Toffeesekoitus, gluteeniton?

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!
<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>
  • keliaiti 36 viestejä15.9.2010 19:34

    Apua! Auttakaa hyvät kanssaihmiset! Kyseessä siis kakkutukun "pikkuveljen paras toffeesekoitus", juuri niitä, mitä esim. koululaiset myy. Tuoteselosteessa lukee lakritsi, lakritsiuute. Eli olihan näin, että lakritsiuute on sallittu keliaakikolle sekä lakritsi. Itse lakritsa (patukka) ei taas vehnäjauhojen vuoksi??? Ja oliko niin, että vehnäjauho on mainittava tuoteselosteessa, kuten pähkinät?

  • Iiki 23 viestejä15.9.2010 20:20

    keliaiti kirjoitti:
    Apua! Auttakaa hyvät kanssaihmiset! Kyseessä siis kakkutukun "pikkuveljen paras toffeesekoitus", juuri niitä, mitä esim. koululaiset myy. Tuoteselosteessa lukee lakritsi, lakritsiuute. Eli olihan näin, että lakritsiuute on sallittu keliaakikolle sekä lakritsi. Itse lakritsa (patukka) ei taas vehnäjauhojen vuoksi??? Ja oliko niin, että vehnäjauho on mainittava tuoteselosteessa, kuten pähkinät?

    Kyllä, lakritsiuute on gluteeniton. Vehnä on mainittava Suomen elintarvikelainsäädännön mukaan aina, jos sitä on valmistuksessa käytettu.

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä15.9.2010 21:02

    Tässäpä vielä lainaus Keliakialiiton sivuilta (usein kysytyistä kysymyksistä) aiheesta lakritsi:

    K: Onko lakritsiuute gluteenitonta, eli voinko keliaakikkona syödä lakritsiuutetta sisältäviä makeisia?
    V: Lakritsiuute ja lakritsijuuri ovat täysin gluteenittomia ainesosia.
    Keliaakikoilta kiellettyjä ovat lakritsimakeiset, joiden valmistuksessa käytetään lakritsijuuren tai -uutteen lisäksi vehnäjauhoja.

    Itse lakritsi on juurikasvi, joka on täysin gluteenitonta. Samoin gluteenitonta on lakritsiuute ja lakritsijauhe eli lakritsipulveri, jotka molemmat valmistetaan lakritsijuuresta. Elintarvikkeet, jotka sisältävät lakritsiuutetta tai lakritsijauhetta ja gluteenittomia ainesosia, ovat gluteenittomia.

    Elintarvikkeet, jotka sisältävät lakritsimakeisia (esim. jotkin jäätelöt), sisältävät siinä lakritsimakeisessa olevan vehnäjauhon ja siis myös gluteenia ja ovat keliaakikon ruokavalioon sopimattomia.
    Jos jäätelössä on lakritsinpaloja, pakkausmerkinnöissä pitää silloin lukea "lakritsi, sisältää vehnää" tai "lakritsi (vehnä)" tai muu vastaava merkintä eli gluteenia sisältävät ainesosat eivät voi piiloutua ainesosaluetteloihin eri nimillä.
    Suurin osa lakritsijäätelöistä sisältää lakritsijauhetta tai lakritsijauhetta ja ovat siis näiltä osin gluteenittomia./EL

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • sesse 21 viestejä15.9.2010 21:40

    Noi on munkin lemppareita, ihan mielettömän hyviä!!!
    Kysyin asiaa valmistajalta ja kyseiset toffeet SAATTAVAT SISÄLTÄÄ GLUTEENIA, koska samalla tuotantolinjalla valmistetaan gluteenia sisältäviä tuotteita.

    Joten tarkka kun olen (kun lapsillanikin on keliakia), niin meillä niitä EI SYÖDÄ

  • keliaiti 36 viestejä16.9.2010 08:05

    Kiitoksia kaikille! Kiva, kun täällä on aktiivisia ihmisiä! Sesse! Erityiset kiitokset sinulle! No, meilläkään ei sitten syödä niitä toffeita,tai oikeastaan tytär ei syö.

    Keliäiti

  • sagaliini 28 viestejä20.9.2010 21:15

    Miten te suhtaudutte esim. Fazerin suklaisiin, joissa myös on varoitus, että saattaa sisältää vehnää?

    Jätättekö aina syömättä/antamatta lapselle tuotteita, joissa on varoitus, että saattaa sisältää gluteenia/vehnää? Itse olen olettanut, että noissa ne määrät ovat kuitenkin minimaalisen pieniä, Fazerin suklaissa koskee lähinnä superallergisia. Meillä esim. vilja-allergikko ei ole niihin koskaan reagoinnut. Itse olettaisin tuon toffeen kuuluvan samaan sarjaan Fazerin tuotteiden kanssa.

    Minulla on käsitys, että tuotantolinjat kuitenkin siivotaan valmistusten välillä, mutta superallergiset eivät siedä sitä, että samalla tuotantolinjalla valmistetaan jotain. Keliaakikon pitäisi kuitenkin sietää?

    Keliaakikon äiti

  • donna 57 viestejä21.9.2010 11:15

    sagaliini kirjoitti:
    Miten te suhtaudutte esim. Fazerin suklaisiin, joissa myös on varoitus, että saattaa sisältää vehnää?

