Seuranta

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>
  • Sussu 97 viestejä18.3.2009 16:41

    Mietin tuossa että kuinka moni keliaakikko käy keliakian takia säännöllisesti lääkärissä? Onko teillä niin sanottua seurantaa, esimerkiksi otetaanko verikoe säännöllisesti? En ole itse sen takia käynyt aikoihin,vaan menin muuten vaan tarkistuttamaan veriarvoja ja yleiskuntoa ja lääkäri sanoi että nykyään olisi olemassa kuulemma jatkuva seuranta keliaakikoilla? Onko se sitten jokin uusi käytäntö? Kertokaa jos tiedätte.

  • Jezu  Ylläpitäjä18.3.2009 16:49

    Sussu kirjoitti:
    Mietin tuossa että kuinka moni keliaakikko käy keliakian takia säännöllisesti lääkärissä? Onko teillä niin sanottua seurantaa, esimerkiksi otetaanko verikoe säännöllisesti?

    Verikoe kerran vuodessa työterveyshuollossa. Seurantagastroa minulla ei ole ollut. Ilmeisesti eivät ole nähneet tarpeellisena, kun veriarvot olivat kohdallaan jo puoli vuotta dieetin aloittamisen jälkeen.

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Mainos

  • keliaakikko97 107 viestejä18.3.2009 18:35

    Mä käyn n. 2 vuoden välein verikokessa. Seuraava on jo ensi viikon tiistaina. (31.3.09)

    Elämässä ei ole pakko kun kuolla!... ja noudatta gluteenitonta ruokavaliota.

  • Sussu 97 viestejä18.3.2009 20:15

    Just ajattelin sitä että kun keliakia on diagnosoitu niin pidetäänkö itse huoli siitä että varataan aika "tarkastus" verikokeisiin vai tuleeko sinne automaattisesti lähete? Ja mitä verikokeista katsotaan (mitä arvoja)?

  • Reetta  719 viestejä18.3.2009 22:12

    Gastroskopioiden välissä reilun parin vuoden aikana on työterveyshuollon kautta katsottu perusverenkuva noin puolen vuoden välein (erittäin aneeminen kun olin) ja kerran kolesteroli. Ensi viikolla saan gastroskopian tuloksen ja tähystänyt lääkäri ohjeistanee, mitä ja miten jatkossa katsotaan. Itse olen ajatellut, että perusverenkuvan voisi vaikka kerran vuodessa katsoa. Parin vuoden päästä on työpaikan puolesta "5-vuotishuolto" ja siinä saa sitten enempi tutkimuksia ihan automaattisesti. Samaan saumaan voisi vielä mennä tuo luuntiheysmittauksen kontrolli. Onneksi on työterveyshuolto.

    Kyllä tarkastuksista ja verikokeista kannattaa itse huolehtia. Ainakin itse kuvittelen, että jos skopian tulos on ok, minut pumpsataan tuolta keskussairaalasta pihalle saman tein.

  • Pulla 267 viestejä18.3.2009 22:50

    Ihokeliaakikkona tunnen olevani väliinputoaja, koska minulla ei sen puolelta ole mitään kontrollia. Soitin diagnoosin tehneeseen paikkaan ja sanoin, että Keliakialiiton sivuilla lukee "ihotautilääkärin seuranta". Sairaanhoitaja sanoi, että koska lääkäri on sanellut, ettei seurantaa ole, niin ei ole. Huolimatta siitä, että olisi oireita. Täytyy mennä omaan terveyskeskukseen ja sieltä sitten uusi lähete, jos on tarpeen.

    Sanoin puhelimessa ihotautilääkärille, jolle oli puhelinaika kahden kuukauden päästä diagnoosista, että kun on riski saada lymfooma, kun on tauti ollut niin pitkään hoitamattomana. Hän sanoi: "Jos tulee lymfooman oireita, niin sitten omaan terveyskeskukseen." Kyselin mahdollisten verikokeiden perään, kun niissä oli ollut häikkää. Siihen sitten kyllä sanoi, että vuosittain voi ottaa perusverenkuvan.

    Miksi ei ihokeliakiaa voisi kontrolloida uudella koepalalla, kuten "tavallistakin" keliakiaa? Tai miksei ole omaa hoitajaa tai lääkäriä, jolla käydä kontrolleissa? Kyllähän esim. diabetestakin seurataan omalla hoitajalla.

