Jezu Ylläpitäjä – 27.3.2009 16:13
Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07
milla 412 viestejä – 27.3.2009 16:22
oho, tuota en muuten ole koskaan ajatellutkaan. Ei ole keliakian toteamisen jälkeen tullut käytyä - mutta olishan se kiva tietää , jos tulee mentyä.
Onkohan kenelläkään tietoa ?
Sussu 97 viestejä – 27.3.2009 16:32
Mun mielestä se pitää erikseen tilata. Tarkoitan että ennen ehtoollista mainita kirkolle.
Marjo 5 viestejä – 27.3.2009 18:08
Mun tyttö pääsi viime kesänä ripille(hänellä myös keliakia). Hän sai erikseen gluteenittoman ehtoollisleivän. Ja mun piti etukäteen ns.tilata samainen läpyskä...
milla 412 viestejä – 28.3.2009 06:04
Tuo onkin hyvä tietää tulevaisuutta varten
jo10vuotta 17 viestejä – 28.3.2009 17:53
Juu gluteeniton ehtoollisleipä täytyy erikseen tilata ja ehtoollisella erikseen pyytää. Eli aika hankala juttu. Otin aikoinani selvää paljonko on ehtoollisleivässä gluteenia. Tarkkoja määriä en muista, mutta muistaakseni se sisälsi sen verran gluteenia, kun vehnätärkkelyspitoiset gluteenittomat tuotteet. Olen itse päätynyt sellaiseen käytäntöön, että otan tavalllisen ehtoollsleivän silloin kun ehtoollisella käyn, eli ei hirveän usein. Olen ihokeliakiaa poteva ja reagoin kutinalla herkästi gluteenimääriin, mutta en ole kertaakaan saanut oireita.
Kari 364 viestejä – 28.3.2009 18:07
Taitaa mulla jäädä etukäteistilaus tekemättä. En nyt mikään aiheen suurkuluttaja..
Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.
Reetta 719 viestejä – 28.3.2009 19:21
Tokkopa minäkään lähtisin tilailemaan etukäteen. En edes muista, koska olen viimeksi ehtoollisella käynyt. Taitaa olla erinäisiä vuosikymmeniä sitten ?
glenni 58 viestejä – 28.3.2009 20:44
Kun en edes kuulu kirkkoon... Ei siis kosketa itseäni.
Sen verran tiedän, että jos on jossakin lahkossa niin ehtoollisleipä on silloin erilainen (ei välttämättä aina) kuin luterilaisen kirkon tarjoama.
Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat ottaa osaa keskusteluun. Jos sinulla ei ole vielä omaa käyttäjätunnusta, ole hyvä ja rekisteröidy. Se on nopeaa ja ilmaista! Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään oikean yläkulman valikosta.
Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.