Keliakia ja ulkomaiset viljat

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • HELLboun 11 viestejä4.5.2009 19:20

    Onko kukaan kuullut/kokeillut että ulkomaisista viljoista ei tulisi oireita ollenkaan. Kuulostaa erittäin kummalliselta että näin olisi ja itse en ainankaan uskaltaisi tätä kokeilla.

    Muutama kaverini (veljeksiä) ovat käyneet jo 10.v jenkeissä matkoilla melkein jokavuosi ja kertovat että pystyvät siellä syömään normaali mcdonaldsin aterioita niin paljon kuin sielu sietää ja juoda laatikko kaupalla olutta yms. Suomessakin voivat juoda Budweiser olutta kaupasta ja ongelmia ei tule.

    Molemmat ovat vielä todella herkästi oireilevia jos syövät vähänkään kotimaista viljaa niin on istuttava loppupäivä wc:ssä.

  • Jezu  Ylläpitäjä4.5.2009 20:13

    HELLboun kirjoitti:
    Onko kukaan kuullut/kokeillut että ulkomaisista viljoista ei tulisi oireita ollenkaan. Kuulostaa erittäin kummalliselta että näin olisi ja itse en ainankaan uskaltaisi tätä kokeilla.

    Muutama kaverini (veljeksiä) ovat käyneet jo 10.v jenkeissä matkoilla melkein jokavuosi ja kertovat että pystyvät siellä syömään normaali mcdonaldsin aterioita niin paljon kuin sielu sietää ja juoda laatikko kaupalla olutta yms. Suomessakin voivat juoda Budweiser olutta kaupasta ja ongelmia ei tule.

    Molemmat ovat vielä todella herkästi oireilevia jos syövät vähänkään kotimaista viljaa niin on istuttava loppupäivä wc:ssä.

    Kuulostaa vähän keliaakikoiden urbaanilta legendalta

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • HELLboun 11 viestejä4.5.2009 20:24

    Jezu kirjoitti:
    HELLboun kirjoitti:
    Onko kukaan kuullut/kokeillut että ulkomaisista viljoista ei tulisi oireita ollenkaan. Kuulostaa erittäin kummalliselta että näin olisi ja itse en ainankaan uskaltaisi tätä kokeilla.

    Muutama kaverini (veljeksiä) ovat käyneet jo 10.v jenkeissä matkoilla melkein jokavuosi ja kertovat että pystyvät siellä syömään normaali mcdonaldsin aterioita niin paljon kuin sielu sietää ja juoda laatikko kaupalla olutta yms. Suomessakin voivat juoda Budweiser olutta kaupasta ja ongelmia ei tule.

    Molemmat ovat vielä todella herkästi oireilevia jos syövät vähänkään kotimaista viljaa niin on istuttava loppupäivä wc:ssä.

    Kuulostaa vähän keliaakikoiden urbaanilta legendalta

    Kuulostaa ehkä kyllä mutta kun monesti olen ollut vierestä tätä kaljanjuontia seuraamassa. Olen vielä monesti maininnut että ei tuo nyt varmasti hirveän viisasta ole kun on tarjolla kuitenkin kukkoa yms... vaikka budweiseristä oireita ei tulekkaan.

  • KattiMatikka 271 viestejä4.5.2009 21:00

    Urbaanin legendan ja psykofysiikan piikkiin menee tämä homma Ikävä kyllä kaikki viljat ovat proteiinirakenteeltaan aivan samanlaisia joka puolella maailmaa. Ei siis kannata kokeilla, vaikka nämä kaverukset sitä tekevätkin...

    Vilja on viljaa...

  • Suviih  629 viestejä4.5.2009 21:00

    Itse kuittaan tämän kyllä ihan urbaanilegendaksi, sillä jos näin olisi, niin silloinhan jenkkilässä ja muualla ulkomailla ei olisi keliakiaakaan. Voihan se olla, että eri viljalajikkeet (esimerkiksi eri vehnälajit) sisältävät eri määrän gluteiinia, mutta tosiasia on, että ne sisältävät sitä kuitenkin aina ja niin paljon ettei sitä keliaakikoille suositella.

    Jos jenkkilän vehnässä ei gluteenia olisi, niin silloin siitä leivotut tuotteetkaan eivät olisi sellaisia pehmeitä ja kuohkeita kuten vehnäleivonnaiset yleensä, vaan muistuttaisivat enemmän näitä gluteenittomia tuotteita, gluteenihan on kuitenkin se osa viljasta (viljan proteiini jos tarkkoja ollaan) joka antaa taikinaan sitkon ja sitä myötä leivonnainen kohoaa paremmin ja siitä tulee pehmeämpi.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • HELLboun 11 viestejä4.5.2009 21:12

    Joo kyllähän me kaikki varmasti tiedetään että vilja on viljaa ja samanlaista muissakin maissa mutta voisiko olla että esim. nyt tämä jenkkiläinen vilja ei vaan "kaikilla" aiheuta oireita ainakaan "näkyviä" sellaisia, vaikka sitä ei varmasti syödä saakkaan. Ellei sitten itse ole niin tyhmä ettei välitä, kun ei siitä kerta tule näkyviä oireitakaan...

    varmasti se kuitenkin jotain muutoksia suolistossa aiheuttaa.

  • Suviih  629 viestejä4.5.2009 21:37

    En ole millään muotoa aiheen asiantuntija, mutta jos näin maalaisjärjellä asiaa miettii, niin voisihan se olla, että jenkeissä viljellyt ja käytetyt vehnälajikkeet sisältäisivät vähemmän tuota gluteeni-proteiinia kuin Suomessa viljellyt ja tämä saisi aikaan sen että Suomessa herkkä keliaakikko ei ulkomailla olisikaan yhtä herkkä kuin kotimaassa.. mene ja tiedä.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Mainos

  • jo10vuotta 17 viestejä8.5.2009 12:55

    On sitä Suomessa kahviloitakin, jotka muutama vuosi sitten pyytäessäni jotakin gluteenitonta, tarjosivat spelt-jauhoilla leivottua sämpylän tapaista. He vielä kertoivat parin tutun keliaakikon ostavan aina näitä tuotteita. Eivätkä saa kuulemma oireita. Että tiedoissa on aukkoja. Kaikki "perusviljat" ruis, vehnä ja ohra eri muodoissaa sisältävät gluteenia ja ovat näin ehdottomasti kiellettyjen listalla, mikäli aikoo hoitaa keliakiaansa.
    Eria asia sitten on, että on olemassa muitakin gluteenittomia viljoja kun meillä perinteisesti käytettyjä (tattari, riisi, hirssi ja kaura). Ainakin quinoa ja joku muukin, mutta ei nyt tule mieleen.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s