Luontaisesti gluteeniton jäätelö?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Start < Previous
Next > End >>
  • marielli 14 messages02/22/2012 6:41 PM

    Minulla on äärettömän herkkä keliakia. Olen luontaisesti gluteenittomalla ja saan heti iho oireita jos syön tärkkelyssiirappeja tai glugoosi-fruktoosi siirappeja. Minua ärsyttää se, ettei enää alkuperää tarvitse ilmoittaa

  • kartsa22 13 messages05/12/2011 12:07 PM

    Heippa!

    Aivan, vehnätärkkelystä sisältäviä herkuttelutuotteita ei suositella ihokeliaakikoille eikä niillä joilla on hoitovaste saavuttamatta. Mutta fruktoosi- ja glukoosisiirappeja sisältäviä tuotteita samaisen taulukon mukaan voi kuitenkin em. henkilöt käyttää. Olenko ymmärtänyt taulukon oikein?

    Itselläni ei koskaan ole minkäänmoisia oireita ollut, joten on tosi vaikea tietää mitä uskaltaa syödä. Tähystys sitten aina kerran vuodessa kertoo karun totuuden

  • Ad

  • Vlad 22 messages05/12/2011 7:25 AM

    Moi!

    Itse painin saman ongelman kanssa. Niin se vaan on, että esim. vehnäiset glukoosifruktoosisiirapit selä maltodekstriinit aiheuttavat oireita.

    Sitten löysin tekstin;
    Että pitäisi olla gluteenittomaksi merkitty tuote, jos uskaltaa vedellä noita siirappeja ja dekstriinejä.

    Ja siitä keliakialiiton sivuilla sanotaankin;
    "Huom. Gluteenittomiksi tai erittäin vähägluteenisiksi merkityt vehnätärkkelystä sisältävät tuotteet ovat keliaakikoille täysin turvallisia, eikä niiden käyttöä tarvitse rajoittaa.

    Ammattikeittiöille oma suosituksensa

    Keliakialiitto ei suosittele ammattikeittiöiden käyttöön lainkaan ohramallasuutetta tai vehnätärkkelystä sisältäviä elintarvikkeita, jotka eivät alita gluteenittomille (enintään 20 mg/kg) tai erittäin vähägluteenisille (enintään 100 mg/kg) tuotteille asetettuja raja-arvoja."

    Siellä on myös taulukko;
    http://www.keliakialiitto.fi/liitto/nyt/uutiset//?nid=89

    Taulukossa; Vehnätärkkelystä sisältävät tavanomaiset herkuttelutuotteet (makeiset, jäätelö, perunalastut jne.) - Ei suositella ihokeliaakikoille eikä muille, joilla
    hoitovaste saavuttamatta.

    Olen joka kevät tehnyt varmistukset kaikista jäätelöistä, että ovatko muuttaneet ainesosiaan noiden siirappien suhteen. Tänä keväänä tuo kysely on vielä tekemättä.

  • kartsa22 13 messages05/11/2011 4:55 PM

    Ja sitten vielä lisää sekoitusta pakkaan: Keliakia-lehden uusimmassa numerossa sanotaan että myös sellaiset keliaakikot, joilla on huono hoitovaste (kuten minä, jolle siksi määrättiin luontaisesti gluteeniton ruokavalio) voivat syödä tavanomaisia tuotteita, jotka sisältävät glukoosi- tai fruktoosisiirappia... Kyllä tämä menee niin hankalaksi ja vaikeaksi, ettei oikein tiedä mitä uskoa ja mitä syödä...

  • Pulla 267 messages05/11/2011 10:46 AM

    Käsittääkseni ei, maltodekstriiniä ainakin joissakin on. Noudatan luontaisesti gluteenitonta dieettiä, mutta joskus syön myös Valion jäätelöä. Ainoa en enää ole syönyt, kun luulen saaneeni siitä oireita. Oireeni ovat sen verran hankalia, että en tiedä, tuleeko heti vai myöhemmin vain tuleeko ollenkaan. Kutinoita ja näppylöitä ja vatsavaivoja on silloin tällöin muutenkin.

  • milla 412 messages05/11/2011 5:35 AM

    Eli Valion normi litrajädet esim ei ole gluteenittomia , tai siis eivät ole luontaisesti gluteenittomia ???
    Eikä Aino jädet ?

    Ne mulla aiheuttaakin vatsan turvotusta ja ilmavaivoja. Pitänee ostaa tuota Oatley-jäätelöä ensi kerralla.

  • Capuccino 1 message05/10/2011 8:55 PM

    Hei, ihan paras keskustelupalsta, löysin tämän juuri. Heti saan jätskilöytöni jakoon: kauppias tilaamaan Häagen-Dazs -jätskipurkeista maut Vanilla ja Strawberries&Cream, niin johan helpottaa. Jälkimmäistä on tässä purkki käsillä, valmistusaineista ei voi kuin iloita: tuore kerma, rasvaton tiivistemaito,mansikat (21%), sokeri, munankeltuainen. K-kaupoista löytyy pk-seudulla! Kiitokset New Yorkin matkavinkkien kirjaajalle!!

  • Ad

  • kartsa22 13 messages05/05/2011 9:00 PM

    Ai, sehän oli lohduttava tieto Samoin googlailin lisää tästä asiasta ja löysin SIA:n valmistaman Oatley-jäätelön, joka taitaa myös olla sopiva, sisältää maissipohjaista tärkkelyssiirappia. Joten enköhän kuitenkin saa jotain jädeä kesällä!

  • Pulla 267 messages05/04/2011 9:18 PM

    Ingman sanoo sen litran jäätelöpaketin gluteenipitoisuuden jäävän alle luontaisesti gluteenittoman rajan, vaikka se sisältääkin vehnätärkkelyssiirappia.

  • kartsa22 13 messages05/04/2011 9:12 PM

    Hei, tietääkö kukaan onko edes olemassa luontaisesti gluteenitonta jäätelöä? Pikaisesti tutkittuna kaikissa oli
    joko glukoosi- tai tärkkelyssiirappia, joka ei siis käy minulle. Miten pärjään kesän yli ilman jätskiä????

<< Start < Previous
Next > End >>
Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Join the discussion

The most read discussions in category

Notice that anyone can add any kind of content into service. Also all advertised products are not gluten-free. Administrator is not responsible and you take full responsibility what you eat. If you notice vandalism or contents that include gluten, please notify the admistrator.

©2024 Glu.fi
Service infoNewsTerms of serviceTell friendHelp and rulesSuomeksiFeedbackSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,009s