Näinkin käy..

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Kari 364 viestejä6.3.2010 22:54

    Olin sunnuntaina katon reunalta paksua lunta poistamassa. Aikaa meni varmaan pari tuntia. Siis katolla en käynyt lainkaan. Tikapuilta 3-portaalta hyppäsin lumiselle pihalle. Vasen jalka laskeutui normaalisti, oikea sillee hiljaisesti "ruts". Ei tuntunut hyvältä. Alkas vihloa 5 min odotellessa. Ei pystynyt kävelemään kahdella jalalla sisään. Vasurilla piti konkata.

    Sunnuntai-ilta polilla. 6 h jono, joten maanantaina uusiksi terveyskeskukseen.

    Maanantaina sitten menin vaimon kyyditsemänä. Lekuri puristeli pulleata jalkaa, röntgeniin, epäselvä tapaus!

    10-kunta kuvaa ottivat. Loppuhaastattelu lääkärin kanssa: Kerroin mulla olevan keliakia sen seurauksena osteoporoosi. "Nyt alkaa palikat osua kohdalleen", hän totesi. Röntgenkuva oli sellainen, että jotakin omituista. Nilkkaluun murtuma ja osteoporoosin heikentämä. Lähete sairaalaan jatkotutkimukseen. Magneettikuvauksen perusteella kipsi jalkaan ja kahdella kepillä kävelijänä kotiin. Seurantakäynti Ma 8.3. miten jatketaan.

    Mm tätä se keliakia teettää. Palaillaan.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Reetta  719 viestejä6.3.2010 23:31

    Tsemppiä Karille keppien kanssa kulkemiseen.

    Onpahan meitä täällä ainakin kaksi, joilla osteoporoosi/penia ja sen seurauksena on/ollut luita poikki keliakian lisäksi. Lohdutuksena voin sanoa, että osteopenia ei kuitenkaan estänyt/hidastanut murtuman luutumista millään tavalla.

    Reissussa ollessa oli tullut Osteo-lehti ja siinä tas muistutettiin kalkin ja ennenkaikkea D-vitamiinin tärkeydestä. Suomen kesä on kuitenkin niin lyhyt, ettei sitä ehdi kerätä varastoon pitkän talven varalle. Tuo juttu liippaa aika hyvin keliaakikkoja.

    Ehdotankin, että luukadon torjumiseksi joku (Kela) voisi kustantaa kaikki keliaakikot Etelän lämpöön ja aurinkoon keräämään D-vitamiinia näin talvisaikaan pariksi viikoksi ! Eikös olisi ihan kannatettava ajatus ?

  • Mainos

  • Jezu  Ylläpitäjä7.3.2010 00:02

    Reetta kirjoitti:
    Ehdotankin, että luukadon torjumiseksi joku (Kela) voisi kustantaa kaikki keliaakikot Etelän lämpöön ja aurinkoon keräämään D-vitamiinia näin talvisaikaan pariksi viikoksi ! Eikös olisi ihan kannatettava ajatus ?

    Tämä käy mainiosti, jos kuukausikorvausta ei saada korotettua

    Ehdotuksia kohteesta?

    Ja tsemppiä Karille!

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • ponipimu 239 viestejä7.3.2010 00:45

    mulle kävi vuosi sitten kans aika hassusti, olin juuri saanut keliakia-diagnoosin ja astmaa tutkittiin. otin sitten flixsotideä kunnon hönkäyksen eräänä aamuna ja tipahdin lattialle, siis pyörryin, ja heräsin salaman nopeasti järkyttävään selkäsärkyyn.

    monien vaiheiden jälkeen olin sitten yksityisellä röntgenissä ja paljastui lannenikaman kompressiomurtuma, jota päiviteltiin koko klinikan voimin kunnes hoksasin sanoa että mullahan todettiin keliakia ihan vasta... ilmeisesti luut hieman kärsineet imeytymisongelmasta... onneksi sentään ei sitten osteoporoosia todettu, pääsin luuntiheysmittaukseen tk:n maksusitoumuksella. jes.

    kipeähän sitä oli monta kuukautta ja vieläkin selkä oireilee, mutta kumma kun sitä on vaan niin jästipää ettei usko että jotain oikeesti meni vikaan. viikko tapahtuman jälkeen kipusin sitkeästi hevosen selkään ja tein maastolenkin, harjoitusravi oli vähän hankalaa mutta käynti ja laukka sujui. kipulääkkeellä on mahtavat vaikutukset! aattelin että kun ei kerran ambulanssi ja päivystys mitään vikaa löytänyt, väittivät vain noidannuoleksi ja sain purkin voltarea, niin lapioidaan sitten tallissa paskaa ja ratsastellaan.

    voitte kuvitella yksityisen lääkärin ilmettä kun kerroin mitä kaikkea olin puuhastellut onnettomuuden ja oikean diagnoosin välillä.

