Keliakia ja verenluovutus

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä4.5.2009 16:20

    Onkos tietoa voivatko keliaakikot käydä verenluovutuksessa? Onko täällä jengiä, jotka käyvät? Itse olen pohtinut, että pitäisi kyllä mennä, jos se vaan on mahdollista.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Paju 25 viestejä4.5.2009 16:50

    Ei estä. Olin menossa luovuttamaan, mutta epäonnekseni olin juuri samana päivänä ollut suuhygienistilla, mikä estää luovutuksen. Kysyin kuitenkin keliakiasta eikä se mitenkään estä luovutusta.

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä4.5.2009 17:21

    Ajatteleekohan kaikki keliaakikot samoja juttuja ?
    Itse nimittäin viime viikolla seikkailin SPR:n verenluovutuksen sivuilla, kun ajattelin, että voisin luovuttaa verta, kun hb on niin hyvä.

    Hoidettu keliakia ei ole este. Mutta sitten löytyi sellainen, että erilaiset taipuisilla tähystimillä tehdyt tähystykset aiheuttavat 6 kuukauden esteen luovutukseen tähystyksen jälkeen. Esimerkkinä estävistä tähystyksistä mm. gastroskopia ja kolonoskopia. Meikälikalla seuraava eli se eka luovutus siis aikaisintaan elokuussa 2009.

  • meukki 16 viestejä4.5.2009 20:58

    Joo tosiaan keliakia ei millään tavalla estä verenluovutusta. itse kävin juuri viime viikolla luovuttamassa. Tämä oli ensimmäinen kerta keliakian toteamisen jälkeen, kun luovuttamaan pääsin eli hb oli viimeinkin tarpeeksi korkea!

    Itseasiassa juuri veripalvelun ihmiset kehoittivat minua hakeutumaan tutkimuksiin kun hb oli niin alhaalla. Ja keliakiastahan se syy siihen sitten löytyi. Ilman verenluovutusta olisin varmaan nytkin onnellisen tietämätön koko sairaudesta

  • Angervo 19 viestejä5.5.2009 07:51

    Perusasiat luovutuksesta taisi tässä keskustelussa jo tullakin, eli keliakia ei siis estä luovutusta paitsi tuon tähystyksen jälkeisen varoajan, sama koskee kaikkia muitakin operaatioita ja leikkauksia. Ja säännölliselle luovuttajalle tuo hemoglobiinin mittaus voi kertoa mahdollisista ongelmista ruokavaliossa jos hemoglobiini-arvoissa tapahtuu muutoksia. Kannattaa pyytää merkitsemään luovutustietoihinsa merkintä keliakiasta, niin silloin, ainakin periaatteessa, ilmoittautuessasi henkilökunta voi jo etukäteen varautua luovutuksen jälkeiseen kahvitarjoiluun gluteenittomilla tarjoomuksilla, tosin yleensä sitä ei kukaan siinä vaiheessa huomaa (kannattaa itse muistuttaa) ja luovutuksen jälkeen joutuu aina odottelemaan kun hätäpäissään rupeavat etsimään missähän ne gluteenittomat olikaan.....aina on kuitenkin jotain löytynyt, Kivihaan karjalanpiirakoista kiertävien luovutuspisteiden riisikakkuihin, siitä pisteet veripalvelulle. T. nimim. 52 kertaa luovuttanut

  • Reetta  719 viestejä1.9.2009 18:53

    No niin, nyt meikäkin kävi eka kertaa luovuttamassa verta, kun Veripalvelu jalkautui tänne. Ainakin hb-seula ylittyi kirkkaasti. Hb kun oli 159. Letkulliseen käteen en kyllä tohtinut katsoa, ettei vaan mene taju, kuten joskus anemia-aikoina on käynyt verikokeen jälkeenkin...

    Tähystyksen aiheuttama "karenssi" on muuten lyhentynyt 4 kuukauteen 01.01.2009 lukien.

    Ihan mukava kokemus ja porukkaa oli tosi paljon hyvällä asialla, kun menin klo 17 jälkeen luovutuspaikalle.

    Gluteeniton tarjoilu oli riisi/maissikakkuja.

  • Angervo 19 viestejä8.9.2009 09:30

    Nyt täytyy antaa taas pisteitä Kivihaan veripalvelun gluteenittomista tarjoomuksista eiliseltä. Pyytämättä oli tiedoistani asia huomattu ja laitettu valmiiksi tarjotin odottamaan. Tarjolla oli 2 siivua hyvää tummaa leipää, yksittäispakattuja juustosiivuja, yksittäispakattu erittäin mehevä suklaamuffinssi (ilmeisesti leipä ja muffinssi olivat jotain suurkeittiölaatua kun en niitä tunnistanut) ja vielä kaksi erisorttista keksiä. Voitti mennen tullen "normaaleille" tarkoitetut pakatut kolmioleivät.

