Keliakia ja unettomuus?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Riikka 10 viestejä25.8.2010 10:22

    Minulla diagnosoitiin viime viikolla vuosia jatkuneiden vatsaoireiden jälkeen keliakia. Olen kärsinyt vuosia myös unettomuudesta, jonka tuntuu aiheuttavan jonkinlainen hermostollinen ylivireys. Keliakiadiagnoosin jälkeen ensimmäinen ajatukseni olikin, voisiko hoitamattomana riehunut keliakia olla unettomuuden taustalla - ajallisesti vatsaoireet ja huono uni menevät lähes yksiin. Onko kellään muulla ollut keliakiaan liittyviä unettomuusoireita ja onko nukkumisenne parantunut gluteenittoman ruokavalion aloittamisen jälkeen?

  • porajata 460 viestejä25.8.2010 11:54

    Onhan nuo yöunet nyt aivan toista kuin silloin kun piti niissä vatsaoireissa pyöriä joskus puolikin yötä

    Niin ja toinen huomio on, että verenpainetaso on nyt pysynyt hiukan alempana kun ei tulehdus ole enää vaivannut

  • Mainos

  • Riikka 10 viestejä25.8.2010 13:12

    Minkälaisia kokemuksia muilla on? Oma unettomuuteni ei johdu suoraan vatsakivuista, vaan pikemminkin levottoman vatsan ylläpitämästä vireystilasta ja varmaankin myös esim. imeytymisongelmien aiheuttamista magnesiumin yms. puutoksista.

  • KattiMatikka 271 viestejä27.8.2010 16:20

    Onko sinulla Riikka monivitamiinivalmiste käytössä? Oma ravitsemusterapeuttini ainakin suositteli minulle diagnoosin saatuani, että söisin vuoden verran monivitamiinivalmistetta juuri noiden puutostilojen korjaamiseksi.

  • Kiipuli 90 viestejä27.8.2010 22:49

    Kyllä niillä voi jotain yhteyttä olla, vaikkei nyt heti tule mieleen mitään tutkimusta aiheesta.

    Mutta keliakia on yleissairaus, se aiheuttaa oireita muuallakin kuin suolistossa. Ja aina kun keliakiaa tutkitaan, niin löytyy jokin uusi yhteys toiseen terveyspulmaan.

    Aika näyttää, paraneeko unettomuus dietillä. Toivottavasti!

  • Riikka 10 viestejä30.8.2010 11:22

    Kiitos vastauksistanne. Monivitamiinivalmiste on nyt käytössä, samoin esim. magnesiumlisä. Ainakin olen nukkunut diagnoosista lähtien kuin tukki, ja varmasti rauhallisemmalla vatsalla on vaikutuksensa.

  • Tallulah 476 viestejä30.8.2010 12:15

    Mulla on erinäisiä uneen liittyviä ongelmia, ollut aina. Niillä ei ole mitään tekemistä keliakian kanssa eikä gluteeniton ruokavalio niihin vaikuta. Toivottavasti Riikka saisit avun noinkin helposti!

  • Mainos

  • porajata 460 viestejä30.8.2010 14:29

    Stressi oireita kyllä on hoitamattomalla....

    ja se voi vaikuttaa paljonkin yöuneen...ainakin itse näin neljänvuoden keliakia kokemuksella sanoisin...

    muuten mulla saattoi olla oireita jopa kymmenen vuotta ja kaduttaa näin jälkikäteen vähän kun ei aikaisemmin tullut niitä selvitettyä

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s