrä otinten siirtämisen vaaraa.. Vaikkei olisi kyse gluteenittomuudesta, esim kala-allergikolle on tosi vaarallista jos joku ottaa salaattia samoilla ottimilla kun kalaa tai äyriäisiä!

  • Nuutti 56 viestejä25.9.2009 09:36

    Itse olin keväällä poikaystäväni mummon syntymäpäivillä, johon oli kutsuttu vaan lähimmäiset perheenjäsenet, ja tarkoitus oli siis syödä kolmen ruokalajin päivällinen yhdessä.

    Oon aina vähän epäileväinen tollasia päivällisiä kohtaan (varsinkin kun vanhemmat ihmiset eivät aina ymmärrä ruoka-aineallergioita yms.), mutta poikaystävälläni oli pienenä paha vilja-allergia ja oli muutenkin kaikelle allerginen, niin ajattelin että kyllä ne isovanhemmat sit varmaan osaa järjestää ruoat mullekin, kun kuitenkin heillä oli tiedossa mun keliakia.

    Kun päästin paikalle, niin olin iloisesti yllättynyt, kun mummo oli valmistanut kaiken kuulemma maissijauhoihin ja pystyin syömään kaikkea paitsi patonkia. Ruokailun jälkeen autoin mummoa sitten korjaamaan astioita pöydästä, ja kiittelin kovasti että oli jaksettu nähdä vaivaa jotta minä voin syödä samaa ruokaa. Sitten mummo sanoi että "niin, eihän siitä mitään vaivaa ollut. mutta eihän se nyt haittaa jos vähän jauhoa joutuu sekaan.". Itse olin ihan että voi p*rkele, ja selitin nätisti että kyllä se nyt haittaa, mutta mummo ilmeisesti luuli että nipotin turhasta.

    No, sitten vatsa oli kipeä ja sekaisin seuraavat pari päivää, kun joukkoon olikin päässyt ilmeisesti "vähän jauhoa". Kenellekkään muulle kun ei ruoasta tullut mitään, niin ei voinut olla äkillinen vatsatautikaan.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s