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä8.9.2009 17:05

    Tuo 4 kk karenssi on hyvä tieto. Minusta juttu menee niin, että puudutus jonkin operaation yhteydessä muodostaa esteen luovutukselle. Puudutus leikkauksen yhteydessä tai tähystettäessä. Taas tuli lisäkarenssia kun tähystys oli 2.9.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Jezu  Ylläpitäjä8.9.2009 17:13

    Kyllä allekirjoittanutkin vielä rohkaisee mielensä ja luovuttaa. Duunissakin seinällä tuo "Tänään on hyvä päivä luovuttaa" -mainos

    Tietääkö kukaan onko saadut rokotukset este luovutukselle? Itse kävin viimeistelemässä B-hepatiitti sarjani kuukausi takaperin.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Reetta  719 viestejä8.9.2009 17:42

    Lunttasin Veripalvelun sivuilta ja sieltä löytyi tieto, että B-hepatiittirokotus aiheuttaa 3 vrk:n karenssin.

    Eli kyllä, Jezu, pääset heti luovuttamaan !

    Veripalvelun sivuilta löytyy tosi tarkka lista eri rokotteiden varoajoista.

  • Reetta  719 viestejä19.11.2009 21:17

    Veripalvelun sivuilla on, että flunssakausi on vähentänyt verenluovuttajien määrää ja verestä on niukkuutta.

    Eli jos et ole sika- tai muussa flunssassa, täytät ikärajat ja muutkin verenluovutuksen edellytykset, kannattaa tehdä hyvä työ ja käydä luovuttamassa. Koskaanhan ei tiedä, milloin itse on verensiirron tarpeessa.

    Itse odottelen, että pääsen toisen kerran luovuttamaan tuolla joulukuun alkupuolella (ellei tule mitään sikaflunssaa tms. väliin).

    Tuleehan siinä hb-mittauskin kylkiäisenä.

  • Kari 364 viestejä19.11.2009 23:15

    Mä tein äkkinäisen laskelman..seuraava sallittu luovutus kun Uuden Vuoden juhlat juhlittu eli 2.1. Menen kyllä

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä4.12.2009 21:00

    Tänään verenluovutuksessa. Tietoihin merkattiin nyt ylös tuo keliakia. Hyvä palvelu, kun kysyttiin otanko luovutuksen jälkeen suolaista vai makeaa vai molempia. Sanoin ottavani koko rahan edestä. Pakkasesta sulatettiin Moilasen lihapiiras sekä muffinssi. Oli vähän toista kuin kiertävän veripalvelun riisikakut.

    Hb oli nyt "vain" 141 ja mukaan tuli rautatabletit, kun kerroin, että meinaan jatkossakin käydä.

  • Reetta  719 viestejä30.4.2010 11:00

    Hei kaikki verenluovutuskelpoiset Glu.fi-ihmiset ! Käykääpä nyt vielä ennen vappua luovuttamassa verta. Kaikensorttisesta verestä näyttää olevan tarvetta.

    Itse olen hurahtanut tuohon luovutukseen, Maaliskuussa oli jo (?) kolmas kerta. Ja taas niin hyvät syömiset, että ei voi moittia. Hb oli 155 tuolla saadulla rautatablettiterästyksellä.

  • Tallulah 476 viestejä30.4.2010 15:22

    ^Miten ihmeessä hemoglobiinilla 141 olet saanut rautatabletit??? Tuo 155 alkaa olla siinä rajoilla että onko se enää hyväksi.

  • helsbe 27 viestejä30.4.2010 15:37

    Nykysuosituksen mukaan, jos käy säännöllisesti verenluovutuksessa, niin pitäs syödä rautaa. Vaikka hemoglobiini olis noinkin hyvä kuten edellä. Eikä 155 vielä ole korkea.

  • Tallulah 476 viestejä30.4.2010 16:20

    ^Ainakin tuossa viitearvoissa on 155 naisella yläraja. Jossain muualla yläraja on 150.

    http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03031

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä30.4.2010 16:57

    Veripalvelun sivujen mukaan siellä on ylärajana naisilla 175. Olen itsekin kuullut, että kun mennään yli 150:n, on ihan suositeltavaakin käydä luovuttamassa, jotta veri vähän "ohenee".
    Tokko kovin usein tule vastaan luovutuksessa henkilöä, jolla 175 ylittyisi? Täytyypä seuraavalla kerralla kysellä asiasta. Lukeman 125 alittajia varmaan tulee enempi käännytetyiksi.
    Mullekaan ei eka kerralla annettu rautatabletteja, mutta toka kerralla kysyttiin, meinaanko jatkossakin käydä luovuttamassa ja sitten tuli paketti matkaan.