  • Sussu 97 viestejä19.3.2009 07:03

    Minun mielipide on että voisi olla parempikin huolenpito paikallaan tuolta lääkäreiden suunnasta. Jokin automaattinen juttu paikasta jossa on todettu keliakia. Liittyy keliakiaan niin paljon kaikkea liitännäissairautta että jo senkin takia. Ja mitä se perusverenkuva kertoo ihmisestä... Eipä just mittään jos et ole jo suurinpiirtein haudan partaalla, näin jyrkästi ilmaistuna. Kun viimeksi kävin lääkärissä kävinkin yksityisellä ja suhtautuminen oli tietysti ihan toinen. Jos kysyt tk:sta verikokeisiin ja sanot olevasi keliaakikko, ei se muuta mitään. "onko ollut vaivoja"-kysytään. Jolloinka kyllä kandee vastata että "joo, vaikka mitä". Siinä tapauksessa ehkä saat lähetteen. Itse erehdyin vastaamaan että "ei sen kummempia" joten ei lähetettä. Tuohan se ihmiselle mielenrauhan jo, että tietää olevansa ok. Kun olin nuori, seurattiin minua Kys:issä automaattisesti. Aikuisikään tultua se loppui.Siksi kyselenkin tätä aihetta että olisiko käytäntö muuttunut parempaan, mutta siis ei ole vastauksista päätellen.Työterveyshuolto on jees, mutta kaikki eivät kuulu sen piiriin.

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä19.3.2009 09:56

    Sairastuin keliakiaan 8 vuotiaana ja sen jälkeen aina (muistaakseni) 16 vuotiaaksi asti oli vuosittainen kontrollikäynti KYS:llä, jossa aina ottivat verikokeet ja oli lääkärin vastaanotto. Tuon jälkeen kun totesivat että homma on toiminut hyvin, niin ei ole mitään syytä jatkaa säännöllisiä kontrolleja ja seuranta siirrettiin terveyskeskukseen. Käytönnössä siis pitää itse ilmoittaa jos tahtoo verikokeisiin ja edellisellä (eli synnyipaikkakunnallani) tämä toimikin ihan hyvin, kerran taisin verikokeissa siellä käydä. Nyt kuitenkin muutin toiselle paikkakunnalle, enkä ole tarvetta vielä kokenut lääkärissä käyntiin, joten en tiedä yhtään miten täällä homma toimii terveyskeskuksen kautta.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • porajata 460 viestejä19.3.2009 14:55

    Sussu kirjoitti:
    Just ajattelin sitä että kun keliakia on diagnosoitu niin pidetäänkö itse huoli siitä että varataan aika "tarkastus" verikokeisiin vai tuleeko sinne automaattisesti lähete? Ja mitä verikokeista katsotaan (mitä arvoja)?

    Itse tuosta tarkastuksesta pitää huolehtia, ainakin niin omalla kohdallani (diagnosoitu 3 vuotta sitten )

  • keliaakikko97 107 viestejä19.3.2009 16:31

    keliaakikko97 kirjoitti:
    Seuraava on jo ensi viikon tiistaina. (31.3.09)

    Oho! Tarkotan, että ei ens viikolla, vaan sitä seuraavalla.

    Elämässä ei ole pakko kun kuolla!... ja noudatta gluteenitonta ruokavaliota.

  • Kari 364 viestejä19.3.2009 16:53

    Viimeksi mulla oli puoli-vuotis verikoe. Seurattiin S -tTGAbA -arvon kehitystä. Elokuussa 70, nyt 4. Eli siis huomattavaa paranemista tapahtunut. Lääkärille tämän ilmoitin, ja hän pyysi puolen vuoden päästä uuteen tähystykseen, ja vastaanotolle (kaikki keskustelu muuten käytiin tekstiviesteillä). Pitääpä tuolloin kysyä hänen suositus seurannaksi?

