Psyllium

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Marjatta 35 viestejä4.11.2009 16:30

    Useissa gluteenittomien tuotteiden leivontaohjeissa käsketään lisäämään taikinaan psylliumia. Sen tarkoitus on kaiketi kuohkeuttaa taikinaa. Useinhan gluteenittomat leivonnaiset ovat melkoisia kakkaroita ;-D
    Ostin sitten vihdoin sitä psylliumia ja lisäsin sämpylätaikinaan. Mutta aiheutti aivan järkyttäviä ilmavaivoja!
    Onks kellään parempaa tietoa psylliumin käytöstä? Laitoinko ehkä liikaa? Kannattaako käyttää lainkaan, onko siitä mitään oikeesti hyötyä?

  • Marjo 5 viestejä4.11.2009 17:27

    Itse käyän psylliumia sämpylä- ja pullataikinoissa. N.1 rkl/ 0,5l nestettä. Saa paremmin leivotua,kun saa psylliumista sitkoa.Muistan sen tunteen kun ekaa kertaa sain käsin pyöritellä glut. sämpylöitä... ;D
    Ihan ku ennen vanhaan...siis ennen keliakiaa...
    Oletko Marjatta kokeillut ksantaania? Antaa myös sitkoa.

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä5.11.2009 01:10

    Marjo kirjoitti:
    Itse käyän psylliumia sämpylä- ja pullataikinoissa. N.1 rkl/ 0,5l nestettä. Saa paremmin leivotua,kun saa psylliumista sitkoa.Muistan sen tunteen kun ekaa kertaa sain käsin pyöritellä glut. sämpylöitä... ;D
    Ihan ku ennen vanhaan...siis ennen keliakiaa...
    Oletko Marjatta kokeillut ksantaania? Antaa myös sitkoa.

    Mulle uus juttu, mitä se ksantaani on?

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Marjatta 35 viestejä5.11.2009 09:31

    Kiitos Marjo neuvosta, ehkä laitoin psylliumia vähän liikaa..noin vain heitin suoraan taikinaan enkä liottanut veteen (taiteellista leivontaa).
    En ole koskaan kuullut ksantaanista minäkään. Kerro ihmessä mitä se on ja mistä sitä saa?

  • KattiMatikka 271 viestejä5.11.2009 11:06

    Ksantaanti on hyydykeaine.

    Allermiina verkkokaupan selitys ksantaanista ja kuva purkista
    Tässä gourmetologia sivujen selostus ksantaanista

    Löytyy ihan marketeista sieltä leivontaaineitten joukosta yleensä.
    Itse käytän yleensä sekä ksantaania että psylliumia, kun leivon sämpylöitä. Ei ainakaan haittaa ole ollut

  • Toukokisu 31 viestejä6.11.2009 17:49

    Mulla ainakin kesti hetken aikaa ennenkuin vatsa tottui tuohon psylliumiin. Ajattelin sen johtuvan siitä, että psyllium on erittäin runsaskuituista. Eiköhän se vatsa hetken käytön jälkeen totu. Muuten ihana aine tuo psyllium leipään ja pullaan.

  • Marjatta 35 viestejä7.11.2009 14:18

    Hyvä tietää, että en ole ainut vatsavaivojeni kanssa psyllimin lisäämisen jälkeen. Nyt sitten jatkossa osaan suhtautua kärsivällisemmin enkä jätä purkkia hyllyyn homehtumaan. Ksantaania pitää käydä ostamassa..
    Täytyy sanoa, että melko mystistä tämä keliaakikon ruokaelämä.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,01s