  • helsbe 27 viestejä30.4.2010 17:20

    Tiedän kyllä viitearvot ja 155 on yläraja, eli ei 155 ole vielä paha. Toki kannattaa käydä verta luovuttamassa jos vaan muuten pääsee.

  • Kari 364 viestejä30.4.2010 20:42

    Mulla oli kyllä aluksi ongelma kun hb huiteli 130 kieppeillä. Säännöllisesti pakkaus mukaan ja rautanauloja syömään. Sitten kun keliakia todettiin ja G-ruoka muodostui käytännöksi, herkuttelijoita kun perheessä olemme, on hb myös kieppunut 156 ja silleen. Tabletteja en ole syönyt kun ei tartte. Tuon 156-lukeman ottivat tyytyväisenä vastaan. Menkäähän muutkin luovutukselle !

    Viimeksi yritin maaliskuulla. Kantaluun murtuman vuoksi oikea jalka paketissa. Kahdella kepillä ja yhdellä jalalla kävellen. Eivät ottaneet vastaan murtuman vuoksi. 1.6. uusi yritys kun karenssiaika kulunut pois.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Reetta  719 viestejä14.9.2010 18:11

    Viides kerta verenluovutuksessa ja hyvä, ettei tullut raakkausta liian korkean hemoglobiinin takia! Tuollainen ei ole edes tullut mieleeni. Toinen mittaus ja keskiarvon laskenta ja meni hyväksyttyyn lukemaan. Ei tarjottu Obsidania tällä kertaa.

    Liikkuvan Veripalvelun syöminen on nykyään täytetty sämpylä (Amica), vähän oli kuivan sorttinen ja erittäin murustava. Höystettä piti itse lisätä, kun nekin oli aika vähäiset.

    Samalla varmistin, että Egyptin matka ei estä/siirrä seuraavaa luovutusta.

  • Reetta  719 viestejä5.12.2010 22:20

    Nostetaanpa tämä taas esille. Lahden Veripalveluunkin pystyy varaamaan ajan ja samalla huomasin, että melkein kaikesta verestä on pulaa. Nyt kaikki glu.fi ihmiset heti tiistaina luovuttamaan verta. Siitä saa hyvän mielen ja olon.

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä20.12.2011 17:01

    Nostetaan tämäkin näin joulun alla esiin. Nyt kaikki luovutuskelpoiset antamaan joululahja (verenluovutus) Veripalvelulle vielä ennen joulua. Itselläkin oli tarkoitus luovuttaa ennen joulua, mutta jalan särkyminen leikkauksineen ja kipsauksineen laittoi puolen vuoden karenssiin.

  • Ninni 114 viestejä21.12.2011 11:46

    Ja vielä kaikille tiedoksi puhelinnuero, josta voi tiedustella luovutukseen liittyviä asioita, jos esim. haluaa varmistaa, onko oma sairaus tai lääkitys este luovutukselle.

    Verenluovuttajien maksuton infopuhelin 0800 0 5801
    arkisin klo 8–17

    Sovitko sinä verenluovuttajaksi? Kysy infopuhelimesta!

    Infopuhelimesta voit kysyä sinua askarruttavista verenluovutukseen liittyvistä asioista, muun muassa lääkkeiden ja sairauksien vaikutuksesta verenluovutukseen. Puhelimeen vastaa Veripalvelun koulutettu henkilökunta.

    Voit lähettää kysymyksiä myös sähköpostitse osoitteeseen
    verenluovutus(at)veripalvelu.fi

  • MariJo 77 viestejä20.11.2013 18:09

    Otinpa tämän aiheen pitkästä aikaa taas tänne näkyviin. On aivan pakko kehua veripalvelun tarjottavia, kun kävin tänään luovuttamassa verta. Sain sellaisen Moilasen ovaalin mallisen jauhelihapizzan (niitä aika uusia, ihan hyvän kokoinen välipala!) ja muffinsin, sekä tietty hedelmiä. Tuli kyllä hyvä mieli, kun meidät keliaakikot huomioidaan niin hyvin ainakin täällä Tampereella. Ja olihan siinä vielä lisäksi se auttamisen ilo

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,03s