    Mielenkiintoinen yksityiskohta sattui korviini käydessäni tuossa verikokeessa; sairaanhoitaja kysyi hiukka ihmetellen, miten olen onnistunut pääsemään noin hyvälle lääkärille, kuulemma maan huippuja keliakiassa. Tuntui hyvältä tuurilta Eli palataan tähänkin asiaan kun päästään elokuulle...kylläpä aika lentää.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Sussu 97 viestejä20.3.2009 17:48

    Kyllä se seuranta varmaan on myös lääkäristäkin kiinni. Toiset lääkärit ottavat potilaansa jostain syystä "omikseen", toisin sanoen huolehtivat perusteellisesti ihmisestä. Tk:ssa on se paha puoli että lääkärit vaihtuu ja yhtä asiaa voi hoitaa vaikka miten monta eri lääkäriä, jollei ole omaa lääkäriä, ja sekin kun voi vaihtua. Yksityisellä on tietysti eri asia, mutta niin on sitten palkkiotkin. Se on kumma miten kaikki pelaa kun vaan on pätäkkää pussissa. Mutta huolimatta siitä että keliakia olisikin hoidossa ja homma toimii saisi olla joku vakio seuranta. Tai että edes sanotaan että varaa sitten aika vuoden päästä taas, niin katellaan että asiat on ok. Ajatus minulla lähinnä se, että ovatko kaikki tietoisia ja valveutuneita siitä minkälainen vaiva keliakia on, ja että mitä siitä seuraa jollei noudata dieettiä...

  • Mainos

  • Sussu 97 viestejä20.3.2009 17:52

    Minkä niminen muuten Kari on se sinun lääkärisi,jos saa kysyä..? Minulla oli joskus ajat sitten Kysissä sellainen lääkäri kun Kari Launiala. Oli oikein mukava mies. Nyttemmin jo tietty eläkkeellä. Sanookohan nimi kellekkään mitään?

  • Kari 364 viestejä21.3.2009 01:57

    Sussu, mullahan juttu eteni sitä rataa, että löytyi osteoporoosi, ja sen hanskaamiseksi syyniin Terveystalolle. Netissä näkyy paljon juttuja Arvo Koistisesta osteoporoosin ympärillä. Terveystalolla olin myös tähystyksessä, siellä tää juttu todettiin. Hyvin tyytyväinen heihin Sanot tossa myös toimivan jutun kivasti: "kumma miten kaikki pelaa kun vaan on pätäkkää pussissa", sai mut hymyilemään - topakka nainen Et muuten usko kun välillä ottaa lujaan uskotella itselle, että pysytään G-ruuassa...kun ei ole mitään vatsa- tai muita häiritseviä oireita.

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Sussu 97 viestejä23.3.2009 16:50

    Kaikilla on kyllä erilainen tarina...
    Joskus teininä kun otti päähän koko keliakia niin taisin hiukan poiketa tästä gluteenittomuudesta ja maistaa kiellettyjä hedelmiä kerran jos toisenkin.. Minulla oireita ei tullut kun vasta kun olin ollut pidempään noudattamatta dieettiä. Ja silloin oli just hyvä kun piti visiteerata lääkärillä. Muistan elävästi kun tämä Kari Launiala sanoi gastroskopian jälkeen kun nukat oli lutussa, että on todella harmi ettei minulla dieetin noudattamatta jättäminen näytä merkkejä ulospäin,(paitsi kun on jo vahinkoa tapahtunut) vaan että tuho tapahtuu pikkuhiljaa sisällä. Ja niinhän se on. Jos minulle olisi joka kerta kun pitsaa purasin, joku pahkura vaikka otsaan kasvanut, niin se olisi ollut tos hyvä. Varsinkin siinä iässä. Kun sitten alkoi hiukset lopulta ohenemaan ja lähtemään ja yleiskunto oli heikko, tajuton väsymys jne. niin älysihän sen ettei parane urheilla tämän vaivan kanssa, että kyllähän se lääkäri varmaankin läksynsä oli lukenut.. Ja nyt kun on jo enempi ikää (ja älyä??), niin ei tuota enää sellaista ongelmaa painia tän asian kanssa. Paitsi joskus. Muttei ei siinä auta kun tiukkana olla. Per.. Sillähän tässä hirmusti muillekkin tsemppiä toivottelee.

  • Kari 364 viestejä24.3.2009 13:54

    Niinpä. Totesin muuten eilen, että alkaa naapurikin uskoa mulle käyvän todella vain G-ruoka. Kävimme yhdessä salilla jumpassa, ja isäntä kutsui mut saunaan. Pyysi ottaan omat oluet mukaan kun Kukkoa ei heidän jääkaapistaan löydy. Rouvalla oli kyllä jo minua varten oma makkara varattuna, G-sellainen
    Tänään tuli TV:ssä Brittiohjelma "Elämä käsissä". Yllätys yllätys, siinä yksi rouva yrittää uskotella lääkärille, että haluaa keliakian tutkimukseen. Ei tahdo saada lääkäriä ottaan itseään vakavasti. Siinä käytiin videokasetilta läpi tähystys. Sen jälkeen rouva alkas kovasti epäillä, josko ollenkaan haluaakaan tutkimukseen... Noh, tämä oli puhtaasti TV:n tuotetta. Mutta ihan mielenkiintoinen juttu tästä samasta aiheesta...mainitsinpä nyt tällä foorumilla, vaikka minuun ei liity sitten pätkääkään

