Oireet kun on vahingossa syönyt gluteenia?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>
  • vuodesta2010 25 viestejä8.9.2010 12:47

    Mulla tulee tavallisten jauhojen pölystä (leipominen) seuraavana päivänä tosi vetämätön olo, huimaa ja pulssi nousee tosi korkeelle, yli 100/min. Sillon tuntuu et ei jaksa paljo pystyssä olla vaan mieluummin makoilee vaan.
    Gluteenin syömisestä (esim. hesen ranskalaiset) tulee maha tosi kipeeksi.

  • lapanen 2 viestejä6.10.2010 14:23

    tanssija kirjoitti:
    Mulla gluteeninsyönnistä ruuansulatus heikkenee radikaalisti eli kaikki mitä syö tulee suunnilleen samanlaisena uloskin.

    Samat oireet myös täällä. Lisänä vielä verenpaineiden nousu hälyttävälle tasolle heti syönnin jälkeen.

  • Mainos

  • helmi 3 viestejä15.11.2010 07:36

    Mulla tulee kurkkukipu ja polttelua ruokatorven alueelle. Vatsa tyhjenee. seuraava reilu viikko väsyttää niin että unta riittää kellon ympäri ja sitten taas kohta unille. toivottavasti en enää koskaan saa gluteenia kroppaani. Vetää yleiskunnon niin huonoksi.

  • japo 7 viestejä25.11.2010 18:49

    Olen ensivuonna lähdössä mahdollisesti Afrikkaan. Kohteena Lusaka Sambia ja Johannesburg Etelä-Afrikka. Onko kenelläkään havaintoja kohteista`?

    Japo

  • Vaula 141 viestejä14.12.2010 14:23

    Yksi tuttava kertoi, että vaikka hänellä ei ole diagnosoitu keliakiaa (tai verikokeiden mukaan on mutta tähystystulosten mukaan ei), niin gluteenipitoista viljaa vahingossa syödessä suu yhtäkkiä palaa rakoille. Koko kitalaki ja kurkku täyttyy vesikelloista ja sitten nahka lähtee pois. Onkos kellään kokemusta tällaisesta?

    Kyllä näitä erilaisia, ikäviä oireita tuntuu olevan vaikka mimmoisia.. :O

  • porajata 460 viestejä22.3.2011 08:39

    tuossa jo esillä olleita kommentteja kun on gluteenia jostai syystä saanut....

  • Tara 12 viestejä13.3.2012 15:05

    Vatsa sekaisin -> kaikki ulos n. 1h kuluttua + pitkään vatsan toiminta epänormaalia. Kamalaa.

  • Mainos

  • Ansha 2 viestejä6.5.2012 12:49

    Hei!

    Tulin lukemaan tätä ketjua, koska kävin perjantaina illalla perheeni kanssa ravintolassa, minkä jälkeen olin koko lauantain todella huonovointinen. Tuntui kuin olisi kuumeessa ja krapulassa yhtä aikaa, vaikkei kumpaakaan todellakaan ollut, lihaksia särki, ilmavaivoja oli todella paljon ja wc:ssä käynti lisääntyi. En saattanut syödä juuri mitään koko päivänä. Nyt tänään, sunnuntaina, olo alkaa hiukkasen kohentua.

    Näyttää siltä, että muillakin on ollut samankaltaisia oireita, joten olisinkohan saanut gluteenia ravintolassa? Olen kerran aiemmin luullakseni altistunut gluteenille, kun olin Venäjällä ravintolassa ja kielikäännöksestä huolimatta tarjoilija ei tainnut ymmärtää keliakian ideaa... epäilys heräsi jo siitä, miten useita gluteenittomia vaihtoehtoja listalla oli, mutta päätin luottaa tarjoilijaan. No, sittenpä melko pian syömisen jälkeen alkoi huimata ja kuvottaa ja jouduin juoksemaan wc:ssä. Ystäväni joutuivat saattelemaan minut hostellillemme, kun en olisi siihen itse kyennyt.

