Mitä tehdä glut. valmistaikinasta?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Katjahei 34 viestejä30.7.2012 13:42

Joulun ajalta on jäänyt pasteija&joulutorttutaikinapohjaksi sopivaa taikinaa. Nyt se pitäisi käyttää, mutta miten? Joulutorttuja ei tähän aikaan vuodesta viitsi tehdä ja pasteijoista ei ole kokemusta. Voisiko joku siis antaa vinkkiä/reseptejä mitä muuta taikinasta voisi tehdä tai miten pasteijat valmistetaan?

• marielli 14 viestejä30.7.2012 13:59

Katjahei kirjoitti:
    Joulun ajalta on jäänyt pasteija&joulutorttutaikinapohjaksi sopivaa taikinaa. Nyt se pitäisi käyttää, mutta miten? Joulutorttuja ei tähän aikaan vuodesta viitsi tehdä ja pasteijoista ei ole kokemusta. Voisiko joku siis antaa vinkkiä/reseptejä mitä muuta taikinasta voisi tehdä tai miten pasteijat valmistetaan?

Moi
    Osta kaupasta paiston kestävää hilloa ja tee viinereitä tai sitten pasteijoita joihin keität riisiä, paistat jauhelihaa ja lisäät kananmunaa sekoita ja laitat täytteen sinne sisään.

• Mainos

• Suviih  629 viestejä30.7.2012 21:31

Valmiista taikinasta saa erinomaisen pohjan suolaiselle piirakalle. Taputtelee taikinan vain vuoan pohjalle ja täytteet päälle. Oma suosikki on kinkkupiirakka, jolle löytyy netistä monenlaisia täyteohjeita. Pasteijat on toinen hyvä vaihtoehto. Pasteijoiden täyte saa olla melko suolainen, sillä taikina tavallaan imee täytteen suolaa itseensä. Pasteijoiden täytteen perusraaka-aine on keitetty riisi (kannattaa käyttää vedessä keitettyä puuroriisiä) ja lisäksi voi laittaa jauhelihaa tai kinkkua, paprikaa, ruohosipulia, kananmunaa... Mausteiksi suolaa, valkopippuria, yrttejä, paprikajauhetta, ihan oman maun mukaan. Jotkut laittavat myös maustettuja tuorejuustoja pasteijoiden täytteeseen antamaan makua.

Myös juustokierteitä olen valmistaikinasta tehnyt, mutta taikina oli DS:n taikinaa, joka on rakenteeltaan hieman erilaista.

Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

• Ninni 114 viestejä31.7.2012 08:56

Minä olen myös tehnyt pasteijoita gluteenittomasta taikinasta ja moni ei.keliaakikko on sanonut, että niistä tulee jopa parempia kuin tavallisesta voitaikinasta tehtynä. Gluteeniton taikina sopii hyvin tähän tarkoitukseen.

Mun perustäyte on seuraava: savustettua lohta, riisiä, keitettyä munaa, tilliä, tarvittaessa suolaa, pippuria ja kostukkeeksi kunnon kermaa sen verran, että täyte ei ole kuiva.

• Minni 54 viestejä31.7.2012 09:30

Minun suosikkini pasteijoista on aina ollut metsäsienipasteijat, jolloin täytteeksi tulee voissa paistettuja kantarelleja tai mustatorvisieniä, sipulia ja mausteeksi ehkä suolaa ja pippuria.

Voi myös kokeilla filee wellingtonia joka on siis voitaikinaan kääritty kokonainen filee, tai sitten taikinakannellista ruukkuruokaa esim. kalkkunasta tai sienistä.

Makeista suosittelen vaniljaviinereitä, vaniljakreemijauhetta saa kaupasta tai vaniljakastikejauhekin käy jos laittaa sekaan vähemmän maitoa. Paiston jälkeen voi vielä laittaa tomusokeri-vesiseoksella raitoja viinereiden päälle. Muita vaihtoehtoja ovat ranskalainen omenapiirakka tarte tatin jolloin runsas kasa omenalohkoja karamellisoidaan voi-sokeriseoksessa paistinpannussa, valmistaikinasta leikataan pannun kokoinen ympyrä ja se asetetaan pannun päälle, komeus kumotaan vuokaan ja paistetaan 200 asteessa uunissa.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2025 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,016s