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • maza 2 viestejä26.3.2009 10:10

    Pulla kirjoitti:
    Ihokeliaakikkona tunnen olevani väliinputoaja, koska minulla ei sen puolelta ole mitään kontrollia. Soitin diagnoosin tehneeseen paikkaan ja sanoin, että Keliakialiiton sivuilla lukee "ihotautilääkärin seuranta". Sairaanhoitaja sanoi, että koska lääkäri on sanellut, ettei seurantaa ole, niin ei ole. Huolimatta siitä, että olisi oireita. Täytyy mennä omaan terveyskeskukseen ja sieltä sitten uusi lähete, jos on tarpeen.

    Sanoin puhelimessa ihotautilääkärille, jolle oli puhelinaika kahden kuukauden päästä diagnoosista, että kun on riski saada lymfooma, kun on tauti ollut niin pitkään hoitamattomana. Hän sanoi: "Jos tulee lymfooman oireita, niin sitten omaan terveyskeskukseen." Kyselin mahdollisten verikokeiden perään, kun niissä oli ollut häikkää. Siihen sitten kyllä sanoi, että vuosittain voi ottaa perusverenkuvan.

    Miksi ei ihokeliakiaa voisi kontrolloida uudella koepalalla, kuten "tavallistakin" keliakiaa? Tai miksei ole omaa hoitajaa tai lääkäriä, jolla käydä kontrolleissa? Kyllähän esim. diabetestakin seurataan omalla hoitajalla.

    Mä tarkkailen itse ihoani ja painoani ja kaiken puolin oloani.Jos niissä tulisi muutoksia, ottaisin ajan yksityiseltä ihotautilääkäriltä. Ei ehkä liikoja huolia, stressaa vaan!!

  • Mainos

  • elluski 15 viestejä26.3.2009 10:25

    Minullakin on työterv.huolto 5v. välein.Ja tietävät keliakiastani,mutta eivät ole puuttuneet siihen sen koommin.Mimmoinen verikoe olisi sitten hyvä jota kannattaisi vaatia? Meillä on aika laaja se vuosihuolto,tutkitaan kyllä vaikka ja mitä.Eikö verenkuvasta sitten selviäkään onko kaikki okei??
    Olen juurikin menossa sinne huhtikuussa.Antakaa mulle vinkkiä mitä mun kannattas vaatia.

    keliakia v.-93

  • Sussu 97 viestejä26.3.2009 11:18

    elluski kirjoitti:
    Minullakin on työterv.huolto 5v. välein.Ja tietävät keliakiastani,mutta eivät ole puuttuneet siihen sen koommin.Mimmoinen verikoe olisi sitten hyvä jota kannattaisi vaatia? Meillä on aika laaja se vuosihuolto,tutkitaan kyllä vaikka ja mitä.Eikö verenkuvasta sitten selviäkään onko kaikki okei??
    Olen juurikin menossa sinne huhtikuussa.Antakaa mulle vinkkiä mitä mun kannattas vaatia.
    Katselin iteltäni mitä kokeita otettiin, niin B-12 vitamiini, fosfori, kalsium. Nämä niinkun "ylimääräsenä" keliakian takia. Koskapa niiden imeytymisessä ongelmia. Mutta oli tuossa paljon muutakin. En tiedä miten työterveydessä toimii,mutta kaikki kokeet otettiin mitä osasin pyytää yksityisellä. Periaatteessa jos dieettiä noudattaa, ja syö monipuolisesti niin kaik pitäis olla ok, keliakian suhteen. Itse käyn 1xvuodessa tarkastuksessa.

  • Pulla 267 viestejä26.3.2009 13:22

    Hankaluus on myös se, että en tiedä, tarvitseeko noudattaa luontaista dieettiä. Koska iho-oireeni eivät ole mitään paiseita, niin ei välttämättä tiedä. Niillä, joilla voi tutkia veren vasta-aineita, on helpompaa, kun voidaan tarkkailla, onko dieetti ollut riittävä.

