Oletteko ajanmyötä tottuneet gluteenittoman makuun

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Ninni 114 viestejä1.12.2009 09:03

    Olen nyt noin kuukauden verran ollut gluteenittomalla dieetillä ja täytyy sanoa, että ei nuo gluteenittomat tuotteet ole kovin kummoisia maultaan! Tuntuuko muista samalta?

    Vuohelan tattarilimppu oli ainoa kohtuullinen leipä, jota olen maistanut. Kyllä nuo kaikki pakastealtaiden sämpylät on mauttomia tai sitkeitä. Itse en ole vielä ehtinyt sämpylöitä leipomaan, mutta sitäkin täytyy testata heti, kun muilta kiireiltä ehdin. Keliapuodista ostin gluteenitonta pullaa ja kyllähän sitä söi, mutta kyllä maku oli kaukana tuoreesta vehnäpullasta! Hyvää saaristolaislimppua ei korvaa mikään gluteeniton leipä. Ylipäänsä nuo gluteenittomat leivät ovat kuin jotain pula ajan korviketta.

    Pastat ovat kutakuinkin ok gluteenittomana, mutta esim. piparit ja tortillat aika pahoja.

    Vispipuuroa olen keittänyt sekä riisijauhoista että maissisuurimoista ja onhan ne ihan syötäviä, mutta eivät kyllä mannasuurimoista keitettyjen puurojen veroisia.

    Olen aina pitänyt kovasti ruoasta ja ruoanlaitosta ja syömisestä ja nyt on kyllä se fiilis, että maku on mennyt! Jos diettiä haluaa noudattaa, niin moni herkku jää syömättä. Vaikka lähes kaikkea on mahdollista tehdä gluteenittomana, ei maku kyllä ole lainkaan sama. Onneksi on vielä juustot ja viinit sallittuja!

  • KattiMatikka 271 viestejä1.12.2009 10:41

    Tiedän tunteen... Mulla itsellä hävisi ruokahalu kokonaan vähäksi aikaa diagnoosin jälkeen. Psykologisesti teki pahaa syödä yhtään mitään.

    Mutta kyllä gluteeniton leipä mun suussa maistuu jo tosi hyvälle Keliakiaa olen sairastanut kaksi vuotta. Mutta kannattaa antaa itselleen aikaa etsiä niitä oman maun mukaisia tuotteita. Keliapuodista löytyy tosi hyviä sämpylöitä ja kokeilemalla löytää ne parhaimmat. Monet Moilasen leivät on aika karuja kokemuksia. Se onkin tavallaan harmi, että ensi hädässä varmaan kaikki juuri diagnoosin saaneet joutuvat turvautumaan pakkasleipiin.

    Oletko kokeillut Sunnuntain sämpylöitä? Ne on isoja ja mehukkaita.

    Yritän tässä vaan valaa uskoa, että kyllä se makuaisti oikeasti tottuu uusiin makuihin Mutta sairastuminen keliakiaan ei tunnu kivalta ja sellaiseen "suruaikaan" on oikeus. Kyllähän sitä joutuu tekemään luopumistyötä monesta asiasta...

    Itse myös tykkään laittaa ruokaa ja tässä yhdessä Anna lehdessä oli monta ihanaa pastakastikeohjetta. Aivan ihana tomaattikastike, johon pistin leipäjuustoa, pestokasti pinaatista ja sitten nonnan-lihapullat johon tuli mm. valkoista leipää ja valkosipulia sekä tuoretta basilikaa. Nami. Laitan ohjetta jos kiinnostaa!

  • Mainos

  • Tallulah 476 viestejä1.12.2009 11:30

    Gluteenittomissa tuotteissa on pahoja, kuten gluteenia sisältävissäkin. Yllätys!
    Joku vain on suuhun pahaa, itse en voi sietää juurikaan tattaria. Harvasta gluteenittomasta pullasta olen pitänyt. Sitten on niitä joissa ei huomaa mitään eroa, kuten pizza tai täytekakku tai kääretorttu. Mun suosikkileipäni on tällä hetkellä Toastyn rouheinen, jota mun moni kaveri on maistanut ja kaikki ovat sanoneet sen olevan hyvää myös heidän suuhunsa. Se gluteeniton tortilla on pelkkää pahvia, kerta riitti... Mutta niinhän se on tavallisellakin ruokavaliolla, kaikesta ei vain pidä!

  • Suviih  629 viestejä1.12.2009 14:43

    Täällä taisi aiemminkin olla keskustelua "makuaistin menettämisestä" mikä nyt on käytännössä tottumista gluteenittomien makuun ja vehnäjauhoista tehtyjen maun unohtaminen.
    Makuaisti "menetetty"

    Leivät olivat ehkä itselleni se vaikein totuteltava, kuten varmaan monelle muullekin mutta melko nopeasti sitä tottui ja omat suosikit löytyivät. Paahtaminen parantaa gluteenittomien leipien makua!

    Pastoista ehkä omaan makuuni parasta on ollut Semperin tagliatelle ja pappardelle, kannattaa kokeilla vaikka hinnakkaita ovatkin. Ja kuten Kattimatikka jo sanoikin, reilusti vaan hyvää kastiketta päälle niin ei pastan eroa huomaa

    Teitkö vispipuuroa muuten täysjyväriisijauhoista vai siitä perusriisijauhosta? Farinan täysjyväriisijauhopaketin kyljessä on ohje, jolla äitini tekee puuron ja hyvää on, tosin en muista mille mannasta tehty maistui joten en osaa verrata

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Ninni 114 viestejä2.12.2009 08:07

    Olen tehnyt vispipuuroa ihan tavallisista riisijauhoista, tuollaisia täysjyväjauhoja en ole vielä huomannutkaan, täytyy kokeilla vielä nekin. Kyllähän niitä puuroja koko perhe söi, joten ei ne kai ihan hirveän pahoja olleet, mutta eivät kuitenkaan "oikean" veroisia. Ehkä hommaa vielä hankaloittaa juuri tämä, ettei edes tunne kunnolla kaikkia tuotteita. Ennen keliakiaa en ole koskaan ostanut esim. riisijauhoja...