    Tämä on aika jännää siksi, että olen kerran vahingossa maistanut puolisoni normaalia pitsaa, kun luulin sitä omaksi gluteenittomaksi versiokseni ja Yhdysvaltojen matkalla juonut vahingossa jotain mehua, johon oli lisätty vehnää ja noilla kerroilla mitään oireita ei tullut (ainakaan näin rajuja). Minulla on myös muuten herkkä vatsa ja gluteenittomasta ruokavaliosta huolimatta on valitettavasti usein ilmavaivoja, joten tuntuu hankalalta todeta, milloin olisi altistunut gluteenille.

    Nyt eilen kuitenkin oli niin poikkeuksellisen huono olo, joka mielestäni liittyi ravintolakäyntiin, että varmaankin altistuin gluteenille. Minua useinkin pelottaa ravintolassa, mitä sitä saa syödäkseen. Tästä lähtien kyllä kyselen entistä tarkemmin tarjoilijalta ja vannotan aina ilmoittamaan vielä erikseen kokille, että minulle pitää kaiken olla ehdottoman gluteenitonta.

  • DanseMacabre 13 viestejä18.2.2013 13:40

    Aloitin gluteenittoman ruokavalion melko vasta (1 kk sitten) mutta nyt jo olen huomannut millaisia oireet ovat jos olo on muuten ollut hyvä ja vahingossa tulee gluteenia jostain elimistöön. Itse olen vahingossa syönyt gluteenia iltapalalla ja vaikutukset ovat alkaneet näkyä seuraavana aamuna: vatsaa vääntelee, vessassa saa rampata, ilmavaivoja, röyhtäilyä/närästystä... Melkein kaikki samat vaivat kuin mitä oli silloin kun alun perin lääkäriin hakeuduin.

    Ja sinä päivänä kun oireet alkaa niin ihan sama mitä syö niin alkaa vatsaa vääntää. Eli vaikka söisi gluteenitonta jogurttia niin maha ei kestä sitäkään. Onko kellään muulla sama? Yleensä iltaa kohden sitten helpottaa ja normalisoituu. Gluteenimäärät mitä itse olen saanut on olleet aika pieniä, en sitten tiedä miten kävis jos isomman erän sitä sais kerralla.

  • Raili 19 viestejä24.2.2013 13:25

    Jep, samana päivänä tulevat karseat vatsanväänteet, jotka kestävät muutaman tunnin ajan. Niin kova kipu, että toivon että joku tulisi ja tappaisi minut jotta siitä pääsisin. Sen karsean kohtauksen jälkeen koko ruuansulatuskanava on niin hellänä 5 päivän ajan, että ihan sama mitä syö, kaikki ruoka sattuu.

  • eionnistuxxx 1 viesti28.8.2013 01:29

    Oireet jos syönyt vahingossa gluteenia:

    Ensimmäiset 12 tuntia lattialla, sängyssä ja vessassa kierien, seuraavat 12 tuntia siitä sängyn ja vessan väliä.
    2-3 päivän päästä voi kävellä jo muutamia metrejä-kymmeniä metrejä tosin sillä seurauksella että olo salpaantuu kun vatsaa vihlaisee veitsällä leikaten.
    4-5 pv kivut alkaa hellittää mutta ripuli ei mitä tahansa syö tai on syömättä. 7 päivän jälkeen suolen sisältö alkaa kiinteytymään eikä vessaa tarvii olla enää välittömässä läheisyydessä jos jotain laittaa suuhun.

    Näin on sattunut pari kertaa 13 vuoden sisällä.

  • Juulin 187 viestejä28.8.2013 08:37

    Itselläni, tähän asti, on ollut oireeton jos olen altistunut. Alussa kävi muutama erhe. Tosin oireettomuus saattaa johtua siitä, että parantuminen oli vasta niin alussa.

  • Mainos

  • Eikku 25 viestejä10.9.2013 08:40

    Mulla ei välttämättä näy missään (13 v ollut keliakia), mutta jos olen nauttinut lasillisenkin jotain alkoholilpitoista ja saanut gluteenia, seuraukset ovat aikas huimat!

