Kontaminaatio - kuinka tarkkaan pitää varoa?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • nyyti 58 viestejä6.3.2014 11:34

Kuinka helposti gluteeni "tarttuu" keittiössä? Esim jos laskee haarukan pöydälle jossa on (mahdollisesti) leivän muruja? Tai jos säilyttää gluteenillisia ja gluteenittomia jauhoja ja hiutaleita samassa kaapissa?
    Onko mitään yleispätevää ohjetta mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kontaminaation välttämiseksi? ?

• Tallulah 476 viestejä6.3.2014 11:48

Itse en ole mitään yleispätevää ohjetta nähnyt, mutta itse en usko liialliseen hysteriaan. Meillä kotona aina oli samassa kaapissa kaikki, silloin ei ollut ohjeistuksena että pitäisi olla eri kaapeissa joten ei sellainen tullut mieleenkään. Ja samat leivänpaahtimet ja leikkuulaudat ja voirasiat yms. Eikä mitään ongelmia asiasta koskaan tullut. En usko että jostain millihippusesta leivänmurusesta mitenkään saisi niin paljon gluteenia että sillä olisi mitään vaikutusta. Mutta jokainen tehköön tavallaan.

• Mainos

• Lianna 55 viestejä6.3.2014 12:16

Yleensä leivänmuruja on jokapuolella keittiössä, kokeilepa laittaa vaikka tomaatti pöydän päälle, jossa on muruja. Varmasti niitä muutama tarttuu tomaattiin! Omista kaapeista en tiedä, mutta murujen kanssa kannattaa olla varovainen!

• Prinsessakakku 14 viestejä6.3.2014 13:54

Paahdin pitäisi olla eri. Samoin voirasia ohjeiden mukaan. Kaappi on sama. Pöydällä en pidä gluteenittomia välineitä. Sen sijaan jos tuote on muuten gluteeniton, en jätä sitä ostamatta, vaikka siinä lukee tuo vastuuvapauslause "saattaa sisältää pieniä määriä gluteenia", jos siihen ei ole ilmeistä syytä.

• Teflon 6 viestejä7.3.2014 08:34

Olen miettinyt samaa. Olen perheen ainoa keliaakikko (äiti) ja nuo muut ei murusiaan pyyhi. Samaa leikkuulautaa en ainakaan uskalla käyttää. Olen tehnyt sitäkin, että kun laitan lapsille voileivät niin pesen käteni sen jälkeen kun olen koskenut muiden leipiin. Omat leivät teen aina lautasen päällä, muiden leivät leikkuulaudalla. Epäilen myös että jauhoa voi pöllähtää keittiössä esim. avoimen hedelmäkulhoni päälle. Eli pesen hedelmät vasta juuri ennen syömistä.

• paulikki 7 viestejä7.3.2014 17:55

Minäkin olen perheen ainoa keliaakikko. Minulla on oma leikkuulauta, leipäkori, leivänpaahdin, juustohöylä, ruokakaappi sekä käytän omille juustoille ja levitteille vain jääkaapin ylintä kaappia. Näillä gluteenittomilla alueilla voin käsitellä ruokaa huoletta ilman turhan tarkkaa syynäämistä. Muualla keittiössä olen sitten todella tarkka. Astiat ja aterimet tarkistan aina silmämääräisesti, ettei tiskikoneessa ole jäänyt mitään gluteenijäämiä niihin (ravintoloissa myös!). Kun käsittelen gluteenisia tuotteita, pesen aina välittömästi käteni kynnenalusia myöten. Normaalia leivontaa meillä ei harrasteta joten riittää, että on yhden versiot sokerista, leivinjauheesta jne. kun ei ole kontaminaation mahdollisuutta.

Eli meillä on kyllä todella tarkkaa ja pysynkin hyvin oireettomana ja hoitovaste on ollut hyvä. Alkuun tämä tarkkuus tuntui vaikealta kun olen luonnostani aika suurpiirteinen mutta kaikkeen tottuu. Helpompaa elää kun elää tarkasti niin ei tarvitse pelätä jatkuvasti oireita tai syöpää.

• nyyti 58 viestejä7.3.2014 19:59

Mäkin mietin just tota että voiko tiskissä jäädä jäämiä? :o

• Mainos

• Juulin 187 viestejä8.3.2014 13:55

Itse teen töissä niin, että huuhtelen varmuuden vuoksi vielä astiat joita käytän. Ei siitä haittaakaan ole. Mutta en usko että jää, ellei kyseessä ole esim. pullasuti, jota on hankala pestä.