  • Reetta  719 viestejä27.3.2009 21:23

    Tänään oli soittoaika keskussairaalassa tähystyksen tehneelle lääkärille. No, paras uutinen oli, että villukset oli lähes kunnossa, joten gastroskopiaa ei näillä näkymillä enää tarvita. Jee ! Veriarvotkin tosi hyvät (hb peräti 157), kalsiumit ja D-vitamiinit ok. Kysyin sitten , että mites jatkossa työterveyshuollossa tilannetta seuraillaan? Eipä tarvi kummemmin seurata, koska kaikki kunnossa.
    Ihan mukava saada "terveeen" paperit.

    Reilun parin vuoden päästä on työterveyden 5-vuotishuolto ja siinä saa yhtä ja toista ja erikseen pyytämällä varmasti ainakin vasta-aineet. Luuntiheysmittauskin sattuu samaan saumaan.

    Mun mielestä vasta-aineilla voidaan mitata ihokeliakiassakin ruokavalion riittävyyttä. Arvoni olivat huikeissa lukemissa pahimmillaan. Tosin minulta löytyy sekä keliakia että ihokeliakia.

  • Sussu 97 viestejä27.3.2009 21:31

    Hieno homma! Varmasti on hyvä mieli! Tuohan toimii hienosti.

  • Mainos

  • Kari 364 viestejä27.3.2009 22:27

    Tossa Reetan juttua lukiessani alkas kaivella Reetan muut tiedot ja katsoin profiilista. Vähän samalla linjalla kuin minäkin. Mulla tosin osteoporoosi, eikä osteopenia. Se kavalsi keliakian.
    Mulla on muuten aikomuksena ottaa luutiheyden mittaus uusiksi tässä jossain vaiheessa. Olin oikein tyytyväinen kun yliopistolta tuli kutsu Calex-jatkotutkimuksiin. Se juttu on monivaiheisena etenemässä, tosi monenlaisia rasituskokeita ja mittauksia. Kuvittelisin, että jos äijässä jotakin "peikkoja" jyllää, ne kyllä löydetään. Pitävät perheen suostumista kokeisiin niin tähdellisenä, että jopa maksavat siitä. Mielestäni molemminpuolinen hyöty. Kysyin muuten kerran, miten moni on tutkimukseen saatu; Ei ollenkaan niin monta kun olis haluttu - aina jokin terveydellinen riesa esteenä - eivät kuitenkaan halua sitäkään että joku raukka heittäis veivinsä hyvää tarkoittavissa testeissä. Et silleen

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

  • Reetta  719 viestejä27.3.2009 22:49

    Piti ihan lähteä googlettamaan, mikä tuo Calex-tutkimus on ja oishan se pitänyt nimestä aavistaa, että liittyy kalsiumiin ja sen saantiin.

    Itsellenikin tuo osteopenia oli täysi ylläri. Olen ikäni juonut todella paljon maitoa - niin, että joskus ajattelin, että pitäis varmaan olla oma lehmä... Kalsium-arvotkin oli ok, kun ne 2006 mitattiin.

    Ehkä tuo liukastuminen ja olkaluun murtuma oli onni onnettomuudessa ja pätevä lekuri päivystyspolilla, joka osasi vinkata osteoporoosin suuntaan. Muuten tuskin olisi luuntiheysmittaukseen tullut hakeuduttua. Nyt ei tauti ehtinyt osteoporoosiksi saakka.

    Otetaan vaan kaikki tarjolla olevat tutkimukset vastaan !

  • Kari 364 viestejä27.3.2009 23:02

    Niin - kyllä muakin hämäsi kovasti tuo osteoporoosi. Kysyinkin ens vastaanotolla lääkäriltä: "Jos en tuohon luutiheysmittaukseen olisi vapaaehtoistunu, miten olis käyny?" Sanoi vaan ryhdin jossain vaiheessa pettävän/neen esimerkiksi. Ja helpompia luupettämisiä.. - mistä hiiskatista tuollaista osaat arvata kun ei oo selvännäkijä. Vähän turhan salaperäinen ilmiö...saa mut noudattaan dieettiä kunnolla

    Olin tänään läheisen ala-asteen siis koulu tapahtumassa. Thaimaalainen rouva tarjoili riisikääröja, vihannesta ja jauhelihaa, kaikki gluteenitonta. Oli hyvä lounas.

<< Alkuun < Edelliset
1 2 3
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,017s