    Kerran pizzeriassa joimme ruoan kanssa lasilliset viiniä ja yhdet siiderit päälle. Kotimatkasta en muista mitään ja kotona olin oksennellut, kuin olisin vetänyt kerralla pullon vahvempaakin! Mies kantoi minut vessaan, kun en itse reagoinut mihinkään. Vähän noloa oli soittaa aamulla poliklinkalle, että olen illalla juonut vähän viiniä ja siideriä ruoan kanssa ja nyt on ihan kauhea olo....

    Siis taju meni! Olisin epäillyt tyrmäystippoja, jollei olisi ollut kyseessä tavallinen ruokaravintola, jossa ei poistuta pöyditä tanssimaan tms. Soitin ravintolaan ja kommentti oli, että "pitää sanoa, jos on niin herkkä. Kyllä meillä saattaa jauhot pöllähtää". No, ei kauaa pöllähdellyt jauhot, kun soitin terveystarkastajalle.

    Toinen kerta lakkiaisissa maistoin pikkuisen lasillisen boolia ruoan päälle. Tarjottavissa oli kuitenkin ollut ilmeiseti gluteenia tai johtui siitä, että ne oli laitettu tarjolle samaan pöytään etummaiseksi niin, että muista tarjottavista oli tippunut murusia niiden päälle.

    Seuraavana aamuna minulla oli hirvein migreeni, mitä on koskaan ollut. Nukkuin pimennetyssä huoneessa peitto silmillä aurinkolasit päässä! Muutaman tunnin sitä kesti!

  • lapatius 1 viesti22.1.2014 02:33

    7. v. glut. elämää. Kerran minulle on myyty pitsa gluteenittomana (paikanpäällä paistettu) oli paljon väkeä ja kiire pitsajakajalla ja ilmeisesti ei kuullut kunnolla hälinän keskellä:/ sitten, kun lähdimme kotia kohti ajamaan kohta niin n. puolituntia/tunti niin rupesin oksentamaan ja tuli voimalla kans... Moni ei sitä ymmärrä et voi tulla niin voimalla ja yhtäkkii ettei ehi tehhä oikee mittää, ettiä pussia tms. Mut onneks sattu olee joku pussi vieressä mut silti vaatteet meni kans:/ muostan sen ihan selvästi ku oli viel uuet housut jalas ja heti meni likaseks... Ja ei se viel siinä ku sit tuli viel uuestaa... Sillo oli jo pussi sit valmiina oottamas sylissä et, jos uusii... Maha tyhjeni ja nälkä tuli, mut ei heti uskaltanu alkaa mitää syömäänkää..
    Mulla tullee yleensä aina jos vähänkää gluteenii syön nii oksennus ja sit iha voimaton ja väsyny olo! Kerran kotona oksensin gluteenin takia joskus olisiko ollut 13 aikaan. Menin sen jälkeen sänkyyn makaamaan ja odottamaan olon kohenemista ja kappas heräsin klo 20 ja kävin syömässä iltapalan ja uudestaan nukkumaan! jälkeenpäin ihmettelin, kun ei edes unet menny vaikka reilu 6h nukuinki. nykysin ei taitas saaja unta enää nii helposti.

  • nyyti 58 viestejä6.2.2014 17:23

    Onko mahdollista, että hyvin hyvin pieni gluteenialtistus ei yksittäisenä kertana aiheuta oireita mutta pidempään jatkuessa aiheuttaa?
    Mietin tässä kauramaidon sopivuutta... Mulla siis ei ole todettu keliakiaa (verikokeessa ei näkynyt), mutta joku yhteensopivuusongelma viljojen kanssa selvästi on ts. maha tulee aina kipeäksi/sekaisin jos oon syönyt jotain gluteenillista.

  • nyyti 58 viestejä7.2.2014 19:05

    Ps. Kauanko teillä yleensä menee että oireet helpottaa?

    Oon aika varma että toi kauramaito ei ollut hyvä juttu, viimeksi join sitä eilen ennen kun tajusin asian, ja tänään on todella maha kipeä ja vetämätön olo.