    Jätättekö aina syömättä/antamatta lapselle tuotteita, joissa on varoitus, että saattaa sisältää gluteenia/vehnää? Itse olen olettanut, että noissa ne määrät ovat kuitenkin minimaalisen pieniä, Fazerin suklaissa koskee lähinnä superallergisia. Meillä esim. vilja-allergikko ei ole niihin koskaan reagoinnut. Itse olettaisin tuon toffeen kuuluvan samaan sarjaan Fazerin tuotteiden kanssa.

    Minulla on käsitys, että tuotantolinjat kuitenkin siivotaan valmistusten välillä, mutta superallergiset eivät siedä sitä, että samalla tuotantolinjalla valmistetaan jotain. Keliaakikon pitäisi kuitenkin sietää?

    Keliaakikon äiti

    Ihan mielenkiinnolla odotan mitä muut vastaavat. Itse äitinä vältän antamasta keliaakikkolapselleni Fazerin sinistä ja muitakin tuotteita joissa lukee varoitus "saattaa sisältää vehnää". En halua ottaa riskiä vatsavaivoista ja suolinukan vahingoittumisesta.

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä21.9.2010 12:47

    Fazer on ilmoittanut, että vaikka sen suklaissa on maininta saattaa sisältää vehnää, ne ovat kuitenkin keliaakikoille sopivia. Suklaan sisältämä gluteenin määrä alittaa gluteenittomille tuotteille asetetun raja-arvon (erittäin vähägluteeninen 100 mg/kg). Eli jos keliaakikko kestää vehnätärkkelystä, hän kestää varmasti myös Fazerin suklaita joiden gluteenipitoisuus on yhtä pieni kuin vehnätärkkelyksen.

    Täältä pääsee tarkistamaan mitkä Fazerin tuotteista ovat gluteenittomia ja erittäin vähägluteenisia:
    http://www.datahotelli.com/fazermakeiset/tuotetiedot/fi/index.jsp

    Valitse tuolta kohta erityisruokavaliot.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

  • Iiki 23 viestejä21.9.2010 15:12

    Minäkin vältin alussa kaikkea (mm. Fazerin sinistä), missä luki, että saattaa sisältää jäämiä, kunnes olin Keliakialiiton koulutuksessa...

  • sagaliini 28 viestejä21.9.2010 15:28

    Mutta voiko tuota Fazerin linjaa yleistää muihin tuotteisiin? Itse ole yleistänyt sen koskemaan myös monia muita, joissa lukee, että saattaa sisältää vehnää, kun olen olettanut, että on kyse varotoimenpiteestä superallergikkoja kohtaan eikä koske keliaakikkoja. Niin kuin nuo toffeet, pakkauksessa ei lue, että saattaa sisältää gluteenia eikä aineosissa ole mitään siihen viittaavaa, joten minä lähtisin siitä, että ei ole vehnää ja antaisin lapsen syödä.

  • helsbe 27 viestejä21.9.2010 15:45

    Minun mielestä varoitus koskee vehnäallergisia. Näin olen jostain lukenutkin/kuullut. Eikös keliakialiiton sivuilla ole asiasta? Itse en vältä ko. tuotteita enkä koskaan ole saanut mitään oireita. Ja minä saan oireita todella herkästi väärästä ruuasta.

  • helsbe 27 viestejä21.9.2010 15:47

    Tämä kopioitu keliakialiiton sivuilta.

    "saattaa sisältää vehnää" on pääsääntöisesti tarkoitettu varoittamaan erittäin allergisia kuluttajia, mutta emme suosittele keliaakikoille tällaisten tuotteiden käyttöä päivittäin"

    http://www.keliakialiitto.fi/liitto/gluteeniton_elama/tuotteet/pakkausmerki nnat/

  • Mainos

  • Suviih  629 viestejä21.9.2010 17:36

    Juu, pääsiäisen aikaanhan siitä oli liiton tiedotteessa tai vastaavassa juttua, että suklaamunia joissa tuo saattaa sisältää -varoitus on, saa syödä, sillä suklaan määrä on niin pieni ettei gluteenia saa "liikaa". Käytännössä siis jos syö palan tai kaksi tuollaista saattaa sisältää tuotetta, niin keskivertokeliaakikolle ei pitäisi tulla oireita. Äärimmäisen herkät keliaakikot ovat tietysti asia erikseen.

    Gluteenittomia leivontaohjeita: http://www.gluteenitontaleivontaa.fi
    Blogin Facebook-sivut:
    https://www.facebook.com/gluteenitontaleivontaa

<< Alkuun < Edelliset
Seuraavat > Loppuun >>

Tule mukaan keliaakikoiden omaan yhteisöön Glu.fi:hin – täysin ilmaiseksi!

Piditkö sisällöstä? Jaa se myös ystävillesi!

Osallistu keskusteluun

Eniten luetut keskustelut alueella

Huomaa, että kuka tahansa voi lisätä palveluun millaista sisältöä tahansa. Myöskään kaikki mainoksissa olevat tuotteet eivät ole gluteenittomia. Ylläpitäjä ei voi vastata sisällön oikeellisuudesta ja olet aina itse vastuussa siitä mitä suuhusi laitat. Jos huomaat ilkivaltaa tai gluteenipitoisia sisältöjä, ilmoita siitä ylläpitäjälle.

©2024 Glu.fi
Tietoa palvelustaUutisetKäyttöehdotKerro kaverilleOhjeet ja säännötIn englishLähetä palautettaSähkönsäästö ‐ Made ❤ Helsinki ‐ 0,012s