Kosmetiikka: vehnäuute

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Pulla 267 viestejä15.5.2009 12:18

Tietääkö kukaan, sisältääkö kosmetiikassa käytetty vehnäuute gluteenia? Sain voidemaista deodoranttia, joka sisältää "kosteutta ylläpitävää vehnäuutetta". Ei gluteeni tietenkään iholla vaikuta, mutta jos joutuu iholle, niin helposti myös suuhun käsien mukana.

• Elina 6 viestejä15.5.2009 14:24

Olen miettinyt ihan samaa, sillä sain lahjaksi suihkusaippuan, joka sisältää vehnää. Lahjoitin sen kyllä jo eteenpäin, mutta jäin miettimään, että voiko keliaakikko käyttää tälläisiä tuotteita ulkoisesti.

• Mainos

• KattiMatikka 271 viestejä15.5.2009 17:13

Ulkoisesti voi vaikka upottaa itsensä vehnätaikinaan ja uida siinä

Eli gluteeni vaikuttaa vain ja ainoastaan jouduttuaan suusta ohutsuolen limakalvolle, jossa gluteeni aiheuttaa keliaakikolle tulehdusreaktion.

Mutta tietysti on ihan selvä, että jos on vaaraa siitä, että kosmetiikkatuotetta voi joutua suuhun niin varminta on jättää sellainen tuote hyllyyn...

Sitä en tietystikään tiedä, mistä osasta vehnää tuote on tehty. Esim, jos on tehty oraastaa niin siinähän ei ole gluteenia. Mutta nyt kyllä menee jo hiusten halkomiseksi

• Pulla 267 viestejä15.5.2009 19:07

Minkähän kautta ihokeliakia menee - kyllähän toisaalta ihonkin kautta elimistöön joutuu aineita. Ihollahan gluteeni ei mitään tee.

• keliaakikko97 107 viestejä15.5.2009 19:35

Meillä oli joskus perusvoidetta, jossa oli vehnää. Ei käytetty (siis ei me perheen keliaakikot)varmuudn vuoksi.

Elämässä ei ole pakko kun kuolla!... ja noudatta gluteenitonta ruokavaliota.

• KattiMatikka 271 viestejä17.5.2009 21:04

Ihon kautta elimistöön toki päätyy aineita, mutta tämä gluteeni eli viljan proteiini ei voi imeytyä ihon kautta. On sen verran iso molekyyli kemiallisesti.

Ihokeliakiankin ihottuma johtuu siitä, kun gluteenia pääsee ruoansulatuskanavaan ja se aiheuttaa vasta-ainereaktion iholla.

Näin ainakin olen itse asian ymmärtänyt

• keliaakikko97 107 viestejä18.5.2009 09:43

Entäs, jos on haavoja? Voiko gluteeni mennä sitä kautta ruuansulatuskanavaan?

Elämässä ei ole pakko kun kuolla!... ja noudatta gluteenitonta ruokavaliota.

• Mainos

• Carsu 43 viestejä23.9.2009 14:35

Itse oon miettinyt tätä ihan samaa, mulla käytössä Body Shopin naamarasva jossa lukee "hydralized wheat protein" eli gluteeni? Mulla on ihokeliakia, mutta sen tiedän ettei se ihon läpi imeydy, vaan siis syötynä ärsyttää suolen ja myös ihon. Oon kyllä miettinyt tän rasvan käyttöä kun sitä laittaa myös suun ympärille, mutta ei vielä ainakaan oo mitään oireita ollut..

• KattiMatikka 271 viestejä25.9.2009 16:09

Ei voi haavan kautta imeytyä ruuansulatuskanavaan. Jos tosiaan huulille laittaa rasvaa ja siinä kovin paljon on gluteenia niin tokihan siinä sitten todennäköisyys nousee, että sitä tulee samalla nieltyä.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,011s