Tattaria!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • Jezu  Ylläpitäjä4.8.2011 15:57

    Hesarista bongattu tällainen uutinen:

    HS.fi: Keliaakikot kiinnostuivat tattarista

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Isabella 42 viestejä4.8.2011 16:54

    Tuo torjunta-aineettomuus on ilouutinen! Ei kaivata yhtään lisäharmeja elimistöön.

    Vielä kun sen tattarin saisi maistumaan hyvältä! Olisi tervetullut pöytään ravintoarvojensa puolesta.

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä4.8.2011 21:38

    Viikko sitten kylästelin maalla ja näin elämäni ekat tattaripellot. Oli muuten nätin näköinen valkoisine kukkineen. Sen jälkeen tutkailin netistä tattarinviljelyä. Siellä muutaman vuoden takaisissa sivuissa puhuttiin vielä noin 500 viljelyhehtaarista. Hyvä että viljelyala kasvaa. Hallanaraksi mainitsivat ja vaatii muutaman vuoden "esivalmistelun" ennen viljelyä, että kaikki viljansiemenet on hävinneet pellosta.

    Tattarihan maistuu hyvältä ! Tattariuunipuuro punaisesta maidosta, nam-nam.

  • ponipimu 239 viestejä4.8.2011 23:35

    mä teen joka syksy mustikkakukkoa tattarista, tulee aivan sikähyvää! ennen keliakiaa tein tietty ruisjauhoista, ja kärsein jo kamalista vieroitusoireista kunnes hoksasin että tattarijauho korvaa rukiin.

    ohje:

    250g voita ja 1 dl sokeria, sulatetaan ja sekoitetaan.

    4 dl tattarijauhoa, 1 dl jotain vaaleaa gluteenitonta jauhoa (jytteä, vehnätärkkelystä, perunajauhoa...) ja 1 tl leivinjauhetta sekoitetaan keskenään ja yhdistetään voihin.

    2/3 taikinasta painellaan korkeareunaisen vuuan pohjalle ja reunoille.

    1 litra mustikoita ja vajaa desi sokeria, 1 rkl perunajauhoa sekoitetaan ja lisätään vuokaan.

    lopusta taikinasta tehdään kansi, paistetaan 175 asteessa noin tunti.

    tarjoillaan vaniljajäätelön kanssa tai löysän kermavaahdon.

  • annakristiina 27 viestejä5.8.2011 12:24

    Kiitos ponipimu ohjevinkistä!
    Olen aina kaipaillut ruis-puolukkapiirakkaa, mutta kokeilempas tällä ohjeella korvaten mustikat puolukalla

    Mielestäni tattari on ihan hyvää: puurona, jauhoina käytettynä yms.

  • Angervo 19 viestejä5.8.2011 14:24

    Makuja on monia, minä harvoin kränään ruuasta, mutta tattari jää syömättä. Kerran ostin tattarihiutaleita, ja kun maistamisen jälkeen jäivät syömättä, niin koitin syöttää niitä linnuille, mutta eivät kelvanneet niillekään.
    Mistä muuten Annakristiina saat noita hymiöitä tekstiisi?

  • katjairene 57 viestejä5.8.2011 14:49

    Ihan huippu hyviä tulee karjalanpiirakoista käyttäen tattarijauhoa. Laitan välillä myös sämpylöihin. Mullekin tattari maistuu oikein hyvin!

  • Mainos

  • annakristiina 27 viestejä5.8.2011 14:52

    Angervo kirjoitti:

    Mistä muuten Annakristiina saat noita hymiöitä tekstiisi?

    Ihan vain näppiksen näppäimillä, esim. kaksoispiste ja kaarisulkeet saa aikaan tämän:

  • Jezu  Ylläpitäjä5.8.2011 15:05

    Angervo kirjoitti:
    Mistä muuten Annakristiina saat noita hymiöitä tekstiisi?

    Täältä löytyy juttua hymiöistä: Uutta Glu.fi:ssä

    Keliaakikko vm. -07 / Celiac since -07

  • Reetta  719 viestejä5.8.2011 22:31

    Vinkeistä löytyy ihan hyvä ohje Marjapiirakka tattarista. Edellyttää, että on kookoksen ystävä - tai voihan sen tehdä ilman kookostakin. Itsekin leipoessa tykkään käyttää tattarijauhoja, koska ne on karkeempia kuin hienot, vaaleat gluteenittomat jauhot ja varmasti terveellisempiäkin.

    Tuo kukkokin kuullostaa tosi hyvältä.

  • LG1982  164 viestejä9.8.2011 16:03

    Tattarin "löytäminen" ehdottomasti keliakian plussia. Itse pidän tattarin juurevasta mausta esim. piirakoissa ja limpuissa. Itse leipää tehdessäni yhdistelen eri jauhoja ja lisään valmiisiin jauhoseoksiin perunajauhoja niiden edullisuuden vuoksi ja tattarijauhoja kuitujen ja maun vuoksi.

    Angervo, tattari pilaantuu herkästi, joten pistävä maku johtunee liian pitkään myynnissä olleista hiutaleista, vaikka päiväystä vielä olisikin jäljellä.

  • martta 10 viestejä9.8.2011 19:54

    Minä teen usein aamuisin tattarihiutaleista mikrossa puuroa,puoli desiä riittää ja noin 1,5-2dl vettä ja hiukan suolaa, hyvää on puolukkasurvoksen kanssa. Keskisen myllystä on tullut uusi kaunis pakkaus tattarihiutaleita. Mun hyllyssä ei tattarihiutaleet vanhene, eikä myöskään jauhot.

  • Mainos

  • Reetta  719 viestejä9.8.2011 21:16

    Hellallakin tuo tattarihiutalepuuro tulee tosi nopsaan. Aamulla kun tulee lenkiltä, pari desiä vettä kattilaan. Hiutaleet saa laittaa sekaan jo ennen kiehumista, pikkanen hetki kiehahtaa, suolat sekaan ja kansi päälle ja suihkuun. Suihkusta tultua puuro on valmis syötäväksi.

    Tuo Keskisen pakkaus on tosi nätti, eikä todellakaan kaapissa vanhene.

    Talvella sitten enempi uunipuuroa kokonaisista ryyneistä.

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,013s