Pulla 267 viestejä – 15.5.2009 12:18
Tietääkö kukaan, sisältääkö kosmetiikassa käytetty vehnäuute gluteenia? Sain voidemaista deodoranttia, joka sisältää "kosteutta ylläpitävää vehnäuutetta". Ei gluteeni tietenkään iholla vaikuta, mutta jos joutuu iholle, niin helposti myös suuhun käsien mukana.Elina 6 viestejä – 15.5.2009 14:24
Olen miettinyt ihan samaa, sillä sain lahjaksi suihkusaippuan, joka sisältää vehnää. Lahjoitin sen kyllä jo eteenpäin, mutta jäin miettimään, että voiko keliaakikko käyttää tälläisiä tuotteita ulkoisesti.
KattiMatikka 271 viestejä – 15.5.2009 17:13
Ulkoisesti voi vaikka upottaa itsensä vehnätaikinaan ja uida siinäPulla 267 viestejä – 15.5.2009 19:07
Minkähän kautta ihokeliakia menee - kyllähän toisaalta ihonkin kautta elimistöön joutuu aineita. Ihollahan gluteeni ei mitään tee.keliaakikko97 107 viestejä – 15.5.2009 19:35
Meillä oli joskus perusvoidetta, jossa oli vehnää. Ei käytetty (siis ei me perheen keliaakikot)varmuudn vuoksi.
Elämässä ei ole pakko kun kuolla!... ja noudatta gluteenitonta ruokavaliota.
KattiMatikka 271 viestejä – 17.5.2009 21:04
Ihon kautta elimistöön toki päätyy aineita, mutta tämä gluteeni eli viljan proteiini ei voi imeytyä ihon kautta. On sen verran iso molekyyli kemiallisesti.keliaakikko97 107 viestejä – 18.5.2009 09:43
Entäs, jos on haavoja? Voiko gluteeni mennä sitä kautta ruuansulatuskanavaan?
Elämässä ei ole pakko kun kuolla!... ja noudatta gluteenitonta ruokavaliota.
Carsu 43 viestejä – 23.9.2009 14:35
Itse oon miettinyt tätä ihan samaa, mulla käytössä Body Shopin naamarasva jossa lukee "hydralized wheat protein" eli gluteeni? Mulla on ihokeliakia, mutta sen tiedän ettei se ihon läpi imeydy, vaan siis syötynä ärsyttää suolen ja myös ihon. Oon kyllä miettinyt tän rasvan käyttöä kun sitä laittaa myös suun ympärille, mutta ei vielä ainakaan oo mitään oireita ollut..
KattiMatikka 271 viestejä – 25.9.2009 16:09
Ei voi haavan kautta imeytyä ruuansulatuskanavaan. Jos tosiaan huulille laittaa rasvaa ja siinä kovin paljon on gluteenia niin tokihan siinä sitten todennäköisyys nousee, että sitä tulee samalla nieltyä.Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.