• milla 412 viestejä8.3.2014 18:56

Sama täällä. Huuhdon kaikki astiat mitä töissä käytän, jopa kahvimuki tulee huuhtastua. kuitenkin keittiössä leivonnassa ym jauhopölyä lentelee :/

• Jezu  Ylläpitäjä8.3.2014 23:11

Meillä oma kaappi gluteenittomille tuotteille ja jääkaapissa ylin hylly varattu gluteenittomille. Sama pakastimessa (yllättävän paljon pakasteistakin irtoaa pikkumurusia kun avoimia pusseja säilytetään pakastimessa). Paremman puoliskon leikkuulaudat ovat valkoisia ja omat mustia, niin helppo erottaa millä voi leikata gluteenitonta ja millä ei.

Näemmä muillakin tuo tapa, että kaikki "vieraat" astiat huuhdellaan ennen käyttöä. Ihan sama täällä Käsiäkin tulee kyllä ahkerammin pestyä kuin aiemmin. Kotona tulee tarkastettua astiat siinä vaiheessa kun iskee ne koneesta kaappiin. Leivänpaahdinta ei tule juuri käytettyä, mutta sitä varten on paahtopussi. Usein tulee myös uunissa paahdettua leipiä, mutta se ei ole ehkä kaikista ekologisin vaihtoehto Uunissa en tosin koskaan käytä kiertoilmaa.

Joku taho voisi tehdä testin, kuinka paljon vehnäleivän paahtoon käytetystä leivänpaahtimesta oikeasti tarttuu gluteenia gluteenittomiin leipiin.

Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

• gimme 11 viestejä13.3.2014 13:13

Anteeks, mutta mä nauroin ääneen tuolle omalle juustolle ja juustohöylälle Mulla ei ole koskaan 21 vuoden aikana tullut mieleen hankkia omaa juustoa Mutta pääasiahan on, että itselle tavat sopii ja pysyy hoitovaste kunnossa, en siis todellakaan väheksy tätäkään toimintatapaa!

Meillä on yksi leikkuulauta, jossa leikataan vain gluteenillisia tuotteita ja muut ovat vapaasti käytettävissä. Erillistä voirasiaa ei ole, mä syön itse niin vähän leipää, että paketti menis aina pilalle. Ehkä pitäis hankkia voinappeja?
    Leivänpaahdinta varten on mulla omat paahdinpussit, kaapissa gluteenittomat tuotteet on laitettu eri hyllylle kuin normaalit, pakastimessa samoin gluteenipitoiset tuotteet on alimmassaa lokerossa.

Kotona en koskaan saa oireita, mutta usein ravintoloissa saankin. Eli meillä leivänmurusista tiskipöydillä ei aiheudu todistettavaa vaaraa (ja olen siis hyvin, hyvin herkkä saamaan oireita), mutta enpä mä niissä leivänmuruissa omia ruokiani tai astioitani pyörittelekään..

• nyyti 58 viestejä7.10.2014 16:22

Lisää kysymyksiä:

- Jääkö käsin tiskattaviin puisiin ruaanlaittovälineisiin kuinka helposti gluteenia? Pitäisikö olla omat?
    - Mites nämä kauppojen kalatiskit jossa on savulohet ja leivitetyt muikut vierekkäin, uskaltaako niistä mitään ostaa?

• Mainos

• tytti 34 viestejä7.10.2014 19:54

Näistä olen ottanut sen kannan ettei puisia työvälineitä/leikkuulautoja käytetä ollenkaan. Kaikki on muovisia/metallisia tms. Kalatiskiltä en osta mitään leivitettyjen tai muiden gluteenipitoisten ruokien vierestä. Kotona meillä syödään kylläkin vain gluteenitonta, joten voidaan ihanan huoletta olla laiskoja ja siivoilla murusia pöydiltä sitten kun huvittaa! Tästä suuri kiitos miehelleni, joka mukisematta syö kanssani samaa ruokaa. Tämä säästää meitä molempia stressiltä. Omat voit, juustot, yms. aina jos kodin ulkopuolella syödään. Jotenkin näihin rajoituksiin on niin tottunut oman diagnoosin 11 vuoden aikana. Olin kyllä aluksi vuosikausia kokoajan hermona.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,022s