  • Kari 364 viestejä7.3.2010 17:51

    Silloin kun keliakia-diagnoosin sain, ehdotinkin lääkärintodistusta, jolla ei olisi mitään asiaa Välimeren maita pohjoisemmaksi töihin. Lekuri hymyili myötätuntoisesti. Totes kuitenkin, että aurinkoa kroppa ottaa n.15 min D-vitamiinin kehittämiseen. Sen jälkeen tehöa ei enää riitä. Odotettava seuraavaan päivään. Ai niin, lääkärintodistusta ei irronnut. Yritin kuitenkin

    Ja pieni tarkennus tohon aloittaneeseen eka tekstiin; kyse siis kantapääluusta. Ei oikeastaan nilkkaluu...mahtaakohan nilkkaluuta olla edes olemassa..

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Viveka 127 viestejä8.3.2010 14:01

    No, voihan!
    Toivoittavasti saat jalkasi kuntoon.

    ~ Gluten-free personality since 2004 ~

  • Kari 364 viestejä9.3.2010 11:30

    Kävin eilen 1-viikko -kontrollissa. Ens pari röntgenkuvaa, sitten lausuntoistunto lääkärin kanssa. Hyvää oli se, että "parantuminen alkanut", näin viikon vanhan kuvan ja just otetun. Näki selvästi harjaantumatonkin silmä, että luu tulossa "yhtenäisemmäksi". Huonoa se, että toivotti hyviä kepeillä kävelyitä, viiden viikon päästä uudet treffit, uusi tilannekartoitus, ja "älä sitten päästä kipukohtaa koskettamaan maata..missään tilanteessa". (Teki mieli sanoa, että hyvähän sun on sanoa kun kahdella jalalla saa kävellä, no, en sanonut.) Mulla taitaa siihen mennessä olla tosi hyvät hartiavoimat kun pääosa liikkumisesta menee käsi-keppien varassa...

    Nyt lounaalle klinkkaamaan, gluteenitonta kotona vaimon tekemää pizzaa. Taas uusi liikuntasuoritus tulossa keittiössä

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä8.7.2011 11:58

    Löytyipä vanhoista keskusteluista taas tilanteeseeni passeli juttuketju.

    Reilu viikko sitten rypäsin lenkillä ja lensin mukkelismakkelis eteenpäin kivikossa. Huulesta pukkasi kivasti verta ja kämmenselässäkin törrötti jotain, kunnes tasaisen pullea turvotus peitti kaiken. Pari päivää olin töissäkin vaikka vasen etukäpälä tuolta pikkurillin puolelta olikin aika kipeä.

    No sitten muistin, että tässähän sairastetaan osteoporoosia/peniaa ja varailin terkkariajan maanantaille. Röntgenkuva näytti, että pikkurilliin menevä kämmenluu murtunut rystyspäästä. Murtuma on hyväasentoinen, eikä tarvinnut kipsausta. Nyt sitten pari viikkoa lastahoitoa, pikkusormi ja nimetön samassa paketissa ja kämmenen puolella lasta ranteen yli. Ei sairaslomaa, ei kuulemma estä työntekoa, haitata kyllä voi, totesi tohtori. Luvattoman paljon (nytkin) tulee oltua ilman lastaa, kun se on olevinaan niin hankala osuessaan aina johonkin.

    Voi nyt lomalla lähes hyvällä omallatunnolla jättää kaikki kurjat hommat tekemättä vedoten siihen, että käsi on pipi.

  • Reetta  719 viestejä25.12.2011 11:12

    Kaivetaas tämä luunsa särkeneitten keskustelukin esiin.

    Joulukuun alkupuolella olin reissussa. Laavakivisorassa sandaalit lähti luistaan ja tein jaloilla jarrutus/korjausliikkeen. Nilkassa napsahti ja nilkka alkoi turvota aika nopsaan tahtiin. Sinnittelin retken loppuun, vaikka aavistelinkin, että kyse ei olekaan vain nyrjähdyksestä. Retkeltä jatkettiin oppaan kanssa suoraan Hospiten-sairaalaan. Jonkun aikaa odotusta lääkärille, lääkäri ja kärräys röntgeniin. Joo kuvat näytti murtumaa nilkan seudussa. Koipi kipsiin ja muija sairaalan punkkaan tippapullon kera odottamaan traumatologin arviota, onko leikattava. Seuraavana päivänä kärräys petillä leikkaussaliin, jalkaan (pohjeluu) titaanilevy viidellä ruuvilla ja haava kiinni 12 hakasella. Loppuloma vierähtikin sairaalan petissä katsellen ikkunasta näkyvää golf-kenttää ja tulivuoria. Sairaala oli ihan viihtyisä pieni yksityissairaala. Paluu olikin sitten sairaalasta suoraan lentokentälle.

    Nyt on sitten leikkauksen jälkeistä elämää takana 2,5 viikkoa ja jalalle saa varata jo kevyesti, mikä helpottaa jo elämistä. Sairaalassa laitettu kipsi-kipsikin vaihtui lilaan avattavaan lasikuitukipsiin. Kipsielämää luvassa vielä vähän yli 3 viikkoa, jos kaikki menee hyvin.

    Eka kertaa huomasin, että reissussa todella kannattaa olla matkavakuutus. En edes tohdi ajatella, paljonko olisi maksanut viisi hoitopäivää leikkauksineen yksityissairaalassa.

    Samalla tiedoksi kaikille Kanarian saarten saarille reissaaville, että noilla saarilla monessa paikassa sairaanhoito on yksityistä, ja niissähän ei Kelan EU-sairaanhoitokortilla tee yhtään mitään.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s