    Sunnuntain sämpylöitäkin olen jo maistanut, en ehkä kaikkia, mutta joitain. Moilasen riisipiirakat oli ihan kamalia, niitä ei tarvitse ostaa toista kertaa. Ylipäänsä leipiin pätee se, että ne pitää lämmittää ja laittaa päälle jotain tosi hyvää juustoa/leikkelettä, jotta leipä ei liikaa maistu. Pelkän voin kanssa ei gluteenittomat valmisleivät oikein vielä maistu.

    Eilen kokeilin Provenan sivuilta löytyvällä reseptillä leipää, ja siitä tuli hyvää! Lisäksi ohje on tosi helppo ja nopea. Ehkä se onkin kaikille tuttu, mutta kopioin sen silti tähän. Suosittelen kokeilemaan, oli ihanaa syödä pitkästä aikaa hyvää tuoretta leipää! Ja maistui tuoreena tosi hyvin myös ei-keliaakikoille.

    Kaurainen ciabatta

    5 dl vettä
    3 dl Provena Kaurahiutaletta
    1 rkl siirappia
    1 1/2 tl suolaa
    1 ps Sunnuntai-kuivahiivaa
    5 dl Sunnuntai Gluteeniton -jauhoseosta
    1 dl Sunnuntai Juokseva Rypsiöljyvalmistetta
    Pinnalle:
    1 1/2 dl murennettua sinihomejuustoa tai
    juustoraastetta
    2 tl oreganoa

    1.Sekoita +42-asteiseen (reilusti kädenlämpöiseen veteen kaurahiutaleet, siirappi ja suola. Vispilöi taikinanesteeseen osa jauhoista, joihin kuivahiiva on sekoitettu. Lisää loput jauhot ja Sunnuntai Juokseva. Sekoita tasaiseksi.
    2. Kaada puolet taikinasta uunipellille leivinpaperin päälle. Taputtele jauhotetuin käsin taikinasta 15 x 30 cm:n kokoinen noin 1 cm paksuinen levy. Tee lopulle taikinalle samoin.
    3. Anna leipien kohota liinan alla noin 20 minuuttia. Laita uuni lämpenemään 225 asteeseen.
    4. Ripottele leipien pinnalle juustoraastetta ja oreganoa. Jätä reunoista 2 cm ilman täytettä.
    5. Paista uunin keskitasolla noin 15 minuuttia. Leipä on parasta heti tuoreena. Pakasta kerta-annoksiksi heti jäähtymisen jälkeen, niin nautit aina tuoreen mausta.

  • Kiipuli 90 viestejä2.12.2009 19:00

    Tavallinen pakkasleipä ei oikein vieläkään uppoa. Parhaita on Semperin näkkärit ja Vuohelan pakkassämpylät, joista jälkimmäiset tosin melko kalliita...

    Pastassa tai muissakaan ruoissa ei enää gluteenittomuutta huomaa.

  • Carsu 43 viestejä8.12.2009 16:01

    Muistan kun ekan kerran maistoin niitä moilasen karjalanpiirakoita ja ajattelin että hyi helvetti. Tattari tuntui tosi pahan makuiselta alkuun, mutta kun olin ollut gluteenittomalla ruokavaliolla noin 3kk niin maistoin uudestaan enkä ymmärtänyt miksi se oli alkuun ollut niin pahan makuista.. Eli kaikkeen tottuu kyllä Alkuun se tuntuu vaikealta ja hirveeltä, mutta sitten löytää enemmän ja enemmän kaikkea hyvää. Itse tein eilen ekaa kertaa Suviih ohjeella lihiksiä ja voi sitä riemua kun ne onnistuivat täydellisesti

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä8.12.2009 16:58

    Carsu, minulla oli vähän sama homma tuon tattarin kanssa. Karjalanpiirakoissa sen maku oli ok (omatekoisissa piirakoissa sen verran ohut kuori, että maku ei ollut alkuunkaan ylivoimainen), varsinkin kun diagnoosin jälkeen meni muutama vuosi ennen kuin piirakoita sai, mutta tattarileipään totuttelu kesti todella kauan! Tattaripuuroa en kyllä syö vieläkään.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • keliaiti 36 viestejä8.12.2009 23:18

    Kokeile Semperin toast leipiä! Vaalea on todella pehmeä ja rakenteeltaan hyvää. Samoin toast kaura on suurenmoinen leipä! Piparit tulee parhaimmat itse tehtyinä, kuten muutkin keksit. Pullakin on hyvää, mutta leipominen vaatii totuttelua (itse käytän psylliumia), onnistuu ilmankin. Pullataikinaan jauhot pitää lisätä varoen, koska aluksi taikina vaikuttaa ihan vetelältä ja kun vaivaat koneella, niin yhtäkkiä se irtoaakin kulhon reunoista. Eli, jos olet hätäinen, niin taikinasta tulee kova ja pullista suorastaan tappavan kovia!

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,015s