  • Tinda 17 viestejä10.2.2014 00:18

    Aikas hurjia oireita voi ollakin näemmä
    Minulla on gluteenitonta takana vasta 3 vkoa, joten pienet on kokemukset. Yksi päivä hajamielisesti otin ja söin illalla työeväänä mansikkabanaani-Yosan. Töistä tullessa oli ihan turvonnut olo jo, seuraava päivä olikin totaalista mahantyhjennystä. Maha kun ei kestänyt mitään luontaisesti gluteenitontakaan. Oli kauheaa kävellä töihin, matkaa vain n.8-10 min, puolivälistä tuli hirveä kiire sinne tuttuun veskiin ja loppupäivä meni vessojen seiniä ihmeen tiuhaan katsellessa. Illalla rauhoittui, ja minä täystampio join tilkan limsaa ja sitten koiralenkille. Onneksi kerkisin sieltä kotiin, ennenkuin sitten todella taas harrastin vessan ihailua. Hiilihappo+sokeri oli tosi hasardi. Oli aika läkähtynyt olo nukkumaan mennessä totaalityhjennyksen jälkeen.
    Olen tietysti iloinen etten toistaiseksi ole oirehtinut kovilla mahakivuilla tai oksentaen, mutta tuo käsittämättömän raju ripuli kaasulla höystettynä on sekin maailman kauheinta. Toinen seuraus näyttää olevan migreenin laukeaminen, ja pahana minulla migreeni onkin sitten tosi paha.
    ^ Minulla nämä oireet nyt kesti 1 vrk:n, seuraavan nimittäin autoin oloa Imodiumilla, sitten oli ohi.

  • Mainos

  • Aliina 1 viesti30.8.2016 14:11

    Hyödyllistä, muttei tietenkään kiva, kuulla etten ole ainoa, joka saa rajut oksennus- ja ripulioireet gluteenista. Mulla alkaa tunnin sisällä. Kerran olin saanut kokoustarjoiluna normisämpylän, ja edellä mainittujen oireiden lisäksi ylävatsaa poltteli päiväkausia ja seuraavana päivänä olo oli kuin tiejyrän alle jäänyt.

  • arkkari 1 viesti18.5.2017 23:24

    Tervesiä Saksasta, jossa tietoisuus gluteiinittomasta ruokavaliosta näyttää olevan vähäistä. Kaksi kertaa olen saanut todella pahat oireet saksalaisesta gluteinittomaksi väitetystä pitsasta. Ensimmmäistä kertaa luulin noroksi tai rota-virukseksi joka ei kuitenkaan tarttnut matkakumppaniin vaikka pienessä hotellihuoneessa oltiin. Nyt kun olen lukenut ihmisten kuvauksia gluteinihyökkäyksestä ymmärrän että kyseessä ei ollut ruokamyrkytys vaan huolimattomasti tehty tai peräti vehnätaikinapitsa, vaikka ravintola löytyykin Saksan liiton sivuilta mainostamasta gluteinitonta ymmärrystä. Paras tapaus oli juhlissa jossa pitopalvelu ensin pyysi noukkimaan krutongit salaatista ja suostui tuomaan täysin uuden vasta tiukan vaatimuksen jälkeen. Tai jäätelelöbaarissa jossa herttainen tyttö vakuutti jäätelön gluteinittomuutta ja toi hienon annoksen vehnäkekseillä koristettuna. Matkailu avartaa, gluteinitonta leipää löytyi isoista kaupoista mutta yleinen tietämys sekoitti gluteinittomuuden ja glutamiinin herttaisesti.

  • Mirka 3 viestejä14.10.2017 18:11

    Ylävatsakipu seuraavana päivänä, sitä voi jatkua viikonkin. Myös voimakas masennus, kuin huppu päässä aiheuttaen epätoivoa ja itsetuhoisia ajatuksia. Ei normaalia minulle ollenkaan. Polttavan kutiavia rakkuloita kyynärpäihin sekä sormien väleihin.

<< Alkuun < Edelliset
1 2
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,074s